Ik vond het een interessant en leerzaam boekwerk.
Welke betekenis en waarde heeft vrijheid als ze niet gelijk is verdeeld over alle burgers?
En wat is de betekenis van gelijkheid als ze niet onlosmakelijk verbonden is aan vrijheid?
Menselijke waardigheid en mensenrechten in Nederland. De bijdrage van de levensbeschouwelijke tradities in Nederland
In de essays wordt ingegaan op de vraag hoe religieuze en levensbeschouwelijke organisaties zich verhouden tot mensenrechten en waarom zij zich laten leiden door een oriëntatie op de menselijke waardigheid en hoe ze die vertalen naar betrokkenheid bij en inzet voor mensenrechten in Nederland. De essays tonen ook aan dat kant en klare oplossingen voor ingewikkelde vraagstukken vaak niet zijn gegeven, hoezeer iedereen de notie van menselijke waardigheid ook onderschrijft. Juist dan is het belangrijk die notie in herinnering te blijven roepen als waarde die ons allen bindt.
Het mensenrechtenperspectief staat voor een integrale benadering. Het biedt een domein- en organisatie-overstijgende blik op wetgeving, beleid en de praktijk. Dat kan helpen als het overzicht verloren raakt of als verkokering een integrale aanpak in de weg staat. Het Actieplan Mensenrechten is daarom ingericht rondom drie opgaven: inclusie, integrale aanpak en participatie en bescherming. Thema’s die terugkomen in de hierna volgende essays.
Een kort overzicht:
In de eerste bijdrage vanuit de tradities gaan Mock en Vis respectievelijk in op de fundering van de menselijke waardigheid in de Joodse traditie en het gelijkheidsideaal enerzijds en het praktisch belang van de vrijheid van religie voor de Joodse gemeenschap anderzijds. Daarbij komen ook concrete discussies binnen deze godsdienst en concrete knelpunten in de relatie met de overheid aan de orde.
In de christelijke bijdrage, vanuit de Raad van Kerken in Nederland, schetsen Van Iersel en Crouwel eerst de gronden voor aanvaarding van de menselijke waardigheid in de christelijke traditie, werken zij vervolgens de visie op rechten uit, omschrijven zij dilemma’s en vragen in de christelijke traditie, om vervolgens uit te komen bij een aantal thema’s rond waardigheid en mensenrechten waarover in de christelijke traditie brede morele consensus bestaat.
Vanuit de islam schetst Bal de dubbele lijnen in de verhouding van moslims tot de mensenrechten. Hij karakteriseert de discussie over de aanvaarding van mensenrechten in hun godsdienst.
In de humanistische bijdrage laat Compas vervolgens zien hoe nauw de verbinding is tussen humanisme en mensenrechten. Toch blijken er verschillende humanistische oriëntaties te zijn, met minder of juist meer aandacht voor mensenrechten.
Boedjarath en Doekhie schetsen de complexe verhouding van hindoeïsme en menselijke waardigheid als culturele constructie, en gaan vervolgens diep in op de wijze waarop menselijke waardigheid en mensenrechten aan de orde zijn in de ggz, in het bijzonder bij mensen met een migratieachtergrond. Aldus leveren ze ook een bijdrage aan de discussie over de universele aard van de mensenrechten.
Vanuit boeddhistisch perspectief schetst Wolf allereerst de actualiteit van de problematiek van mensenrechten. Dit loopt uit op een visie waarin de waarde en verbinding van al wat leeft centraal staat. Juist het concept van mensenrechten (met de nadruk op rechten) wordt van daaruit kritisch belicht; liever spreekt men van verantwoordelijkheid.
* https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... chten-2020
Het Nationaal Actieplan Mensenrechten 2020 beschrijft hoe het kabinet de mensenrechten in Nederland wil beschermen en bevorderen, wat daarbij de doelstellingen en prioriteiten zijn en welke rol andere organen, instellingen en burgers daarbij hebben. Het kabinet wil zo de implementatie van mensenrechten in Nederland meer systematisch bewaken en bevorderen.