Begeerte
-
- Berichten: 21905
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Als Kleinste Gemene Veelvouden onder elkaar, heeft iedereen een van de ander afwijkende overtuiging. Dan kun je vervolgens 2 kanten op. Dit gegeven accepteren onder de noemer van kleurrijkdom, of je probeert de ander met zijn/ haar afwijkende overtuiging van die overtuiging af te helpen. In mijn optiek kiezen de meeste Kleine Gemene Veelvouden uit voor hen moverende redenen voor het credo "' de ander afhelpen van de afwijkende overtuiging "'. Hoe het genoemd wordt, speelt in mijn optiek geen rol. Nagenoeg iedereen op de eigen zeepkist, het eigen gelijk verkondigend en de ander proberen te laten meedoen met '' zwaan-kleef-bij-mij-aan '' . Het is mens-eigen.
-
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Petra schreef: 30 okt 2021, 14:53Hi Hopper.hopper schreef: 30 okt 2021, 14:15
Precies, heer Snelheid. Daarom begeert een verstandig gelovige ook geen hiernamaals, wederopstanding o.i.d.
We zijn het helemaal eens!
Eigenlijk zeg je hier dat Snelheid zijn eigen vijand is en geen verstandige gelovige want uiteraard begeert hij dat wel, hij is een christen hè. Dat hij het daarmee helemaal niet eens is lijk mij niet moeilijk te snappen !! Zelfs ik snap dat.
Het begeren van een hiernamaals, wederopstanding ligt geheel en al bij de individuele gelovige.
Ik kan geen uitspraak doen over Snelheid's begeren, ik kan wel instemmen met de desbetreffende quote van hem.
-
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
In de lege leer zijn er geen zwanen welke aan kleven.peda schreef: 30 okt 2021, 15:52 Als Kleinste Gemene Veelvouden onder elkaar, heeft iedereen een van de ander afwijkende overtuiging. Dan kun je vervolgens 2 kanten op. Dit gegeven accepteren onder de noemer van kleurrijkdom, of je probeert de ander met zijn/ haar afwijkende overtuiging van die overtuiging af te helpen. In mijn optiek kiezen de meeste Kleine Gemene Veelvouden uit voor hen moverende redenen voor het credo "' de ander afhelpen van de afwijkende overtuiging "'. Hoe het genoemd wordt, speelt in mijn optiek geen rol. Nagenoeg iedereen op de eigen zeepkist, het eigen gelijk verkondigend en de ander proberen te laten meedoen met '' zwaan-kleef-bij-mij-aan '' . Het is mens-eigen.
-
- Berichten: 21905
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Ik ontdek op G G geen leegte, maar volop gevuldheid. Daar reageer ik op, ware het anders dan was het hier "' Tote Hose "', niemand zou inbreng leveren.hopper schreef: 30 okt 2021, 17:04In de lege leer zijn er geen zwanen welke aan kleven.peda schreef: 30 okt 2021, 15:52 Als Kleinste Gemene Veelvouden onder elkaar, heeft iedereen een van de ander afwijkende overtuiging. Dan kun je vervolgens 2 kanten op. Dit gegeven accepteren onder de noemer van kleurrijkdom, of je probeert de ander met zijn/ haar afwijkende overtuiging van die overtuiging af te helpen. In mijn optiek kiezen de meeste Kleine Gemene Veelvouden uit voor hen moverende redenen voor het credo "' de ander afhelpen van de afwijkende overtuiging "'. Hoe het genoemd wordt, speelt in mijn optiek geen rol. Nagenoeg iedereen op de eigen zeepkist, het eigen gelijk verkondigend en de ander proberen te laten meedoen met '' zwaan-kleef-bij-mij-aan '' . Het is mens-eigen.
-
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Dat is niet correct. Dit onderwerp gaat over begeerte. Er is de mogelijkheid om leeg van begeerte te zijn.
Leeg van begeerte zijnde zijn er geen zwanen meer die begeren om aan te kleven.
Zie Petra's opmerking om 14:53. Petra zit nog vol met zaken die alleen bij haar aanwezig kunnen zijn.
Ze ziet nog vooroordelen en anderen de les lezen.
De leegte wordt niet verstoord door Petra's volte.....
-
- Berichten: 7979
- Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
- Man/Vrouw: V
Re: Begeerte
Imo is het wel correct.hopper schreef: 30 okt 2021, 18:48Dat is niet correct. Dit onderwerp gaat over begeerte. Er is de mogelijkheid om leeg van begeerte te zijn.peda schreef: 30 okt 2021, 17:37
Ik ontdek op G G geen leegte, maar volop gevuldheid. Daar reageer ik op, ware het anders dan was het hier "' Tote Hose "', niemand zou inbreng leveren.
Uiteraard is er de mogelijkheid om -leeg- van begeerte te zijn, of dat proberen te zijn, maar het is nou eenmaal een feit dan niet iedereen dat begeert.
En ach Hopper..gelukkig begeer jij ook.. om vaak over jouw persoonlijke overtuigingen te schrijven op dit forum.
Hoe meer zielen hoe meer diversiteit hoe meer vreugd is mijn gedachte!
Maar dat kwartje valt helaas wat moeilijker, velen willen nou eenmaal graag anderen overtuigen van de Beste Juiste Ware Eigen overtuigingen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
- Berichten: 11705
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Denk dat je er goed naast zit en je haalt zaken door elkaar, begeerte en begeerte is twee zuivere begeert voed het leven ten eeuwigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
- Berichten: 9195
- Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Ik kan geen kaas van je zin maken: ''Begeerte en begeerte is twee zuivere begeert voed het leven ten eeuwigheid''? Wat bedoel je?Snelheid schreef: 06 nov 2021, 21:30 Denk dat je er goed naast zit en je haalt zaken door elkaar, begeerte en begeerte is twee zuivere begeert voed het leven ten eeuwigheid.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
-
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Ik kan er ook weinig van maken, geen begeerte is geen begeerte.
Daar zijn geen smaken in.
Daar zijn geen smaken in.
-
- Berichten: 21905
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Begeerte naar God, is wat anders als begeerte naar puur hedonisme. Het is de richting van het begeren, waar is het begeren op gericht, dat een waarderingsbeoordeling krijgt.
Het begeren naar God ( het niet stoffelijke ) wordt dan van oudsher door de volgers ervan als een hoger, edeler begeren gezien, als het begeren van de lager gekwalificeerde stof. De religie en de filosofie onderschrijven eveneens de grote verschillen in kwaliteit. Iemand die voortdurend veel alcoholische drank begeert en voortdurend in het leven op zoek is naar zulke drank, voert een kwalitatief minder gevuld leven als een continue volledig op God betrokken mysticus. Het kan verkeren in het aardse, altijd die nadruk op het aantonen van verschillen, uitgedrukt in kwaliteit.
Het begeren naar God ( het niet stoffelijke ) wordt dan van oudsher door de volgers ervan als een hoger, edeler begeren gezien, als het begeren van de lager gekwalificeerde stof. De religie en de filosofie onderschrijven eveneens de grote verschillen in kwaliteit. Iemand die voortdurend veel alcoholische drank begeert en voortdurend in het leven op zoek is naar zulke drank, voert een kwalitatief minder gevuld leven als een continue volledig op God betrokken mysticus. Het kan verkeren in het aardse, altijd die nadruk op het aantonen van verschillen, uitgedrukt in kwaliteit.
-
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Ik vind het maar niks. Het blijft begeren naar iets buiten je zelf. En christenen begeren dan weer naar God, moslims naar Allah en Vikingen naar Odin.
Het is wat anders als je begeert om op te gaan in het Ene, zoals Plotinus. Dat maakt een einde aan degene die begeert en dat is ook de weg van de mystiek.
Het is wat anders als je begeert om op te gaan in het Ene, zoals Plotinus. Dat maakt een einde aan degene die begeert en dat is ook de weg van de mystiek.
-
- Berichten: 21905
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
De leer van Plotinus heeft ook niets met blijvend dualisme.hopper schreef: 07 nov 2021, 11:46 Ik vind het maar niks. Het blijft begeren naar iets buiten je zelf. En christenen begeren dan weer naar God, moslims naar Allah en Vikingen naar Odin.
Het is wat anders als je begeert om op te gaan in het Ene, zoals Plotinus. Dat maakt een einde aan degene die begeert en dat is ook de weg van de mystiek.
-
- Berichten: 11705
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Gelukkig is er altijd hier een forumlid die het wel snapt,en inderdaad zo is het @Peda.peda schreef: 07 nov 2021, 10:35 Begeerte naar God, is wat anders als begeerte naar puur hedonisme. Het is de richting van het begeren, waar is het begeren op gericht, dat een waarderingsbeoordeling krijgt.
Het begeren naar God ( het niet stoffelijke ) wordt dan van oudsher door de volgers ervan als een hoger, edeler begeren gezien, als het begeren van de lager gekwalificeerde stof. De religie en de filosofie onderschrijven eveneens de grote verschillen in kwaliteit. Iemand die voortdurend veel alcoholische drank begeert en voortdurend in het leven op zoek is naar zulke drank, voert een kwalitatief minder gevuld leven als een continue volledig op God betrokken mysticus. Het kan verkeren in het aardse, altijd die nadruk op het aantonen van verschillen, uitgedrukt in kwaliteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Binnen het Ene kan per definitie geen dualisme bestaan.peda schreef: 07 nov 2021, 12:21De leer van Plotinus heeft ook niets met blijvend dualisme.hopper schreef: 07 nov 2021, 11:46 Ik vind het maar niks. Het blijft begeren naar iets buiten je zelf. En christenen begeren dan weer naar God, moslims naar Allah en Vikingen naar Odin.
Het is wat anders als je begeert om op te gaan in het Ene, zoals Plotinus. Dat maakt een einde aan degene die begeert en dat is ook de weg van de mystiek.
Binnen mij als mens is er zo lang als ik leef het dualisme tussen de waarnemer en 'de wereld'.
-
- Berichten: 21905
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Begeerte
Op zich is dat juist. De gekozen premissen bij het verhaal rond de ENE zijn dan ook juist monistische. Monisme ( het psychische ) is ook datgene dat Zolderworm volgt. De christenen volgen andere, dualistische premissen en hebben dan ook een ander verhaal als Plotinus en Zolderworm. Meerdere totaal verschillende verhalen, als fundament gebouwd op totaal verschillende premissen.