Laten we onderscheid maken.
Tussen oordelen in de zin van beoordelen van de verschillende dingen, die we zien.
En het veroordelen ervan. Een negatief waardeoordeel geven dus aan wat we tegenkomen in de ander.
Overigens geldt dit ook voor het als positief zien van de objecten van onze liefde en het daarin onderscheid maken
Liefde is daarin geen tegenhanger, maar een gevoel van waaruit onze blik op anderen dus gevoed kan worden.
Dus staat onze liefde voor het één de beoordeling van het andere toe?
Of wordt die juist vertroebeld door een negatieve kijk op alles, wat wij zelf veroordelen?
Pas daarna, als duidelijk is geworden van waaruit onze oordelen gevormd worden, is men in staat over gerechtigheid te gaan spreken.
En weer daarna zal er een veroordeling uit kunnen volgen.
Een veroordeling uit naam van de liefde, die de één voelt voor de ander, op het moment dat iemand door een andere persoon moedwillig schade wordt berokkend.
Een veroordeling, die niets zegt over wel of geen liefde voor de schuldige zelf.
Bedenk hierbij dat als moeder scheidsrechter moet spelen tussen 2 van haar kinderen, da he;emaal niets zegt over haar liefde voor beiden.
peda schreef: ↑10 nov 2021, 10:15
- Rechtvaardigheid oordeelt wel degelijk.
- Wanneer een gelovige persoonlijk een enorm gevoel voor Gerechtigheid heeft dan vertaalt zulks door naar de geloofsleer.
- Een andere gelovige heeft weer een hang naar Liefde, Harmonie,
- Verzoening en ook dat vertaalt zich eveneens door naar de persoonlijke God-kijk.
Vertel mij Uw godsbeeld en ik zal zeggen wie U bent, klopt dus volledig.
Vandaar ook ben ik zo content met het credo "' laat het aan God over "', dan ligt het precies waar het thuis hoort en dat is m.i. goed.
Peda voorspelde het volgende al en er komt nu duidelijk tot uiting
.
Willempie schreef: ↑10 nov 2021, 11:46
Ik denk niet dat liefde los staat van gerechtigheid.
Messenger schreef: ↑10 nov 2021, 11:50
Voor gerechtigheid is oordeel nodig. Echte liefde oordeelt niet, is onvoorwaardelijk en om niet en de vrije wil vloeit daaruit voort.
God's liefde is hier niet het onderwerp.
En ook niet wat ware liefde is.
En gerechtigheid is al helemaal een ander onderwerp.
Graag jullie persoonlijke ervaringen aangaande dit onderwerp.
Maria K schreef: ↑10 nov 2021, 08:38
Maria K schreef: ↑10 nov 2021, 07:52
"Mensen zullen je bewonderen, mensen zullen je haten en niets van dit alles zal iets met jou te maken hebben"
We kunnen spreken over liefde en respect hebben in onze relaties met elkaar.
Maar hoe uit zich dat in daden?
Maar alles wat er gezegd en geschreven wordt, komt uit de gedachten van degene die ze uit.
Naar eigenlijke beweegredenen kunnen we vaak slechts raden.
Waarom wordt er nu geschreven, wat er geschreven wordt door ieder van jullie apart?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.