Bedankt voor het voorbeeld. Dat er gediscussieerd wordt over zwarte zwanen, zegt niets over het karakter dat ze gelden als zwaan. Dat de vraag of een zwaan zwart is, de gemoederen kan bezighouden, zegt niets over de kenmerken van een zwaan die is onderkend zwart te zijn, noch over het karakter van de zwaan die is onderkend zwaan te zijn.Mullog schreef: ↑15 nov 2021, 18:56Witte zwanen, zwarte zwanen.small brother schreef: ↑15 nov 2021, 18:16
Dat er gediscussieerd wordt, zegt niets over het karakter dat het geldt als axioma. Dat over een uitzonderlijk geval wordt gediscussieerd, zegt niets over de regel, dat axioma's geen bewijs behoeven. Dat de vraag of iets een axioma is de gemoederen kan bezighouden, zegt niets over het karakter van een axioma die is onderkend een axioma te zijn.
Stel ik beweer dat er alleen witte zwanen bestaan en dat staaf door erop te wijzen dat je alleen witte zwanen ziet. Dan kom ik op een dag in de Efteling en zie, bij de rondvaart bootjes zwemt een zwarte zwaan (2 om precies te zijn). Dan is mijn bewering dat er alleen witte zwanen bestaan gelijk ontkracht.
Stel er is iemand die zegt dat axioma's duidelijk en triviaal zijn..... enfin, ik hoef verder niks uit te leggen, denk ik.
Ik zeg, dat een axioma niet aangetoond hoeft te worden. En dat was naar aanleiding van het volgende:
Het begint er dan mee, dat helemaal niet het punt was dat de bijbel door God is gecommuniceerd, maar wel dat er ook in jouw leven iets is, dat voor jou geldt als zo waar en zo zeker, dat dat geldt als onaantastbaar. Dat is jouw bijbel. Het niveau van het gesprek, wil je elkaar serieus nemen, steekt dus in bij wat er voor jou geldt als goddelijk of als onbetwistbaar of als absoluut zeker of als iets dat buiten elke twijfel en buiten elke discussie staat.small brother schreef: ↑12 nov 2021, 22:18Heel de gedachte achter een axioma, is dat het geen discussie behoeft, want het is triviaal. Zolang jij werkt zonder axioma`s, zul je niet begrijpen wat een ander drijft.
Wat geldt als geloof, is dus in de basis gelijk aan wat geldt als axioma. En zowel bij wat geldt als geloof als bij wat geldt als axioma, kun je vanuit de basis komen op meer zicht en afgeleide waarheden, die steun vinden in wat axiomatisch is gesteld boven alle twijfel verheven te zijn.
Wil je recht staan in wat je zegt over wat voor een ander waar en zeker is, dan zul je daarom ook bij jezelf te rade moeten gaan wat er zodanig waar en zeker is, dat je er niet eens gedachten aan geeft omdat het zodanig waar en zeker is, dat je het geen gedachten en overwegingen waardig acht. Dat is jouw geloof, en dat heeft bij jou een goddelijke status. En dat heeft dus helemaal niets te maken met wat je een ander toedicht aan allerlei buitenissige gedachten en voorstellingen over voor jou onzinnige denkbeelden. Het heeft er alleen mee te maken dat er dus kennelijk een andere beleving is van wat geldt als feitelijk. Maar dat heeft bij jou niet eens ingang, omdat je in je denkraam al hebt ingebakken het automatische hyperlinkje (pop-up) dat die ander onnavolgbare buitenissigheden of zelfs onzinnigheden in z'n denken heeft. Het is dan vanuit jouw perspectief dus jouw schijnvertoning, waarvan jezelf niet eens beseft dat het slechts een toneelspel is om jezelf maar geen breder zicht en geen groter denkraam te hoeven geven. Maar ik vind vooral buitenissig en onnavolgbaar, dat je jezelf helemaal geen gedachten over maakt, hoe je in het gesprek staat en hoe jouw basis zich verhoudt tot de basis van die ander. En natuurlijk hoor ik graag hoe ik daarin ongelijk heb.