callista schreef: 23 nov 2021, 14:54
Tja..in b.v. het OT is de mens een ziel zoals ik al eerder heb gezegd.
Vandaar ook de uitdrukkingen: "Arme ziel" en "Zieltjes winnen" etc..terwijl in het NT de mens een ziel heeft....vanuit de Griekse filosofie denk ik.
En tja...hoe zien we dan de zielsverhuizing zoals in de reïncarnatie?
Hoe kijken we daar tegenaan?
In het christendom werd dat ook nog aangehangen totdat dat in de 6e eeuw verboden werd door de Kerk.
De uitdrukking "alles is bezield" duidt voor mij erop dat de ziel van een mens (of andere levensvorm) alles omvat, in alle tijd, en daarmee alomtegenwoordig is. Dat is een Goddelijke eigenschap, en daardoor is de ziel volgens mij deel van God.
De geest zie ik als de wordende persoonlijkheid, het ego, het verstand. De geest ervaart, zonder kennis over diens oorsprong, het leven blanco (empirisch) zodat alles nieuw is en een ontdekkingsavontuur. Over de oorsprong wordt van alles bedacht, en dat noemen we uiteindelijk geloof.
En het derde aspect van een levend wezen is het stoffelijk lichaam dat werkelijk sterft en dat in het leven een voertuig of instrument is.
In het christendom worden de begrippen geest en ziel anders ingevuld.
Neale Donald Walsch (Gesprekken met God) hanteert de beschrijving van geest en ziel zoals ik.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.