https://boeddhistischdagblad.nl/achterg ... n-illusie/
Eigenlijk is er geen goed Nederlands woord voor het begrip 'Maya'. Illusie zou betekenen dat alles wat we waarnemen een illusie is.Mensen die deze zienswijze aanhangen beroepen zich direct of indirect op de vedanta filosofie, die stelt dat het universum Maya is. Maar daarbij heeft men het begrip verkeerd geïnterpreteerd en verkeerd vertaald: Maya betekent niet illusie; het betekent ‘dat wat niet eeuwig is’. De term Maya verwijst naar de vergankelijkheid van het relatieve bestaan. De zieners van de upanishadische wijsheden (vedanta) hebben deze term gebruikt om de mensen ervan bewust te maken dat de relatieve werkelijkheid niet de uiteindelijke werkelijkheid is.
Dat is niet het geval, we gaan te veel op in datgene wat we waarnemen.
Mensen praten graag elkaar na. De wereld die we waarnemen is niet bestaand, maar wordend. Dus als ik zeg: "de wereld bestaat niet", dan bedoel ik dat hij continu in verandering is. Van een rivier kan ik ook zeggen dat hij niet bestaat, ieder moment zie ik immers 'ander' water. Maar de bedding is wel degelijk bestaand.Toch heeft deze vertaal- en interpretatiefout op vele plaatsen wortel geschoten en grote verwarring gezaaid. Vele goeroes in India en in de westerse wereld houden ervan de mensen te doen geloven dat de wereld niet echt bestaat, dat ze een illusie zou zijn. Zo nam het begrip Maya de betekenis aan van illusie. Daarmee suggereert men dat de werkelijkheid wel lijkt te bestaan, maar dat zij in werkelijkheid niet bestaat. Maar dat is een visie die wijze Indiërs, inclusief Boeddha, strikt van de hand wijzen.
Dat betekent tevens dat ik als mens niet werkelijk besta. En als ik deze conclusie kan trekken, dat is het duidelijk dat ik in een hiernamaals ook niet ga bestaan.....Inderdaad, niemand bij goed verstand kan volhouden dat de zichtbare, hoorbare, voelbare en tastbare werkelijkheid niet bestaat. We kunnen alleen zeggen dat zij vergankelijk, niet eeuwig is.
Dat is het punt: veel mensen gaan veel te veel op in deze wereld. Ze jagen vakanties en andere materiële zaken na en zo houden ze zichzelf in Maya.Baseer je leven niet op de zintuiglijk waarneembare wereld, daar alles vergankelijk is. Baseer je leven op innerlijke, onvergankelijke, universele en eeuwige waarden. Al is de materiële schepping veel stabieler en blijvender dan een droom, het is en blijft verraderlijk spul, waarschuwen de wijzen ons. Hun unanieme boodschap luidt: Hecht je niet teveel aan materiële, uiterlijke dingen. Het geluk dat je daarin kunt vinden is niet blijvend.
Een onwerkelijke toestand, wat wel werkelijk is blijft onopgemerkt.
Niks nieuws onder de zon. Vele zieners uit heden en verleden raakten bekend met Maya.Net als Boeddha benadrukten de upanishadische (vedanta) zieners, dat alles wat ooit ontstaan is, vroeger of later weer zal vergaan. Daarom vormt de materiële schepping – alles wat tastbaar en zichtbaar is – geen stabiele basis voor ons leven. Overigens, ook de ziener uit het midden oosten, Jezus van Nazareth, benadrukte dit feit.
De mens in Maya leeft 'in de droom' zoals men dat noemt. De wereld welke wij dagdagelijks waarnemen is niet wezenlijk verschillend van de nachtelijke droom. Mensen die nog in Maya leven, leven in de 'droomtoestand' zoals men dat zegt. Eruit ontwaken is helder buiten de droom staan.Nog een belangrijke overweging: hoewel een droom, bezien vanuit de waaktoestand, betitelt kan worden als een illusie, bestaat de droom als zodanig echt. Zolang de droom zich voordoet in ons bewustzijn, is zij werkelijk daar. Ze is weliswaar geen grofstoffelijke werkelijkheid, maar niettemin een fijnstoffelijke werkelijkheid. Dus zelfs van een droom kan niet gezegd worden dat ze niet bestaat, of dat ze niet werkelijk is. Als droom is zij werkelijkheid.