Alleen schema's en rijtjes zijn nooit zo bevorderlijk voor het denken.
Ze zijn slechts een afspiegeling van een verhaal.
In dit geval had ik beter de oorspronkelijke website kunnen noemen.
https://www.kidspower.pro/ben-jij-een-b ... /hersenen/
Die is ook niet voor niets gegeven door de schrijfster van dit blog. (2018 studente)
https://www.kidspower.pro/ben-jij-een-b ... onderzoek/
Jaap Murre, hoogleraar Theoretische Neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, heeft in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam en de Duke University in Durham, North Carolina USA, in het voorjaar van 2010 het wetenschappelijk onderzoek afgerond over het visuele- en verbale leersysteem van mensen: `Rise and Decline of Verbal and Visuospatial Memory.
Aan het onderzoek hebben 28.000 mensen deelgenomen in de leeftijd van 11 tot 80 jaar.
Er is dus bij mensen vanaf het vierde jaar een duidelijke voorkeur te onderscheiden voor een van beide geheugensystemen.
Hoewel uit het onderzoek naar voren komt dat mensen een voorkeur laten zien in Verbal Memory of Visuospatial Memory, sluit dit niet uit dat er een groep is die in beiden dominant is. Uit verder onderzoek is gebleken dat deze dominantie voor meer dan 40% erfelijk wordt bepaald.
Het artikel achter jouw link is zo'n geval van eigen kleuring benadrukken, waar juist zo op wordt afgegeven ten behoeve van deze website voor journalistiek.
Wat zij doet, is zo mogelijk nog erger.
Ik ken het boek niet, maar wordt van de mening van deze journaliste er niet wijzer van.
Zonder linken naar wetenschappers en artikelen en een sterk gekleurd stuk schrijven.
Wetenschapsjournalistiek onwaardig.
Dominant lijkt in deze linken, door jou gegeven, hetzelfde te zijn als bijna alleen functionerend en de tegenhanger onderdrukkend.
Dat is echter heel duidelijk niet het geval.
Er is ook nooit één wetenschapper geweest, die gezegd heeft dat beide hersenhelften niet samen zouden werken.
Beide hersenhelften doen hun werk, alleen bij de één is de linkerhelft het meest ontwikkeld en bij de ander de rechterhelft.
Daar die dan in het resultaat van het geheel van zich uitende hersenactiviteiten de overhand heeft, wordt dat dominant genoemd.
Weer zo'n sterke clickbait titel, die niet het verhaal van het oorspronkelijke onderzoek waarnaar gerefereerd, wordt dekt.
Jij citeert een stukje.
Ik citeer een ander.
De rechterhersenhelft zou dan dominanter zijn als het over emotie gaat. Maar dat plaatje blijkt niet te kloppen, althans niet voor taal.
Beide helften doen hun werk.
In hoeverre dat voor het geheel of gedeeltelijk geldt en hoe de wisselwerking is, is nog lang niet alles van bekend.
Slechts een klein onderdeel van alle onderzoeken, die er waren en nog nodig zullen zijn.
Een toegift en geen afbreuk.
Daarbij zijn scans middelen tot detaillistisch onderzoek en niet uitsluitend zaligmakend.
Ook het lezen ervan en conclusies eruit trekken moet geleerd worden.
Maar idioot om te denken, dat op deze basis de eerdere bevindingen van alle andere onderzoeken binnen neuropsychologie, psychologie en pedagogie naar het land der fabelen verwezen.
Ook al zijn er meningsverschillen in de diverse wetenschappelijke disciplines, dat is blijkbaar volkomen normaal in een relatief jonge wetenschap, waarin zo snel veranderingen in gegevens en inzichten plaatsvinden.
https://link.springer.com/article/10.37 ... 014-0255-1
Dit is de conclusie in het origineel verslag.
The results showed that the right-ear advantage was associated with decreased latencies for an early negativity in the contralateral hemisphere. No evidence was found for functional lateralization. These findings suggest that functional lateralization effects for prosody perception are small and support the structural model of dichotic listening.
Google vertaling
De resultaten toonden aan dat het voordeel van het rechteroor geassocieerd was met verminderde latenties voor een vroege negativiteit in de contralaterale hemisfeer. Er werd geen bewijs gevonden voor functionele lateralisatie. Deze bevindingen suggereren dat functionele lateralisatie-effecten voor prosodieperceptie klein zijn en het structurele model van dichotisch luisteren ondersteunen.
Sluitel woorden zijn
lateralisatie en
dichotisch luisteren.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.