Inktvlam schreef: 08 dec 2021, 14:33
Mart schreef: 08 dec 2021, 12:31
Veel van het NT is niet historisch en veel wat historisch is staat anders in het NT.
Ik vind het zo knap dat mensen die er niet bij zijn geweest, het allemaal veel beter weten dan de mensen die er wel bij zijn geweest.
Mart schreef:Wie zegt dat ze niet mee mogen doen? Ik volg slechts de wetenschap en niet de apologetische theologen.
Een hele groep uitsluiten omdat hun mening je niet bevalt, het kan natuurlijk. Maar is het bij voorbaat uitsluiten van deskundigen wetenschappelijk? Ik vermoed dat je je alleen maar baseert op joodse wetenschappers.
Mart schreef:Exact! Behalve dat degenen die een andere Jezus uit de hoed toveren de apologetische theologen zijn en niet de wetenschappers.
Die Jezus van jou mag geen wonderen doen, want dat past niet in jouw atheïstische straatje. Maar de Jezus van het NT doet wel wonderen. Dus niet de apologetische theologen, maar jij maakt er een andere Jezus van.
Wonderen passen juist goed bij de joodse eschatologie. Ik zal een paar voorbeelden geven:
De waterdoop van bekering en de doop met de heilige Geest (Hand 2).
Jes. 44:3 Want Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen.
De vervanging van het OT met het NT:
Ez. 11:19 En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven, en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlezen hart geven,
De uitstorting van de heilige Geest:
Ez. 36:27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen en Mijn rechten zult bewaren en doen.
De uitstorting van de heilige Geest en de wonderen en tekens:
Joël 2:28 En daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien.
Het oordeel en de wederkomst van Christus:
Zach. 12:10 Doch over het huis Davids en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden, en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben; en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.