Hi Yours.Yours schreef: ↑27 sep 2021, 15:52 Dag Petra,
Ik ben wat voorzichtiger met de website van F. van Leeuwen naar aanleiding van Mart zijn kritische berichten. Reden waarom ik dus even pas op de plaats heb gemaakt.Interessant om dit te lezen over de Remonstranten.Petra schreef: ↑27 sep 2021, 11:37 Hi Yours,
Ik ben nog niet verder met het epistel uit je TS.
Kwam wel bij toeval deze tegen; https://www.remonstranten.nl/wiki/geloo ... theologie/
‘God’ heeft vanuit de Bron in mijn visie inderdaad een mannelijke en vrouwelijke zijde.
Religie heeft dat - in het algemeen - omgevormd tot patriarchaal denken over ‘God’. Aldus is de vrouwelijke zijde van ‘God’ meer en meer op de achtergrond geraakt. En daarmee ook de positie van de vrouw binnen de (RK-)kerk. Die door de remonstranten gelukkig weer wordt genormaliseerd èn gewaardeerd.
Ja, ik vond het ook interessant.
https://www.remonstranten.nl/wiki/remon ... ancipatie/
De omgang van ‘de kerk’ met vrouwen is namelijk geen positieve geschiedenis. Het beeld dat kerken vrouwonvriendelijke instituten zijn is niet helemaal onterecht.
Erkenning van die negatieve bejegening van vrouwen in het verleden en heden is een eerste stap naar gelijkwaardige behandeling van vrouwen binnen de kerk.
Remonstranten proberen de gelijke rechten van vrouwen en mannen hoog te houden. Daarin hebben ze ook een geschiedenis als kerkgenootschap. Ze waren een van de eerste kerkgenootschappen die vrouwen stemrecht en de kansel gaven. Emancipatie is immers ‘het streven naar en de ontwikkeling van gelijke rechten en zelfstandigheid voor groepen die eerst werden gediscrimineerd.’ [bron:www.ensie.nl] Die gelijke kansen voor oorspronkelijk achtergestelde groepen kunnen bijvoorbeeld door wetten, zoals de wet gelijke behandeling en afspraken gerealiseerd worden.
Vrouwelijke dominee
De gelijke behandeling van vrouwen gaat voor de Remonstranten verder dan enkel de aanstelling van een vrouwelijke dominee of vrouwen andere officiële functies en ambten te geven. Het gaat erom je als kerk(genootschap) te realiseren dat de structuur, geloofstaal en beelden van de kerk erg patriarchaal zijn. En dat de kerkgeschiedenis en theologie vanuit een mannelijk wereldbeeld ontstaan en gemodelleerd zijn.
Wanneer je geloven losmaakt van een mannelijk denkraam is een vrouwelijk godsbeeld bijvoorbeeld heel goed mogelijk.
Ik ook!
Onze persoonlijke denkbeelden zijn nog niet overal welkom, (eeuwenlange patriarchale machtswellust veeg je niet in een paar decennia van tafel) maar hé.. de -Bevrijdings Theologie, Feministische theologie, Queer theologie.. aan beweging en voortschrijdend inzicht is er geen gebrek hoor!