hopper schreef: 19 dec 2021, 17:37
https://reportersonline.nl/sterven-is-m ... ysterieus/
Doodgaan is volgens Van Esch een proces. Een proces wat iemand in z’n eentje moet doen en waarbij loslaten soms heel natuurlijk gaat. “Als je in een hospice terecht komt, kalft je wereld steeds meer af. Op een gegeven moment wordt het bezoek van de kleinkinderen te veel. En al die vrienden, die hoeven ook niet meer te komen. Een sportwedstrijd op tv is niet meer interessant. En de politiek raakt niet meer; de omgeving komt op een steeds grotere afstand te staan. Alle onzichtbare verbindingslijntjes worden steeds brozer. En breken misschien ook makkelijker.”
Herkenbaar. De bezoekers hebben het over 'Max Verstappen', maar jij als stervende bent al in een geheel andere geestelijke staat.
Ze laat niet na aan te geven, dat het verschillend is in individuele situaties.
Toch wordt dit afstand doen van de wereld in dit artikel mi. wel uitvergroot door de persoonlijke gedachten van deze mevrouw.
Idd. wordt de wereld van de stervende, maar ook sowieso al van een mens die ouder wordt en minder levenslust, -wensen en levensverwachting meer heeft, alsmaar kleiner.
Het hemd wordt alsmaar belangrijker dan de rok.
Maar ze focust door haar voorbeelden op het loslaten en afstand nemen van de omgeving.
En noemt onder één noemer het nieuws uit de wereld, maar ook meteen hetgeen er aan communicatie overblijft met de naasten.
Voor mij zijn dat wel twee totaal verschillende dingen.
Ook al komen beiden voor.
Bij afstand nemen van de naasten:
“Soms omdat de patiënt ruimte nodig heeft om het leven los te laten. Soms omdat iemand de familie wil beschermen.”
Ook daarin dus uitersten, maar het blijft vaak speculeren over hoe de stervende daar zelf over denkt, als er geen openhartige gesprekken daarover (mogelijk) zijn.
Maar wel is het zo, dat achterblijvenden hiermee geconfronteerd kunnen worden en mee zullen moeten nemen in hun rouwproces.
@Hopper.
Je hebt de laatste alinea niet geciteerd en zegt er dus ook niet sover.
Was dat bewust ?
Van Esch zegt dat heel ongrijpbaar is wanneer iemand zijn of haar laatste adem uitblaast. “Er moet meer tussen hemel en aarde zijn dan wij erkennen. Want anders kan ik een heleboel zaken niet verklaren.” Het gespreksonderwerp heeft haar geprikkeld. “Hoe langer ik hier over nadenk, hoe meer ik mij afvraag of er een verband is tussen het levensverhaal van mensen en hun sterfproces. En of dat hard te maken valt.”
Ik denk wel dat dit vrij essentieel is bij het bespreken van dit artikel, als je de diepte in wil gaan.
Wat de achtergrond is en het geloof van de geïnterviewde wordt er niet bij verteld.
Wel is duidelijk, dat ze iets heeft als "ietsisme".
Dit is een uitspraak, die ik nooit zou kunnen doen, want het is nu juist het waarom van zoveel mensen, die daardoor open staan voor een buitennatuurlijke zingeving.
Mi. alleen daarmee willen zeggen, dat je zo graag een antwoord zou willen weten.
En meteen inzicht verschaffend in het waarom van het hele verhaal, wat zo sterk wordt gefocust naar een bewust of onbewust mechanisme en daar een verklaring voor te willen zoeken.
Waar gaat het nu eigenlijk om?
Mi. persoonlijke gevoelens, nog heel vers in de herinnering.
- Het gedrag van de stervende met het oog op de dood en eigen afscheid nemen van het leven?
- Of het gedrag van de stervende met het oog op het verdriet en de pijn van de achterblijvenden en daar zorg voor dragen?
Duidelijk twee verschillende dingen, maar die samen komen in het dagdagelijkse leven van die laatste dagen.
Ik zie dat als een vorm van dealen met de dood van de stervende en meteen ook als een stukje bij beetje afstand van de levenden nemen van de stervende zelf.
Zodat ook de achterblijvers al voor het sterven zelf geholpen worden in hun rouwproces.
Dit onderwerp is voor mij een enorme trigger.
Nog net geen half jaar geleden is het voor mij, dat het definitieve feit daar was.
Misschien dat ik daardoor ook wel wat stellig ben in mijn uitspraken, waar anderen dat persoonlijk anders (hebben) ervaren.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.