HJW schreef: ↑20 dec 2021, 15:22
small brother schreef: ↑20 dec 2021, 14:22
Onvoorwaardelijke liefde is bij jou, het laten lopen en verdwalen en laten storten in een ravijn.
Je vult het in voor mij. En je geeft wederom aan niet te snappen wat onvoorwaardelijke Liefde inhoudt.
Het maakt niet uit HJW. Zolang er een weg is die fout gaat, en een weg die goed gaat,
is er een keuze en een zoeken en een leiden. Dat leiden gaat via de stem.
De gedachte dat de herder alle wolven opzoekt en optilt,
om ze bijeen te brengen bij de schapen, is niet bijbels.
Hoewel het samenleven van wolven en schapen weer wel bijbels is,
zoals ook het verzamelen van vreemde eenden.
small brother schreef: ↑20 dec 2021, 14:22
Maar de herder zoekt de schapen op. Niet om ze verder te laten lopen,
maar gewoon om te doen wat zijn roeping is: de schapen terugleiden.
Het verhaal van de verloren zoon: de zoon gaat en mag gaan. Hij mag fouten maken, zijn leven leiden zoals hij dat wil.
De vader/moeder wacht rustig af.
Totdat de zoon weer thuiskomt.
Bij thuiskomst is er geen oordeel, geen afrekening. Alleen de vreugde over de thuiskomst.
Je beschrijft nu een dode god; die zou ik ook niet geloven.
De Levende God vindt iets van alles wat je doet.
Je kiest voor de duisternis.
Zoals Yours al stelde: je zit nog heel sterk in het oude verbond.
Oordelen, zonde, straf.......het is het oude verbond.
Tja. Dat is ook zo. Niet voor mij. Maar wel, gezien vanuit jouw perspectief.
Want het nieuwe verbond, leeft in de werkelijkheid van God,
zoals die vooruit geschaduwd wordt in het oude verbond.
Logisch, dat jij daar een link en een eenheid in ziet,
die jij identificeert met het oude verbond. Dat klopt.
Maar anders dan je denkt.
Het oude verbond vroeg om geloof, en om te leven naar de wet. Een uiterlijke wet.
Het nieuwe verbond vraagt om geloof en het leven naar de wet. Een innerlijke wet.
Die wetten zijn niet veranderd, maar wel hun aangrijpingspunten.
De eerste is in het vlees en tijdelijk tot de volgende offers; rustend op Gods belofte in de wet; vertrouwend op de eeuwigheid.
De tweede is geestelijk en tijdelijk tot het volgende gebed; rustend op Gods belofte in Christus;vertrouwend op de eeuwigheid.
Zonder gebed om vergeving in een beroep op Christus, is het evangelie krachteloos. Monddood.
Maar nu concreet. Jij zegt dat ik kies voor duisternis. Jij zegt dat zonde en straf weggenomen zijn.
Wat zeg jij dan,
- als jij Mattheüs 5 leest; brengt Christus dan méér of minder wet?
- als jij Mattheüs 3 leest; dat wie zich niet verbetert, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
- als je Mattheus 7 leest over de komst van Christus die de dorsvloer doorzuivert en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengt,
en het kaf met onuitblusselijk vuur zal verbranden ?
Dus ook als wij elkaar loslaten; en ieder ons weegs gaan, ieder in eigen gelijk verzekerd;
dan geldt voor ons beiden alsnog dat die geen goede vrucht voortbrengt in zijn eigen gelijk,
alsnog wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen, Mattheüs 7:19.
Zou dan jij niet mij willen aanspreken; en ik niet jou?
En zo ontsnappen we niet aan een confrontatie,
welke weg we ook willen gaan.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
Je strijd tegen de duisternis en daarmee geef je dat alleen maar meer kracht.
Het is niet mijn licht en het is niet jouw licht.
Of ik goede werken doe en een voorbeeld ben,
of van kwade werken spreek en ten voorbeeld stel,
het licht geeft in beide gevallen zicht op goed en kwaad.
Kwade woorden bederven goede zeden; en kwade werken ook.
Maar beide zeden en werken behoeven kenbaarheid.
Ik bedien mij niet van deze twee; maar ik geef antwoord op vragen en opmerkingen
die goed en kwaad verdoezelen en onschadelijk proberen te stellen.
Dat jij dat ook doet, siert je. En beiden zijn we maar mens.
Je neemt het negatieve als uitgangspunt.
Ik zou je aanraden om het positieve als uitgangspunt te nemen.
Dank voor je advies.
Zie je wat je schrijft:
- vijand
- slaan
- zonde
- geen vriend
- hoer
- tollenaar
Allemaal negativiteit.
Dank je. Dan is er duidelijk iets overgekomen.
Als je in een donkere kamer komt en je knipt het licht aan is de duisternis verdwenen.
Geen sprake van strijd.
Als je in de donkere kamer van Damokles het licht aandoet, dan is er geen helderheid, maar chaos.
Pas wanneer sprake is van onderliggende fundamenten en wetmatigheden en lijnen van orde en principes,
geeft het licht aandoen ook een element van blijheid. Zonder dat geeft het licht onthutsende erkenning van de chaos,
en een behoefte aan ordenen wat niet geordend is.
Wat een naïviteit om te denken dat de strijd weg is als het licht aan is!
Ik geloof dat de strijd pas hard wordt als het zover is. Nu mag de satan nog heersen.
Hoe dan ook: de bijbel (het oude verbond) geeft sterke schijnwerpers die
in handen van gelovigen, zelfs het meest verborgene openbaren.
Er is geen duisternis.
Blijkbaar heeft "strijd" in jouw leven een grote plek.
Bakerpraat. Niet dapper.
Waar de zonde omarmt wordt, verdwijnt de zonde......een geheel andere insteek.
Je onderschat de kracht van Liefde en het goede.
De 'zonde' omarmen? Ik neem aan dat je zegt wat je zegt. Dat is dan de kern. Heel goed.
Wetteloosheid, is niet dat de wet wordt overtreden, maar dat de wet er gewoon niet meer is.
Dit is een natuurkundig verschijnsel van inwerking van golven, die je niet kunt tegenhouden.
Dan hangt het af van de bron, en van het doordringingsvermogen van de bron,
of het de goede kant of de slechte kant op gaat. Jezus beschrijft die natuurlijke inwerking met
het begrip zuurdesem, dat het brood doet rijzen. Pas op voor het zuurdesem van de farizeeërs zegt Hij dan.
en op een andere plaats: het geloof is als een zuurdesem.
Als Bonjour niet de Roodverschuiving uit z'n handen had laten vallen, was er ook nog een link naar het blokfluitheorema.
En precies daarom moest het volk Israël volstrekt heilig zijn, en zich totaal afzonderen van de buurvolken.
Want je kunt onderlinge beïnvloeding niet tegenhouden.
En zo heb je dus gelijk: de zonde omarmen geeft goddeloosheid.
En dat heet dan ook heel mooi Liefde. Want er is Vrede.
Christus zegt daarvan: meen niet dat ik vrede kom brengen!
- strijd
- zwaard
Allemaal weer negativiteit.
Het is de tijdgeest die profeten voortbrengt van oordeel en straf.
Kinderen van de waarheid storen zich niet aan oordeel of verlossing;
zij dienen de waarheid aan beide zijden.
Waar Liefde is, is geen wet meer nodig.
Jeremia 31 vers 33-34
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen
een wet in het hart geschreven.
Zoek het koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden.
Het is de wet van Mozes die eens als gedenkcelen aan de voeringen van de mantels hingen, die nu in het hart geschreven staat.
Niet naar de letter, maar naar de Geest die God zoekt te vinden en te eren en te behagen.
Dat ieder dat in eigen geweten doet, is een zaak van ieder voor zich en ter beoordeling op het niveau van het hart.
Dat is waarom de een de ander niet meer zegt om de Heer te kennen, want de Heer wordt gekend
op het niveau van oprechtheid van hart en een geloof dat Hij in alles voorziet.
Er is geen sprake van 10 geboden, wel van 10 beloften.
Bij thuiskomst heb je helemaal geen behoefte meer om te liegen, iets van een ander te begeren of wat dan ook.
Dat is het probleem. De mens bepaalt z'n eigen normen laat zich niet spiegelen/onderwijzen door de schriften. Een ieder doet wat goed is in eigen ogen. En daardoor is de wet nuttig voor zover er zonde mee kan worden bedekt en voor zover er genade als kerstgeschenken worden uitgedeeld. En geen enkele strijd is nodig; want Gods genade is wijd en rijk genoeg.
Maar ondertussen wordt vergeten dat die wetten over de naaste minder groot zijn dan de wetten die vragen om heilig te zijn, want God is heilig.
Niet naar de letter en naar het vlees, maar naar een heilige gezindheid in oprechtheid van al je laten en je doen, en dan in het bijzonder met betrekking tot de liefde en de waarheid van God. Want die gaat boven jouw waarheid en jouw genade en jouw belevingswaarden van goed en kwaad.
Jij draait het om.
Je leeft nog geheel onder een vermeende wet. Je snapt niets van Liefde en daarom blijf je draaien in negatieve gedachten.
Ik wens je veel Liefde toe, het zal een heel nieuwe wereld voor je openen.
Nee het is de Omdraaier die dit doet. De Tegenstander. Niet ik. En naar ik meen, ook mijn woorden niet.
Door mij in een vakje te duwen van jouw ongewenstheden, zijn mijn woorden niet-ontvankelijk verklaard.
Het doet je je oren sluiten en je blik afwenden. Daar sta ik buiten, dat is een geestelijk strijdperk.
Wat jij Liefde noemt, is volgens mij liefdeloosheid; omdat het zich verzet tegen God. maar voel je vrij om in jouw geloof en beleving betere producten van Gods heerlijkheid en waarheid te laten zien.
Efeziërs 6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.