God als man en vrouw, als vader en moeder.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 30 dec 2021, 01:40
peda schreef: 29 dec 2021, 17:48

Hallo small brother,

Jouw citaat is precies wat ik bedoel. In bepaalde christelijke geloofskringen heeft deze Korinthië- brief verwijzing gezag, bij andere christelijk gelovigen helemaal niet.
Natuurlijk wordt deze brief wel gerespecteerd en ook wordt ter harte genomen dat Paulus het oudtestamentische onderscheid tussen man en vrouw op Christus en de gemeente betrok (Ef. 5:32) en dat alles besloten is onder de zonde (Gal. 3:22).
Hallo Piebe,

Bij Paulus de Tacticus gelovigen krijgt de letterlijke betekenis van de belangrijke passage in de brief een andere betekenis als bij die gelovigen die Paulus zien als de Directe Goddelijke Woordvoerder. En zelfs bij diegenen die Paulus zien als de Goddelijke Woordvoerder is er nog verschil in betekenis. Jouw preteristische interpretatie is namelijk niet gelijk aan die van anderen op dit forum.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

peda schreef: 29 dec 2021, 11:11 Waar het om gaat, is of discriminatie van de vrouw onder verwijzing naar bijbel teksten op dit forum een plaats heeft. De Grondwettelijke Vrijheid van Godsdienst verbiedt binnen de voordeur deze opvatting niet en omdat kerkelijk uitgedragen geloofsgoed gerekend wordt tot een binnen de voordeur gebeuren, kunnen kerken in Nederland nog steeds bij een aantal specifieke handelingen discriminatie praktiseren. Op een forum evenwel hoeft de binnen-de-voordeur toegestane praktijk niet geaccepteerd te worden, het is aan de moderatie om hier de grenzen te bepalen. Zelf ben ik voorstander van het niet accepteren van discriminerende uitlatingen van welke aard dan ook, of dat nu al of niet spoort met de geloofsopvattingen van een aantal onzer. Het forum is mijns inziens geen kerkelijke binnen-de-voordeur organisatie. Maar ik ben geen moderator.
Het christelijk theologisch terrein is dermate uitgestrekt en breed, dat vele forums dagelijks gevuld kunnen worden met interessante christelijk theologische thema's zonder dat bijbelse discriminatie ook maar één keer om de hoek komt kijken.
Het goeie nieuws vind ik dat zowel Bonjour als Trajecto zich nu heel duidelijk hebben uitgesproken dat het beleid op dit forum is dat het helemaal niet geaccepteerd is.
Als het maar gemeld wordt.
Petra schreef: 28 dec 2021, 19:51
Petra schreef: 28 dec 2021, 19:02 Op dit forum is het geaccepteerd dat je vrouwen of homos denigrerend toespreekt maar in mijn sociale kringen niet, vandaar.
Er is ook geen bijbelse grondslag voor, behalve voor degenen met die voorkeur die hun eigen lezing prefereren boven de main stream.

[modbreak Bonjour] Het is helemaal niet geaccepteerd dat er zo tegen elkaar gesproken wordt op dit forum,
Was het maar waar.. dan had je de mod break gezet op wat ik geciteerd heb.

[modbreak Bonjour] Als het gemeld was of als ik het gezien had, had ik dat gedaan.
Nou Bonjour, sorry dat ik schreef dat het geaccepteerd was hoor.
2022 in met een anti-discriminatie forumbeleid; ik zet vast mijn feestmuts op! 🥳
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda

Bericht door peda »

Hallo Petra,

Als fan ben ik blij te lezen dat jij gelukkig bent. Houden zo in het NIEUWE JAAR. :thumb1: :flower1:
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef: 30 dec 2021, 10:32 Hallo Petra,

Als fan ben ik blij te lezen dat jij gelukkig bent. Houden zo in het NIEUWE JAAR. :thumb1: :flower1:
:D
Insgelijks hoor Peda! :kiss1:
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 30 dec 2021, 07:35
Piebe Paulusma schreef: 30 dec 2021, 01:40
Natuurlijk wordt deze brief wel gerespecteerd en ook wordt ter harte genomen dat Paulus het oudtestamentische onderscheid tussen man en vrouw op Christus en de gemeente betrok (Ef. 5:32) en dat alles besloten is onder de zonde (Gal. 3:22).
Hallo Piebe,

Bij Paulus de Tacticus gelovigen krijgt de letterlijke betekenis van de belangrijke passage in de brief een andere betekenis als bij die gelovigen die Paulus zien als de Directe Goddelijke Woordvoerder. En zelfs bij diegenen die Paulus zien als de Goddelijke Woordvoerder is er nog verschil in betekenis. Jouw preteristische interpretatie is namelijk niet gelijk aan die van anderen op dit forum.
Wel, ik heb teksten geciteerd waar letterlijk staat wat ik beweer. Tenzij Paulus dan een preterist was, heeft dit met preterisme niks te maken.

'Daarin is noch Jood noch Griek, daarin is noch dienstbare noch vrije, daarin is geen man en vrouw. Want gij allen zijt één in Christus Jezus.' (Gal 3,28)

En Galaten 5 vers 6 is ook heel duidelijk:

'Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.' (Gal 5,6)

Het enige dat wordt gedaan is hier teksten tegenover zetten waar iets anders beweerd lijkt te worden, doch heb ik daar een verklaring voor gegeven die ondersteund wordt door andere teksten. Paulus gebruikt heel vaak de term man voor God en Christus en de term vrouw voor de gemeente. Lees het begin van Romeinen 7 nog maar eens hierover. De mensen die mijn visie weerspreken gebruiken deze symboliek helemaal NOOIT in hun weerlegging dus nemen ze de theologie van Paulus niet serieus.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda

Bericht door peda »

Hallo Piebe,

Ik meende dat de preterist de visie had dat met de vernietiging van de tempel ( 70 n C ) Het Koninkrijk op de aarde is ingegaan. Griek, jood, slaaf, man, vrouw , allen gelijkwaardig verbond Paulus aan het Koninkrijk. Vandaar.
Piebe Paulusma

peda schreef: 30 dec 2021, 11:07 Hallo Piebe,

Ik meende dat de preterist de visie had dat met de vernietiging van de tempel ( 70 n C ) Het Koninkrijk op de aarde is ingegaan. Griek, jood, slaaf, man, vrouw , allen gelijkwaardig verbond Paulus aan het Koninkrijk. Vandaar.
Dat is juist maar dat lag voor Paulus nog in de nabije toekomst. Toen hij preekte gold de wet van Mozes nog en in die context dienen de teksten geplaatst te worden waarin het oudtestamentische onderscheid nog gehanteerd werd. Want hoe kan iemand die tot vrijheid geroepen is nog een slaaf blijven (van haar man)?
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Petra schreef: 30 dec 2021, 10:17
peda schreef: 29 dec 2021, 11:11 Waar het om gaat, is of discriminatie van de vrouw onder verwijzing naar bijbel teksten op dit forum een plaats heeft. De Grondwettelijke Vrijheid van Godsdienst verbiedt binnen de voordeur deze opvatting niet en omdat kerkelijk uitgedragen geloofsgoed gerekend wordt tot een binnen de voordeur gebeuren, kunnen kerken in Nederland nog steeds bij een aantal specifieke handelingen discriminatie praktiseren. Op een forum evenwel hoeft de binnen-de-voordeur toegestane praktijk niet geaccepteerd te worden, het is aan de moderatie om hier de grenzen te bepalen. Zelf ben ik voorstander van het niet accepteren van discriminerende uitlatingen van welke aard dan ook, of dat nu al of niet spoort met de geloofsopvattingen van een aantal onzer. Het forum is mijns inziens geen kerkelijke binnen-de-voordeur organisatie. Maar ik ben geen moderator.
Het christelijk theologisch terrein is dermate uitgestrekt en breed, dat vele forums dagelijks gevuld kunnen worden met interessante christelijk theologische thema's zonder dat bijbelse discriminatie ook maar één keer om de hoek komt kijken.
Het goeie nieuws vind ik dat zowel Bonjour als Trajecto zich nu heel duidelijk hebben uitgesproken dat het beleid op dit forum is dat het helemaal niet geaccepteerd is.
Petra schreef: 28 dec 2021, 19:51

Was het maar waar.. dan had je de mod break gezet op wat ik geciteerd heb.

[modbreak Bonjour] Als het gemeld was of als ik het gezien had, had ik dat gedaan.
2022 in met een anti-discriminatie forumbeleid; ik zet vast mijn feestmuts op! 🥳
Hoi Petra, je protesteerde tegen denigrerende uitspraken aangaande vrouwen en homo's, en spreekt je uit tegen discriminatie. Horen daar in jouw ogen dan ook uitspraken tegen mannen bij en discriminatie tegen mannen?
peda

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 30 dec 2021, 11:18
peda schreef: 30 dec 2021, 11:07 Hallo Piebe,

Dat is juist maar dat lag voor Paulus nog in de nabije toekomst. Toen hij preekte gold de wet van Mozes nog en in die context dienen de teksten geplaatst te worden waarin het oudtestamentische onderscheid nog gehanteerd werd. Want hoe kan iemand die tot vrijheid geroepen is nog een slaaf blijven (van haar man)?
Hallo Piebe,

Precies zoals jij het nu beschrijft, daar refereerde ik aan. Paulus zelve zal wel geen preterist geweest zijn, maar het gaat bij het preterisme er om dat het Koninkrijk reeds 2000 jaren geleden is ingegaan en dat de Koninkrijkteksten van Paulus inmiddels reeds 2000 jaren de wet van Mozes hebben opgevolgd. Het is lastig en blijft lastig als niet begrepen wordt wat ik schrijf..
Laatst gewijzigd door peda op 30 dec 2021, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Barnabas schreef: 30 dec 2021, 11:22
Petra schreef: 30 dec 2021, 10:17

Hoi Petra, je protesteerde tegen denigrerende uitspraken aangaande vrouwen en homo's, en spreekt je uit tegen discriminatie. Horen daar in jouw ogen dan ook uitspraken tegen mannen bij en discriminatie tegen mannen?
Tja goede vraag@Barnabas,mensen die de mond altijd vol hebben van anti discriminatie ze lopen voorop als goedmens om het te doen wat hen niet welgevallig is,kijk hier maar in diverse draden,maar goed een forum is de plaats waar men alles mag en kan zeggen zie de geschiedenis van het forum oude Grieken en Romeinen,daar kwam uitsluiting en bannen niet voor dat was juist de kracht van het forum en hoogste vorm van democratie.

[modbreak Bonjour] Jij hebt beloofd bij terugkomst van je laatste ban dat je de regels van het forum zou accepteren. Daar merk ik weinig van.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Piebe Paulusma

peda schreef: 30 dec 2021, 11:24
Piebe Paulusma schreef: 30 dec 2021, 11:18
Hallo Piebe,

Precies zoals jij het nu beschrijft, daar refereerde ik aan. Paulus zelve zal wel geen preterist geweest zijn, maar het gaat bij het preterisme er om dat het Koninkrijk reeds 2000 jaren geleden is ingegaan en dat de Koninkrijkteksten van Paulus inmiddels reeds 2000 jaren de wet van Mozes hebben opgevolgd. Het is lastig en blijft lastig als niet begrepen wordt wat ik schrijf..
Zeker lastig en helemaal voor mij want jij bent zowat de enige die me wil snappen. ;)
Paulus leefde onder de wet (de nacht) en keek uit naar het NT (de dag) die aanbrak vanaf het jaar 70.

'De nacht is voorbijgegaan en de dag is nabijgekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis en aandoen de wapenen des lichts.' (Rom. 13:12)

'Gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags; wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.' (1 Thess 5,5)

Het OT is het verbond van duisternis en de dood, want Adam is de vader van de doden en het NT is het verbond van het licht en het leven en Eva is de moeder van alle levenden. Sommige christenen zien in Adam geen zondaar en zij hebben hem als hun vader.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

peda schreef: 29 dec 2021, 11:11 ]Zelf ben ik voorstander van het niet accepteren van discriminerende uitlatingen van welke aard dan ook
Horen daar dan ook discriminerende uitspraken tegen mannen bij in jouw ogen?
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Overigens zou ik graag eens willen stellen dat de forumgebruikers zeer dankbaar en erkentelijk mogen zijn tegenover degenen die de site beheren zeker gezien het feit dat iedereeen kosteloos mag meediscusiëren op dit forum, zolang men zich maar aan de regels houdt.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Piebe Paulusma schreef: 28 dec 2021, 21:15
Petra schreef: 28 dec 2021, 20:53

Wat bedoel je?
Denk ik aan Mozes dan denk ik aan 't verschil met Jezus. (Oog om oog versus andere wang toekeren).
Dat is precies het verschil beste Petra. Onder Mozes waren vrouwen tweederangs burgers. Geschiedschrijver Flavius Josephus schreef zonder blikken of blozen dat Adam vervloekt werd omdat hij zich schikte naar de raad van een vrouw.

Maar als je goed leest zie je dat het nazaat van Adam vervloekt werd en het nazaat van Eva gezegend. Dus eigenlijk was Eva meer dan Adam en dat kunnen bepaalde mannetjes niet zetten. ;)

Doch onder het NT waarvan Christus Middelaar is zijn mannen en vrouwen volledig gelijkwaardig.
De wet kwam van Mozes en de uitspraak van Flavius Joshephus is geen bijbelse bron.
Men kan dus niet het woord van Mozes gelijk stellen met het woord van Flavius Josephus (ook al is hij joods). De bijbel is het woord van God maar wat daarbuiten geschreven wordt is dat niet.
Het woord zegt dat Eva de vrucht aan Adam aanbood en dat Adam er van at. Ook staat er dat Adam naar haar stem geluisterd had en dat dat de reden was dat hij door God vervloekt werd.
Dat betekent niet dat het luisteren naar de stem van je vrouw slecht is. De vrouw is gemaakt naar het beeld van God. Jezus was God en Hij is het woord. Hij is degene die in ons woning maakt. Hij spreekt door hen die hem accepteren en daarin is geen onderscheid tussen man en vrouw. Zo is het dus Gods bedoeling dat ook de vrouw spreekt namens God zpals er ook staat dat Deborah profetes was. Het mag duidelijk zijn dat het luisteren naar de stem van een vrouw niet slecht is. Maar waar het in het geval van de zondeval om ging is dat Eva zich had laten verleiden door de slang die onwaarheid sprak en Evan ging daar in mee waardoor haar spreken ontspoorde en los van God raakte. Adam had daar niet naar moeten luisteren zoals Eva naar de slang geluisterd had. Dat is dus het spreken waardoor Adam vervloekt werd.

Ja andere uitspraak stelt dat Adam en Eva verschillend nazaat hadden. Het nazaat van Adam en het nazaat van Eva: Daar is geen onderscheidt tussen. Ieder mens is nageslacht van beiden.
Geestelijk geld dat het nazaat van Abraham gezegend is in die zin dat zij geloven zoals Abraham geloofde. Dat gaat over zijn geloof in de God van de bijbel. In Galaten wordt uitgelegd dat er geen onderscheid is naar man of vrouw aangaande het verkrijgen van de erfenis die gepaard gaat met dat geloof. Zo worden man en vrouw dus niet gezegend in Eva maar door het geloof van Abraham. En dat is het geloof in Christus. Daarbij is het Christus die zegent want Hij heeft Zijn leven gegeven aan het kruis en Hij heeft de zonden weggenomen. Zo worden wij dus (allen die geloven) gezegend door Christus.

In het nieuwe testament is er gelijkwaardigheid tussen man en vrouw. De schrift is echter een eenheid omdat de schrift het woord van God is en Christus is één. Hij is de God van het oude testament en van het nieuwe testament. Er staat dat Christus de vervulling van de wet van Mozes is en daarom is er in de wet van Mozes evenzeer sprake van gelijkwaardigheid tussen man en vrouw zoals dat ook in het nieuwe testament uitgelegd wordt.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

peda schreef: 28 dec 2021, 13:37
Barnabas schreef: 28 dec 2021, 12:37

Nee Peda je verdraait mijn woorden. Lees alles wat ik gezegd heb nog eens goed door en plak het evenwichtig aan elkaar.
De vrouw moet zich er niet bij neerleggen (nadruk op moet) maar het is wijs voor een vrouw om geen ruzie te gaan maken, dat is opstand. De man hoort in liefde gezag uit te oefenen en daarbij geen fouten te maken. Opstaan (tegen de man hoeft dan geen opstaan tegen God te zijn. Maar wie haar man liefheeft doet geen domme dingen.
Verder verwijs ik naar je eigen man om vragen in de eerste plaats voor je te beantwoorden (zoals de schrift zegt) want hij hoort degene te zijn die je helpt en: de dingen die ik hier zeg heb ik allang gezegd.
Hallo Barnaba,

Ik verdraai jouw woorden niet, maar ik geef er een andere interpretatie aan. Het is duidelijk dat wanneer iedere man en iedere vrouw zich zouden gedragen zoals God het naar jouw bijbels inzicht wil dat zij zich gedragen, dan was er niets aan de hand. Maar de praktijk wijst uit dat niet iedereen jouw zienswijze volgt en dan gaat het vervolgens mis. Je ziet het reeds bij mijn theologische duiding, die interpreteert jouw zekerheid anders en prompt zit je in totaal verschillende gelijkwaardigheidsbelevingen. Jij zegt a.h.w. tegen mij dat ik tegen de Bedoeling van God inga en ik zeg vervolgens tegen jou dat jij m.i. de bijbel verkeerd uitlegt. Vervolgens omring jij je met personen die jouw visie volgen en ik met personen die mijn interpretatie volgen. Dan is de rust weergekeerd, een ieder doet datgene dat hij/ zij de goede interpretatie acht. Niet een ander een niet bij hem/ haar passende visie opleggen, maar dat willen wij beiden niet, zo mijn inschatting.
Jouw interpretatie is aan jouw, mijn naam is echter mijn privé en ik wil niet dat je die gebruikt in combinatie met visies omdat je een verband legt tussen mijn naam en jouw visie. Op die manier gaan anderen mij verkeerd begrijpen en krijg ik de schuld van uitspraken die gebaseerd zijn op jouw interpretatie. Het gaat om de suggestie er van.
Dus mijn naam erbuiten laten graag.
Het forum geeft vrijheid aan iedereen om te discussiëren met ieder ander die het forum betreedt. Die vrijheid wordt gegeven bij het betreden van het forum en die vrijheid wil ik behouden.
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Snelheid schreef: 30 dec 2021, 11:26
Barnabas schreef: 30 dec 2021, 11:22

Tja goede vraag@Barnabas,mensen die de mond altijd vol hebben van anti discriminatie ze lopen voorop als goedmens om het te doen wat hen niet welgevallig is,kijk hier maar in diverse draden,maar goed een forum is de plaats waar men alles mag en kan zeggen zie de geschiedenis van het forum oude Grieken en Romeinen,daar kwam uitsluiting en bannen niet voor dat was juist de kracht van het forum en hoogste vorm van democratie.

[modbreak Bonjour] Jij hebt beloofd bij terugkomst van je laatste ban dat je de regels van het forum zou accepteren. Daar merk ik weinig van.
Hoi Snelheid. Sorry dat ik je door mijn vraag in deze situatie gebracht heb. Wat mij betreft blijf je welkom op het forum en zal ik mijn eigen boontjes doppen. Bedankt voor je morele steun.
Petra

Bericht door Petra »

small brother schreef: 29 dec 2021, 11:20

Wat bedoel je?
Denk ik aan Mozes dan denk ik aan 't verschil met Jezus. (Oog om oog versus andere wang toekeren).
Dat is dus precies het probleem. En voor rechtsliefhebbers méér dan voor anderen. Lees Exodus 21 vanaf vers 12. Je ziet daar dat een oog en een tand, geen maten zijn van harde wetten, maar juist het tegenovergestelde: je mag een dader niet méér straf geven, dan hij een ander heeft toegebracht. Vergelding wordt dus aan banden gelegd. Straf wordt naar maat en redelijkheid opgelegd.

Dat principe loslaten geeft scheve en verwrongen situaties, en heeft op de langere termijn een fnuikende werking voor heel het rechtssysteem, zoals mag blijken uit een taakstraf voor het onder invloed een dodelijk ongeluk veroorzaken, https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... geluk.aspx

Er dus is meer benodigd om de vergelijking tussen Mozes en Christus zuiver te kunnen maken.
Mozes eist liefde in maten van redelijkheid, en past dat toe in evenredigheid van schade. Of iemand dat beschouwt als vergelding of als genoegdoening of als schadevergoeding, is voor een groot deel een zaak van persoonlijke beleving. Maar het recht grijpt aan op basis van evenredigheid van wat is misdaan, tot de opgelegde straf. Daar komt een oog voor een oog en een tand om een tand vandaan. Dat is dus vooral dat niemand wordt gedood om het blind gemaakt hebben of het uitgeslagen hebben van een tand. Maar dat steeds precies wordt onderzocht wat de schade is. En dan is er nog een aparte categorie van niet opzettelijk, waarvoor vrijplaatsen gelden waarheen de onopzettelijke dader heen kan vluchten. Dit nu, zijn mensenrechten: geen enkel mens krijgt een andere straf dan passend en billijk is bij zijn vergrijp.

En Christus zegt dit:
1. Mozes doet recht op het niveau van je doen;
2. De wet eist recht op het niveau van je willen;
3. En daaruit leer je dat je altijd tekort schiet.

4. Daarom geldt: stop met het recht zelf zoeken te bewerken;
5. Maar ga actief kolen stapelen op het hoofd van de slechterik;
6. door slecht te beantwoorden met goed (andere wang toekeren).
7. God zal dan Zelf t.z.t de slechte vinden en treffen.

En of je nu dat alles doet uit berekenende vergeldingsdrang, of uit hoop en liefde,
in alle gevallen is het recht recht en het goede zal worden gelouterd en verhoogd,
als een baken van licht van Gods heerlijkheid.

merk op dat het slechte uitsluitend slecht is als het wordt benoemd slecht te zijn.
Dus ook de andere wang toekeren is een daad van een beroep doen op het Recht.
Net zoals David Saul niet doodde, maar aan Saul bekendmaakte dat hij hem liet leven.
En de slechterik, wordt dan geconfronteerd met z'n geweten en z'n daden en z'n doen,
wat soms tot verharding leidt (Farao) en soms tot bekering (Simon de tovenaar).

En de conclusie voor iemand met liefde voor recht kan alleen maar zijn:
wauw; dit is een hoogstaand niveau van recht en van normbesef;
En ik zeg zelfs dat Mozes'wet (God) een heilsstaat sticht.
Opvallend is je belezenheid, IQ, woordkeus en rytmiek (incl. lay out in schrijfsijl).. dat zie ik in elke reactie.
ik ga daar volgend jaar nog 's voor zitten om te kijken wat ik er van vind, het is dat geheimzinnige privé gedoe wat mij niet prettig smaakt, alsof het het ding is om als jezelf te schrijven i.p.v. ..sja .. wat? ??..
Petra

Bericht door Petra »

Wat bedoel je?
Dat is precies het verschil beste Petra. Onder Mozes waren vrouwen tweederangs burgers. Geschiedschrijver Flavius Josephus schreef zonder blikken of blozen dat Adam vervloekt werd omdat hij zich schikte naar de raad van een vrouw.

Maar als je goed leest zie je dat het nazaat van Adam vervloekt werd en het nazaat van Eva gezegend. Dus eigenlijk was Eva meer dan Adam en dat kunnen bepaalde mannetjes niet zetten. ;)

Doch onder het NT waarvan Christus Middelaar is zijn mannen en vrouwen volledig gelijkwaardig.
Zolang Eva maar meer is vind ik 't al dikke prima. :lol:

Piebe Paulusma schreef: 30 dec 2021, 12:04
peda schreef: 30 dec 2021, 11:24
Hallo Piebe,

Precies zoals jij het nu beschrijft, daar refereerde ik aan. Paulus zelve zal wel geen

geweest zijn, maar het gaat bij het preterisme er om dat het Koninkrijk reeds 2000 jaren geleden is ingegaan en dat de Koninkrijkteksten van Paulus inmiddels reeds 2000 jaren de wet van Mozes hebben opgevolgd. Het is lastig en blijft lastig als niet begrepen wordt wat ik schrijf..
Zeker lastig en helemaal voor mij want jij bent zowat de enige die me wil snappen. ;)
Paulus leefde onder de wet (de nacht) en keek uit naar het NT (de dag) die aanbrak vanaf het jaar 70.

'De nacht is voorbijgegaan en de dag is nabijgekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis en aandoen de wapenen des lichts.' (Rom. 13:12)

'Gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags; wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.' (1 Thess 5,5)

Het OT is het verbond van duisternis en de dood, want Adam is de vader van de doden en het NT is het verbond van het licht en het leven en Eva is de moeder van alle levenden. Sommige christenen zien in Adam geen zondaar en zij hebben hem als hun vader.
Oké.. ff serieus.. beste Piebe.. het lijkt mij reuze interessant om jouw (preterist) standpunten te snappen
Peda goochelt naar hartelust met alle brillen die maar nodig zijn, ( :thumb1: 8-) :flower1: 🌈 💃🏼) misschien moi over weetikhoeveel jaar ook :praying1: maar echt het duizelt me aan alle kanten al die optionele geloofstandpunten. Ik had er geen flauw benul van dat het zo divers was.
Maar hé.. voor volgend jaar staat het snappen van het preterisme op mijn agenda want ik vind het wel interessant!

..
...

En....... dat is al best wel snel :D :kiss1:
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Vestigatio arcani sensus in Apocalypsi, was een systematische, preteristische beschouwing en bevinding werd op schrift gezet in 1614 en is geschreven door een Jezuiet. De Romana heeft er veel aan gehad in het woordelijk gevecht met de protestanten.wat de NL protestanten betreft van de man van de boekenkist Hugo de Groot die deze visie aan nam.Bij protestanten heeft het nooit echt ingang gevonden.

Je zou kunnen zeggen het is een visie;theologisch gezien staan wij hier als gemeenschap een andere visie voor.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Piebe Paulusma

Petra schreef: 30 dec 2021, 20:20

Zolang Eva maar meer is vind ik 't al dikke prima. :lol:

Piebe Paulusma schreef: 30 dec 2021, 12:04

Oké.. ff serieus.. beste Piebe.. het lijkt mij reuze interessant om jouw (preterist) standpunten te snappen
Peda goochelt naar hartelust met alle brillen die maar nodig zijn, ( :thumb1: 8-) :flower1: 🌈 💃🏼) misschien moi over weetikhoeveel jaar ook :praying1: maar echt het duizelt me aan alle kanten al die optionele geloofstandpunten. Ik had er geen flauw benul van dat het zo divers was.
Maar hé.. voor volgend jaar staat het snappen van het preterisme op mijn agenda want ik vind het wel interessant!

..
...

En....... dat is al best wel snel :D :kiss1:
Tot morgen Petra! ;)
Piebe Paulusma

Snelheid schreef: 30 dec 2021, 21:47 Vestigatio arcani sensus in Apocalypsi, was een systematische, preteristische beschouwing en bevinding werd op schrift gezet in 1614 en is geschreven door een Jezuiet. De Romana heeft er veel aan gehad in het woordelijk gevecht met de protestanten.wat de NL protestanten betreft van de man van de boekenkist Hugo de Groot die deze visie aan nam.Bij protestanten heeft het nooit echt ingang gevonden.

Je zou kunnen zeggen het is een visie;theologisch gezien staan wij hier als gemeenschap een andere visie voor.
Voor de preterist is er geen gemeenschap, indien hij dat wil zal hij op zoek moeten naar een jonge deerne van pakweg dertig lentes jong. Check! :mrgreen:
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Petra schreef: 30 dec 2021, 20:11 het is dat geheimzinnige privé gedoe wat mij niet prettig smaakt, alsof het het ding is om als jezelf te schrijven i.p.v. ..sja .. wat? ??..
Wat is het probleem met privégesprekken?
Barnabas

Bericht door Barnabas »

Petra schreef: 30 dec 2021, 20:20 Zolang Eva maar meer is vind ik 't al dikke prima. :lol:
Kan de ene mens dan meer zijn dan de andere volgens jou?
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 31 dec 2021, 09:45
Snelheid schreef: 30 dec 2021, 21:47 Vestigatio arcani sensus in Apocalypsi, was een systematische, preteristische beschouwing en bevinding werd op schrift gezet in 1614 en is geschreven door een Jezuiet. De Romana heeft er veel aan gehad in het woordelijk gevecht met de protestanten.wat de NL protestanten betreft van de man van de boekenkist Hugo de Groot die deze visie aan nam.Bij protestanten heeft het nooit echt ingang gevonden.

Voor de preterist is er geen gemeenschap, indien hij dat wil zal hij op zoek moeten naar een jonge deerne van pakweg dertig lentes jong. Check! :mrgreen:
:D Wat je zegt.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Barnabas schreef: 31 dec 2021, 09:59
Petra schreef: 30 dec 2021, 20:11 het is dat geheimzinnige privé gedoe wat mij niet prettig smaakt, alsof het het ding is om als jezelf te schrijven i.p.v. ..sja .. wat? ??..
Wat is het probleem met privégesprekken?
Dan heb je geen ruis :)
VERITAS VOS LIBERABIT.