small brother schreef: ↑29 dec 2021, 11:20
Petra schreef: ↑28 dec 2021, 20:53
Wat bedoel je?
Denk ik aan Mozes dan denk ik aan 't verschil met Jezus. (Oog om oog versus andere wang toekeren).
Dat is dus precies het probleem. En voor rechtsliefhebbers méér dan voor anderen. Lees Exodus 21 vanaf vers 12. Je ziet daar dat een oog en een tand, geen maten zijn van harde wetten, maar juist het tegenovergestelde: je mag een dader niet méér straf geven, dan hij een ander heeft toegebracht. Vergelding wordt dus aan banden gelegd. Straf wordt naar maat en redelijkheid opgelegd.
Dat principe loslaten geeft scheve en verwrongen situaties, en heeft op de langere termijn een fnuikende werking voor heel het rechtssysteem, zoals mag blijken uit een taakstraf voor het onder invloed een dodelijk ongeluk veroorzaken,
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... geluk.aspx
Er dus is meer benodigd om de vergelijking tussen Mozes en Christus zuiver te kunnen maken.
Mozes eist liefde in maten van redelijkheid, en past dat toe in evenredigheid van schade. Of iemand dat beschouwt als vergelding of als genoegdoening of als schadevergoeding, is voor een groot deel een zaak van persoonlijke beleving. Maar het recht grijpt aan op basis van evenredigheid van wat is misdaan, tot de opgelegde straf. Daar komt een oog voor een oog en een tand om een tand vandaan. Dat is dus vooral dat niemand wordt gedood om het blind gemaakt hebben of het uitgeslagen hebben van een tand. Maar dat steeds precies wordt onderzocht wat de schade is. En dan is er nog een aparte categorie van niet opzettelijk, waarvoor vrijplaatsen gelden waarheen de onopzettelijke dader heen kan vluchten. Dit nu, zijn mensenrechten: geen enkel mens krijgt een andere straf dan passend en billijk is bij zijn vergrijp.
En Christus zegt dit:
1. Mozes doet recht op het niveau van je doen;
2. De wet eist recht op het niveau van je willen;
3. En daaruit leer je dat je altijd tekort schiet.
4. Daarom geldt: stop met het recht zelf zoeken te bewerken;
5. Maar ga actief kolen stapelen op het hoofd van de slechterik;
6. door slecht te beantwoorden met goed (andere wang toekeren).
7. God zal dan Zelf t.z.t de slechte vinden en treffen.
En of je nu dat alles doet uit berekenende vergeldingsdrang, of uit hoop en liefde,
in alle gevallen is het recht recht en het goede zal worden gelouterd en verhoogd,
als een baken van licht van Gods heerlijkheid.
merk op dat het slechte uitsluitend slecht is als het wordt benoemd slecht te zijn.
Dus ook de andere wang toekeren is een daad van een beroep doen op het Recht.
Net zoals David Saul niet doodde, maar aan Saul bekendmaakte dat hij hem liet leven.
En de slechterik, wordt dan geconfronteerd met z'n geweten en z'n daden en z'n doen,
wat soms tot verharding leidt (Farao) en soms tot bekering (Simon de tovenaar).
En de conclusie voor iemand met liefde voor recht kan alleen maar zijn:
wauw; dit is een hoogstaand niveau van recht en van normbesef;
En ik zeg zelfs dat Mozes'wet (God) een heilsstaat sticht.