MagereHein schreef: 11 jan 2022, 20:46
Waar zit zus-en-zo gebied in de hersenen? Ik ben geen hersenchirurg maar weet iets van t brein af. Genoeg om bescheiden te zijn en er geen zekere uitspraken over te doen. Ook voor hersenwetenschappers is er nog veel prijs te geven.
Hersenen schijnen plastisch te zijn en soms kan een beschadigd gebied elders worden overgedragen/overgenomen.
Veel raadsels waarbij we de antwoorden in het brein gaan vinden, niet erbuiten.
De vetgedrukte claim kan nog niet worden waargemaakt. Zoals je zegt is er reden bescheiden te zijn en er geen zekere uitspraken over te doen.
De claim is vooralsnog jouw overtuiging.
Neuroplasticiteit bestaat, dat is voor mij zeker, en ik heb dit van dichtbij gezien bij mijn beste vriend. Maar als de hersenen zo verwoest zijn en er slechts een restje pasta tegen de schedel plakt heb ik mijn twijfels of de hersenen allesbepalend zijn.
MagereHein schreef:
Joseph Smith jr. was de eerste Mormoon die bezocht werd door aartsengel Moroni. Als je je eigen openbaring serieus neemt, zou je die van Joseph ook serieus moeten nemen, maar ook die van alle christelijke openbaringen. Lastig als openbaringen elkaar tegenspreken.
Mijn eigen openbaring en die van Neale Donald Walsch neem ik serieus, juist door de overeenkomsten. Christelijke openbaringen spreken mijn inzichten tegen en neem ik niet serieus. Ook niet die van Joseph Smith jr.
Wat een ander van mijn inzichten vindt is van secundair belang, omdat ik primair er mijn voordeel mee doe en er heel prettig mee leef.
MagereHein schreef:
Ik vraag je dit keer niet naar empirisch zielsbewijs. Geef mij gewoon aan wat ziel is en waarom je denkt dat wij die hebben.
Daarna wil ik weten hoe we er ooit achter kunnen komen of je gelijk hebt.
Een levend wezen bestaat voor mij uit drie delen:
De ziel als architect/ontwerper van het leven, een onlosmakelijk deel van wat ik God noem, voorzien van dezelfde kenmerken van God.
Zoals de meest zuivere, onbegrensde en onvoorwaardelijke liefde die om niet is en niet oordeelt met vrije wil;
Het kenmerk van almacht, niet te verwarren met heerschappij, maar in staat om alles te creëren wat bedacht wordt;
Overal en in alle tijd aanwezig, daardoor alziend en alwetend, alles omvattend en dus alomtegenwoordig.
Verder is een almachtige God volgens mij volmaakt, onkwetsbaar en zonder enige behoefte.
Daarnaast de geest, die het ego en persoonlijkheid ontwikkelt, onwetend ter wereld komt en het leven als een avontuur/ontdekkingsreis zal ervaren en zich in het leven (of daarna) herinnert Wie en Wat hij/zij is.
Het lichaam, als een instrument of voertuig om samen met geest en ziel het leven te ervaren in de fysieke/relatieve wereld.
Ik meen te weten dat ik hierin gelijk heb. Misschien kom jij er ooit ook achter, sowieso wordt het volgens mij snel duidelijk als je het lichaam loslaat. Voor dit moment is het slechts ter kennisgeving en mag je het ook, zoals mijn onderschrift zegt, naast je neerleggen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.