hopper schreef: 29 jan 2022, 10:12
thom schreef: 29 jan 2022, 10:02
Mee eens dat het om het nu gaat, maar waarom altijd 'gelovigen' erbij halen? Gelovigen kunnen net als jij in het nu geloven en daarin wandelen.
En kunnen schrijven dat 'de dood is mijn gewin', zoals Paulus die ook in het nu leefde.
Het zijn voornamelijk gelovigen die het over 'na de dood' hebben. Hier echter gaat het over de ziel, welke in de Eckhartiaanse opvatting nu reeds aanwezig is. Dan kun je er naar op zoek gaan en is geloven in iets 'na de dood' overbodig.
In de opvatting van Eckhart verlaten we ook de dingen, dus het kan zijn dat Paulus niet de fysieke dood bedoelde. Het lichaam is immers ook een ding.
Dan kom je uit in het intellect, de geest, bewustzijn of hoe je het maar noemen wilt.
De hele wereldbevolking heeft het over 'na de dood'. Maar hier op het forum heeft dat voor dogmatisch ingestelden wel een aparte opvatting, geef ik toe.
Maar over geloven, of het geloof, wil ik dit van Paulus aanhalen, zodat je misschien begrijpt dat het een term is die bepalend is voor hen die het geloof omarmen gelijk Eckhart.
Rom. 3 sv
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
En dan kan de dogmatiek dit ook anders zien, dat Jezus Christus buiten de mens wordt geplaatst, en naar 2000 jaar geleden. Echter, dit gaat juist over het innerlijk proces in het nu in de gelovigen, als broeders in de Heere, net als Eckhart is.
Het ''volstromen van de Ziel'', is de ont-wikkeling van het Kind in de gelovigen, die Hem zich bewustzijn in zichzelf; Christus in het vlees gekomen. Het Hij moet groeien en 'ik' kleiner worden.
De wedergeborene is de Christus.
Rom. 8
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
Al vaak geplaatst, maar steeds weer mooi om te lezen. Vind ik.