Leon schreef: 06 feb 2022, 10:38
Cherry picking is eigenlijk een negatief begrip van jouw persoonlijke voorkeur de voorkeur geven boven de eerlijke keuze. Bijvoorbeeld bij aannemen personeel, een soort nepotisme etc.
Dat dit nu positief gebracht wordt verbaast me dus. Alsof vals spel ineens fair play kan worden.
Het is eigenlijk tergend dat mensen dit doen, en zeker als er dan nog leuk over gedaan wordt.
Maar goed, ik begrijp dat als je een roze bril opzet dit soort dingen wel kunnen.
Ik denk dat het er om gaat dat je onderscheid kunt maken tussen wanneer het belang van persoonlijke voorkeur je voorkeur kan hebben en wanneer eerlijke keuze je voorkeur moet of zou moeten hebben.
Gaat het bv. om jouw voorbeeld "personeel aannemen"; dan hielden wij altijd in ons achterhoofd het zinnetje... Herkenning = Erkenning = Waardering.
En dat heel bewust omdat het euvel van die tunnelvisie (zoals verwoord in het topic
Hoeveel vinkjes heb jij? ons al jaren bekend is. Wil je een bedrijf met evenwichtige samenstelling dan is diversiteit belangrijk en zul je heel bewust mensen anders moeten Waarderen dan vanuit Herkenning.
Niet iedereen kan dat, vandaar dat positieve discriminatie nog door de overheid moet worden opgelegd. (bv. de voorkeur moeten geven aan een vrouw i.p.v. mannen die zichzelf in andere mannen herkennen).
Maar in dit topic gaat het om gedachtegoed van levensbeschouwelijke aard. Dan heb je het over vormgeving van je persoonlijke leven.
Dat is voor ieder mens persoonlijk. En dat kan en wordt dan ook door iedereen persoonlijk ingevuld en vormgegeven. Waarbij het totaal niet uitmaakt of dat eerlijk of goed genoeg of juist of whatever voor een ander is. Als het maar Goed voor jezelf is. (Uiteraard binnen de regels van Vrouwe Justitia).
En dát is naar ik begreep precies wat Snappie schreef en wat ik daarom ook in deze TS heb geciteerd.