Leon schreef: ↑27 feb 2022, 19:13
Petra schreef: ↑27 feb 2022, 14:43
Het plaatje is een tweedimensionale weergave.
Mijn gedachte komt best overeen maar ik zie het meer in een driedimensionaal beeld.
En dan... IS er geen hoger/lager en dientengevolge "daarbovenop" mogelijkheid en geen nummering in rangorde mogelijk.
Zie het als de bal in een ruimte. .. waar is dan je hoger/lager/onder/boven/links/rechts etc. van die bal ?
Dat IS er niet. (slechts relatief).
Zet de niveaus dan maar naast elkaar als punten van een driehoek, dan heb je hetzelfde effect. Maar het duidelijk hoe jij denkt.
Wel jammer dat de wil van het lichaam en de wil van de geest dan niet vergeleken mogen worden.
In hoe ik denk.. is er geen sprake van verschillende willen maar van één wil; gevormd door de drie-eenheid van een persoon.
Dan vallen er idd. geen verschillende- willen- te vergelijken.
Maarrrrrrr dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat niet zou mogen doen, *als jij dat wel wil.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat dan kan doen. Hoe kun je nou beoordelen waar de grens ligt tussen lichaam, geest en ziel ?
Zeg dat je trek hebt in patat maar ook wil afvallen. Is het dan je lichaam of je geest of je ziel die de patatkraam al of niet voorbij kan lopen?..
Of cannabis waar je het over had, is het je lichaam, geest of ziel die dat al of niet wil?
Waar begint dan de ene en eindigt de andere wil ?
*Is het je lichaam, je geest of je ziel die dat wil vergelijken ?
P.S.
Ik maak wel onderscheid tussen onbewuste wil en bewuste wil.