Leon schreef: ↑05 mar 2022, 10:32
callista schreef: ↑05 mar 2022, 10:31
De meerwaarde van religie?
Dat zal dan voor o.a. jou gelden.....voor sommige anderen speelt dat geen rol...die zien er zelfs de meerwaarde totaal niet van in....eerder het tegenovergestelde...
Het is dus heel persoonlijk.,.
Ja ik gaf dus een argument: Meerwaarde van religie, omdat religie een noodzaak geeft tot doordenken.
Heb je een tegenargument?
Doordenken is niet nodig, omdat….?
Ik zou het zelf liever hebben over de meerwaarde van spiritualiteit, dan over de meerwaarde van (georganiseerde) religie.
Doordenken is altijd nodig, ook buiten de gegeven kaders, om de spiritualiteit levend en werkbaar te houden en te voorkomen dat je wordt geconditioneerd in het geloof.
Een gegeven kader is voor mij een houding van: De Bijbel is Gods Enige en Laatste Woord.
Of ''onopgeefbare" stellingen in een geloofsovertuiging. Alles wat een handrem zet op de evolutie van de spiritualiteit en verder doordenken verbiedt.
Leon schreef: ↑05 mar 2022, 11:20
callista schreef: ↑05 mar 2022, 11:15
Ik ben niet zondig...ik ben gewoon een mens die af en toe wel "fouten" maakt, maar dat zie ik ook om er iets van te leren.
Wie nooit fouten maakt leert niets m.i.
Maar met zonde heeft dat niets te maken...het wordt zonde vind ik een christelijk dogma....dat verwerp ik...
Dus 1 denkhandeling: zonde is christelijk dogma, dus verwerp ik dat.
Doordenken is dan bijvoorbeeld, waar bestaat de zondigheid uit? Is dat bijvoorbeeld dat ik niet weet wat ik doe, welke consequenties mijn handelen hebben, hoe rechtvaardig ik ben in het geheel van mijn leven?
Met 7 mijlslaarzen aan werp ik mijn licht op het begrip zonde.
Zelf geloof ik in een God van pure liefde. Liefde die onvoorwaardelijk is en om niet.
Onvoorwaardelijk betekent voor mij : zonder geboden, zonder verboden.
De pure liefde van God geeft de mens een (onvoorwaardelijk) vrije wil.
Als er geen geboden en verboden zijn, God geen voorwaarden heeft gesteld (ook al wordt anders beweerd), kan iets als een zonde of zondaar niet bestaan. Laat staan dat sprake zou zijn van een erfzonde.
Onvoorwaardelijke liefde en vrije wil betekenen dat iets als het (Laatste) Oordeel evenmin bestaat.
Want er zijn geen voorwaarden of regels. Dus waarover moet geoordeeld worden?
En zou iets als pure liefde zoiets scheppen als een hel?
Dus als je met een vrije wil mag doen wat je wil, ga je dan voortaan keuzes maken vanuit angst/haat in plaats van liefde?
Ben je dan als kat op het spek gebonden? Is dat reden om anderen te benadelen of te beschadigen?
Zul je dan werkelijk van God los zijn?
Zelf denk ik van niet.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.