hopper schreef: ↑05 mar 2022, 13:101. Om die keuzes te maken dien ik dan wel het 'kwaad' in mijzelf te kennen. Dan ken ik het 'kwaad' van binnen uit. Bijvoorbeeld: ik kon alleen racisme als het 'kwaad' detecteren door de racist in mijzelf te bestuderen.
Klopt. Bij ons heet dat het gewetensonderzoek. Aan de hand van het Evangelie, of bijvoorbeeld de tien geboden, ga je dan (dagelijks) na hoe je je in je doen en laten daartoe verhouden hebt en wat je voornemens bent anders te doen.
In die studie begreep ik ook dat racisme haar oorsprong kent in de natuur. Ik als racist wilde tot een bepaalde tribe behoren. Het 'kwaad' was zodoende mijn leermeester, want ik begreep later dat onze samenleving uit talloze 'tribe's' bestaat waar ik bij wilde horen.
Racisme is mijns inziens een goed voorbeeld van een geperverteerd goed. Het is namelijk goed en juist om jezelf te hechten aan je familie en je gemeenschap en je liefdevol met haar verbonden te voelen. Je maakt er immers deel van uit, ze vormt een deel van jouw wezen.
Het wordt pas een kwaad en dus racisme, als je vervolgens meent dat jouw familie of gemeenschap beter is dan de andere gemeenschappen en die anderen daarom buitengesloten, onderworpen of erger moeten worden.
De duivel heb ik daar nooit bij gehaald. Ik was en ben zélf verantwoordelijk voor het 'kwaad' in mijzelf.
Vanwege de complexiteit van het leven en van hoe je tot je keuzes kunt komen, geloof ik dat er dus meer speelt dan zuiver en alleen persoonlijke ontwikkeling. Ja, je bent verantwoordelijk voor de keuzes die je zelf kunt maken, maar soms worden de keuzes vóór jou gemaakt en kan de verleiding zodanig sterk zijn, dat je het ervaart als iets wat niet uit jouzelf komt.
2. Geheel eens ben ik dat niet. Jezus leerde om 'de minste te zijn'. (de voetwassing). En op zich ben ik het daar mee eens als lering. Doch als het begrepen wordt als een onderdanigheid dan mist het zijn doel. Voetwassing is akkoord, voetveeg niet. Dit aspect ligt erg subtiel is mijn mening. Ik dien 'de ander' niet als ik mijzelf als voetveeg laat gebruiken.
Dat weet je niet, dat is aan God; Hij zorgt wel voor de ziel van die ander. God wil jou echter uiteindelijk zover brengen, dat het je niet meer uitmaakt of je goedheid met goedheid beantwoordt wordt of juist niet. Dat je je geluk enkel vindt in het navolgen van zijn Evangelie, ook als je dat minachting, hinder, getreiter, geweld of buitensluiting oplevert.
Als iemand jou dan zo onredelijk tot kwaadaardig behandeld, dan is het niet aan jou om daarover te oordelen, maar dien je diegene aan God toe te vertrouwen. Jij moet vervolgens onverstoord het goede blijven doen, wat ook kan betekenen dat je de ander respectvol en liefdevol op zijn of haar wangedrag wijst.
Als je echter dan toch de behoefte voelt om voor jezelf op te komen, doe dat dan vooral, want die behoefte kan ook van God komen en je moet niet verder willen gaan dan waar God je op dit moment wil hebben. Oordeel dan echter ook niet over de ander en wees van harte bereid te vergeven als de gelegenheid daarom vraagt.
Maar als je die behoefte niet meer voelt en het je niet meer kan schelen wat de ander jou aandoet, en dit gebrek komt niet voort uit bijvoorbeeld een depressie of een ongezonde neiging tot zelfdestructie, dan is het heel mogelijk dat God je binnenleidt in zijn vrede.
3. Ik onderscheid mijzelf niet van het kwaad. Zie de 2e helft van de filosofie van Georges Bataille. Door het toelaten van het 'kwaad' in mijzelf is zelfverlies mogelijk.
Als je met het toelaten het onderzoeken van je geweten en hoe het kwaad zich in jou precies manifesteert bedoeld, dan is dat op zich geen verkeerde stellingname. Het is dan beter om gewoon over het gewetensonderzoek te spreken, of over zelfreflectie, want het kan zo overkomen alsof hij meent dat je bewust kwaad zou moeten doen.
Het is echter niet al te gezond om je zo enorm op de zonde te focussen. Het is goed om te weten waar je zwakheden liggen, maar je voornaamste focus ligt het beste op het Evangelie, op Gods liefde en barmhartigheid. En door dagelijks gebed en overweging zal Hij je uiteindelijk zelf wel rustig naar zowel de donkere als de lichte plekken in je ziel leiden, op het tempo en de tijd die Hij het meest geschikt acht.
Zelfverlies is een vorm van destructie, dat lijkt me niet van toepassing op het 'goede'. Het kwaad is noodzakelijk om uit het veld van goed en kwaad te geraken.
Christus spreekt dan ook over zelfverloochening. Alles wat je aan Hem toewijdt, krijg je honderdvoudig van Hem terug. Alles wat je hebt en bent, zowel het goede als het kwade, kan pas werkelijk je geest verheffen tot Hem als het door Hem gezegend en genezen is.
En dat doet Hij door dood en verrijzenis heen: Hij wil jou niet slechts verbeteren, maar geheel nieuw maken door de oude mens met al haar zondige neigingen in jou te doden en de nieuwe vervolmaakte mens in jou te laten verrijzen.
Alleen Christus is van belang. Al het andere wijst ofwel naar Hem, ofwel is van geen waarde. Pas als je Hem volledig toelaat in je leven en uitsluitend Hem nodig hebt, zul je het ware geluk en de echte vrede vinden, zelfs in tijden van rampspoed en geestelijke dorheid.
Dan zul je volmaakt licht krijgen op wie en wat je ten diepste bent, namelijk een gebroken kind van God, dat hunkert naar genezing en redding.