Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 28 feb 2022, 17:24 Ik schrijf dus ik besta.. :thumb1:
Welnee, het is gewoon een domme computer, die vanzelf is ontstaan door evolutie.
hopper

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 28 feb 2022, 17:28
callista schreef: 28 feb 2022, 17:24 Ik schrijf dus ik besta.. :thumb1:
Welnee, het is gewoon een domme computer, die vanzelf is ontstaan door evolutie.
Ja, inderdaad. De computers verbeteren ook steeds meer. Er was evolutie! En God zag dat het goed was....
Alpha

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 22 feb 2022, 20:29
Alpha schreef: 14 feb 2022, 16:28 De hebt twee "Franz".

Frederick William Franz was een president van het WTG, lid van het besturend lichaam.
Hij stierf op 22 december 1992, hij werd 99 jaar.

Hij had echter een neef, die werd uitgesloten, wegens on-Bijbels gedrag.
Hij probeerde zijn visie aan anderen op te leggen en dat werd niet geaccepteerd.
Deze man had dat niet verwacht en raakte zo gefrustreerd, dat hij zonder meer op straat werd gezet.
Hij deed daarom een boekje open over zijn denkwijze.
Je hebt mensen die dat prachtig vinden, vaak personen die ook zijn uitgesloten.

Zij hebben deze tekst kennelijk nooit begrepen:

2Pe 3: 9b hij [JHWH] is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.
Mijn laatste bijdrage wat dit betreft: lees Raymond Franz, crisis of conscience. Hij zal degene zijn die uitgesloten werd. Hij kreeg immers last van zijn humane geweten
Ik heb zijn relaas in het beginstadium gelezen, hoe hij door een niet gelovige werd ondersteund.
Hij kreeg last van zijn dominantie en werd daarom uitgesloten.
Jezus, Gods zoon, heerste ook niet.
Het is daarom niet ongewoon dat een heersende herder uitgesloten wordt.
Hij volgt Jezus voorbeeld niet.

Wat een geluk dat er in de nieuwe wereld geen heersers, zoals Hitler of Poetin meer zijn.
Alpha

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 28 feb 2022, 17:33
Alpha schreef: 28 feb 2022, 17:28 Welnee, het is gewoon een domme computer, die vanzelf is ontstaan door evolutie.
Ja, inderdaad. De computers verbeteren ook steeds meer. Er was evolutie! En God zag dat het goed was....
Knap hoe een computer zich vanuit een zandkorrel zichzelf ontwierp.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 21 feb 2022, 17:09
Alpha schreef: 21 feb 2022, 14:36 Mensen hebben de Bijbelse leer vermengd met leringen die niet uit de Bijbel afkomstig zijn.
Gevolg is grote verdeeldheid en zelfs oorlog.
Je hebt nu honderden religies die claimen christelijk te zijn. (2 Tim 3:5).
Zonder vermenging zou het helemaal een zooitje zijn. Gelukkig concentreert niet iedereen zich op de bijbel.
De vermenging heeft m.i. o.a. tot vele oorlogen in naam van god geleid en dus een hele hoop ellende.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 28 feb 2022, 17:21
Mullog schreef: 21 feb 2022, 15:14
Dan {niet-toegestaan woord} je een beetje uit je nek want je schreef dat ze de stad onmiddellijk verlieten. Maar goed, als ze in 66 zijn vertrokken hebben ze toch mooi nog 4 jaar daar in die heuvels gezeten. Ook een prestatie van formaat :thumb1:
Het niet-toegestane woord laatje mentaliteit zien.
Dier mentaliteit hadden Jezus discipelen niet en reageerden onmiddellijk met hun vertrek.
De andere deden dat niet en wachtten af.
Gevolg was dat 1.100.000 mensen omkwamen.
Een relatief klein aantal werd gevangen genomen en sleten hun leven in gevangenschap of als slaaf.
Wow, in het huidige Jeruzalem wonnen ongeveer 900.000 inwoners. Toen 1,1 miljoen! Dan was Jeruzalem toen groter dan het huidige Jeruzalem. Dat niet alleen. Zelfs groter dan Rome in die tijd.

Volgens mij geef je een verkeerd antwoord op een niet gestelde vraag.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 28 feb 2022, 17:16 ...
En nee, ik zal mij niet vervelen in de nieuwe wereld.
Ik verheug mij op het weerzien van familieleden.
Ik gun je dat van ganser harte, en dat meen ik oprecht.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 28 feb 2022, 18:25
Alpha schreef: 28 feb 2022, 17:21 Het niet-toegestane woord laatje mentaliteit zien.
Dier mentaliteit hadden Jezus discipelen niet en reageerden onmiddellijk met hun vertrek.
De andere deden dat niet en wachtten af.
Gevolg was dat 1.100.000 mensen omkwamen.
Een relatief klein aantal werd gevangen genomen en sleten hun leven in gevangenschap of als slaaf.
Wow, in het huidige Jeruzalem wonnen ongeveer 900.000 inwoners. Toen 1,1 miljoen! Dan was Jeruzalem toen groter dan het huidige Jeruzalem. Dat niet alleen. Zelfs groter dan Rome in die tijd.

Tja, je kan ook wat verder kijken als je neus lang is.

Op 14 Nisan 1513 v.Chr., bevrijdde Jehovah Israël uit Egyptische slavernij.
Het moest daarna ieder jaar gevierd worden.
Dit betekent dat grote aantallen mensen al enkele dagen voordien de reis naar de stad ondernamen.

Hand 1:
5 Er waren op dat moment in Jeruzalem diepgelovige Joden uit alle volken onder de hemel.
6 Toen het geluid klonk, verzamelde er zich een menigte. Ze stonden allemaal versteld omdat ze de discipelen in hun eigen taal hoorden spreken. 7 Ze waren echt verbaasd en zeiden: ‘Maar dat zijn toch allemaal Galileeërs die daar spreken?
8 Hoe kan het dan dat we allemaal onze eigen moedertaal horen?
9 Parthen, Meden, Elamieten, de inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, Pontus en Asia,
10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de gebieden van Libië bij Cyre̱ne, bezoekers uit Rome, zowel Joden als proselieten,
11 Kretenzers en Arabieren — we horen ze in onze eigen taal over de grote daden van God praten.’ NWV.

Flavius Josephus heeft een verslag geschreven over de gebeurtenissen in het toenmalige Jeruzalem.
Hij noemt daarin 1.100.000 doden, 97.000 personen werden gevangengenomen, van wie er velen als slaven naar Egypte werden gevoerd of door het zwaard of door dieren in de arena’s van de Romeinse provincies gedood werden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 28 feb 2022, 18:26
Alpha schreef: 28 feb 2022, 17:16 ...
En nee, ik zal mij niet vervelen in de nieuwe wereld.
Ik verheug mij op het weerzien van familieleden.
Iedereen die met JHWH en zijn zoon willen samenwerken, kunnen in aanmerking komen voor dat voorrecht.
Noach en zijn gezin kozen ervoor om JHWH te gehoorzamen en overleefden in de ark.
De anderen hadden ook die keuze.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 07 mar 2022, 12:05
Mullog schreef: 28 feb 2022, 18:25

Tja, je kan ook wat verder kijken als je neus lang is.

Dit betekent dat grote aantallen mensen al enkele dagen voordien de reis naar de stad ondernamen.

Hand 1:
5 Er waren op dat moment in Jeruzalem diepgelovige Joden uit alle volken onder de hemel.
6 Toen het geluid klonk, verzamelde er zich een menigte. Ze stonden allemaal versteld omdat ze de discipelen in hun eigen taal hoorden spreken. 7 Ze waren echt verbaasd en zeiden: ‘Maar dat zijn toch allemaal Galileeërs die daar spreken?
9 Parthen, Meden, Elamieten, de inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, Pontus en Asia,
10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de gebieden van Libië bij Cyre̱ne, bezoekers uit Rome, zowel Joden als proselieten,
11 Kretenzers en Arabieren — we horen ze in onze eigen taal over de grote daden van God praten.’ NWV.

Flavius Josephus heeft een verslag geschreven over de gebeurtenissen in het toenmalige Jeruzalem.
Hij noemt daarin 1.100.000 doden, 97.000 personen werden gevangengenomen, van wie er velen als slaven naar Egypte werden gevoerd of door het zwaard of door dieren in de arena’s van de Romeinse provincies gedood werden.
De conclusie zou kunnen zijn dat vriend Flavius niet zo goed was in tellen.

Verder blijf je maar natwoorden geven op niet gestelde vragen.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 07 mar 2022, 12:08
Mullog schreef: 28 feb 2022, 18:26
Iedereen die met JHWH en zijn zoon willen samenwerken, kunnen in aanmerking komen voor dat voorrecht.
Noach en zijn gezin kozen ervoor om JHWH te gehoorzamen en overleefden in de ark.
Die preek hoef je niet te geven als iemand je iets gunt, hoor.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 07 mar 2022, 15:13
Alpha schreef: 07 mar 2022, 12:05 Tja, je kan ook wat verder kijken als je neus lang is.

Hand 1:

Je was dus daar aanwezig en kan je dat weten uit eigen waarneming?

Op duidelijke vragen probeer ik zo goed mogelijk te beantwoorden.
Dat probeer ik ook als je vraag niet geheel duidelijk is of naar de bekende weg vraagt.

Het is m.i. duidelijk, dat op Pascha veel mensen naar Jeruzalem kwamen.
Vandaar dat er vele talen werden gesproken (Han1:8).
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 07 mar 2022, 15:15
Alpha schreef: 07 mar 2022, 12:08 Iedereen die met JHWH en zijn zoon willen samenwerken, kunnen in aanmerking komen voor dat voorrecht.
Ik preek niet, ik toon wat de Bijbel leert.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:57 Ik toon wat de Bijbel leert.
Joh...dat hoor ik na ruim 8 jaar voor het eerst :w
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:57
Mullog schreef: 07 mar 2022, 15:15
Ik preek niet, ik toon wat de Bijbel leert.
Is dat normaal bij jullie, dat als iemand zegt "Ik gun je dat van ganser harte" dat de ontvanger van die boodschap dan gaat vertellen wat de bijbel leert ?
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:56
Mullog schreef: 07 mar 2022, 15:13

Je was dus daar aanwezig en kan je dat weten uit eigen waarneming?
...
Nee, uit reguliere historische bronnen. 1,1 miljoen doden is nogal wat. De totale wereldbevolking in het jaar 0 wordt geschat op ongeveer 200 miljoen mensen. Dan hebben we het dus over de hele wereld. Noord- en Zuid Amerika, heel Azië inclusief China, Japan en India waar toen ook al koninkrijken waren en de rest zoals Afrika en Europa. En dan komt iemand mij vertellen dat een half procent van de wereldbevolking sterft in een gebied met een oppervlakte van de helft van Nederland. En om daar 1,1 miljoen te laten sterven zouden dan toch, naar mijn eigen schatting, zo'n 10 miljoen mensen daar ter plekke aanwezig moeten zijn geweest.

Hoe realistisch denk je dat dat is. Dat zo ongeveer iedere inwoner van het Romeinse rijk tijdens Pasen in Jeruzalem is?
Willempie

Bericht door Willempie »

Mullog schreef: 14 mar 2022, 13:26
Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:56 Je was dus daar aanwezig en kan je dat weten uit eigen waarneming?
...
Nee, uit reguliere historische bronnen. 1,1 miljoen doden is nogal wat. De totale wereldbevolking in het jaar 0 wordt geschat op ongeveer 200 miljoen mensen. Dan hebben we het dus over de hele wereld. Noord- en Zuid Amerika, heel Azië inclusief China, Japan en India waar toen ook al koninkrijken waren en de rest zoals Afrika en Europa. En dan komt iemand mij vertellen dat een half procent van de wereldbevolking sterft in een gebied met een oppervlakte van de helft van Nederland. En om daar 1,1 miljoen te laten sterven zouden dan toch, naar mijn eigen schatting, zo'n 10 miljoen mensen daar ter plekke aanwezig moeten zijn geweest.

Hoe realistisch denk je dat dat is. Dat zo ongeveer iedere inwoner van het Romeinse rijk tijdens Pasen in Jeruzalem is?
Ik vrees dat je hier je hand een beetje overspeelt. Ik heb helemaal niets met het WTG maar wel met historische getuigenissen, van mensen die het hebben meegemaakt en onderzocht. Jij neemt die mensen niet serieus maar er is geen enkele geldige rationele overweging om die mensen als geschied vervalsers neer te zetten. Er is toentertijd twee derde van de Joodse bevolking uitgemoord. Hitler heeft dat nog eens overgedaan. Ondanks al die pogingen om het volk uit te roeien is Israël nog steeds aanwezig. Dat is in overeenstemming met de profetieën in de Bijbel en voldoende reden om hierover na te denken.
Mullog

Bericht door Mullog »

Willempie schreef: 14 mar 2022, 17:27
Mullog schreef: 14 mar 2022, 13:26

Ik vrees dat je hier je hand een beetje overspeelt. Ik heb helemaal niets met het WTG maar wel met historische getuigenissen, van mensen die het hebben meegemaakt en onderzocht. Jij neemt die mensen niet serieus maar er is geen enkele geldige rationele overweging om die mensen als geschied vervalsers neer te zetten. Er is toentertijd twee derde van de Joodse bevolking uitgemoord. Hitler heeft dat nog eens overgedaan. Ondanks al die pogingen om het volk uit te roeien is Israël nog steeds aanwezig. Dat is in overeenstemming met de profetieën in de Bijbel en voldoende reden om hierover na te denken.
Mensen hebben moeite met getallen. Het gaat over een tijd waarbij Rome, de grootste stad ter wereld die tijd, denk ik, ongeveer 1 miljoen inwoners had (mannen, vrouwen en kinderen). Het Jeruzalem van nu is groter dan het Jeruzalem van toen en heeft nog geen 900.000 inwoners, mannen vrouwen en kinderen. De wiki geeft circa 100.000 doden wat toch wel 11 keer minder is dan wat Alpha schrijft over wat Flavius schrijft, en wat op mij een stuk geloofwaardiger over komt dan 1,1 miljoen.

Waar je de conclusie vandaan haalt dat ik zaken niet serieus neem weet ik niet. Als ik het niet serieus zou nemen zou ik niet reageren.

En met alle respect Willempie, onze gesprekjes op verschillende fora hebben mij wel duidelijk gemaakt dat jij geen enkel gevoel voor getallen en hoeveelheden hebt :flower1:
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Leuk filmpje over Jeruzalem toen.
https://www.youtube.com/watch?v=Ea9xol4 ... =bbewEcurb

Maar we dwalen wel heel erg af.
BOT
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
vegan-revolution

Bericht door vegan-revolution »

De vraag of mensen een ziel kunnen hebben is misschien gerelateerd aan de vraag of een machine (een robot) een ziel kan hebben. Zo nee, waarom niet?

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
peda

Bericht door peda »

vegan-revolution schreef: 14 mar 2022, 18:45  
De vraag of mensen een ziel kunnen hebben is misschien gerelateerd aan de vraag of een machine (een robot) een ziel kan hebben. Zo nee, waarom niet?

In de christelijke optiek geeft God de ziel. Of God aan een machine een ziel geeft, is derhalve aan God.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

De ziel incarneert in de bevruchte eicel. Het productieproces van een machine (een robot) verloopt anders.
Laatst gewijzigd door Yours op 14 mar 2022, 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Mullog

Bericht door Mullog »

peda schreef: 14 mar 2022, 18:53

In de christelijke optiek geeft God de ziel. Of God aan een machine een ziel geeft, is derhalve aan God.
Met zielen bij machines is het precies zo als bij zielen als bij mensen. Als je de stekker uit de machine trekt is de ziel weg. Zo ook bij de mens.
peda

Bericht door peda »

Mullog schreef: 14 mar 2022, 18:56
peda schreef: 14 mar 2022, 18:53

Met zielen bij machines is het precies zo als bij zielen als bij mensen. Als je de stekker uit de machine trekt is de ziel weg. Zo ook bij de mens.
Ik had het over het christelijke verhaal, jij leest een ander boek. Niets op tegen, maar het gaat wel over verschillende boeken, elk met een andere "" plot/insteek "".
hopper

Bericht door hopper »

Er bestaat natuurlijk niet zoiets als een christelijke ziel.