Barnabas schreef: ↑20 mar 2022, 15:39
In de video"s die ik gezien heb was inderdaad sprake van het systeem dat de aarde om de zon draaide. Misschien kon men het niet verdragen dat men niet in het middelpunt stond.
Het was meer zo dat het heliocentrisme simpelweg nog niet voldoende aangetoond was volgens de wetenschappelijke methode uit die tijd, die meer op het beredeneren en bestuderen gestoeld was dan op moderne bewijsvoering.
Het werd dus als mogelijke theorie bestudeerd, maar nog niet algemeen aanvaard en kon daarom ook niet zonder meer openlijk als vaststaande overtuiging gepubliceerd worden.
Zou iemand vandaag de dag nu met een totaal nieuwe alternatief op de evolutietheorie komen, gepaard met een nieuwe, ongekende wetenschappelijke methode waarin dat alternatief wél te bewijzen zou zijn, dan zal hij ook heel wat uit te leggen moeten hebben, zeker als die nieuwe theorie of methode als gevaarlijk respectievelijk onethisch bestempeld kan worden door overheden.
Wetenschappers zullen dan ook bepaald niet staan te springen om zijn ideeën, omdat dan heel hun levenswerk en ook hun reputatie naar de prullenbak zou kunnen als diegene toch gelijk zou hebben. Want ook vandaag de dag speelt dergelijk 'menselijk gedoe' nog steeds mee.
In ieder geval ging het om een contradictie tussen wetenschappelijk bevinding en kerkleer, foutieve uitleg van de schrift. Sommige teksten zijn poëtisch. Neem bijvoorbeeld de tekst van David dat hij gewrocht is in de diepte van het aardrijk. Daarvan begrijpt iedereen dat het om zijn moeder gaat en dat hij God en zijn moeder looft om wat Hij gedaan heeft. Dat is aanbidding.
Het is meer zo dat de wetenschap destijds anders werkte en dat filosofie (ofwel wijsbegeerte), wetenschap en theologie nog één geheel vormde en niet zoals nu drie aparte disciplines.
Misschien verrast het je, maar in de Middeleeuwen werd op academisch niveau niet zozeer de Schrift geraadpleegd, maar grote filosofen als Plato, Aristoteles en Socrates. Vooral Aristoteles genoot enorm veel gezag met zijn ordening van alle flora en fauna en de elementen.
Een letterlijke lezing van de scheppingsverhalen in Genesis 1 en 2 zoals je nu in vooral evangelische en calvinistische gemeenschappen tegenkomt was de katholieke kerk naar mijn weten vrij onbekend. Ook de joden hebben deze verhalen nooit zo gelezen. Sowieso baseerde de katholieke kerk ook toen haar leer niet uitsluitend op de Schrift; dat is een protestantse uitvinding.
Maar over die marteling meen ik toch dat de video een martelkamer toonde en dat werd duidelijk getoond in de video. Dus hoe dat zit weet ik even niet.
De inquisitie hield een vrij vaststaande procedure aan bij haar verhoren, zo had ik eens gelezen. De verdachte werd aanvankelijk op normale wijze (streng) ondervraagd en werd daartoe opgesloten in een gewone cel. Men probeerde hem (of haar) vooral ervan te overtuigen de valse zienswijze te herzien. Ook werd zijn kant van het verhaal gewogen, daar de inquisitie aan hoor en wederhoor deed en ook aan directe bewijsvoering.
Wanneer de verdachte echter structureel niet voldoende meewerkte, kon hem eerst de martelkamer getoond worden. Men liet hem dan alle martelwerktuigen zien en legde uit hoe dezen werkten en wat voor effect ze hadden. Ook werd de verdachte verplaatst naar een cel dichter bij die kamer, zo begreep ik.
Pas als de verdachte nog steeds weigerde mee te werken en dus bijvoorbeeld de vals geachte zienswijze op te geven, kon men overgaan tot daadwerkelijk gebruik van de martelkamer. Maar veel vaker kwam het dus niet zover.
Er werd dus wel gemarteld door de inquisitie en natuurlijk erkennen we nu gelukkig dat elke marteling er een te veel is (hoewel ook westerse landen zich er volop schuldig aan maken), maar naar de maatstaven van die tijd trad zij waarschijnlijk nog relatief mild op.
De rechtszaak tegen Galileo was zeer complex van aard, waarbij ook veel kerkpolitiek kwam kijken, zonder scheiding van kerk en staat. En het kon alleen zo complex zijn, als men oprecht naar de maatstaven van die tijd probeerde een evenwichtig en zorgvuldig proces te voeren.
De straf die Galileo kreeg was uiteindelijk ook relatief mild: hij kreeg huisarrest en kon thuis gewoon zijn wetenschappelijk werk voortzetten en zijn werk uiteindelijk ook publiceren.
Nochtans was de kerk genoodzaakt om Galileo na veel te lange tijd alsnog te rehabiliteren, omdat er dus ook heel veel niet goed ging en men moest erkennen dat hij wetenschappelijk integer te werk ging en uiteindelijk gewoon gelijk had. Misschien wist men toen niet beter, maar de kerk erkent wel dat men met het Evangelie in de hand eigenlijk wel beter had moeten weten.