Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
MagereHein
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Snelheid schreef: 21 mar 2022, 20:09
En mensen hebben wel een ziel. :thumb1: :thumb1: :thumb1:
En die is gelokaliseerd ❓❓❓❓❓❓❓
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Damaris
Man/Vrouw: V

Bericht door Damaris »

Ik maak even een rijtje (uit een artikel op filosofie.nl: Een kleine geschiedenis van de ziel
Carolien van Welij)

Plato (427-ca. 347 v.Chr.)
Het lichaam is volgens Plato niet meer dan een graf of gevangenis voor de ziel

Aristoteles (384-322 v.Chr.)
Niet alleen mensen hebben een ziel, maar ook planten en dieren. De ziel geeft de natuur leven en een vorm. De ziel maakt de mens tot een denkend wezen.

Descartes (1596-1650)
Voor Descartes zijn het denkvermogen en het bewustzijn de ziel van de persoon.

Hume (1711-1776)
De ziel en het zelf zijn de som van veranderlijke waarnemingen. Zo’n ziel is geen eenheid. Toch ervaren we wel een eenheid, dankzij ons denkvermogen. Met onze verbeeldingskracht creëren we het idee van een zelf, een ziel.

Freud (1856-1939)
Freud is belangrijk voor een nieuwe benadering van de ziel: van een religieus of filosofisch begrepen ziel naar een wetenschappelijke en ervaringsgerichte verklaring van de ziel. De ziel is een psyche geworden die behandeling nodig heeft vanwege de trauma’s, verdrongen wensen en conflicten.
Damaris

Bericht door Damaris »

Ik heb heel veel podcast geluisterd in de coronatijd van de podcast filosofie. Wat mij opviel was dat hoewel er nogal wat variatie bestaat in wat er precies onder 'ziel' wordt verstaan, het toch gebruikelijker lijkt te zijn onder filosofen uit te gaan van een niet materieel deel van het menselijk zijn dan daarvan niet uit te gaan. Hoe dat dan verder ook wordt ingevuld of niet ingevuld.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Damaris schreef: 21 mar 2022, 22:32 Ik maak even een rijtje (uit een artikel op filosofie.nl: Een kleine geschiedenis van de ziel
Carolien van Welij)

Plato (427-ca. 347 v.Chr.)
Het lichaam is volgens Plato niet meer dan een graf of gevangenis voor de ziel

Aristoteles (384-322 v.Chr.)
Niet alleen mensen hebben een ziel, maar ook planten en dieren. De ziel geeft de natuur leven en een vorm. De ziel maakt de mens tot een denkend wezen.

Descartes (1596-1650)
Voor Descartes zijn het denkvermogen en het bewustzijn de ziel van de persoon.

Hume (1711-1776)
De ziel en het zelf zijn de som van veranderlijke waarnemingen. Zo’n ziel is geen eenheid. Toch ervaren we wel een eenheid, dankzij ons denkvermogen. Met onze verbeeldingskracht creëren we het idee van een zelf, een ziel.

Freud (1856-1939)
Freud is belangrijk voor een nieuwe benadering van de ziel: van een religieus of filosofisch begrepen ziel naar een wetenschappelijke en ervaringsgerichte verklaring van de ziel. De ziel is een psyche geworden die behandeling nodig heeft vanwege de trauma’s, verdrongen wensen en conflicten.
In reactie op het vet en cursief gemaakte: Bijbels gezien was de ziel al de psyche. Het woord 'psyche' komt namelijk van het Griekse 'psuché' en dit woord komt 105 keer voor in het NT.

http://www.bijbelaantekeningen.nl/files/conc?G05590

http://www.bijbelaantekeningen.nl/files/dict?G05590
MagereHein

En als niemand weet wat de ziel is
Als niemand de ziel goed kan omschrijven
Als de lokalisatie van dit begrip niet bekend is....

Dan bestaat de ziel gewoon niet!

Slotje!
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Damaris

Bericht door Damaris »

De vraag zou ook kunnen zijn: bestaat er een niet materieel deel van de mens.
Waarvan je, omdat het niet materieel is, niet de plaats kunt bepalen en die je niet kunt beschrijven zoals je materie beschrijft.
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 22 mar 2022, 06:48 En als niemand weet wat de ziel is

Slotje!
Spreek voor je zelf, Hein. Ik weet wel 'wat' de ziel is. Het valt ook prima te omschrijven.
Dat jij niet weet wat de ziel is, is dus onwetendheid.
hopper

Bericht door hopper »

Damaris schreef: 22 mar 2022, 08:17 De vraag zou ook kunnen zijn: bestaat er een niet materieel deel van de mens.
Waarvan je, omdat het niet materieel is, niet de plaats kunt bepalen en die je niet kunt beschrijven zoals je materie beschrijft.
:thumb1:

De vraagstelling in het topic is al verkeerd. De vraag is niet of we een ziel hebben, maar of we een ziel zijn.
Naturalisten (Mensen die alleen van het kenbare uitgaan) ontkennen de ziel omdat ze maar de halve wereld kennen.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 21 mar 2022, 13:18
Zolderworm schreef: 21 mar 2022, 13:15
Nee, dat maakte Bastiaan ervan. Ik plaats opmerkingen bij landelijke campagnes, bijvoorbeeld die van het CIP. En dat krijg je het dat veel mensen die opmerkingen zien en dat er ook veel reacties komen. Maar ik weet niet echt hoeveel het er zijn. Maar ik heb wel zo,'n 250 vrienden en een zelfde aantal volgers.
Je bent daar zelf over begonnen; over je interessante discussies op Facebook.....ook over het christendom...
Ach...en jij kunt ook aardig overdrijven...ik schat je aantal vrienden op ca. 150; dus doe er maar even 100 af....dan denk ik dat ik dichter in de buurt zit....
En het CIP?
Hemeltjelief...ga jij daar nog op in? :shock:
Dat komt mij heel vreemd voor....
Daar heb ik je hier nog nooit over gehoord....
Een oude mopperkont is zelden sexy.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 22 mar 2022, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
MagereHein

hopper schreef: 22 mar 2022, 09:32

Slotje!
Spreek voor je zelf, Hein. Ik weet wel 'wat' de ziel is. Het valt ook prima te omschrijven.
Leg het dan uit aub
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 22 mar 2022, 09:59
hopper schreef: 22 mar 2022, 09:32

Leg het dan uit aub
Ik heb er in dit topic al vele reacties aan besteedt, maar jij bent zo vol van jezelf dat je dat wsl niet hebt gezien.
De naturalist ten voeten uit.....
MagereHein

hopper schreef: 22 mar 2022, 10:01
MagereHein schreef: 22 mar 2022, 09:59
Leg het dan uit aub
Ik heb er in dit topic al vele reacties aan besteedt, maar jij bent zo vol van jezelf dat je dat wsl niet hebt gezien.
Ik heb veel gelezen maar geen sluitende bevredigende definitie.
Bastiaan73

Slotje!
Bestaat 'liefde'?
Zolderworm

Bastiaan73 schreef: 21 mar 2022, 13:40
Zolderworm schreef: 21 mar 2022, 13:15
Nee, dat maakte Bastiaan ervan. Ik plaats opmerkingen bij landelijke campagnes, bijvoorbeeld die van het CIP. En dat krijg je het dat veel mensen die opmerkingen zien en dat er ook veel reacties komen. Maar ik weet niet echt hoeveel het er zijn. Maar ik heb wel zo,'n 250 vrienden en een zelfde aantal volgers.
Nope, zijn je eigen woorden.

viewtopic.php?p=342585#p342585
Verrek, je hebt gelijk. Maar ik zit daar in groepen met meer dan 10.000 leden. En als het om een landelijke campagne van bijvoorbeeld de EO gaat, dan zal het waarschijnlijk toch wel om minstens 100.000 lezers gaan, neem ik aan. Ik lift daar gewoon mee. Het zijn natuurlijk niet allemaal fans van mij. Maar die heb ik hier ook niet. Maar het werkt wel.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 22 mar 2022, 11:19, 3 keer totaal gewijzigd.
MagereHein

Bastiaan73 schreef: 22 mar 2022, 10:50

Slotje!
Bestaat 'liefde'?
Ziel als begrip bestaat evenals liefde.
Bastiaan73

MagereHein schreef: 22 mar 2022, 11:13
Bastiaan73 schreef: 22 mar 2022, 10:50

Bestaat 'liefde'?
Ziel als begrip bestaat evenals liefde.
En waar zit liefde dan? In de hersenen? Of ergens anders?
Zolderworm

MagereHein schreef: 21 mar 2022, 13:34
Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 20:39
Nee, dit gaat gewoon over het vinden van het bewustwordingsproces in de hersenen. Met het accent op bewustwording, niet bewustzijn. Hoe zorgen de hersenen ervoor dat iemand zich bewust wordt van de input van zijn zintuigen en bepaalde gevoels-en denkprocessen in zijn brein? Verder speelt er niets. De rest is niet belangrijk.
Je ruikt en proeft en hoort en voelt met je hersenen. We reageren dus, zoals alle levensvormen, op prikkels
Maar zorgen je hersenen er ook voor dat je je bewust wordt van die prikkels? Die vraag heeft de wetenschap nog niet kunnen beantwoorden.
peda

Bericht door peda »

Hein heeft als vaste overtuiging dat de hersenen een emergentie zijn. Ik vind dat prima, maar ga niet bij gebrek aan hard bewijs voor deze overtuiging, anderen, die de emergentie niet volledig volgen, vertellen dat het quasi ONZIN is om het over metafysica te hebben. G G is nu eenmaal in mijn optiek een metafysica forum. Discussie rond overtuigingen die over en weer niet hard gemaakt kunnen worden, maar desondanks zeer boeiend zijn om te bespreken, de bekende kleuring en kleuring zorgt vanzelf voor beleving. Een hard feit, dat wel.
MagereHein

Bastiaan73 schreef: 22 mar 2022, 11:20
MagereHein schreef: 22 mar 2022, 11:13 Ziel als begrip bestaat evenals liefde.
Liefde is een begrip. Hormonen zijn aanwijsbaar en aantoonbaar in t bloed. Ziel is een begrip en is volkomen onaantoonbaar
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 22 mar 2022, 09:51
callista schreef: 21 mar 2022, 13:18 Je bent daar zelf over begonnen; over je interessante discussies op Facebook.....ook over het christendom...
Ach...en jij kunt ook aardig overdrijven...ik schat je aantal vrienden op ca. 150; dus doe er maar even 100 af....dan denk ik dat ik dichter in de buurt zit....
En het CIP?
Hemeltjelief...ga jij daar nog op in? :shock:
Dat komt mij heel vreemd voor....
Daar heb ik je hier nog nooit over gehoord....
Maar die heeft wel vaak gelijk en daar gaat het hier om... :thumb1:
Dat blijkt maar weer....oude heren even wakker schudden als ze indommelen...en gaan dromen en fantaseren..
Zolderworm

callista schreef: 22 mar 2022, 11:42
Zolderworm schreef: 22 mar 2022, 09:51
Maar die heeft wel vaak gelijk en daar gaat het hier om... :thumb1:
Dat blijkt maar weer....oude heren even wakker schudden als ze indommelen...en gaan dromen en fantaseren..
Ach, als dat je missie is in het leven.
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 22 mar 2022, 10:46
hopper schreef: 22 mar 2022, 10:01

Ik heb veel gelezen maar geen sluitende bevredigende definitie.
Omdat jouw naturalistische plaat blijft hangen.
Bastiaan73

MagereHein schreef: 22 mar 2022, 11:40

Liefde is een begrip. Hormonen zijn aanwijsbaar en aantoonbaar in t bloed. Ziel is een begrip en is volkomen onaantoonbaar
Dus liefde is een hormoon?
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 22 mar 2022, 11:40

Nu begin je ontwijkend gedrag te vertonen. Begrip is het bevatten met het verstand. Liefde is allerminst een begrip.
Wat hormonen opeens in dit verhaal doen, dat ontgaat me. Maar dat zal wel zijn omdat binnen het naturalistische geloof liefde zichtbaar is in hormonen.

Ik hormoon van jou! Zeg je dat tegen je vrouw en/of kinderen? (Indien aanwezig?)
MagereHein

Zolderworm schreef: 22 mar 2022, 11:22
MagereHein schreef: 21 mar 2022, 13:34
Je ruikt en proeft en hoort en voelt met je hersenen. We reageren dus, zoals alle levensvormen, op prikkels
Maar zorgen je hersenen er ook voor dat je je bewust wordt van die prikkels? Die vraag heeft de wetenschap nog niet kunnen beantwoorden.
En waar gaan ze dat antwoord vinden denk je? Ik denk in de hersenen. Zelfs een amoebe reageert op prikkels en dan zie je een glijdende schaal van bewustwording