Voor de geloofsovertuiging dat mijn buurvrouw een alien is, is evenveel bewijs als voor t bestaan van de ziel.Bastiaan73 schreef: 27 mar 2022, 16:41Er is ook nog zoiets als geloofwaardigheid, van zowel de geloofsovertuiging als van het tegendeel. Iemand die in de ziel gelooft kan het bestaan van de ziel niet bewijzen. Iemand die niet in de ziel gelooft kan ook niet bewijzen dat de ziel niet bestaat. Maar er gaat geen dreiging van uit; er is geen sprake van fysiek geweld. Beide overtuigingen klinken in elk geval niet krankjorum en redelijke voorstanders van zowel het ene als het andere argument zullen elkaar niet als krankjorum beschouwen of elkaar te lijf gaan, denk ik.MagereHein schreef: 27 mar 2022, 16:01
Zie mijn vorige bijdrage. Ook geloofsovertuigingen moet je kunnen beargumenteren. Anders is mijn geloof, dat ik mijn buurvrouw moet ombrengen (omdat ze een alien is) even valide als jouw geloof in t bestaan van de ziel.
Als jij echter gelooft dat je buurvrouw een alien is en je haar daarom moet ombrengen dan zullen de meeste mensen waarschijnlijk denken dat je niet helemaal fris in je hoofd bent. En misschien zelfs bepaalde instanties benaderen om er zeker van te zijn dat je niet je geloof in de praktijk gaat brengen.
Nothing, noppes, Nada.
Ook ik kan argumenten bedenken waarom ze juist wel een alien is. Zo moeten argumenten voor t bestaan van een ziel ook bedacht worden.
Goden en zielen laten zich nooit onderzoeken en om dan te concluderen dat ze bestaan is naïef.