Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
MagereHein
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Bovenstaande (vorige pagina) kun je misschien toepassen op t volgende:
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... foetussen/
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

MagereHein schreef: 07 apr 2022, 09:41 Bovenstaande (vorige pagina) kun je misschien toepassen op t volgende:
Je "geloof belachelijk maak'-machine staat weer aan.
Only dead fish go with the flow
peda

Bericht door peda »

Ik neem eerder aan dat het de bedoeling is om na mijn "'discussie- tussenstand "" tijdelijk op slaap-modus te gaan. Voor werkelijke ziel bestrijding slaat de link kwalitatief namelijk als een tang op een varken. Maar waarom niet tijdelijk iedereen lachen bij cabareteske verwijzingen.
Laatst gewijzigd door peda op 07 apr 2022, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef: 07 apr 2022, 07:29 Even een discussie tussenstand. Hebben wij een ziel ? Wel degelijk, zo de zielen-volgers. Neen, de ziel bestaat niet volgens de zielen-afwijzers. Ik zou het persoonlijk niet weten, zo de agnosten. Het kan dus nog alle kanten op, zo mijn kijk op de huidige stand der dingen. Wordt ongetwijfeld vervolgd, heel goed.
Binnen deze discussie zal de ziel niet gevonden worden.
Dat staat als een paal boven water.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

hopper schreef: 06 apr 2022, 17:33
Yours schreef: 06 apr 2022, 15:25 We leven niet alleen bij de gratie van de ratio (en de wetenschap).
We zouden nergens zijn zonder ook het gevoel (en de Liefde).
Nou nee, juist dankzij de Liefde ben je nergens.
In jouw ‘zijnswereld’ van de Ene is dat zo, maar binnen de dualiteit ligt dat anders.
Als je beide werelden kent, kun je dit dan ook niet stellig beweren.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
MagereHein

Zolderworm schreef: 07 apr 2022, 10:00
MagereHein schreef: 07 apr 2022, 09:41 Bovenstaande (vorige pagina) kun je misschien toepassen op t volgende:
Ik wilde duidelijk maken dat heel veel verschillende mensen in heel veel verschillende dingen geloven.
En heel veel mensen zijn dan ook nog overtuigd van hun geloof. Maar als je ze gaat vragen: "Kun je het bewijzen....?"

Stilte.....of de ons inmiddels welbekende excuses en uitvluchten. En wat mij persoonlijk betreft hoort de ziel daarbij. Maar dat zal niemand verbazen.
Ergo: je mag er in geloven en ik zal je geen strobreedte in de weg liggen, maar ik blijf vragen naar argumenten en bewijs voor je overtuiging. Dat t geen zin heeft en ik hardleers ben hoef je mij niet te vertellen.
Laatst gewijzigd door MagereHein op 07 apr 2022, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
peda

Bericht door peda »

Inderdaad gaat het om twee werelden de wereld van de blijvende dualiteit en de wereld van de non-dualiteit.
Zelf houd ik mij bezig met beide wereld gedachten en maak geen keuze, simpel omdat voor mij het Mysterie niet Opgelost is.
Wel is het zo dat bij een keuze er afscheid wordt genomen van andere weg wandelingen. Omdat ik persoonlijk geen keuze kan maken, loop ik vele routes. Heeft ook voordelen.
Zolderworm

MagereHein schreef: 07 apr 2022, 10:47
Zolderworm schreef: 07 apr 2022, 10:00
Ik wilde duidelijk maken dat heel veel verschillende mensen in heel veel verschillende dingen geloven.
En heel veel mensen zijn dan ook nog overtuigd van hun geloof. Maar als je ze gaat vragen: "Kun je het bewijzen....?"

Stilte.....of de ons inmiddels welbekende excuses en uitvluchten. En wat mij persoonlijk betreft hoort de ziel daarbij. Maar dat zal niemand verbazen.
Ergo: je mag er in geloven en ik zal je geen strobreedte in de weg liggen, maar ik blijf vragen naar argumenten en bewijs voor je overtuiging. Dat t geen zin heeft en ik hardleers ben hoef je mij niet te vertellen.
Nou ja, het is ook een heel grappig verhaal. Maar ik kende het al. Ik vraag me af hoe lang je in je leven nog naar bewijs voor de ziel gaat vragen. Als je straks als enige de atoomoorlog overleeft, dan vraag je nog steeds naar bewijs voor de ziel. Je wordt daarmee eigenlijk het achtergrondbehang van dit forum. Totdat iemand vraagt: wordt het niet eens tijd voor een nieuw behangetje.
Aan het geloof ligt geen kennis en wetenschappelijk onderzoek ten grondslag, maar openbaring. Elk boek over theologie heeft een hoofdstuk dat aan openbaring is gewijd. Die openbaring is ons met name in de bijbel gegeven. Dus is je queeste totaal zinloos. Dat moet je langzamerhand toch ook wel in de gaten hebben. Jij en de gelovigen schuiven hier compleet langs elkaar heen. Dat je daar niet eens genoeg van krijgt.
MagereHein

Beste Zolderworm
Ik herken mezelf echt wel in hetgeen je schrijft. Ik weet dat als ik m'n tanden ergens in zet (heb m'n eigen gebit nog) ik maar moeilijk loslaat, zelfs als de bom is gevallen en mensen God gaan bedanken omdat de poes nog leeft.

En evenals bij de ziel gaan m'n haren ook weer overeind staan van het fenomeen openbaring.
Als je dat serieus neemt moet je alle openbaringen serieus nemen, hetgeen dus niet kan.
En ...je moet je vraagtekens zetten bij de wijze waarop die ooenbaringsgod met slechts één enkeling communiceert. Je ziet dat er narigheid van komt en God had dat kunnen weten.

Maar blijf mij als de nar van dit forum zien. Zolang ik m'n (ko(s)misch) ei maar kwijt kan.
Zolderworm

MagereHein schreef: 07 apr 2022, 12:54 Beste Zolderworm
Ik herken mezelf echt wel in hetgeen je schrijft. Ik weet dat als ik m'n tanden ergens in zet (heb m'n eigen gebit nog) ik maar moeilijk loslaat, zelfs als de bom is gevallen en mensen God gaan bedanken omdat de poes nog leeft.

En evenals bij de ziel gaan m'n haren ook weer overeind staan van het fenomeen openbaring.
Als je dat serieus neemt moet je alle openbaringen serieus nemen, hetgeen dus niet kan.
En ...je moet je vraagtekens zetten bij de wijze waarop die ooenbaringsgod met slechts één enkeling communiceert. Je ziet dat er narigheid van komt en God had dat kunnen weten.

Maar blijf mij als de nar van dit forum zien. Zolang ik m'n (ko(s)misch) ei maar kwijt kan.
Het probleem in Nederland is dat de windmolens zo hoog zijn. Dus dat je zo'n lange speer moet hebben. En als je de wieken dan eindelijk bereikt hebt, dan zet je je tanden erin vast, terwijl deze draaien. Ik zie het helemaal voor me.
MagereHein

Zolderworm schreef: 07 apr 2022, 12:56
MagereHein schreef: 07 apr 2022, 12:54 Beste Zolderworm

Het probleem in Nederland is dat de windmolens zo hoog zijn. Dus dat je zo'n lange speer moet hebben. En als je de wieken dan eindelijk bereikt hebt, dan zet je je tanden erin vast, terwijl deze draaien. Ik zie het helemaal voor me.
Ach, een beetje tegengas geven op z'n tijd kan geen kwaad. Gelukkig hebben we jouw bijdragen altijd nog die dit forum inhoud geven.
hopper

Bericht door hopper »

Yours schreef: 07 apr 2022, 10:42
hopper schreef: 06 apr 2022, 17:33

Nou nee, juist dankzij de Liefde ben je nergens.
In jouw ‘zijnswereld’ van de Ene is dat zo, maar binnen de dualiteit ligt dat anders.
Als je beide werelden kent, kun je dit dan ook niet stellig beweren.
In Werkelijkheid is er geen dualiteit. Iedere ziel is een emanatie van het Ene. Geplaatst in deze wereld gaan de zielen een verhouding aan met de 'anderen', met de wereld dus. Zolang een ziel een obsessie heeft met de wereld en daar zijn wil op wenst uit te oefenen heeft een dergelijke ziel een verhouding met de wereld, voortkomend uit 'willen'. (Ik wil dat Poetin een nederlaag leidt!). (Ik wil dat ik gewaardeerd word!). (Ik wil gehoord worden!). (Etc etc)

In een dergelijke toestand is er sprake van onwetendheid. De persoon kan zelfs ontkennen dat er zoiets als een ziel bestaat! Voor een dergelijke mens -welke helemaal op gaat in de wereld voor hem- bestaat dualiteit. Iedere andere mens welke hij ziet is een niet-ik (ander). Deze mens word 'ik' in het aangezicht van de ander en dat houdt zijn onwetendheid in stand. Een dergelijke mens zit in de samsarische cirkel van verlangen, aversie en onwetendheid. En daarmee zijn ziel uiteraard ook.

In wetende toestand heeft de ziel kennis van zichzelf. Dat is optioneel in ieder mens. In dat kennis van zichzelf is de ziel zich van zichzelf bewust en heeft daarmee louter een verhouding met zichzelf. (Zichzelf bewust zijn is iets anders dan bewustzijn op zich.)
Daarmee is een einde gekomen aan de samsarische cirkel en gaat de mens -leeg zijnde van zelf- wederom de wereld in en heeft er een vernieuwde verhouding mee.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Hopper schreef;In een dergelijke toestand is er sprake van onwetendheid
En dat is het juist dat dat tot geweld gaat leiden door het negatieve onwetendheid wat juist in positieve zin omgezet zou moeten worden.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 07 apr 2022, 19:20
En dat is het juist dat dat tot geweld gaat leiden door het negatieve onwetendheid wat juist in positieve zin omgezet zou moeten worden.
Onwetendheid kan alleen ten einde komen door tot weten te komen. Armoede: Arm aan de wereld worden.
Als de kinderen worden.
Het is niet zo dat Jezus het verkeerd zei, het wordt wel eens verkeerd uitgelegd.
Darwin1986

Bericht door Darwin1986 »

hopper schreef: 07 apr 2022, 19:17 In Werkelijkheid is er geen dualiteit. Iedere ziel is een emanatie van het Ene. Geplaatst in deze wereld gaan de zielen een verhouding aan met de 'anderen', met de wereld dus. Zolang een ziel een obsessie heeft met de wereld en daar zijn wil op wenst uit te oefenen heeft een dergelijke ziel een verhouding met de wereld, voortkomend uit 'willen'. (Ik wil dat Poetin een nederlaag leidt!). (Ik wil dat ik gewaardeerd word!). (Ik wil gehoord worden!). (Etc etc)
En ik wil gelijk krijgen en negeer daarom mensen met een andere mening (die ik voor de grap trollen noem of verzin dat ze sneren) is niet een "willen"?

Voorlopig hebben we maar een wereld en als we allemaal geen obsessie met die wereld hebben dan gaat die wereld kapot. Jij en anderen die dezelfde mening zijn toegedaan zijn de wegkijkers. Als mensen gepest worden dan draai je je hoofd om... Beetje zoals boeddhistische monikken bijvoorbeeld.

In een dergelijke toestand is er sprake van onwetendheid. De persoon kan zelfs ontkennen dat er zoiets als een ziel bestaat! Voor een dergelijke mens -welke helemaal op gaat in de wereld voor hem- bestaat dualiteit. Iedere andere mens welke hij ziet is een niet-ik (ander). Deze mens word 'ik' in het aangezicht van de ander en dat houdt zijn onwetendheid in stand. Een dergelijke mens zit in de samsarische cirkel van verlangen, aversie en onwetendheid. En daarmee zijn ziel uiteraard ook.
Hier lijkt me dus helemaal geen sprake van onwetendheid maar juist sprake van verlichting. Jezelf niet belangrijker achten dan het zandkorreltje op het strand. Gewoon "doorhebben" dat we onze hersenen zijn en niet een ziel die je niet kan bewijzen. En dat er hierna niks meer is.. Heeft dus niks met onwetendheid te maken, de arrogantie van jou is weer stuitend...

Doet me denken aan de gnostici die zichzelf wetenden noemden en ieder ander (mensen met een andere eigen mening) schaapjes.

In wetende toestand heeft de ziel kennis van zichzelf. Dat is optioneel in ieder mens. In dat kennis van zichzelf is de ziel zich van zichzelf bewust en heeft daarmee louter een verhouding met zichzelf. (Zichzelf bewust zijn is iets anders dan bewustzijn op zich.)
Daarmee is een einde gekomen aan de samsarische cirkel en gaat de mens -leeg zijnde van zelf- wederom de wereld in en heeft er een vernieuwde verhouding mee.
Dit is toch voor de rest van de mensheid adabpakrara? Louter een verhouding met zichzelf lijkt me navelstaarderij.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Navelstaren

Grappig dat je dat dan "leeg zijn van zelf" noemt..
Wat je bent dan helemaal niet leeg van zelf maar juist vol van jezelf, zo vol dat je anderen onwetend noemt en jezelf wetend.

Dat mensen hier anno 2022 nog in trappen.
Darwin1986

Serieus, je begint al aardig hopper 2.0 te worden...

Probeer eens een bot machine, die kunnen ook woorden in ieder willekeurig zin typen zodat het een zin lijkt.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 07 apr 2022, 19:51

Onwetendheid kan alleen ten einde komen door tot weten te komen. Armoede: Arm aan de wereld worden.
Als de kinderen worden.
Het is niet zo dat Jezus het verkeerd zei, het wordt wel eens verkeerd uitgelegd.
Inderdaad arm aan de wereld worden is rijkdom vergaren in en voor het gelukkig geestelijk voortbestaan in deze wereld.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Darwin1986

Snelheid schreef: 07 apr 2022, 20:38 Inderdaad arm aan de wereld worden is rijkdom vergaren in en voor het gelukkig geestelijk voortbestaan in deze wereld.
Hopper gelooft niet in een geestelijk voortbestaan, jullie praten echt enorm langs elkaar heen :mrgreen:
Zolderworm

MagereHein schreef: 07 apr 2022, 13:00
Zolderworm schreef: 07 apr 2022, 12:56
Ach, een beetje tegengas geven op z'n tijd kan geen kwaad. Gelukkig hebben we jouw bijdragen altijd nog die dit forum inhoud geven.
Je bent hier natuurlijk de grote ondiepgangiseerder. En daardoor wordt het forum voor gelovigen er hier niet aantrekkelijker op. Zij zitten niet te wachten op iemand die hun geloof meteen de grond in boort alleen maar door constant te roepen dat ze het zouden moeten bewijzen en meer niet. Net als mensen bij gesprekken over de bijbel niet zitten te wachten op iemand die er telkens tussendoor roept dat die hele bijbel maar onzin is. Dat is uiterst storend als je met elkaar een gesprek wilt hebben over de bijbel. En daarom is er hier een speciaal onderdeel gekomen waar mensen zonder geplaagd te worden door stoorzenders onder meer over de bijbel kunnen praten.
Zo begin jij steeds meer in het forum op zich een stoorzender te worden. Ik hoorde gisteren van Trajecto dat er zelfs al mensen zijn die daarom willen vertrekken. Omdat ze het, dank zij jouw ondiepgangisering, allemaal niet zo leuk meer vinden. En zo houden we steeds minder mensen over die interesante dingen over het geloof kunnen vertellen. En dat is niet fijn als het om geloofsgesprek gaat.
Je hebt wel beloofd je leven te beteren, maar gaat de volgende dag meteen weer op de oude voet verder.

(En nu maar wachten op een mopperreactie van Callista.)
MagereHein

Zolderworm schreef: 08 apr 2022, 09:12
MagereHein schreef: 07 apr 2022, 13:00
Je bent hier natuurlijk de grote ondiepgangiseerder. En daardoor wordt het forum voor gelovigen er hier niet aantrekkelijker op. Zij zitten niet te wachten op iemand die hun geloof meteen de grond in boort alleen maar door constant te roepen dat ze het zouden moeten bewijzen en meer niet. Net als mensen bij gesprekken over de bijbel niet zitten te wachten op iemand die er telkens tussendoor roept dat die hele bijbel maar onzin is. Dat is uiterst storend als je met elkaar een gesprek wilt hebben over de bijbel. En daarom is er hier een speciaal onderdeel gekomen waar mensen zonder geplaagd te worden door stoorzenders onder meer over de bijbel kunnen praten.
Zo begin jij steeds meer in het forum op zich een stoorzender te worden. Ik hoorde gisteren van Trajecto dat er zelfs al mensen zijn die daarom willen vertrekken. Omdat ze het, dank zij jouw ondiepgangisering, allemaal niet zo leuk meer vinden. En zo houden we steeds minder mensen over die interesante dingen over het geloof kunnen vertellen. En dat is niet fijn als het om geloofsgesprek gaat.
Je hebt wel beloofd je leven te beteren, maar gaat de volgende dag meteen weer op de oude voet verder.

Ondiepgang.
Wederom een compliment! En dan ook Callista weer "aanvallen". Staat je netjes Zolder.

Maar je hebt gelijk Zolderworm, dit is een forum waar je met elkaar en gelijkgestemden eindeloos over metafysische onderwerpen kunt praten.
Ik probeer daar een beetje een wat andere draai.aan te geven. Iets meer realistische fysica omdat we daarvan zeker weten dat het vruchten afwerpt.
Ik heb al eerder het aantal engelen op de punt van een naald genoemd en daar kun je hele draden mee vullen en dat kan nog bevredigend zijn ook. Totdat er iemand verschijnt die engelen in twijfel trek of er serieuze inhoudelijke vragen over stelt. Een beetje ondiepgang-tegengas is toch leuk?
hopper

Bericht door hopper »

Een van de wonderen in deze wereld is de aanblik van een ziel die in de gevangenis zit, met de sleutel in zijn hand.....

-Rumi-
Snelheid

Bericht door Snelheid »

ondiepgang-tegengas is toch leuk?

Inderdaad heel leuk maar wel met de mensen die dan niet op de teentjes getrapt voelen. Tja tot nu toe lukt dat niet helemaal. ;)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Zolderworm

MagereHein schreef: 08 apr 2022, 09:59
Zolderworm schreef: 08 apr 2022, 09:12

Ondiepgang.
Wederom een compliment! En dan ook Callista weer "aanvallen". Staat je netjes Zolder.

Maar je hebt gelijk Zolderworm, dit is een forum waar je met elkaar en gelijkgestemden eindeloos over metafysische onderwerpen kunt praten.
Ik probeer daar een beetje een wat andere draai.aan te geven. Iets meer realistische fysica omdat we daarvan zeker weten dat het vruchten afwerpt.
Ik heb al eerder het aantal engelen op de punt van een naald genoemd en daar kun je hele draden mee vullen en dat kan nog bevredigend zijn ook. Totdat er iemand verschijnt die engelen in twijfel trek of er serieuze inhoudelijke vragen over stelt. Een beetje ondiepgang-tegengas is toch leuk?
Ik meld alleen maar even vooraf dat Callista mij naar aanleiding van mijn bericht zal gaan aanvallen. Zoals gebruikelijk. (Maar nu gaat ze dat natuurlijk niet doen, nadat ik dit heb geschreven.)
Maar...
Vier vrienden praten met elkaar in het café over religie. Hein stormt binnen en geeft iedereen een dreun voor z'n hoofd. Wat doe je nou, Hein? Ja, ik probeer er een andere draai aan te geven.
Nou ja, je gebruikt natuurlijk geen geweld. Maar overdrachtelijk beschouwd komt het hier op neer. Je probeert er helemaal geen andere draai aan te geven. Net als dat iemand, als het over de bijbel gaat, geen andere draai aan het gesprek wil geven als hij alleen maar zegt dat de bijbel onzin is. Het slaat nergens op. Als je ergens een andere draai aan wil geven dat ga je er inhoudelijk op in. En dat doe jij niet.
hopper

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 08 apr 2022, 10:21 ondiepgang-tegengas is toch leuk?

Inderdaad heel leuk maar wel met de mensen die dan niet op de teentjes getrapt voelen. Tja tot nu toe lukt dat niet helemaal. ;)
Als ik behoefte heb aan ondiepgang dan ga ik wel wadlopen......
De heer Zolder heeft wel een punt dat de ver-freethinkering van GG geen vooruitgang is.
Waarom? Omdat het juist op dit forum zichtbaar is hoe de ondiepgang helemaal opgaat in 'de wereld' c.q. de fysica.
Dan kan dit forum beter Bewijsgesprek genoemd gaan worden.
peda

Bericht door peda »

Ergens op ingaan, betekent "aap-noot-mies "" verlaten. Maar dat betekent wel van de hoed en de rand rond een thema weten en dat vergt tijd. Ik heb reeds eerder opgemerkt dat neen roepen ook heel goed lukt zonder dat iemand ook maar een seconde tijd besteed aan een onderwerp. Neen roepen, brengt wel beleving met zich mee en gaat het bij een forum dat niet de pretentie heeft om op academisch niveau te presteren nu juist niet om beleving? Beleving boven kwaliteit ??