Hopper schreef;Ten diepste kan alleen de mens zélf zichzelf veranderen. Je moet dus ook niet naar mij luisteren.
Het Luisteren is niet het luisteren maar het luisteren als een louterende zelf reiniging tot volmaaktheid.
Hopper schreef;Ten diepste kan alleen de mens zélf zichzelf veranderen. Je moet dus ook niet naar mij luisteren.
In de stilte kun je beter luisteren.Snelheid schreef: 13 apr 2022, 06:32Hopper schreef;Ten diepste kan alleen de mens zélf zichzelf veranderen. Je moet dus ook niet naar mij luisteren.
Het Luisteren is niet het luisteren maar het luisteren als een louterende zelf reiniging tot volmaaktheid.
Het taoïsme verschilt niet wezenlijk van Jezus' leer of de leer van Nisargadatta.Maria K schreef: 11 apr 2022, 22:57
Ik heb binnen een HBO opleiding behoorlijk wat geroken aan Chinese filosofie en er een enorme klik gekregen met het Taoïstische denken.
Je zou kunnen zeggen de kabouters zijn aan het werk wat niet zo is ........want het doen wordt gedaan.hopper schreef: 13 apr 2022, 10:12Het taoïsme verschilt niet wezenlijk van Jezus' leer of de leer van Nisargadatta.Maria K schreef: 11 apr 2022, 22:57
Ik heb binnen een HBO opleiding behoorlijk wat geroken aan Chinese filosofie en er een enorme klik gekregen met het Taoïstische denken.
De term 'taoïstisch denken' zou ik zelf nooit gebruiken, want in het taoïsme is doen het niet doen (wei wu wei) de grondslag.
Doen komt uit denken voort.
Niet doen komt uit niet-denken voort.
Taoïsme is dan ook vooral de niet-leer. Er is niemand aanwezig en toch wordt alles gedaan.
Het doen wordt gedaan door 'iemand' die denkt dat jij 'iemand' is.Snelheid schreef: 13 apr 2022, 14:15Je zou kunnen zeggen de kabouters zijn aan het werk wat niet zo is ........want het doen wordt gedaan.hopper schreef: 13 apr 2022, 10:12
Het taoïsme verschilt niet wezenlijk van Jezus' leer of de leer van Nisargadatta.
De term 'taoïstisch denken' zou ik zelf nooit gebruiken, want in het taoïsme is doen het niet doen (wei wu wei) de grondslag.
Doen komt uit denken voort.
Niet doen komt uit niet-denken voort.
Taoïsme is dan ook vooral de niet-leer. Er is niemand aanwezig en toch wordt alles gedaan.
Inderdaad treffend gezegd heer @Hopper,zo is het ook.hopper schreef: 13 apr 2022, 14:44Het doen wordt gedaan door 'iemand' die denkt dat jij 'iemand' is.Snelheid schreef: 13 apr 2022, 14:15
Je zou kunnen zeggen de kabouters zijn aan het werk wat niet zo is ........want het doen wordt gedaan.
De 'iemand' echter is slechts een projectie . Zo komen we weer on topic ook.
Heb je nog wat gerookt vanmiddag?Snelheid schreef: 13 apr 2022, 06:32Hopper schreef;Ten diepste kan alleen de mens zélf zichzelf veranderen. Je moet dus ook niet naar mij luisteren.