We belanden nu in een zij-discussie, maar goed.Robert Frans schreef: ↑21 jun 2022, 18:55Ja, maar in hoofdstuk 20 staat weer dat God zelf sprak. En in 20,19 smeekt het volk Mozes dat hij voortaan namens God zou spreken en niet meer God zelf. Nu is het eigenlijk een wat complex verhaal, met al die mensen die constant op en van de berg gaan, dus het is begrijpelijk wanneer je hoofdstuk 20 interpreteert dat God daar via Mozes sprak. Maar dan blijft vers 19 dus weer wat vreemd, want waarom als volk Mozes smeken dat te doen, als hij dat al zou doen?Dat_beloof_ik schreef: ↑21 jun 2022, 18:40 Ik reageerde op de bewering dat God op de berg Horeb onmiskenbaar was (concreter was de bewering helaas niet), door te laten zien dat dit niet zo was.
Helaas werden toen degenen die het daar ook niet mee eens waren in 'Hogere Opdracht' vermoord.
Tsja, het is een manier om iedereen naar je te laten luisteren...
Nergens staat in dat stuk van Exodus dat het volk zijn stem kon horen.
Wat er wel staat is dat hij aan Mozes de opdracht gaf om aan de mensen onderaan de berg een boodschap over te brengen (Ex 19:21).
Het is best mogelijk dat verschillende verhaaltradities hier zijn samengevoegd, namelijk de traditie dat God uitsluitend via Mozes sprak en de traditie dat God aanvankelijk direct tot het volk sprak. Wanneer een bijbelverhaal wat warrig overkomt, is daar meestal sprake van.
Maar uiteindelijk is in zowel het jodendom als het christendom de laatste interpretatie leidraad geworden. Dat is dus: God sprak direct de tien geboden tot het samengedromde volk, nadat Hij eerst kort met Mozes gesproken had op de berg, vervolgens werd het volk bang en smeekte het Mozes om voortaan namens God het woord te voeren, waarop Mozes uiteindelijk de berg opging en daar Gods wet op de stenen tafelen ontving.
Met de rest van je verhaal kan ik wel aardig meegaan hoor, wellicht had je dat in mijn eerdere post hierover al wel opgemerkt. Maar vond dit wel even interessant om op te reageren.
Exodus 19 eindigt met: Mozes ging terug naar het volk en bracht hun dit over:...... waarna Exodus 20 volgt,
Dat begint dan met "Toen sprak God deze woorden".
Dat betekent niet, zoals jij suggereert, dat God met het volk sprak, die woorden werden dus overgebracht door Mozes. Want daar eindigt Exodus 19 mee.
Exodus 20:19, waar jij het over hebt. Daarin staat niet dat het volk vraagt om voortaan namens god te spreken en niet meer God zelf.
Met name dat gearceerde staat er niet.
Wat er wel staat is dat het volk donder, rook en bliksem zag, hoornen hoorden. Vervolgens deinsden ze terug en daarom vroegen ze aan Mozes om te gaan.
Dat gaat dan verder (vers 22) met dat God aan Mozes opdroeg het volgende aan de Israelieten te vertellen... etc.