peda schreef: ↑03 jul 2022, 08:35
Wanneer het persoonlijk axioma luidt dat de mens een geschapen wezen is en dat de Schepper een Bedoeling heeft met de schepping en dat de bijbel deze Boodschap Openbaart, dan is het voor die persoon volledig duidelijk dat de Schepper Absolute boodschappen levert.
Elke daarvan afwijkende boodschap is dan een niet des Scheppers Boodschap en daarmede onredelijk. Maar wat is de uit de bijbel verzen te begrijpen Boodschap, dan zit je onmiddellijk in het veld van de interpretatie, zoals de praktijk toont. In christenland bestaan totaal verschillende interpretaties rond dezelfde bijbelse teksten die de Boodschap aanreiken. Omdat God Zelve geen UItsluitsel geeft, zijn het de verschillende ( vermeende ) menselijke kanalen naar God die het antwoord leveren, maar die kanalen geven vervolgens niet hetzelfde antwoord. Recapitulerend blijft het voor mij steken bij de subjectieve beschouwing van wat te verstaan is onder redelijkheid en dus nooit ophoudende discussie daarover. Een democratie kanaliseert zo goed mogelijk dit proces van individueel anders aankijken tegen "' redelijkheid "' en zoekt en vindt compromissen, waar ook weer niet iedereen gelukkig mee is.
Het Hoogst denkbare is Absoluut, geldt volgens mij ook niet als ijkstok, omdat het Hoogst denkbare ook weer omstreden is.
Ik zou niet weten waarom alleen God redelijke boodschappen kan afleveren.
Sterker nog: je stelt zelf dat God geen uitsluitsel geeft, hieruit zou je de conclusie kunnen trekken dat God
geen absolute boodschappen geeft.
Immers, over iets als een 'absolute boodschap' kan geen discussie bestaan.
Ik zou niet weten wat je met de term precies bedoelt, maar met het woord absoluut geef je er wel een heel definitieve, sterke lading aan.
Waarmee je dus, zoals nu door mij, vrij eenvoudig onderuit bent te halen.
(Figuurlijk dan he, haha!).