Ik denk dat je, zoals zo vaak, Jezus verwart met Boeddha, die onthechting predikte. Onthechting van materiële zaken en van status.hopper schreef: ↑10 jul 2022, 13:08 Zekerheid en kiezen is een contradictio in terminis. Zolang je nog kiest heb je juist geen zekerheid. Je kunt bv kiezen uit een leven na de dood (gelovig standpunt) en er is geen leven na de dood (ongelovig standpunt). Dan heb je weliswaar gekozen, maar je hebt geen enkele zekerheid.
Kiezen voor vrijheid is ook al een contradictio in terminis. Je kunt alleen weten wat vrijheid is als je die vrijheid ook bent. Iemand zong ooit: "Freedom is just another word for nothin' left to lose". Die vrouw had Jezus begrepen. Pas als je niets meer te verliezen hebt (en dus ook niets bént) weet je wat vrijheid is. Zolang je nog 'kiest' ben je juist onvrij.....
Alleen als je keuzes hebt tussen mensen, waar je van houdt en ook bezit hebt, waar je geestelijke waarde aan hecht en die op die manier belangrijk zijn voor je;
Dan weet je dat je daar geestelijk mee verbonden bent en als je daarvoor kiest, je dus ook je naar elkaar zult moeten richten. Zuinig zult moeten zijn op elkaar en hetgeen waar je van houdt.
Niets te verliezen hebben is eigenlijk bijzonder zielig.
Alleen op de wereld en zonder iets om je leven waardevol te maken.
Geen voor jou waardevolle mensen om je heen en geen mooie dingen, waar je je prettig bij kunt voelen.
Dat dit vrijheid zou betekenen in de positieve zin van het woord is een fopspeen.
Ik hoor dat alleen mensen zeggen, die alles wat zij ooit waardevol vonden hebben verloren en toch voor hun gevoel door moeten in hun leven.
Totale vrijheid en toch een bevredigend leven hebben bestaat niet.
Het is alleen een goed streven om niet al je geluk te bouwen op het drijfzand van tijdelijk en illusionair bezit, maar wel om onderscheid te maken tusen de onderwerpen van keuzes, die je maakt.
Niks vrijheid bij Jezus.
Jezus eist zelfs keuzes op.
Lukas 11:23 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
Johannes 14:21-24 Jezus antwoordt: ‘Als iemand van mij houdt, zal hij mijn woord naleven en mijn Vader zal van hem houden. Wie niet van mij houdt, leeft mijn woorden niet na’.
Alleen, wie voor de Vader kiest en het pad volgt, via welk Jezus hen leidt, kan zalig worden. Aldus Jezus.
NB.
Jaren geleden las ik dit citaat. Ik weet niet meer door wie gezegd.
"Absolute vrijheid is de grootste straf, die een mens ooit zal kunnen krijgen."
Zonder mensen om zich heen en zonder ingteresses en wensen, waar men zich op zou kunnen richten, want dat alles heeft ook zijn regels onderling en verplichtingen.