https://adoc.pub/logisch-filosofische-verhandeling.html
Het denken en voorstellen kan alleen over iets gaan wat het denken en voorstellen zelf niet is.5.631Het denkende, voorstellende, subject bestaat niet.
Wie zoekt naar 'de denker' zal hem niet vinden. De misleiding is dat het denken en voorstellen over de wereld gaat.
Dit is weer (schijnbaar) tegengesteld aan de vorige uitspraak. Het subject bestond toch niet? Maar er is wel het denken en voorstellen over de wereld. Doch dat denken en voorstellen bevindt zich niet in de wereld, maar gaat over de wereld.5.632Het subject behoort niet tot de wereld, maar het is een grens van de wereld.
Het oog kun je niet zien, het oor kun je niet horen, je smaakpapillen kun je niet proeven, je reukorgaan kun je niet ruiken.Waar in de wereld is een metafysisch subject op te merken?Jij zegt, het staat hier net zo, als met oog en gezichtsveld. Maar het oog zie je werkelijk niet.En niets in het gezichtsveld laat ertoe concluderen, dat het door een oog gezien wordt.
Wat Wittgenstein het 'filosofische ik' noemt is metafysisch. Niet een deel van de wereld. Feitelijk toont Wittgenstein de metafysica aan.Het filosofische Ik is niet de mens, niet het menselijke lichaam, of de menselijke ziel, waarover de psychologie handelt, maar het metafysi-sche subject, de grens – niet een deel van de wereld.