Daaruit :
...
De nieuwe data verifiëren én weerleggen enkele Bijbelverhalen van onder meer Egyptische, Aramese en Babylonische oorlogen tegen de koninkrijken van Israël en Juda. ...
...
De nieuwe data verifiëren én weerleggen enkele Bijbelverhalen van onder meer Egyptische, Aramese en Babylonische oorlogen tegen de koninkrijken van Israël en Juda. ...
Mooie aanvulling voor de technieken, die de archeologie en daarmee een meer exacte geschiedschrijving, ten dienste staan.vegan-revolution schreef: ↑26 okt 2022, 09:31...
Wanneer men in een tell graaft vindt men vaak de resten van bouwwerken zoals openbare of militaire gebouwen, tempels of huizen. De laag en diepte waarin een bouwwerk zich bevindt, helpt bij de datering. Vaak overlappen de gebouwen elkaar horizontaal, verticaal of in beide richtingen, wat een datering kan bemoeilijken. Archeologen kunnen beslissen een tell op te graven om architectuur, gebruik en datering te onderzoeken. Aangezien dit een destructief proces is, hebben fysici en geofysici niet-destructieve methoden ontwikkeld om een tell in kaart te brengen
Dat_beloof_ik schreef: ↑27 okt 2022, 17:53Het scientias artikel bevat op geen enkele manier een verwijzing naar welk onderzoek dan ook.
En dat is vreemd, op zijn minst zou er een bronvermelding bij moeten zitten.
the study refutes the prevailing theory that Hazael was the conqueror who destroyed Tel Beth-Shean
Bs"d
De bijbel is meer symbolisch dan geschiedenis natuurlijk.
Echt Hollandsch alles in twijfel trekken,terwijl het geschiedkundig een feit is.Veel mensen met zelfhaat in dit land.Dat_beloof_ik schreef: ↑27 okt 2022, 21:49 Ik lees dat die onderzoekers daarbij uitgaan van de 1e tempel. Met alle respect, dan zullen ze toch eerst moeten aantonen dat die echt bestond.
Bs"d
Exact. Met 616 en 666 (sommige geschriften hebben 616 en sommige 666) werd oorspronkelijk Keizer Nero bedoeld.
Exact, oorspronkelijk ging het over Nero waarvan men dacht dat deze weer terug zou komen. Als gezegd, waarde toendertijd de Nero Redivivus legende rond die over de terugkomst van deze kwaadaardige keizer sprak, terwijl ''Babylon'' een bekend codewoord is voor de stad Rome en het Romeinse rijk in de Talmoed, 4 Ezra (3:1), de Apocalyps van Baroech (2:1), de Sibillijnse orakelen (5:159f) en eveneens Openbaring. Daar komt nog bovenop dat de manuscripten het nummer van het beest als zeshonderd zesenzestig weergeven: χξϛ (χ = 600, ξ = 60 en ϛ = 6) of als 616: (χιϛ of χιϲ) -- "Nero(n) Caesar" voldoet aan beide versies: נרון קסר (666) en נרו קסר (616).thom schreef: ↑28 okt 2022, 14:54 11 En ik zag een ander beest uit de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, en het sprak als de draak.
Dus dit is zeg maar 30 jaar na Nero's dood, dit beest 666, geschreven. Een voorspelling van het beest wat al 30 jaar daarvoor begraven was. Interessant.
En is het daarom in de tegenwoordige tijd geschreven?
Nog interessanter.
666 hebben we het over. Niet over corona.Mart schreef: ↑28 okt 2022, 15:05Exact, oorspronkelijk ging het over Nero waarvan men dacht dat deze weer terug zou komen. Als gezegd, waarde toendertijd de Nero Redivivus legende rond die over de terugkomst van deze kwaadaardige keizer sprak, terwijl ''Babylon'' een bekend codewoord is voor de stad Rome en het Romeinse rijk in de Talmoed, 4 Ezra (3:1), de Apocalyps van Baroech (2:1), de Sibillijnse orakelen (5:159f) en eveneens Openbaring. Daar komt nog bovenop dat de manuscripten het nummer van het beest als zeshonderd zesenzestig weergeven: χξϛ (χ = 600, ξ = 60 en ϛ = 6) of als 616: (χιϛ of χιϲ) -- "Nero(n) Caesar" voldoet aan beide versies: נרון קסר (666) en נרו קסר (616).thom schreef: ↑28 okt 2022, 14:54 11 En ik zag een ander beest uit de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, en het sprak als de draak.
Dus dit is zeg maar 30 jaar na Nero's dood, dit beest 666, geschreven. Een voorspelling van het beest wat al 30 jaar daarvoor begraven was. Interessant.
En is het daarom in de tegenwoordige tijd geschreven?
Nog interessanter.
Stompzinnig gewap om corana eraan te koppelen is de moeite van het luisteren ernaar niet waard en in het wappo-topic thuis; niet hier, waar de wetenschap en met name de archeologie een grote rol speelt. Over archeologie gesproken: Bethlehem was ten tijde van Jezus' veronderstelde geboorte niet eens bewoond volgens de archeologie.
Ik volg de bijbelwetenschap en tekstkritiek en het is daar gemeengoed dat de nummer 616 en 666 naar Keizer Nero verwezen. De uitleg is eveneens meermalen gegeven, compleet met bronnen. Wat wappo's ervan maken - corona (zoals hierboven), de Paus, etc., interesseert me niet -- met hen is het beter niet in discussie te gaan aangezien die types geen podium maar een bijnaam verdienen.thom schreef: ↑28 okt 2022, 15:08666 hebben we het over. Niet over corona.Mart schreef: ↑28 okt 2022, 15:05 Exact, oorspronkelijk ging het over Nero waarvan men dacht dat deze weer terug zou komen. Als gezegd, waarde toendertijd de Nero Redivivus legende rond die over de terugkomst van deze kwaadaardige keizer sprak, terwijl ''Babylon'' een bekend codewoord is voor de stad Rome en het Romeinse rijk in de Talmoed, 4 Ezra (3:1), de Apocalyps van Baroech (2:1), de Sibillijnse orakelen (5:159f) en eveneens Openbaring. Daar komt nog bovenop dat de manuscripten het nummer van het beest als zeshonderd zesenzestig weergeven: χξϛ (χ = 600, ξ = 60 en ϛ = 6) of als 616: (χιϛ of χιϲ) -- "Nero(n) Caesar" voldoet aan beide versies: נרון קסר (666) en נרו קסר (616).
Stompzinnig gewap om corana eraan te koppelen is de moeite van het luisteren ernaar niet waard en in het wappo-topic thuis; niet hier, waar de wetenschap en met name de archeologie een grote rol speelt. Over archeologie gesproken: Bethlehem was ten tijde van Jezus' veronderstelde geboorte niet eens bewoond volgens de archeologie.
Het lijkt erop dat je de tekst van Openb. niet duidelijk voor ogen hebt, zoals het er staat.
Onzin, die wapzooi plaats je maar in je eigen topic, maar niet in dit topic waar het over de Bijbel en de waarheid gaat. Ik ga geen gesprek aan meer met zulke onzinverkondigers. Keizer Nero.. man man..Mart schreef: ↑28 okt 2022, 15:13Ik volg de bijbelwetenschap en tekstkritiek en het is daar gemeengoed dat de nummer 616 en 666 naar Keizer Nero verwezen. De uitleg is eveneens meermalen gegeven, compleet met bronnen. Wat wappo's ervan maken - corona (zoals hierboven), de Paus, etc., interesseert me niet -- met hen is het beter niet in discussie te gaan aangezien die types geen podium maar een bijnaam verdienen.
Jij bent een wetenschaps-ontkenner aangaande covid, een complotdenker aangaande grote media wat betreft Poetin, een klimaatcomplotdenker. Wappo's hebben een eigen topic: (klik). Ga maar verder in die draad. Ik volg liever de wetenschap, en de bijbelwetenschap en tekstkritiek zeggen onomwonden en helder dat de nummers 616 en 666 naar Nero verwezen.thom schreef: ↑28 okt 2022, 15:14Onzin, die wapzooi plaats je maar in je eigen topic. Ik ga geen gesprek aan meer met zulke onzinverkondigers.Mart schreef: ↑28 okt 2022, 15:13 Ik volg de bijbelwetenschap en tekstkritiek en het is daar gemeengoed dat de nummer 616 en 666 naar Keizer Nero verwezen. De uitleg is eveneens meermalen gegeven, compleet met bronnen. Wat wappo's ervan maken - corona (zoals hierboven), de Paus, etc., interesseert me niet -- met hen is het beter niet in discussie te gaan aangezien die types geen podium maar een bijnaam verdienen.
Het gaat maar door met dat gewap. Complotdenker over Nero, en dat maar verkondigen hier als de waarheid.Mart schreef: ↑28 okt 2022, 15:20Jij bent de wappo bij uitstek en wappo's hebben een eigen topic (klik). Jij bent een wetenschaps-onkenner aangaande covid, een complotdenker aangaande grote media wat betreft Poetin, een klimaatcomplotdenker. Ga maar verder in die draad. Ik volg liever de wetenschap en de bijbelwetenschap en tekstkritiek zeggen onomwonden en helder dat de nummers 616 en 666 naar Nero verwezen.
Je vervuilt het topic. De uitleg is gegeven, de wetenschap en tekstkritiek volgend. Nogmaals, apocalyptici zoals de gemeenschap van de Dode Zeerollen, de eerste christenen en vele anderen, geloofden dat JHWH de boosaardigen en het kwade op aarde zeer spoedig zou vernietigen en Zijn koninkrijk fysiek op aarde zou vestigen met de messias als Davidische koning. De Tempel van Herodes zou vernietigd worden en de Tempel van Jechezki'el zou gebouwd worden. Ja'akov (Jakobus), Sjim'on (Petrus) en Sja'oel (Paulus) werden gedood rond 70 n.Chr. toen het apocalyptische gedachtengoed nog levend was en in de tijd dat de auteur van Openbaring zijn werk schreef (rond 95 n.Chr), werden de christenen vervolgd door Nero en verwachtten ze nog steeds een zeer spoedige wederkomst van Christus. Onder de heerschappij van de Romeinse keizer Nero, van 54 tot 68 na Christus, vonden grote christenvervolgingen plaats, waar volgens de meerderheid van de tekstkritici en bijbelwetenschappers het nummer van het beest uit Openbaring 13:18 ook vandaan kwam. Toendertijd waarde de Nero Redivivus legende rond die over de terugkomst van deze kwaadaardige keizer sprak, terwijl ''Babylon'' een bekend codewoord is voor de stad Rome en het Romeinse rijk in de Talmoed, 4 Ezra (3:1), de Apocalyps van Baroech (2:1), de Sibillijnse orakelen (5:159f) en eveneens Openbaring. Daar komt nog bovenop dat de manuscripten het nummer van het beest als zeshonderd zesenzestig weergeven: χξϛ (χ = 600, ξ = 60 en ϛ = 6) of als 616: (χιϛ of χιϲ) -- "Nero(n) Caesar" voldoet aan beide versies: נרון קסר (666) en נרו קסר (616). De wetenschap en tekstkritiek volgend, was Nero het beest en was die tijd de tijd van de opkomst van de antichrist. Maar net zoals vrijwel alle andere apocalyptische voorspellingen uit die tijd, is het echter niet uitgekomen. Dat hoeft op zich echter geen probleem voor het christendom te zijn: de wetenschap en tekstkritiek hoeven natuurlijk niet gevolgd te worden en men kan eveneens gewoon een metaforische uitleg geven.thom schreef: ↑28 okt 2022, 15:23Het gaat maar door met dat gewap. Complotdenker over Nero, en dat maar verkondigen hier als de waarheid.Mart schreef: ↑28 okt 2022, 15:20 Jij bent de wappo bij uitstek en wappo's hebben een eigen topic (klik). Jij bent een wetenschaps-onkenner aangaande covid, een complotdenker aangaande grote media wat betreft Poetin, een klimaatcomplotdenker. Ga maar verder in die draad. Ik volg liever de wetenschap en de bijbelwetenschap en tekstkritiek zeggen onomwonden en helder dat de nummers 616 en 666 naar Nero verwezen.
Het OT is op schrift gezet nadat veel zaken eeuwenlang mondeling zijn overgeleverd.Snelheid schreef: ↑28 okt 2022, 08:35Echt Hollandsch alles in twijfel trekken,terwijl het geschiedkundig een feit is.Veel mensen met zelfhaat in dit land.Dat_beloof_ik schreef: ↑27 okt 2022, 21:49 Ik lees dat die onderzoekers daarbij uitgaan van de 1e tempel. Met alle respect, dan zullen ze toch eerst moeten aantonen dat die echt bestond.