Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Anja

Re: Klanktaal een tijdelijk fenomeen?

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:
Gaitema schreef:Zo'n verschijning zoals bijna dood ervaringen zijn niet te verklaren. Het is een verschijning, onverklaarbaar. Wat het kritiek er ook op is, het blijft een verschijning. Dat is wat hij mee gaf.
"

De Heer was geen verschijning en het gaat niet om een bijna dood ervaring! Het gaat om een lichamelijke opstanding, die nog nooit eerder had plaatsgevonden want Hij was de Eersteling van een nieuwe schepping.
De Heer openbaarde Zich niet als een soort Geest aan de beide Maria"s integendeel want juist uit Maria waren 7 boze geesten uitgevaren.

! Kor. 15 leert dat er zonder lichamelijke opstanding geen behoud is.
Dan waren wij nog in onze zonden.
Als men niet gelooft in de lichamelijke opstanding dan is het geloof leeg/ijdel.
Het gaat helemaal niet om een onverklaarbare verschijning.
Het gaat om een realiteit door een Persoon namelijk Jezus Christus de Gezalfde Die onverderfelijkheid aan het Licht heeft gebracht.
Het gaat om Jezus van Nazareth die gesteld werd bij de opstanding tot Jehovah.
Het gaat om een grote uitzondering op de opstandingen die men kende ( JOhannes 11 ) want men wist van een opstanding ten laatste dagen.
Dat heeft niets met verschijningen te maken. Dat wist men heel goed.
Echter er is één uitzondering op de regel en dat zijn wij als Gemeente, want wij die delen in de opstanding gaan niet naar het dodenrijk maar naar de hemel.
Wij wachten ook niet op de jongste dag, wij wachten op dat wat de Here Jezus is overkomen ( niet het juiste woord) namelijk op de verandering van ons lichaam.
Dat gebeurde n.l. bij de opstanding, Zijn lichaam werd niet alleen opgewekt maar ook veranderd, en dat zal ons ook gebeuren.
Lees 2 Thess 2 .

Geen verschijning, maar een veranderd lichaam. Hij is gezien van 500 mensen nà de 12 discipelen die hebben Hem echt gezien, geen spook.
Verschijningen van Jezus Christus komen nog steeds voor, en zijn ook ook in de Bijbel reeds voorgekomen in zijn transcendente - dus niet menselijke - vorm.

Om de zaken even wat beter in perspectief te zetten, begin ik even met het Oude Testament. In het Oude Testament komen geen verschijningen van Christus voor. Men kende Jezus toen nog niet, Hij was immers nog niet in de stof gekomen. Maar er worden wel enkele ontmoetingen met God beschreven in het Oude Testament. Mensen hadden geen beeld van God. Toch wordt er in het Oude Testament een enkele keer in een beschrijving een beeld van God gegeven. Aan Hagar verschijnt bijvoorbeeld de engel van de Heer, waarbij een kort gesprek plaatsvindt (Gen.16:7-11). Met de aanduiding "engel van de Heer" wordt volgens de meeste uitleggers God bedoeld.

Enige tijd later bezoekt God samen met twee engelen samen met twee engelen Abraham en Sara (Gen.18:1-15). Ze worden beschreven als drie gestalten in een mensengedaante. Ook hier is er een gesprek. De drie bezoekers krijgen een maaltijd. Vervolgens vindt in Gen.18:16-33 bij Sodom en Gomorra een gesprek plaats tussen God en Abraham.

In Ex.3:2-6 ziet Mozes de engel van de Heer in een vuur dat uit een doornstruik opvlamt. Ook hier vindt er een gesprek plaats. Mozes houdt daarbij zijn gezicht bedekt, omdat hij niet naar God durft te kijken. Later volgen er nog ontmoetingen tussen God en Mozes waarbij zij elkaar ontmoeten van aangezicht tot aangezicht, als tussen vrienden. Na afloop van het gesprek straalt het gezicht van Mozes steeds, wat in Ex.24:29 beschreven wordt als een gevolg van het spreken met de Heer.

De profeet Jesaja heeft een roepingsvisioen waarbij hij de Heer ziet. De beschrijving is weliswaar summier, namelijk dat de Heer gezeten is op een hoogverheven troon en dat de zoom van zijn mantel de hele tempel vult, waarna er in Jes.6:2-9 een inhoudelijke beschrijving volgt van het roepingsvisioen.

Later wordt de profeet Jeremia geroepen tot profeet en is er eveneens een gesprek. Jeremia geeft geen beschrijving van God, maar beschrijft in Jer.1:4-10 wel dat de Heer zijn hand uitstrekt, zijn mond aanraakt en zegt: 'Hiermee leg ik mijn woorden in jouw mond".

Daniël heeft tijdens zijn slaap een droom waarvan hij de beelden opschrijft. Hij beschrijft God ook summier en geeft net als Jesaja in Dan.7:9-28 een beschrijving.

(volgend bericht verder, anders wordt het te lang).
Anja

Bericht door Anja »

Dan naar het Nieuwe Testament: Reeds voorafgaand aan zijn dood, in Matt.17:1-13 vindt op een berg de lichamelijke verheerlijking van Jezus plaats. Vanuit het perspectief na zijn dood (b)lijkt Jezus tijdens deze verheerlijking al de Mensenzoon te zijn in de Heerlijkheid van Zijn Vader.

Marcus en Lucas geven dezelfde beschrijving als Mattheus, maar voegen over Jezus' uiterlijk toe:
Marc.9:2-13 Hel wit, zo wit als geen voller op aarde kan maken
Luc.9:29-36 29 En als Hij bad, werd de gedaante Zijns aangezichts veranderd, en Zijn kleding wit en zeer blinkende.
De auteurs beschrijven zijn gedaante met de woorden "wit, licht, stralend als de zon". Door deze ervaring wordt Jezus' werkelijke identiteit als Zoon van de Allerhoogste bevestigd en wordt hij bemoedigd zijn weg naar Jeruzalem te gaan. De drie leerlingen wordt inzicht in de toekomst gegeven, maar ze begrijpen het nog niet. De auteurs vertellen dat ze zeer bevreesd zijn. De houding van Jezus is liefdevol; hij omhelst hen en neemt hun angst weg. De vrees waarmee een ontmoeting met God overigens gepaard kan gaan, is niet onbekend en komt in de Bijbel vaker voor. Rudolf Otto noemt dit in zijn boek "Het Heilige", het 'tremendum'. Het is het huiveringwekkende dat het goddelijke mysterie vergezelt, naast de fascinerende ervaring. Het is volgens Otto (en dit kan ik uit persoonlijke ervaring beamen) een gevoelsreactie die wel een beetje lijkt op vrees, maar toch iets anders is dan angst. Het heeft meer te maken met het gevoel van je eigen nietigheid als schepsel.

Na zijn dood zien diverse mensen Hem echter weer. Zij zijn de eerste getuigen van de verschijning van Jezus. Alle vier de evangelieschrijvers beschrijven de verschijningen, doch de verhalen bevatten onderling verschillen.

Mattheus vertelt dat Jezus eerst aan de twee Maria's verschijnt en daarna aan de elf leerlingen. Hij zegt niets over het uiterlijk van Jezus. Maar aangezien de beide Maria's Hem meteen herkennen, lijkt er een gelijkenis te zijn met wie Hij was voor Zijn dood. Doch van de elf leerlingen die dagelijks met Hem opgetrokken waren, twijfelen sommigen of het Jezus wel is, dan lijkt hij er dus juist weer anders uit te zien. (Mat.28)

Marcus vertelt dat eerst alleen Maria Magdalena aanwezig is als Jezus verschijnt. Zij is de eerste die Hem ziet en herkent. Daarna verschijnt hij in een andere gedaante aan twee leerlingen die onderweg zijn naar een akker. Hoewel Hij dan in een andere gedaante verschijnt, herkennen ze Hem toch. Vervolgens komt Hij nog bij de elf leerlingen die het verhaal van Maria en de twee leerlingen niet geloofden. (Marc.16)

Lucas 24 vertelt het weer anders. Jezus verschijnt volgens hem aan twee van de elf leerlingen terwijl ze onderweg zijn van Jeruzalem naar het stadje Emmaüs. Lucas noemt geen namen. Volgens Lucas herkennen de twee leerlingen Jezus niet omdat hun ogen "bevangen" zijn. Later gaan hun ogen open maar op dat moment is Hij onzichtbaar voor hen. Ze gaan dan terug naar Jeruzalem om hun ervaring met de andere leerlingen te delen. Deze hebben dan intussen al van Simon gehoord dat Jezus aan hem is verschenen. Lucas noemt dus niet Maria, maar Simon als individuele getuige. Terwijl de twee leerlingen die uit Emmaüs terugkwamen nog met de anderen hierover in gesprek zijn, verschijnt Jezus vervolgens aan de hele groep tegelijk. Ze schrikken en worden zeer bevreesd: ze zien Hem aan voor een geest. Toch lijkt Jezus aanwezig te zijn met een menselijk lichaam, Hij spreekt, loopt en eet. En Hij laat hun Zijn handen en voeten zien en ze mogen Hem aanraken en bekijken.

Johannes beschrijft verscheidene verschijningen, allereerst aan Maria. Volgens Johannes herkent Maria Hem niet meteen en ziet ze Hem eerst aan voor de tuinman. Ze herkent Jezus als Hij haar naam noemt. Daarna verschijnt hij driemaal aan de leerlingen. (Joh.20) De eerste keer toont Hij hun zijn handen en zijn zijde, waar zich de kruiswonden bevinden. Hiermee suggereert Johannes, net als Lucas, dat Jezus verschijnt in het lichaam dat gekruisigd is. In de beschrijving van Johannes zijn de leerlingen niet bevreesd maar vol van vreugde. Acht dagen later verschijnt Jezus voor de tweede maal aan zijn leerlingen, dan is Tomas er ook bij. Weer is het mogelijk zijn handen en zijn zijde aan te raken. En tenslotte verschijnt Hij voor de derde maal, als ze aan het vissen zijn. Johannes vertelt hierover dat de leerlingen Hem dan niet durven vragen wie Hij is, ze herkennen hem dus niet, maar toch weten ze dat het de Heer is. Jezus eet dan brood en vis met hen.

Uit de beschrijvingen van de evangeliën komt naar voren dat de verschijningen aan de leerlingen meestal plaatsvonden in tweetallen of grotere groepen. Maria Magdalena en Simon (Petrus) hebben een individuele ontmoeting met Jezus. Jezus verschijnt in heel verschillende gedaantes, soms wisselt Hij in één evangelie van gedaante. Alle ervaringen zijn te kenmerken als genade-ervaring. Jezus schenkt de leerlingen liefde, troost, en Hij schenkt hen vrede in hun verdriet, ontreddering, angst, eenzaamheid en ongeloof. (!) Zijn verschijning roept altijd vreugde op, hoewel soms eerst vrees en verwarring. Naast vertroosting is er ook sprake van roeping: Jezus roept hen op om aan anderen te gaan vertellen dat Hij leeft.

In het boek Handelingen wordt teruggekeken op de verschijningen uit de evangeliën:
Hand.1: 3 aan wie Hij Zich ook na zijn lijden met vele kentekenen levend heeft vertoond, veertig dagen lang hun verschijnende en tot hen sprekende over al wat het Koninkrijk Gods betreft.
Daarna wordt beschreven dat Jezus door een wolk wordt weggenomen van de aarde:
Hand.1:9 En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen
Nadat Jezus is weggenomen van de aarde, verschijnt Hij nog wel aan mensen. Er is dan een verandering in de verschijningsgestalte waar te nemen. Er is geen sprake meer van een menselijk lichaam. Stefanus, die om zijn geloof vermoord wordt, ziet tijdens het moment van zijn sterven Jezus in de glorie van God:
Hand.7:55 Maar hij, vol van de heilige Geest, sloeg de ogen ten hemel en zag de heerlijkheid Gods en Jezus, staande ter rechterhand Gods, 56 En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods. 57 Maar zij begonnen luidkeels te schreeuwen, stopten hun oren toe en stormden als één man op hem los; 58 en zij wierpen hem de stad uit en stenigden hem. En de getuigen legden hun mantels af aan de voeten van een jonge man, Saulus genaamd. 59 En zij stenigden Stefanus, die de Here aanriep, zeggende: Here Jezus, ontvang mijn geest. 60 En op de knieën vallende, riep hij met luider stem: Here, reken hun deze zonde niet toe! En met deze woorden ontsliep hij.
Vervolgens verhaalt het boek Handelingen over een verschijning aan Saulus, die op weg is naar Damascus om volgelingen van Jezus te arresteren. Na een verschijning van Jezus verandert Saulus van een fanatiek christenvervolger in een vurige verkondiger van de daden en de leer van Jezus. Saulus ziet geen lichamelijke gestalte, maar ervaart Jezus als licht. Dit is een geheel andere verschijningsvorm dan die welke de leerlingen meemaakten, en ook is het weer anders dan de verschijning van Jezus aan Stefanus. De mannen die met Saulus op reis zijn, horen wel de stem maar zien niemand.
Hand.9: 1 En Saulus, nog dreiging en moord blazende tegen de discipelen des Heren, ging naar de hogepriester, 2 en vroeg van hem brieven naar Damascus voor de synagogen, om, als hij mannen en vrouwen, die van die weg waren, zou vinden, hen gevankelijk naar Jeruzalem te brengen. 3 En terwijl hij daarheen op weg was, geschiedde het, toen hij Damascus naderde, dat hem plotseling licht uit de hemel omstraalde; 4 en ter aarde gevallen, hoorde hij een stem tot zich zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? 5 En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt. 6 Maar sta op en ga de stad binnen en daar zal u gezegd worden, wat gij doen moet. 7 En de mannen, die met hem reisden, stonden sprakeloos, daar zij wel de stem hoorden, maar niemand zagen. 8 En Saulus stond op van de grond en hoewel hij zijn ogen open had, kon hij niets zien, en zij leidden hem bij de hand en brachten hem naar Damascus. 9 En hij kon drie dagen lang niet zien, en hij at of dronk niet. 10 Nu was er te Damascus een discipel, genaamd Ananias; en de Here zeide tot hem in een gezicht: Ananias! En hij zeide: Zie, hier ben ik, Here. 11 En de Here zeide tot hem: Sta op en ga naar de straat, die de Rechte heet, en vraag ten huize van Judas naar iemand uit Tarsus, genaamd Saulus, want zie, hij is in gebed 12 en hij heeft [in een gezicht] een man, genaamd Ananias, zien binnenkomen en hem de handen opleggen, opdat hij weer zien kon. 13 En Ananias antwoordde: Here, ik heb van velen over deze man gehoord, hoeveel kwaad hij uw heiligen te Jeruzalem aangedaan heeft; 14 en hier heeft hij volmacht van de overpriesters om allen, die uw naam aanroepen, gevangen te nemen. 15 Maar de Here zeide tot hem: Ga, want deze is Mij een uitverkoren werktuig om mijn naam te brengen voor heidenen en koningen en [de] kinderen Israëls; 16 want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet ter wille van mijn naam. 17 En Ananias ging heen en kwam in het huis, en hij legde hem de handen op en zeide: Saul, broeder, de Here heeft mij gezonden, Jezus, die u verschenen is op de weg, waarlangs gij gekomen zijt, opdat gij weer zoudt zien en met de heilige Geest vervuld worden. 18 En terstond vielen hem als schubben van de ogen en hij kon weer zien, en hij stond op en werd gedoopt; 19 en toen hij voedsel genomen had, werd hij versterkt.
Morgen verder.

.
Laatst gewijzigd door Anja op 21 apr 2014, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Anja

Bericht door Anja »

Overigens: voor de verwoording hiervan heb ik gebruik gemaakt van de volgende bron: "Als Christus verschijnt - Christusverschijningen in deze tijd" van Berthilde van der Zwaag. Ik heb verschillende stukken uit de eerste 30 pagina's gebruikt.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Ik weet niet of klanktaal als tijdelijk fenomeen al dan niet iets te maken heeft met Jehovah onder het Oude Verbond en Jezus Christus onder het Nieuwe Verbond en de verschijningsvormen.
Melchizédek zonder vader of moeder en voortbrengende brood en wijn bij Abraham onder het oude verbond is Jezus Christus onder het nieuwe verbond.
Maar wij ( gelovigen van nu) zien Jezus met eer en heerlijkheid gekroond.
En je kunt inderdaad een heel boek schrijven over alle verschijningsvormen die in de Bijbel staan. Je kunt ook zelf de Bijbel lezen om onderscheid te zien in het feit dat God Geest is, en niet waarneembaar. Want wie God zou zien moest sterven, en daarom was Christus het uitgedrukte Beeld Gods.
Melchizédek als de Vredevorst ( Koning van Salem) maar ook als type van de Hogepriester niet naar Aäron maar naar Melchizédek want dat verklaart weer de Hebr. brief.
Maar ik zie geen relatie tot een fenomeen of geestesverschijning in onze dagen.
Daar geloof ik niet in. God spreekt door de Zoon via Zijn Woord. Dus niet door klanktaal of geestesverschijningen noch door zichbare wonderen, of tekenen.
Het enige teken wat de wereld heeft is de schepping waarin God Zich uitdrukt en een onderdeel ervan is de regenboog en dan de sterrenbeelden en ongetwijfeld bepaalde natuurverschijnselen. Maar misschien zie ik bepaalde tekenen over het hoofd.
Anja

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:Ik weet niet of klanktaal als tijdelijk fenomeen al dan niet iets te maken heeft met Jehovah onder het Oude Verbond en Jezus Christus onder het Nieuwe Verbond en de verschijningsvormen.
Melchizédek zonder vader of moeder en voortbrengende brood en wijn bij Abraham onder het oude verbond is Jezus Christus onder het nieuwe verbond.
Maar wij ( gelovigen van nu) zien Jezus met eer en heerlijkheid gekroond.
En je kunt inderdaad een heel boek schrijven over alle verschijningsvormen die in de Bijbel staan. Je kunt ook zelf de Bijbel lezen om onderscheid te zien in het feit dat God Geest is, en niet waarneembaar. Want wie God zou zien moest sterven, en daarom was Christus het uitgedrukte Beeld Gods.
Melchizédek als de Vredevorst ( Koning van Salem) maar ook als type van de Hogepriester niet naar Aäron maar naar Melchizédek want dat verklaart weer de Hebr. brief.
Maar ik zie geen relatie tot een fenomeen of geestesverschijning in onze dagen.
Daar geloof ik niet in. God spreekt door de Zoon via Zijn Woord. Dus niet door klanktaal of geestesverschijningen noch door zichbare wonderen, of tekenen.
Het enige teken wat de wereld heeft is de schepping waarin God Zich uitdrukt en een onderdeel ervan is de regenboog en dan de sterrenbeelden en ongetwijfeld bepaalde natuurverschijnselen. Maar misschien zie ik bepaalde tekenen over het hoofd.
Jij mag geloven en niet geloven wat jij wilt natuurlijk. Dat God Geest is en dit aan jou niet zichtbaar is geopenbaard (wat ook helemaal niet erg is, het is immers nimmer een voorwaarde), wil echter niet zeggen dat dit bij niemand gebeurt. Zoals het feit dat er iemand in je familie is gestorven - hoe intens triest ook - niet betekent dat er geen wonderlijke genezingen in Zijn Naam meer plaatsvinden.

[Modbreak Peter79: kwetsende opmerking verwijderd]Mevrouw Berthilde van der Zwaag is afgestudeerd op dit onderzoek en werkzaam in de PKN van Eindhoven.
Anja

Bericht door Anja »

@ Wilsophie, het zou je trouwens een stuk eerlijker maken als je ook je bronnen eens wat vaker noteert, want je zet zelfs een gedicht van een ander op het forum, waarvan de afkomst nogal duidelijk is en waarvan je de bron niet vermeldt. Beetje jammer.
Piebe

Bericht door Piebe »

coby schreef:
Piebe schreef: Lol wie weet was het zo. :clown:

Waarom is klanktaal dan zo belangrijk voor sommigen?
Gewoon voor voorbede, wat je alleen maar thuis zelf doet of in een bidstond. Omdat je zelf niet weet wat je moet bidden.
Als je niet weet wat te bidden waarom zou je dan bidden? Als je geen inspiratie hebt schrijf je toch ook geen gedicht?
Piebe

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:
Het gaat om een tijdelijk fenomeen met een tijdelijke functie, zoals de wonderen van de Here Jezus tijdens Zijn bediening op aarde een functie hadden t.a.v. het Joodse volk, en alsnog geloofden zij niet.
coby schreef:Er staat volgens mij nergens dat dat tijdelijk was.
Het staat er toch echt. De passage is in dit topic al eens voorbijgekomen, maar ik wil hem gerust even voor je opspeuren hoor. Misschien heb je het al gelezen en bedoel je dat er in de bijbel eigenlijk niks over klanktaal staat, maar dat het steeds een bestaande taal was. In dat geval spreek je geen vreemde taal, want daar heb je gelijk in. Dat spontaan spreken in een vreemde taal heeft afgedaan heb zelfs jij bevestigd met dat verhaal over die dominee die spontaan chinees begon te spreken. De uitzondering op de regel is immers de bevestiging. ;)

Hier de passage nog eens:

1 Kor 13
De liefde vergaat nooit.
Wat dan profetieën betreft,
zij zullen tenietgedaan worden,
wat talen betreft, zij zullen ophouden, [= tijdelijk toch?]
wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden.
Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
dacht ik als een kind,
overlegde ik als een kind,
maar nu ik een man geworden ben,
heb ik het kinderlijke tenietgedaan.
Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel,
maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele,
maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.
En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie, [Dat deze drie er immer zijn ontkent niemand, vind je dat niet een wonder op zich?]
maar de meeste van deze is de liefde. (1 Kor 13,8-13)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Anja schreef:@ Wilsophie, het zou je trouwens een stuk eerlijker maken als je ook je bronnen eens wat vaker noteert, want je zet zelfs een gedicht van een ander op het forum, waarvan de afkomst nogal duidelijk is en waarvan je de bron niet vermeldt. Beetje jammer.
Ja dat klopt het is geen gedicht van een ander, maar van mezelf of van mijn eigen man.
Ik heb eens een verslag van de reis van mijn man op dat forum gezet met zijn naam eronder en toen werd het verwijderd omdat het privé informatie was, en dat was een hele compleet verslag van een Bijbelstudie reis naar Engeland en men wilde geen familieverhalen op het forum.
Vandaar dat ik geen privé namen er meer onder zet.
De bron is dus ons eigen gezin.
Misschien bedoel je een ander gedicht dan ik, ik heb er al een pb over gehad dus je hebt het gemeld en dat gaat om het gedicht "zeker weten".
Of bedoel je een ander gedicht? Roept u maar hoor, ik heb niets te verbergen.

En wil je even melden welke bronnen er nog meer zijn want je praat over meervoud en over vaker, dus misschien kun je deze beschuldiging omzetten in een bewijs.
Ik heb alle recht om eigen studies te gebruiken op het forum, ik zou niet weten waarom niet.
Mijn eigen naam staat er gewoon boven. Maar ik wil ook wel met de groeten van Paulus of Wilsophie afsluiten dat is geen probleem.
Het is nogal een aantijging om te zeggen dat het me dat "een stuk eerlijker zou maken."
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

O ja Anja en moderators, ik heb ook een eigen gedichtenbundel geschreven en eigen columns geschreven. Bij deze. En mijn man heeft eigen liederen geschreven inclusief de melodie.
En reisverslagen voor in een speciale brochure.
Dus af en toe publiceer ik wel eens wat.
En de variant van het mopje is ook van mijzelf.
Peter79
Man/Vrouw: M

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:Misschien bedoel je een ander gedicht dan ik, ik heb er al een pb over gehad dus je hebt het gemeld en dat gaat om het gedicht "zeker weten".
Anja heeft het niet gemeld, Trajecto en ik hebben het uitgezocht naar aanleiding van bovenstaand bericht van Anja.
Het is nogal een aantijging om te zeggen dat het me dat "een stuk eerlijker zou maken."
Dat ben ik met Wilsophie eens. Het is helemaal niet nodig om de eerlijkheid van Wilsophie publiek in twijfel te trekken.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik heb je een pb gestuurd Peter met uitleg.
Ik bedoel ook niet gemeld via TR maar via publiekelijke melding op het forum.
Het had gewoon per pb gekund dan had ik het ook uit kunnen leggen.

Het is een bescherming naar mijn gezin en familie toe omdat het noemen van namen van Bijbelleraren in ons gezin en familie op een ander forum leidde tot schoffering van mijn man en dat wil ik voorkomen. Maar zet er maar een naam onder van Johan Th.Bos dat is het beste.
Synoniemen en nicknamen is niet mijn "ding", maar het blijkt soms nodig te zijn om je privé te beschermen.
Al heet ik echt Wilhelmina, Sophie, Frederique. ;)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Misschien nog een gdichtje over Woord en Geest in het kader van mijn post over het vleesgeworden Woord en de Geest die rijkelijk in ons woont, zonder dat er klanktaal nodig is.

U hebt Uw Geest ver Woord
en in ons uitgegoten
Uw levenssap doorstroomt de rank
die aan U is ontsproten

Uw Woord , Heer, draagt Uw Geest
'K herken daarin Uw Wezen
steeds meer, U blijft UZELF
de Geest die Zich laat LEZEN>

Hierin zegt het gedicht dat wij nu Gods Woord hebben wat volledig en af is en God spreekt door Zijn Geest tot Zijn kinderen.
Bovendien als wij het over ongelovigen hebben dan spreekt en doorbreekt de Geest alle talen die door mensen zijn te verstaan en overtuigt de Geest, de wereld van oordeel, zonden en gerechtigheid. Dat is Zijn huidige taak, Hij spreekt door mensen absoluut want wij zouden verkondigen in duidelijk taal en vanuit de Schrift en niet met eigen omhaal van woorden zegt Paulus heel duidelijk.
En komen wij woorden te kort of komen wij wijsheid te kort dan mogen wij daarom vragen en Hij zal het ons geven.
Sinds de Bijbel af is en volkomen is geopenbaard en het fundament van de Gemeente zijnde Zijn Lichaam uit Jood en heiden gelegd is is het gebouw al meer dan halverwege en zijn tekenen en wonderen niet meer nodig. Ze hebben hun functie gehad.
Dat ze in de toekomst weer een rol spelen is zeker waar.
Anja

Bericht door Anja »

[Modbreak Peter79: bericht tijdelijk uit het zicht, tot ik antwoord van Anja heb over welk gedicht zij het heeft.]
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Coby schreef: Ik heb ook valse leer geslikt, omdat de voorganger het wel zou weten.
Ik nooit en never, Ik heb er veel mee te maken gehad , maar ben ervoor bewaard gebleven en dat is niet mijn verdienste. Ik dank de Heer ervoor.
Dit is erg subjectief, :smile:
Maar je bedoelt dat je denkt ervoor bewaard te zijn gebleven, want ik zie toch wel de nodige missers bij jou leer. ;) (En jij ongetwijfeld bij mij)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Dat jij missers ziet in mijn post zou best kunnen, maar dat is zeer subjectief en voor mij niet de norm. Ik ben niet uit om "missers" in jouw post te lezen, maar om de waarheid erin te ontdekken en ervan te leren.

Want...
Van alle woorden die ik sprak
en die ik in Uw bijzijn heb geschreven
is niets dat uit zichzelf iets had verwekt
zo is gebleken in mijn leven...
want de weg die ik door U zal gaan
is door genade afgedekt.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Dat jij missers ziet in mijn post zou best kunnen, maar dat is zeer subjectief en voor mij niet de norm. Ik ben niet uit om "missers" in jouw post te lezen, maar om de waarheid erin te ontdekken en ervan te leren.

Want...
Van alle woorden die ik sprak
en die ik in Uw bijzijn heb geschreven
is niets dat uit zichzelf iets had verwekt
zo is gebleken in mijn leven...
want de weg die ik door U zal gaan
is door genade afgedekt.
Je bedoelingen zullen goed zijn, daaraan twijfel ik niet, maar goede intenties zijn geen garantie voor het niet hebben van missers in de leer.
Dus geven we op dit forum allemaal blijk van het feit dat we niet altijd in Zijn bijzijn schrijven, ook al menen we dat dikwijls wel te doen.
Dit fenomeen zorgt ervoor dat er vaak tegengestelde visies zijn, waar alle betrokkenen (oprecht) menen daarbij onder Leiding van de Heilige Geest te staan, maar het op sommige momenten dus niet doen. :(
Zelf denk ik dat we niet onder Zijn Leiding staan wanneer we het Woord in de bijbel niet recht snijden, dus niet woordelijk accepteren maar er op de een of andere manier een draai aan geven. Juist omdat de Heilige Geest de bijbel nooit zal tegenspreken.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het spijt me Ericjan , ik herken mij niet in wat je schrijft en gelukkig hoeft dat ook niet.
Mijn ervaringen zijn anders en ook mijn visie. Ik begrijp niet zo goed wat je doel is om steeds de ander neer te sabelen want zo ervaar ik het.
En ik ben er ook klaar mee. Het is zo afbrekend en kwetsend. Je praat weer in de "wijvorm" , "hoewel wij menen altijd in Zijn bijzijn te schrijven" is zeker niet de intentie van mijn korte gedichtje en nog minder wil ik het hebben over garanties. Dat woord is hier niet op zijn plaats als voorbeeld.

Ik weet niet over wie je het hebt als "er een draai aan wordt gegeven" en daaruit concludeert dat iemand niet onder de leiding van de Heilige Geest zou staan. Allemaal uitspraken waar ik me van distantieer, ik wil graag blijven uitgaan van Kinderen Gods die vanuit Gods Woord iets willen delen en "goede bedoelingen" is de weg geplaveid naar de hel en dat is ook totaal niet aan de orde van niemand zoals ik het ervaar.
Anja

Bericht door Anja »

Anja schreef:[Modbreak Peter79: bericht tijdelijk uit het zicht, tot ik antwoord van Anja heb over welk gedicht zij het heeft.]

Mijn bericht mag wat mij betreft weg. Ergens in de afgelopen weken stond er in mijn ogen plompverloren in een topic een gedicht. Ik weet niet meer waar. Maar ik meende de inhoud te herkennen en tikte het in in Google. Toen bleek het gedicht op een site van Annet Leijten te staan.

Ik kan het nu niet meer terugvinden. Omdat ik niet iemand ben die alles gaat lopen controleren, heb ik het verder laten gaan. Dan had ik deze opmerking - hoewel oprecht - ook beter niet kunnen maken. Ik sluit niet uit dat het een gedicht was dat op die site is geplaatst en van iemand anders (Wilsophie dus)was. Maar ik vond het gedicht wel daar.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Annet Leyten is de partner van Silvia Videler en zij maakt zelf gedichten. Ik kom niet meer op de site van Silvia Videler genaamd Boiink. Zij/hij, is een omgebouwde man en hangt de leer van de alverzoening aan, ik wil niets met haar en met zijn vrouw Annet te maken hebben. Ik kan geen enkele link vinden t.a.v. een gedicht en vind het bericht van Anja uiterst vreemd. Annet Leyten publiceert bij haar man/vrouw Silvia zelfgemaakte gedichten waar ik niets mee te maken heb omdat ik ook hun leer niet onderschrijf.
Dus enige rectificatie of excuus lijkt me op zijn plaats omdat ik vals beschuldigd ben met dit vage verhaal publiekelijk met naam en toenaam, en ik wens niet vereenzelvigd te worden met een site die de alverzoening volop propagandeert en mijn gezin heeft belasterd.
Anja

Bericht door Anja »

Wilsophie schreef:Annet Leyten is de partner van Silvia Videler en zij maakt zelf gedichten. Ik kom niet meer op de site van Silvia Videler genaamd Boiink. Zij/hij, is een omgebouwde man en hangt de leer van de alverzoening aan, ik wil niets met haar en met zijn vrouw Annet te maken hebben. Ik kan geen enkele link vinden t.a.v. een gedicht en vind het bericht van Anja uiterst vreemd. Annet Leyten publiceert bij haar man/vrouw Silvia zelfgemaakte gedichten waar ik niets mee te maken heb omdat ik ook hun leer niet onderschrijf.
Dus enige rectificatie of excuus lijkt me op zijn plaats omdat ik vals beschuldigd ben met dit vage verhaal publiekelijk met naam en toenaam, en ik wens niet vereenzelvigd te worden met een site die de alverzoening volop propagandeert en mijn gezin heeft belasterd.
Excuses voor de opmerking op het forum.

Wat ik schreef, zo is het gegaan. ( die mevrouw heeft ook gedichten van anderen op haar site gehad). Gerectificeerd heb ik het met mijn vorige bericht. De volgende keer zal ik het eerst noteren. Maar die komt er niet, want ik stop hier met deelnemen.

Dat jij nu ineens met je ware identiteit naar voren komt, betekent overigens niet dat je met terugwerkende kracht nu kunt beschuldigen van " met naam en toenaam" , want jij was gewoon " Wilsophie" en tot gisteren was dat voor mij en ieder ander hier gewoon een nickname. Daar hoef ik geen excuus voor, dat is je reeds vergeven.

Jij bent nu zelf degene die allemaal mensen belastert, ook nog met halve waarheden! En ik verzoek je die lasterpraat over die mensen te verwijderen. Zoals je ook broeder Jan Zijlstra's privé belastert omdat het een broer van je vriendin is. zie topic " evangelische stromingen". Dat is lekker dan! Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Je voelt jezelf beter dan ieder ander, bent niet bereid naar jezelf te kijken, want jij bent al verlost.

En ik heb zo mijn buik hiervan vol, van de narcistische strijd die je voortdurend alleen maar lijkt te zoeken, omdat alleen jouw interpretatiemodel alles overrulet, en het geroddel ( precies de reden dat mijn oma nooit naar de kerk ging, dit soort achterklap en jaloezie over jan piet en Klaas, boy oh boy hoe zij gelijk had!!!!) dat ik het hier voor gezien houd, voordat mijn zorgvuldig herwonnen vertrouwen in de kerkelijk meelevende christen opnieuw tot nul gereduceerd raakt. Dat zou ik jammer vinden.

Succes allemaal en prettige voortzetting.
Laatst gewijzigd door Anja op 23 apr 2014, 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Anja schreef:Jij bent nu zelf degene die allemaal mensen belastert, ook nog met halve waarheden! En ik verzoek je die lasterpraat over die mensen te verwijderen. Zoals je ook broeder Jan Zijlstra's privé belastert omdat het een broer van je vriendin is. zie topic " evangelische stromingen". Dat is lekker dan! Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Je voelt jezelf beter dan ieder ander, bent niet bereid naar jezelf te kijken, want jij bent al verlost.

En ik heb zo mijn buik hiervan vol, van de narcistische strijd die je voortdurend alleen maar lijkt te zoeken, omdat alleen jouw interpretatiemodel alles overrulet, en het geroddel ( precies de reden dat mijn oma nooit naar de kerk ging, dit soort achterklap en jaloezie over jan piet en Klaas, boy oh boy hoe zij gelijk had!!!!) dat ik het hier voor gezien houd, voordat mijn zorgvuldig herwonnen vertrouwen in de kerkelijk meelevende christen opnieuw tot nul gereduceerd raakt. Dat zou ik jammer vinden.
Je bent niet in de positie om mij iets te verzoeken om te verwijderen, want het is een oud topic wat je aanhaalt. Dan had je dat destijds moeten reclameren bij het beheer.
En met jouw oma heb ik niets van doen. En het is je eigen verantwoordelijkheid om je positie te bepalen in eventueel kerkelijk meelevende christenen.
Ik ben niet kerkelijk dus ik weet mij niet aangesproken.
Wat jammer is dat je argumenten zoekt voor je eigen afdwaling en frustratie bij een ander.
Ik kan je zeggen dat het niets oplevert.
Dus jammer vinden is niet aan de orde, je hebt "je lot" zelf in handen, maar vooral een eigen verantwoordelijkheid.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Piebe schreef:
coby schreef:
Piebe schreef: Lol wie weet was het zo. :clown:

Waarom is klanktaal dan zo belangrijk voor sommigen?
Gewoon voor voorbede, wat je alleen maar thuis zelf doet of in een bidstond. Omdat je zelf niet weet wat je moet bidden.
Als je niet weet wat te bidden waarom zou je dan bidden? Als je geen inspiratie hebt schrijf je toch ook geen gedicht?
Het idee er achter is dat de Heilige Geest voor je bidt, wanneer dat gebed voor je nodig is. In de bijbel staat immers dat Jezus voor ons pleit bij de Vader.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Piebe schreef:

1 Kor 13
De liefde vergaat nooit.
Wat dan profetieën betreft,
zij zullen tenietgedaan worden,
wat talen betreft, zij zullen ophouden, [= tijdelijk toch?]
wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden.
Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
dacht ik als een kind,
overlegde ik als een kind,
maar nu ik een man geworden ben,
heb ik het kinderlijke tenietgedaan.
Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel,
maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele,
maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.
En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie, [Dat deze drie er immer zijn ontkent niemand, vind je dat niet een wonder op zich?]
maar de meeste van deze is de liefde. (1 Kor 13,8-13)
Wanneer het volmaakte is gekomen broeder, dan pas zal het verdwenen zijn. Zo staat het er dik zwart en blauw :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Annet Leyten is de partner van Silvia Videler en zij maakt zelf gedichten. Ik kom niet meer op de site van Silvia Videler genaamd Boiink. Zij/hij, is een omgebouwde man en hangt de leer van de alverzoening aan, ik wil niets met haar en met zijn vrouw Annet te maken hebben. Ik kan geen enkele link vinden t.a.v. een gedicht en vind het bericht van Anja uiterst vreemd. Annet Leyten publiceert bij haar man/vrouw Silvia zelfgemaakte gedichten waar ik niets mee te maken heb omdat ik ook hun leer niet onderschrijf.
Dus enige rectificatie of excuus lijkt me op zijn plaats omdat ik vals beschuldigd ben met dit vage verhaal publiekelijk met naam en toenaam,
Hoe kon een forum deelnemer of deelneemster nu kunnen vermoeden dat jij die hier is ingelogd als Wilsophie (niet alleen hier maar op een heleboel websites overigens) degene bent die die het gedicht gemaakt heeft onder je eigen of weer een andere naam? Ronduit er vreemd dat je daar dan excuus voor vraagt, als je het mij vraagt.