Peter79 schreef: ↑12 jul 2023, 12:06
Mullog schreef: ↑12 jul 2023, 11:57
Dan moet je eerst overeenstemming bereiken van wat goed is en wat kwaad. Dat lijkt mij onmogelijk omdat de geschiedenis legio voorbeelden kent waarbij kwaad gedaan wordt uit naam van het goede.
Een voorbeeld is het sprookje van Hans en Grietje. In de vertelling zoals ik die ken, komen ze bij een huisje van snoep in het bos en beginnen daar lekker aan te eten. Dat is wat bij betreft de default, de kinderlijke onschuld, net als de slakken die hun neus volgen naar mijn sla en daar zonder aarzeling van beginnen te eten.
Atheïsme en theïsme komen daar waar de kinderen gaan reflecteren: hoe kan dit huisje er zijn, doen we hier wel goed aan? Atheisme is dat de kinderen in huis kijken, constateren dat er niemand thuis is en concluderen dat het huisje er echt zomaar is.
Theisme is dan dat de kinderen echt niet kunnen geloven dat een snoephuisje er zomaar is, maar dat er iemand achter zit die toevallig niet thuis is.
In het sprookje worden Hans en Grietje in het bos achtergelaten door vader en stiefmoeder (Zucht, altijd weer die stiefmoeders. En een vader die waarschijnlijk zijn {niet-toegestaan woord} achterna loopt, maar dat is mijn interpretatie). Dat ze dan, honger hebbende, wat van een huisje eten om daarna vetgemest te worden als toekomstige maaltijd en als sloof de rest van je leven door te moeten brengen, lijkt mij geen mooi vooruitzicht en een wel heel zware straf voor een niet zo ernstig misdrijf. Om dan behalve te ontsnappen daarna ook de heks nog eens te vermoorden is misschien ook niet meer van deze tijd.
Er zit een hoop goed en kwaad in het sprookje. En Hans en Grietje gaan, net als die slakken op de sla (heb je sla, en zitten slakken je dwars
), in hun onschuld op het huisje af.
Om dit nu te koppelen aan (a)theïsme lijkt mij een verkeerde stelling. Want theïsme is geloven dat goden gecrëerd hebben (waarbij dan de vraag ontstaat wie of wat die goden dan weer gecrëerd hebben wat tot een eindeloze reeks van vragen leidt). Atheïsme stelt dezelfde vraag maar accepteert het goden antwoord niet. Dat betekent dat het antwoord soms "
we weten het (nog) niet" zal zijn. Wat ik persoonlijk een beter antwoord vind dat "
God".
Peter79 schreef: ↑12 jul 2023, 12:06
Mullog schreef: ↑12 jul 2023, 11:57
En daarna moet je aantonen dat goed en kwaad een duidelijke scheidslijn hebben waarbij goed altijd aan theïsme gekoppeld is en kwaad altijd aan atheïsme. En als je wederom de geschiedenis beschouwd dan is dat onmogelijk.
Je moet dus wel met hele sterke arumenten komen om de koppeling theïsme betekent goed en atheïsme betekent kwaad te kunnen leggen.
Maar dat bedoel ik dus niet.
Wat bedoel je dan wel? Want ook met Hans en Grietje is me dat niet helemaal duidelijk en ik haalde het uit
.... Op het moment dat je onderscheid kan maken, het goede aannemen en het kwade verwerpen om het zo maar eens te zeggen, kan je spreken van overtuigingen die als theïstisch, atheïstisch of anderszins beschreven kunnen worden.