Mullog schreef: ↑16 jul 2023, 08:01
Tin schreef: ↑15 jul 2023, 11:20
...
En in welke zin weet je niet wat je aanmoet met incarnaties, Mullog?
...
Voor iemand die ervan uitgaat dat je maar één leven hebt is de suggestie dat je in meerdere levens een soort van reis maakt naar een uiteindelijk doel net zo vreemd als dat je nar dat leven een eeuwigheid in hemel (of zelfs hel) terecht komt. Dat je ook niet weet waar je staat omdat je geen herinnering hebt aan voorgaande levens. En waar begint het. Is dit mijn eerste leven of mijn honderdste?
En het idee dat je als je een slecht leven leidt uiteindelijk in je volgende leven een stap terug doet. Naar wat, eindig je uiteindelijk als bacil als je het niet voor elkaar krijgt en hoe kom je dan weer verder? En waar zit die incarnatie eigenlijk, in de zaadcel of de eicel?
Ok, je bedoelt denk ik vooral dat je er niet in gelooft.
Dat is natuurlijk weer iets anders dan de redenatie van iets niet kunnen volgen, waar ik een beetje aan dacht bij 'niet weten wat je ermee aan moet'.
Ik denk dat je in het algemeen kunt stellen dat in de wereld van tijd, waarin we leven, kringloop een sleutelwoord is.
Dat wat opgebruikt is vormt de voedingsbodem voor wat nieuw geboren wordt.
Tevens is er een wet van oorzaak en gevolg waarin je degeneratie en progressie kunt waarnemen in dit proces.
Denk dat iedereen het daar wel mee eens zal kunnen zijn.
Vraag is dus alleen, bij reïncarnatie, of er in dit proces een constante is in de zin van een ego dat zich door de tijd manifesteert in verschillende lichamen. Hindoeïsme, Boeddhisme, maar ook een aantal met name vroege christenen, geloven daarin.
Ik denk dat het als 'algemene regel' niet erg houdbaar is.
Maar dat neemt niet weg dat ik er wel wat mee kan.
De benadering van zaadcel en eicel is natuurlijk een puur materialistische.
Maar goed, het is hier helemaal off topic.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.