Het volgt uit de natuurwetten. Een systeem in een bepaalde toestand gaat niet zomaar de ene kant linksom en de andere keer rechtsom. Determinisme.dingo schreef: ↑16 jul 2023, 14:18De onderlinge verwevenheid van vrije wil en vrij denken is volgens mij volgend uit de (vrije?) gedachte dat de vrije wil niet bestaat. Ik ben wel benieuwd waarom de vrije wil wel of niet zou bestaan. Tot zover mijn gedachte nu reiken betekent het een hoop logica problemen als het aannemelijk te maken is dat de vrije wil niet bestaat. En wie of wat veroorzaakt het dan dat een vrije wil niet zou bestaan?
We zouden niets aan onze zenuwcellen hebben als ze niet een voorspelbaar gedrag zouden hebben. Wanneer de zenuwcellen van je linkerbeen opeens een vrije wil hebben en iets anders gaan doen dan op andere dagen.
Maar het opgeven van vrije wil gaat zo tegen de intuïtie in en tegen het christendom in dat de discussie op dit moment gelijk emotioneel verloopt. Vandaar dat ik ook aan de 3 stappen vasthoud. goden - ziel - vrije wil.