Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

Anja schreef:
Adinomis schreef:
Anja schreef: Er zit mijns inziens een grote kern van waarheid in wat je hier zegt; waarbij opgemerkt dat wat in de Bijbel vertaald is met haten in de oorspronkelijke betekenis van het Hebreeuwse woord sana betekent op de tweede plaats zetten. ( dit werpt ook meteen het juiste licht op Lucas14:26, want het gaat er niet om je familie te haten, maar om ze op de tweede plaats te zetten, en God en de Here Jezus op de eerste plaats).
Deze uitleg heb ik vaker gehoord. Maar het woord "sana" שָׂנַא betekent ook "haten". Ik denk dat het woord twee betekenissen heeft. Dat geeft inderdaad ook licht op wat Jezus zei over het haten van je vader en moeder. Paulus haalt in Rom. 9:13 aan wat in Maleachi 1 vs. 2 staat. Dat is een terugkijken, want Jacob en Esau waren toen al meer dan duizend jaar geleden gestorven.
God haat geen mensen, zelfs niet één! Ook Esau haatte Hij niet. " Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat" betekent niets meer dan 'Ik heb een voorkeur voor Jacob!.

Het is een gruwelijke dwaling te denken dat God mensen haten zou!
Persoonlijk denk ik dat velen in de christelijke kerk van God een soort knuffel God maken, terwijl de bijbel duidelijk is mbt het haten van God. Zo haatte God Ezau, zelfs al voordat hij geboren was, leert de Schrift. Om dan het duidelijk woord haten in de bijbel te gaan verzachten omdat het niet past bij het beeld van een knuffel God, vind ik een grote dwaling.

Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat" betekent dan ineens 'Ik heb een voorkeur voor Jacob!" Alleen staat het er heel duidelijk niet, er staat woordelijk dat God Ezau haatte.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef: "Genesis 3,15

Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzelen je kop, jij bijt hen in de hiel.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling "

Twee groepen dus: het nageslacht van de vrouw en het nageslacht van de slang.

Hoe werden de farizeeërs genoemd? Addergebroed?
Hoe de genen die door hen bekeerd werden? Hellekinderen in het kwadraat?
Ik verbaas mij hier:
Wanneer er letterlijk staat dat God Ezau haatte dan maken we ervan dat hij een voorkeur had voor de andere.
Maar hier wordt een veel gebruikte vergelijking "Addergebroed" ineens doorgetrokken naar de slang waar de satan voor staat? :o
Addergebroed werd gebruikt om aan te geven hoe sluw de Farizeeërs waren en hun listen die ze probeerden en meer niet.

Wanneer we de bijbel zo gaan toepassen dan kan je ook stellen dat het huis van Israel is te vergelijken met het huis op de Rots, beiden huis immers?
Of het huis op drijfzand, want dat ging ook over een huis immers?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:Haat zoals we die nu kennen zie ik ook als een vrucht dat niet voortkomt uit God, behalve het haten van de duisternis.
Het kan anders ook niet rijmen met Jezus' eigen uitspraak: "want alzo lief heeft God de wereld gehad.."
Verleden tijd, lief gehad, dus niet meer op het moment van de uitspraak.... ;)
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef: Gelukkig staan er nog veel meer teksten in de bijbel die aangeven dat God van ons houdt.
Wie is ons?

Adinomis schreef:Gods heiligheid verdraagt geen zonde. God is liefde, dat is zijn oorsprong. Gods haat is een reactie op het gedrag van mensen.
Het is zeker niet zo dat God mensen geschapen heeft om "rotte appels" te zijn. Integendeel! Omdat Jezus zich als "rotte appel" liet kruisigen kunnen we in eenheid met Hem weer de appel zijn die God bedoelde. Maar zonder Jezus blijft de toorn van God op de mens. (Joh.3:36)
Romeinen 9
15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

God heeft de Farao dus geschapen met het doel om Israel op zo een geweldige manier te redden uit zijn hand.
God heeft het hart van de Farao verhard om Israel op zo een geweldige manier te redden uit zijn hand.
Daarvoor heeft God dus het leger van de Farao ook opgeofferd en ook alle eerst geboren kinderen uit Egypte.

Wanneer God zomaar van ieder mens zou houden, dan zou er geen Genade nodig zijn geweest. God zou dan gewoon iedereen kunnen vergeven zonder Genade.
Genade is ondanks dat iemand schuldig is, deze schuld niet toerekenen. De straf voor zonde is de dood, en God verwerpt die regel niet zomaar, Hij eiste ervoor het Leven van Zijn Zoon Jezus, uit liefde voor de zielen van Zijn keus om die te redden van de eeuwige dood.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Ik verbaas mij hier:
Wanneer er letterlijk staat dat God Ezau haatte dan maken we ervan dat hij een voorkeur had voor de andere.
Dat verbaast mij niet, want dat is gewoon de betekenis van het oud Nederlandse woord "haat". Daarbij heeft de kenner ervan de brontekst ook.
Het is absoluut nuttig die te gebruiken.

Maar hier wordt een veel gebruikte vergelijking "Addergebroed" ineens doorgetrokken naar de slang waar de satan voor staat? :o
Ja, zij zondigden immers ook tegen de Heilige Geest en waren daarmee de duivel gelijk. Hoe kunnen anders hun volgelingen "hellekinderen in het kwadraat" genoemd worden door Jezus? Omdat ze zelf al door en door bedorven waren.
Addergebroed werd gebruikt om aan te geven hoe sluw de Farizeeërs waren en hun listen die ze probeerden en meer niet.
Moet ik dat zomaar op je blauwe ogen geloven? Ik heb nog nooit iemand dit horen beweren.
Wanneer we de bijbel zo gaan toepassen dan kan je ook stellen dat het huis van Israel is te vergelijken met het huis op de Rots, beiden huis immers?
Volgens mij ga je nu respectloos om met mijn geloofsovertuiging en drijf je de spot met mij.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Genade is de gave , niet het geloof, we zeggen ook genadegave, de tekst goedlezen en verdelen in hoofdzinnen en bijzinnen, opdat niemand roemen staat erachter. Veel misbruikte tekst door de leer van de uitverkiezing.
Geloof is de gave die leidt tot genade, waardoor genade geschonken wordt door God in Christus.
Het is andersom. GENADE GAVE leidt tot geloof, de Brief aan Titus zegt dat.
Zoals je wilt: Uit Genade schenkt God ons geloof in Zijn Zoon Christus. Geloof blijft hierbij het gevolg en is niet de oorzaak.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef:Haat zoals we die nu kennen zie ik ook als een vrucht dat niet voortkomt uit God, behalve het haten van de duisternis.
Het kan anders ook niet rijmen met Jezus' eigen uitspraak: "want alzo lief heeft God de wereld gehad.."
Ik neem aan dat dit een grap is.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Nou, het staat niet voor niets in de voltooide tijd ipv in de tegenwoordige tijd.
Daarbij spreekt de vers over dat God de wereld lief heeft gehad en er staat niet dat God de mensen heeft lief gehad, laat staan lief heeft.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Anja schreef:
Adinomis schreef:
Anja schreef: Er zit mijns inziens een grote kern van waarheid in wat je hier zegt; waarbij opgemerkt dat wat in de Bijbel vertaald is met haten in de oorspronkelijke betekenis van het Hebreeuwse woord sana betekent op de tweede plaats zetten. ( dit werpt ook meteen het juiste licht op Lucas14:26, want het gaat er niet om je familie te haten, maar om ze op de tweede plaats te zetten, en God en de Here Jezus op de eerste plaats).
Deze uitleg heb ik vaker gehoord. Maar het woord "sana" שָׂנַא betekent ook "haten". Ik denk dat het woord twee betekenissen heeft. Dat geeft inderdaad ook licht op wat Jezus zei over het haten van je vader en moeder. Paulus haalt in Rom. 9:13 aan wat in Maleachi 1 vs. 2 staat. Dat is een terugkijken, want Jacob en Esau waren toen al meer dan duizend jaar geleden gestorven.
God haat geen mensen, zelfs niet één! Ook Esau haatte Hij niet. " Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat" betekent niets meer dan 'Ik heb een voorkeur voor Jacob!.

Het is een gruwelijke dwaling te denken dat God mensen haten zou!
Persoonlijk denk ik dat velen in de christelijke kerk van God een soort knuffel God maken, terwijl de bijbel duidelijk is mbt het haten van God. Zo haatte God Ezau, zelfs al voordat hij geboren was, leert de Schrift. Om dan het duidelijk woord haten in de bijbel te gaan verzachten omdat het niet past bij het beeld van een knuffel God, vind ik een grote dwaling.

Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat" betekent dan ineens 'Ik heb een voorkeur voor Jacob!" Alleen staat het er heel duidelijk niet, er staat woordelijk dat God Ezau haatte.
Okee, ga dan ook maar je ouders haten dan, zoals Jezus het gebood.
Ik geloof het gewoon niet. Net zo min als dat "alzo lief heeft God de wereld gehad" niet iets zegt over het heden.
Er staat feitelijk: "want alzo lief heeft God de wereld toen gehad, dat Hij toen Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft."
Jouw eigen uitleg vind ik schokkend en is de eerste keer dat ik dat hoor. Ik geloof er ook geen woord van.

Met een knuffel God heeft het niets te maken, ook dat is met opzet door jou beledigend bedoeld naar ons toe.
Het mist elke grond en slaat als een tang op een varken. Moeten we jou soms heel ons geloof uitleggen?
Immers geloven Anja en ik (zo durf ik dat te stellen) dat God tuchtigt uit liefde en geen behagen heeft bij een ieder die verloren gaat.

Of zoek je een handvat om zelf de wereld te mogen haten? Medelijden met een ieder die dreigt verloren te gaan is een werkelijke geestelijke rijkdom. Toen mijn oudoom en oudtante na de tweede wereldoorlog de Duitse soldaten terug zagen lopen naar hun land, hadden ze medelijden met deze mannen. De engelen huilen eerder in de hemel om al die mensen die verloren gaan, in plaats van ze te haten en ze de dood toe te wensen. Haat zie ik echt als een karaktereigenschap van de duivel zelf. Hij haat alles wat God geschapen heeft en is op haar verwoesting uit.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Nou, het staat niet voor niets in de voltooide tijd ipv in de tegenwoordige tijd.
Daarbij spreekt de vers over dat God de wereld lief heeft gehad en er staat niet dat God de mensen heeft lief gehad, laat staan lief heeft.
Ik kan deze pijnlijke uitleg niet aanhoren om eerlijk te zijn.
Het is echt een verdraaiing van wat er staat. Denken vele evangelischen zo? Ik zou daar erg van schrikken als dat zo is.
wie jou dit heeft wijs gemaakt weet ik niet, maar het is absoluut niet wat er beweerd wordt.
Het is in de zin van dat ik zou zeggen: "ik vond die schilderij zo mooi, dat ik hem direct gekocht heb."
en natuurlijk vind ik hem dan nog steeds mooi.
Zo weet ik niet anders dan dat er maar één uitleg de ware is van Gods woorden: "want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft. opdat een ieder die in Hem geloofd, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."

In een deuterocanonieke boek staat zelfs:
Wijsheid 11,26

26 U, Heer, hebt het leven lief en u spaart alles, omdat het van u is;

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
In deze Bijbelboek staat een joodse uitleg van toen over hoe God is en dit is gewoon zoals God in elkaar zit.
Het zij dat we leven, het zij dat we sterven, we zijn van de Heer.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 30 apr 2014, 18:12, 2 keer totaal gewijzigd.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef: Immers geloven Anja en ik (zo durf ik dat te stellen) dat God tuchtigt uit liefde en geen behagen heeft bij een ieder die verloren gaat.
God tuchtigt wie Hij liefheeft inderdaad. Maar God haat dus ook mensen leert de bijbel.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 30 apr 2014, 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Gaitema schreef: Ik neem aan dat dit een grap is.
Het is echt een verdraaiing van wat er staat. Denken vele evangelischen zo? Ik zou daar erg van schrikken als dat zo is.
Geen idee, het komt eerder uit mijn Hervormde basis, maar voornamelijk omdat het in de bijbel staat, alleen dat geldt voor mij, nooit kerkleer.
Gaitema schreef:wie jou dit heeft wijs gemaakt weet ik niet, maar het is absoluut niet wat er beweerd wordt.
Niemand, het staat er woordelijk.

Je doet net alsof ik verklaar dat God de wereld zou haten, dat is ook niet mijn stelling.
Zo heb ik mijn werk lief, maar desondanks niet alle werkzaamheden.

Zo heb ik Yoga lief (als sport), maar zeker niet alle houdingen.

Zo heb ik Nederland lief, maar lang niet alles wat in Nederland gebeurt of is.
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Adinomis schreef: Gelukkig staan er nog veel meer teksten in de bijbel die aangeven dat God van ons houdt.
Wie is ons?
Joh.3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

We maken toch allemaal deel uit van die wereld? Iedereen die in de Zoon gelooft gaat niet verloren.
Romeinen 9
15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.
17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

God heeft de Farao dus geschapen met het doel om Israel op zo een geweldige manier te redden uit zijn hand.
God heeft het hart van de Farao verhard om Israel op zo een geweldige manier te redden uit zijn hand.
Daarvoor heeft God dus het leger van de Farao ook opgeofferd en ook alle eerst geboren kinderen uit Egypte.
Dit is inderdaad een moeilijk punt. Maar dit heeft niets te maken met een uitverkiezing van voor de schepping.
God neemt de beslissing te ontfermen en te verharden. Maar niet buiten onze verantwoordelijkheid om. De mens wordt verantwoordelijkheid gegeven en is geen willoze pion in Gods plan.
De uiteindelijke beslissing wat te doen ligt bij God. Op dezelfde manier kunnen we ook zeggen dat - met het oog op het doel van dit topic - God zich over Israël ontfermt.
God wil zijn Naam door de Farao groot maken en Zijn kracht betonen. Dat staat er, niet meer en niet minder! Als de Farao WEL had meegewerkt, was Gods Naam ook wel groot gemaakt en had God in hem Zijn kracht laten zien.
Helaas verzette de Farao zich tot zijn eigen ondergang en tot schade van zijn volk.
Toen God Mozes riep om het volk te verlossen zei God: Ex. 3:19 Ik weet echter, dat de koning van Egypte u niet zal toestaan te gaan, zelfs niet door een sterke hand. 20 Maar Ik zal mijn hand uitstrekken en de Egyptenaren slaan met alle wondertekenen, die Ik in hun midden zal doen; daarna zal hij u laten gaan. Dat was de reden van de verharding.
Wanneer God zomaar van ieder mens zou houden, dan zou er geen Genade nodig zijn geweest. God zou dan gewoon iedereen kunnen vergeven zonder Genade.
Genade is ondanks dat iemand schuldig is, deze schuld niet toerekenen. De straf voor zonde is de dood, en God verwerpt die regel niet zomaar, Hij eiste ervoor het Leven van Zijn Zoon Jezus, uit liefde voor de zielen van Zijn keus om die te redden van de eeuwige dood.
Ik zie daarin geen tegenstrijdigheid. Het aanpakken van het genade-aanbod is geen vanzelfsprekendheid. Vergeven is toch genade?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef: Immers geloven Anja en ik (zo durf ik dat te stellen) dat God tuchtigt uit liefde en geen behagen heeft bij een ieder die verloren gaat.
God tuchtigt wie Hij liefheeft inderdaad. Maar God haat dus ook mensen leert de bijbel.
In verband met Esau kan het.
Jacob heeft hij lief gehad en Esau gehaat.
In dit geval staan deze twee tegen over elkaar.
Echter zou het dan wel relatief zijn. Immers als God Esau echt zou haten, dan zou Hij hem niet geschapen hebben.
Echter is de uitleg van "op de tweede plaats zetten" wel het oud Nederlandse betekenis van het woord haten.

Immers staat er ook duidelijk in de bijbel:
1 Johannes 2,11

maar wie de ander haat, bevindt zich in de duisternis. Hij gaat zijn weg in het duister, zonder te weten waarheen die weg voert, want de duisternis heeft hem blind gemaakt.
Zou God dan de genen kunnen haten, die wij van Hem moeten liefhebben?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Gaitema schreef: Ik neem aan dat dit een grap is.
Geen idee, het komt eerder uit mijn Hervormde basis, maar voornamelijk omdat het in de bijbel staat, alleen dat geldt voor mij, nooit kerkleer.
Gaitema schreef:wie jou dit heeft wijs gemaakt weet ik niet, maar het is absoluut niet wat er beweerd wordt.
Niemand, het staat er woordelijk.

Je doet net alsof ik verklaar dat God de wereld zou haten, dat is ook niet mijn stelling.
Zo heb ik mijn werk lief, maar desondanks niet alle werkzaamheden.

Zo heb ik Yoga lief (als sport), maar zeker niet alle houdingen.

Zo heb ik Nederland lief, maar lang niet alles wat in Nederland gebeurt of is.
Nu snap ik niet meer wat je geloofd. Je stelt zelf dat God de wereld lief had "voordat" Hij Zijn Zoon gegeven heeft.
Maar Hij gaf juist Zijn Zoon vanuit zijn liefde op dat moment. Zo lees ik het er.

Je hervormde basis is mij onbekend, want juist een hervormde dominee van christelijk gereformeerde huize in onze PKN gemeente preekte eens: "want al zo lief heeft God de wereld gehad.." las niet verder, maar voegde het toe met van alles wat er in deze wereld verkeerd is, zoals "met al de oorlogen, misdadigers etc. etc.. "
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef: Je hervormde basis is mij onbekend, want juist een hervormde dominee van christelijk gereformeerde huize in onze PKN gemeente preekte eens: "want al zo lief heeft God de wereld gehad.." las niet verder, maar voegde het toe met van alles wat er in deze wereld verkeerd is, zoals "met al de oorlogen, misdadigers etc. etc.. "
De hervormde basis is al lang geleden, dus er kunnen en zullen ook daar veel dwalingen zijn. Dominees zeggen en preken zoveel, het zegt helemaal niets helaas.
Daarbij is hervormd absoluut iets anders dan gereformeerd, wellicht dat daar de oorzaak ligt?
Zet 10 dominees op een rij in dezelfde kerkstroming, geef ze een bijbel citaat en laat ze het uitleggen, je zult 10 verschillende uitleggingen krijgen, helaas.
Laat staan dat je 10 dominees neemt uit verschillende kerkstromingen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Haten

Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bedrijvend werkwoord] [gelijkvloeiend] (ik haatte, heb gehaat), een afkeer hebben van, - tegen; kwaad gunnen aan.
*...TER, m. (-s), vijand, die steeds haat.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01 ... 1_0011.htm

In deze betekenis zou je kunnen zeggen dat God een afkeer heeft gehad van Esau.
Dat klinkt wel geloofwaardig. Afkeer vanwege zijn manier van doen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef:
In verband met Esau kan het.
Jacob heeft hij lief gehad en Esau gehaat.
In dit geval staan deze twee tegen over elkaar.
Echter zou het dan wel relatief zijn. Immers als God Esau echt zou haten, dan zou Hij hem niet geschapen hebben.
Waar haal je deze conclusie vandaan? Dat staat volgens mij nergens in de bijbel. God schiep ook Farao met als doel Israel groots uit te redden.

Gaitema schreef:Immers staat er ook duidelijk in de bijbel:
1 Johannes 2,11

maar wie de ander haat, bevindt zich in de duisternis. Hij gaat zijn weg in het duister, zonder te weten waarheen die weg voert, want de duisternis heeft hem blind gemaakt.
Zou God dan de genen kunnen haten, die wij van Hem moeten liefhebben?
Je scheert nu de mensen en God over 1 kam.
God zegt toch ook dat Hem de wraak toekomt, niet ons, in Romeinen 12
19 Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

Dus ja, God mag en kan haten en liefhebben wie Hij wil.
1 Johannes 2
15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

God heeft ons naar zijn beeld geschapen. Het verbaast mij dat wij volgens jouw bewering van God verplicht een zondaar moeten liefhebben, maar dat Hij zelf het tegenovergestelde doet. Is God dan soms duisternis op dat moment en wij licht? Zelfs Jezus had Zijn Vijand lief, Hij, in wie we ook de Vader zien?
Al zou Jezus hen wel haten, wij zouden toch op Jezus moeten lijken? Zijn beeld/aangezicht voor de mensen op aarde zijn? Jezus, die één is met Zijn Vader? Eén van Geest?

Wat wil je nu weer beweren met de tekst dat we de wereld niet lief moeten hebben?
Het getuigd van een geheel andere context dan die waarin God zegt dat Hij alzo lief de wereld heeft gehad.
Weet je, ik vrees dat je hier enige logica mist en puur loert naar de teksten, enkel leest wat er staat en daardoor de context waarin het gezegd wordt totaal mist. Dat geeft wat mij betreft niet, maar ik kies er voor de muziek achter de tekst te horen.

Waarom zeg ik dit nu weer? Ik heb geleerd van mijn hobby (slagwerker binnen een muziekvereniging) dat je nooit alleen maar de noten moet lezen wat er op papier staat en puur letterlijk alleen maar van het papier moet afspelen. Nee, want dan speel je geen muziek. Je speelt pas muziek als je in de huid van de componist kruipt en aanvoelt wat hij op papier bracht. Het verhaal achter de muziek aanvoelt. Een dans, of een veldslag. Opgewekte muziek of treurige muziek. Swingende muziek of statige muziek. Om God te kunnen begrijpen moet je in Gods huid kruipen. Dat kan je enkel en alleen door je hart open te stellen voor Hem en een relatie met Hem op te bouwen, zodat je één van wezen met Hem wordt, zoals Jezus één met Hem is. Wij als delen van het Lichaam van Christus. Wijzelf moeten sterven en Christus alleen moet in ons werksaam zijn.

Doe je het andersom, dan stop je Jezus in je broekzat en gebruik je Hem te pas en te onpas. Maar wij moeten Jezus niet in onze broekzat stoppen, maar Hij moet ons in Zijn broekzak stoppen en ons te pas en te onpas gebruiken. Hoe vaak stoppen westerse christenen Jezus niet in hun eigen broekzat en stellen zichzelf als hoofd van het lichaam aan? Hoe wil je dan God kennen en begrijpen als je niet Zijn Vaderhart kent?

God is liefde en in Hem is geen spoor van duisternis.

De Bijbeltekst waar je me naar vraagt zal je wel niet erkennen, want dat komt uit een Deuterocanonieke Bijbelboek, namelijk:
Wijsheid 11,15-12,27

Hoe God straft en waarom

15 In hun onverstand en verdorvenheid dwaalden zij zozeer dat ze reptielen en ander ongedierte gingen vereren. U hebt hen voor straf onder zulke dieren bedolven, 16 opdat ze zouden inzien: waardoor iemand zondigt, daardoor wordt hij gestraft. 17 Het was geen onmacht van uw almachtige hand, die immers de wereld uit vormeloze materie heeft geschapen. U had een leger beren of grimmige leeuwen op hen kunnen afsturen, 18 of nieuwgeschapen, ongekende beesten, woest en vuurspuwend, rookwolken blazend, met ogen die vreselijke vonken schieten, 19 beesten die niet eens hoefden uit te halen om hen te doden, maar hen alleen al door hun verschrikkelijke aanblik te gronde zouden richten. 20 Ook zonder dat alles hadden ze in één ogenblik kunnen bezwijken wanneer het recht hen zou vervolgen en uw machtige adem hen zou wegvagen. Maar u hebt van alles maat, getal en gewicht bepaald. 21 U bent te allen tijde in staat uw macht te tonen; wie kan de kracht van uw arm weerstaan? 22 Heel de wereld is voor u als een stofje op een weegschaal, als een dauwdruppel die ’s ochtends op de aarde valt. 23 Omdat u alles kunt, ontfermt u zich over iedereen; u ziet voorbij aan de zonden van mensen, opdat zij tot inkeer komen. 24 Alles wat er is hebt u lief, niets van wat u gemaakt hebt is u te min; u zou het niet eens gemaakt hebben als u er een afkeer van had. 25 Hoe zou iets tegen uw wil kunnen blijven bestaan? Hoe zou iets kunnen voortbestaan als u het niet in het leven had geroepen? 26 U, Heer, hebt het leven lief en u spaart alles, omdat het van u is;
12
1 in alles woont uw onvergankelijke geest. 2 Daarom legt u aan hen die dwalen een beperkte straf op. U wijst hen terecht door hen te herinneren aan hun zonden, zodat ze, bevrijd van het kwaad, op u gaan vertrouwen, Heer.

3 Ook de vroegere bewoners van uw heilige land 4 hebt u gehaat om hun gruwelijke praktijken, hun toverij en goddeloze rituelen. 5 Daarom wilde u die wrede kindermoordenaars, mensen die ingewanden aten bij hun maaltijden van mensenvlees en bloed, ingewijden bij orgieën, 6 ouders die hun hulpeloze kinderen slachtten, door onze voorouders laten ombrengen, 7 zodat Gods kinderen op waardige wijze het land konden bewonen dat u zo dierbaar was. 8 Maar zelfs die vroegere bewoners hebt u gespaard, omdat het mensen waren. U hebt horzels op hen afgestuurd als voorboden van uw leger, om hun ondergang geleidelijk aan te bewerkstelligen. 9 Dat was niet uit onmacht: u had de goddelozen in een veldslag kunnen uitleveren aan de rechtvaardigen, hen aan angstaanjagende beesten kunnen overlaten, of hen met een enkel woord kunnen wegvagen. 10 Maar door de straf geleidelijk aan te voltrekken hebt u hun de kans gegeven om tot inkeer te komen, hoewel u wist dat het een verdorven geslacht was, dat het kwaad hun was aangeboren en dat hun denken nooit ofte nimmer zou veranderen. 11 Want dat volk was van meet af aan vervloekt.

Het was evenmin uit angst dat u hun zonden ongestraft liet. 12 Want wie zou u rekenschap kunnen vragen van uw daden? Wie kan uw vonnis aanvechten? Wie klaagt u aan als u volken vernietigt die u zelf hebt gemaakt? Wie pleit bij u voor verdorven mensen? 13 Buiten u is er geen god; u draagt zorg voor alle mensen. Tegenover wie zou u moeten verklaren dat u geen onrechtvaardig vonnis velt? 14 Er is geen koning of machthebber die u kan trotseren wanneer u mensen straft. 15 U bent rechtvaardig en u regeert rechtvaardig over alles. U acht het onverenigbaar met uw macht om iemand te bestraffen die geen straf verdient. 16 Uw macht is de bron van uw rechtvaardigheid, en omdat u over alle mensen heerst, kunt u ook iedereen sparen. 17 U toont uw macht wanneer de volkomenheid ervan in twijfel wordt getrokken; wie uw macht kent en u toch uitdaagt, wordt daarvoor gestraft. 18 Omdat u heer en meester bent kunt u uw macht uitoefenen wanneer u dat wilt. Toch oordeelt u zachtmoedig en regeert u ons op milde wijze.

19 Door zo te handelen hebt u uw volk geleerd dat rechtvaardigen menslievend moeten zijn; u geeft uw kinderen de hoop dat zondaars tot inkeer kunnen komen. 20 Want als u degenen die uw kinderen vijandig bejegenen en die de dood verdienen al zo zorgvuldig en behoedzaam gestraft hebt, door hun de kans en de tijd te gunnen om zich van het kwaad te bevrijden, 21 hoe groot was dan niet uw zorg toen u een oordeel velde over uw kinderen? Met hun voorouders had u immers verbonden gesloten, waarin u hun onder ede alle goeds had beloofd. 22 Terwijl u ons tuchtigt, geselt u onze vijanden in tienduizendvoud, opdat wij aan uw genade denken wanneer wij een oordeel vellen, en wanneer er een oordeel over ons wordt uitgesproken, barmhartigheid verwachten.

23 Daarom hebt u ook degenen die een dwaas en onrechtvaardig leven leidden met hun eigen gruwelijkheden gekweld. 24 Zij waren ver voorbij de bekende dwaalwegen toen ze de verachtelijkste dieren als goden gingen vereren. Ze hebben zich laten beetnemen als onnozele kinderen; 25 daarom hebt u hun, als aan kinderen zonder verstand, een straf opgelegd die hen belachelijk maakte. 26 Maar wie zich zelfs door zulke bespotting niet laat terechtwijzen, moet Gods rechtvaardig oordeel ondergaan. 27 Gekweld door de wezens waarvan ze te lijden hadden, gestraft juist door wat ze voor goden aanzagen, zijn ze tot het inzicht en de erkenning gekomen dat hij, die ze eerder niet wilden kennen, God is. Met dat doel heeft deze vreselijke straf hen getroffen.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Nog even terug op het niet lief hebben van de wereld, ben je bang dat ik de zonden ga omarmen? Of bedoel je het als ontkrachting van:
1 Johannes 2,11

Of beweren dat God slechts tijdelijk de wereld lief had en daarom Zijn Zoon zond, om vervolgens een deel van de wereld opeens wel te gaan haten?
Zucht.. wat moet ik daar nu mee? :( Ik geloof wat ik lees, met de Liefde van de Vader voor Zijn ganse scheppingswerk en haat voor het illusionaire, het niet bestaande, de leugen, de duisternis en de dood. Het niets. De schepping is Hem Zijn alles. Als Hij woest moet brullen als een leeuw om de zijnen terug te winnen, dan doet Hij dat. God straft, en je hebt nu gelezen waarom.

Wie op Jezus wil lijken, wil op de Vader lijken, want Hij en Zijn Zoon zijn één.
Er staat niet voor niets in het NT: "wees volmaakt, zoals uw Vader volmaakt is."
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:
Okee, ga dan ook maar je ouders haten dan, zoals Jezus het gebood.
Ik geloof het gewoon niet. Net zo min als dat "alzo lief heeft God de wereld gehad" niet iets zegt over het heden.
Er staat feitelijk: "want alzo lief heeft God de wereld toen gehad, dat Hij toen Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft."
Jouw eigen uitleg vind ik schokkend en is de eerste keer dat ik dat hoor. Ik geloof er ook geen woord van.

Met een knuffel God heeft het niets te maken, ook dat is met opzet door jou beledigend bedoeld naar ons toe.
Het mist elke grond en slaat als een tang op een varken. Moeten we jou soms heel ons geloof uitleggen?
Immers geloven Anja en ik (zo durf ik dat te stellen) dat God tuchtigt uit liefde en geen behagen heeft bij een ieder die verloren gaat.

Of zoek je een handvat om zelf de wereld te mogen haten? Medelijden met een ieder die dreigt verloren te gaan is een werkelijke geestelijke rijkdom. Toen mijn oudoom en oudtante na de tweede wereldoorlog de Duitse soldaten terug zagen lopen naar hun land, hadden ze medelijden met deze mannen. De engelen huilen eerder in de hemel om al die mensen die verloren gaan, in plaats van ze te haten en ze de dood toe te wensen. Haat zie ik echt als een karaktereigenschap van de duivel zelf. Hij haat alles wat God geschapen heeft en is op haar verwoesting uit.
En zo is dat!
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Op zolder vond ik een door mij uitgetypte tekst, die ik in 1988 hoorde op een cassettebandje en toen graag vast wilde leggen.
Het was gesproken door een Jodin die Yeshua had aanvaard als haar verlosser. Ze sprak overal in het land en ik heb ook wel eens zo'n lezing bezocht.
Het was in de tijd dat ik oog begon te krijgen voor het volk Israël. Om terug te keren nar het onderwerp "Herstel van Israël" wil ik een gedeelte hier plaatsen.
....................

God heeft Israël geroepen - dat is uitverkoren volk zijn! - God heeft Israël geroepen, je zou kunnen zeggen: aangeworven. Zo staat het ook in het Hebreeuws, het woord "aanwerven, kopen". God heeft Israël geroepen om de beloofde Verlosser voort te brengen, om dan vervolgens, tweede fase in het plan van God: het koninkrijk Gods over de gehele wereld te prediken. Dat is de dienst die Israël aan zichzelf en aan andere volken bewijst. Het eerste deel van die taak heeft Israël vervuld. Tweeduizend jaar geleden heeft Israël inderdaad iemand voortgebracht, die de dood is ingegaan en na drie dagen uit de dood is opgestaan. Iemand die de dood heeft overwonnen.

De twede taak die er voor het volk Israël lag, is de proclamatie, de prediking van het Rijk Gods. Het Rijk Gods stond op aanbreken. Johannes de Doper was de aankondiger, maar ook Jezus was de aankondiger. Met die taak is het volk toen ook begonnen. Maar het Koninkrijk Gods is toen niet aangebroken,

Ik weet dat dit een beetje een moeilijke zaak is, maar pas wanneer je dit gaat verstaan, dan worden je die bedelingen duidelijk. De perioden waarin God de heilsgeschiedenis indeelt. Toen is het koninkrijk niet aangebroken, je zou kunnen zeggen: toen nog niet. Nogmaals, een deel van het Joodse volk is wel begonnen met de prediking van het Koninkrijk. Dan is er natuurlijk een heel logische vraag die mensen stellen: "maar waarom heeft de verwezenlijking van dat Koninkrijk toen dan niet plaatsgevonden? Het antwoord staat in de bijbel.

We kunnen heel duidelijk opmaken uit het Nieuwe Testament, dat Israël toen als volk de kans heeft gekregen van God, om daar Jezus de Messias, let wel: na zijn dood en opstanding, te aanvaarden. Ik zeg dat met heel veel nadruk, omdat dat sterven en de opstanding van Jezus een zaak was die moest gebeuren. Dat was al door God bepaald vanaf het moment dat Hij die belofte had gegeven in Genesis 3. Dat offer moest gebracht worden voor de redding van de mensheid. Als we dan nu kijken naar dat volk Israël, na de opstanding van Jezus, blijkt dat God een tijd heeft gewacht (een tijd van een generatie, een tijd van 40 jaar), of dat volk Israël als geheel Jezus zou aanvaarden. Dat staat ook te lezen in het boek Handelingen. Daar wordt gesproken van een Joods feest, het wekenfeest Sjavoeot, dat is het feest dat 50 dagen na Pesach in Jeruzalem wordt gevierd door Joden van de hele wereld. Ook nu nog. Daar spreken Johannes en Petrus tot de Joden die naar Jeruzalem zijn gekomen. Je zou kunnen zeggen: Joden die daar wonen, maar ook Joodse toeristen. Maar dan zegt Petrus het volgende:
17 En nu weet ik, broeders, dat u het uit onwetendheid gedaan hebt, evenals uw leiders,
18 maar God heeft op die manier vervuld wat Hij bij monde van al Zijn profeten aangekondigd had, namelijk dat de Christus lijden zou.
19 Kom dus tot inkeer en bekeer u, opdat uw zonden uitgewist worden en er tijden van verkwikking zullen komen van het aangezicht van de Heere,
20 en Hij Jezus Christus zal zenden, Die tevoren aan u verkondigd is.
21 Hem moet de hemel ontvangen tot de tijden waarin alle dingen worden hersteld, waarover God gesproken heeft bij monde van al Zijn heilige profeten door de eeuwen heen.
22 Want Mozes heeft tegen de vaderen gezegd: De Heere, uw God, zal voor u een Profeet laten opstaan uit uw broeders, zoals ik; naar Hem moet u luisteren in alles wat Hij tot u zal spreken.
M.a.w. Petrus en Johannes leggen het volk daar uit wat zich daar heeft afgespeeld in de afgelopen 50 dagen. Dit alles moest gebeuren, dat stond al geschreven in het Oude Testament. Petrus zegt daarbij: "Ik weet dat jullie in onwetendheid hebben gehandeld", maar dan is ook nu het moment gekomen om Hem te aanvaarden als beloofde Verlosser. Als jullie dat doen, dan zal de hemel opengaan en dan zal God Jezus weer zenden.

Als Israël daar, als volk, collectief Jezus zou hebben aanvaard, dan zou het Koninkrijk Gods, het zichtbare rijk op aarde, daar en toen begonnen zijn. We weten uit de Schrift dat slechts een deel van Israël daar en toen Jezus heeft aanvaard. Het zijn er heel veel geweest, maar vanaf dat moment, vanaf het moment dat niet geheel Israël de Messias heeft aanvaard, heeft de heilsgeschiedenis een andere loop genomen.

..................................

Tot zover het gedeelte van deze toespraak. Het gaat daarna over de vorming van de gemeente, de bedelingen en het terugkeren van de Joden naar hun land. Over Ezechiël en Daniël enz. tot de komst van het Vrederijk en de wonderen en tekenen die daarmee gepaard gaan. Maar dat wordt teveel voor één keer. Eerst maar eens kijken of dit gedeelte gespreksstof oplevert.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef: Addergebroed werd gebruikt om aan te geven hoe sluw de Farizeeërs waren en hun listen die ze probeerden en meer niet.
Moet ik dat zomaar op je blauwe ogen geloven? Ik heb nog nooit iemand dit horen beweren.
Dat geldt andersom ook met jou bewering, want je legt daar verbindingen die niet te onderbouwen zijn voor mij.
Gaitema schreef:
ericjan schreef: Wanneer we de bijbel zo gaan toepassen dan kan je ook stellen dat het huis van Israel is te vergelijken met het huis op de Rots, beiden huis immers?
Volgens mij ga je nu respectloos om met mijn geloofsovertuiging en drijf je de spot met mij.
Nee ik wilde hiermee een duidelijk voorbeeld geven hoe gevaarlijk is het om zelf verbindingen te leggen (die er niet zijn). Niet om je respectloos te benaderen, broeder.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:God heeft ons naar zijn beeld geschapen. Het verbaast mij dat wij volgens jouw bewering van God verplicht een zondaar moeten liefhebben, maar dat Hij zelf het tegenovergestelde doet.
God is Alwetend immers en wij zijn dat niet. God weet wat er in onze harten en hoofd omgaat, wij weten dat niet eens van onszelf, laat staan van een ander.
Ik denk niet dat je hierin de nietige zondige mens mag vergelijken met God.

Gaitema schreef:Is God dan soms duisternis op dat moment en wij licht? Zelfs Jezus had Zijn Vijand lief, Hij, in wie we ook de Vader zien?
Al zou Jezus hen wel haten, wij zouden toch op Jezus moeten lijken? Zijn beeld/aangezicht voor de mensen op aarde zijn? Jezus, die één is met Zijn Vader? Eén van Geest?
Ik zie dat je hier van alles beredeneert Gaitema, maar in de bijbel staat gewoon keihard dat God ook haat en wraak neemt. Openbaring is een en al wraak en toorn van God op de wereld. Genade verleen je aan iemand die het eigenlijk niet verdiend.
Gaitema schreef:Wat wil je nu weer beweren met de tekst dat we de wereld niet lief moeten hebben?
Het getuigd van een geheel andere context dan die waarin God zegt dat Hij alzo lief de wereld heeft gehad.
Nee, precies, ik wilde dus laten zien dat we zomaar aannemen dat God met het ene wereld alle mensen erop zou bedoelen en elders alles waar de wereld voor staat.

Gaitema schreef:Waarom zeg ik dit nu weer? Ik heb geleerd van mijn hobby (slagwerker binnen een muziekvereniging) dat je nooit alleen maar de noten moet lezen wat er op papier staat en puur letterlijk alleen maar van het papier moet afspelen. Nee, want dan speel je geen muziek.
Maar als je de noten negeert (de woordelijke bijbel verdraait) speel je heel andere muziek dan de componist bedoeld had. ;)
Gaitema schreef:God is liefde en in Hem is geen spoor van duisternis.
De haat van God is geheel rechtvaardig en dus inderdaad geen duisternis. We kunnen en mogen God niet de maat nemen leert de bijbel.

gaitema schreef:1 Johannes 2,11
Wij mensen zijn niet God.
gaitema schreef:Of beweren dat God slechts tijdelijk de wereld lief had en daarom Zijn Zoon zond, om vervolgens een deel van de wereld opeens wel te gaan haten?
Ik beweer dat niet, ik wijs alleen maar op het feit dat het in de voltooide tijd staat en NIET in de tegenwoordige tijd. Iets om over na te denken en te bidden dus.
Ook heeft God in het vers de wereld lief gehad en er staat nergens alle mensen op de wereld. Dat is ook een aanname uiteindelijk.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef: Nee, precies, ik wilde dus laten zien dat we zomaar aannemen dat God met het ene wereld alle mensen erop zou bedoelen en elders alles waar de wereld voor staat.
Ik ben het met je eens dat de haat van God een gerechtvaardigde haat is, die voortkomt uit liefde.
Maar dat God de wereld niet (meer) zou liefhebben is onbijbels.

2 Petrus 3:9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.