Bonjour schreef: ↑06 aug 2023, 08:56
Dat zeg je tegen mij. Zoek ook even de anderen op die in de slachtofferrol zijn gestapt. Ik zeg het spottend omdat de discussie op een belachelijke manier gevoerd wordt.
Ik reageer op je omdat je dit doet in een discussie met mij. Als anderen dat doen in een discussie met mij zal ik dat ook zeggen.
Vind je de consensus nu belangrijk of niet? Als consensus geen garantie geeft, dan is het toch goed om met argumenten de standpunten te bespreken, niet te verschuilen achter die consensus.
Ik heb al meerdere keren aangegeven hoe ik tegen consensus aankijk. Je leest selectief.
Wat Carrier doet is het ontkennen van een bestaande consensus. Daar reageerde ik op. Je kunt altijd zaken met argumenten bespreken en dat juich ik ten zeerste toe. Maar dat is iets heel anders. Ik verschuil me dus nergens achter.
Carrier geeft een aantal argumenten die indruisen tegen de mening die door de mensen van die consensus. Kom nu eens met argumenten waarom die punten fout zijn.
Ik heb de 5 argumenten al onderuit gehaald.
Essentiële vraag: stel dat mensen aan mij goddelijke claims toedichten en mij uitroepen tot de teruggekeerde Christus en jij kunt, in mijn geval geheel terecht, aantonen dat die claims niet deugen, heb je dan ook met 66% waarschijnlijkheid aangetoond dat ik niet besta.
Graag een direct en helder antwoord.
Ik heb niet gezegd iedereen.
Zeker heb je dat wel gezegd. Eerst geef je aan dat velen van de wetenschappers nooit het alternatief overwogen hebben, vervolgens stel je dat die velen christenen zijn en vervolgens stel je:
een groot deel van de mensen die zich hiermee bezig houden christelijk is, wat voor een bias zorgt,
Waarmee je een directe link legt tussen christen zijn en bias.
maar zie wel dat het hier heel anders behandeld wordt dan op Freethinker. Dus er zitten vooroordelen.
En die vooroordelen zitten aan christelijke kant en niet aan atheïstische kant ? Splinter en balk.
En nogmaals, wat Carrier ook zegt, voor hem maakt het niet uit. Hetzelfde zegt Rereformed en ik.
Als je mij wilt overtuigen moet je niet met Rereformed op de proppen komen.
Hoeveel christenen geloven de de evangeliën fictie zijn? Hoeveel praten alle verschillen maar goed. Wie weet er zeker wie er bij het graf waren?
De opstanding is essentieel. Zullen zo even naar Barneveld en op het kerkplein de discussie aangaan? Vragen we of ze een opstanding van een hemels figuur accepteren? Of ze daarover in gesprek willen? Kijken wat er gebeurt? Ik denk dat er politie komt.
Als je niet wilt dat de discussie belachelijk gevoerd wordt, moet je het zelf ook niet doen.
Politie? Kom op, Bonjour, houd je frustratie in toom.
Je vliegt uit de bocht.
Ik heb laatst met een dominee en een godsdienstwetenschapper gesproken en beide geloven niet in de letterlijkheid van de wonderverhalen.
In protestantse kring gelooft nog 30% in een hel, in katholieke kring nog maar 15%.
Als je wilt aangeven hoe het christendom erover denkt, moet je niet met de uitersten aankomen.
Dat vertroebelt de discussie.