En waar dat nu aan zou liggen denk je?
Lees maar even in je Bijbel.....misschien helpt dat.
En waar dat nu aan zou liggen denk je?
Het kan waar zijn, maar het heeft niets met erfzonde te maken.Snelheid schreef: ↑06 aug 2023, 23:20 Dat is inderdaad wel waar; die vaders reputatie;zijn nageslacht zullen nooit op hoge posities komen of een goede baan krijgen,het zou niet mogen maar wel de realiteit.
Maar goed het gaat over de erfzonden en het is weer welles nietes ;laat men het is bekijken van uit theologisch standpunt,misschien komt men dan wat verder hier.
Nou, reageer dan maar niet meer op bijdragen van mij. Heb je er geen last meer van.
Vreugdevol is geen doorsnee christen. Zoals aangegeven heb ik gesprekken gehad met een dominee en een godsdienstwetenschapper. Zeer aimabele mensen, prachtige en open gesprekken.
@Vreugdevol is nergens bij aan gesloten,je zou hem protestant kunnen noemen maar de man heeft zijn eigen geloof hij weet het altijd beter,tja dan houdt het op.HJW schreef: ↑06 aug 2023, 23:45Vreugdevol is geen doorsnee christen. Zoals aangegeven heb ik gesprekken gehad met een dominee en een godsdienstwetenschapper. Zeer aimabele mensen, prachtige en open gesprekken.
Op deze site waardeer ik Dingo, Storm en Robert Frans.
Ben het niet altijd met ze eens en dat is maar goed ook, het zou erg saai worden.
Ik kan hier toch niet eeuwig blijven plakken?
Kan ik er iets aandoen dat wanneer iets wat al lang bestaat toch door iemand als de "erfzondeleer" erkent? (zoals wiki)HJW schreef: ↑06 aug 2023, 22:16Voor mensen die in een geloofsgemeenschap komen waar nauwkeurige kennis belangrijk is, hebben jullie soms wel erg weinig kennis.
Nee, de erfzondeleer was er in de 1e eeuw niet, die is in de 4e/5e eeuw ontstaan.
Het is bedacht door Augustinus.
Gewoon beschikbare kennis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde
Augustinus stelde dat de mens zo was geschapen dat hij kon zondigen (posse peccare). Door de zondeval kan de mens niet níet zondigen (non posse non peccare).
Heb jij bronnen waaruit blijkt dat men in de 1e eeuw de erfzonde al kende ?
En dat de tekst uit de Romeinenbrief toen al zo uitgelegd werd ?
Dan kunnen de aanhangers van de drie-eenheid hetzelfde zeggen.
Uiteraard wil ik alles bewijzen maar...HJW schreef: ↑07 aug 2023, 02:35Dan kunnen de aanhangers van de drie-eenheid hetzelfde zeggen.
Kunnen zij er wat aan doen dat wanneer iets wat al lang bestaat door iemand als die leer erkent ?
Ten tweede klopt je redenering niet. Kun jij met bronnen aangeven dat in de 1e eeuw de christenen al
In de erfzonde geloofden ?
De erfzonde of oorsprongszonde is in het christendom de zondigheid die ieder mens bij zijn geboorte aankleeft als gevolg van de zondeval van het eerste mensenpaar (Adam en Eva)chon schreef: ↑07 aug 2023, 02:51Uiteraard wil ik alles bewijzen maar...HJW schreef: ↑07 aug 2023, 02:35
Dan kunnen de aanhangers van de drie-eenheid hetzelfde zeggen.
Kunnen zij er wat aan doen dat wanneer iets wat al lang bestaat door iemand als die leer erkent ?
Ten tweede klopt je redenering niet. Kun jij met bronnen aangeven dat in de 1e eeuw de christenen al
In de erfzonde geloofden ?
Stel de auto bestaat of is er al sinds ... de jaren 1900... maar iemand erkent pas na zoveel jaar later...
Maar de erfzonde heeft al altijd bestaan...omdat die er altijd is geweest.
En of dat de eerste christenen daar in geloofden of niet... die erfzonde was er gewoon.
Het is een mythe dat de eerste mensen uit slechts 1 paar bestonden. Als ze al via creatie zijn verschenen is het een grotere groep geweest. Hoe anders is er zoveel verschil tussen de mensen met de diverse rassen?chon schreef: ↑07 aug 2023, 04:00De erfzonde of oorsprongszonde is in het christendom de zondigheid die ieder mens bij zijn geboorte aankleeft als gevolg van de zondeval van het eerste mensenpaar (Adam en Eva)chon schreef: ↑07 aug 2023, 02:51
Uiteraard wil ik alles bewijzen maar...
Stel de auto bestaat of is er al sinds ... de jaren 1900... maar iemand erkent pas na zoveel jaar later...
En of dat de eerste christenen daar in geloofden of niet... die erfzonde was er gewoon.
Om u een plezier te doen
Kom dan maar op met die bewijzen.chon schreef: ↑07 aug 2023, 02:51
En hoe zou het dan met die erfzonde zijn als die nooit gevonden of bedacht zou zijn. De diepere achterliggende vraag is dan, belanden alle mensen die nooit contact met het christendom hebben gehad allemaal als heidenen in de hel, Zuid Amerika, Australië, China etc...chon schreef: ↑07 aug 2023, 02:51 ...
Ik snap wel wat de erfzonde is, dat is de vraag niet.
Je kan van alles zeggen, maar is het ook waar ? Kun je het aantonen ?Snelheid schreef: ↑07 aug 2023, 00:27 Men zou kunnen zeggen dat de erfzonde deel is van altijd zolang de Kerk op Aarde zichtbaar is lees Psalm 51,maar de leer van de erfzonden komt van Sinte Augustinus en is vast gelegd in twee concilies en in latere concilies bevestig dit al eerder vermeld in een bijdrage van mijn hand.
JG's geloven niet in de hel.......Mullog schreef: ↑07 aug 2023, 07:41
En hoe zou het dan met die erfzonde zijn als die nooit gevonden of bedacht zou zijn. De diepere achterliggende vraag is dan, belanden alle mensen die nooit contact met het christendom hebben gehad allemaal als heidenen in de hel, Zuid Amerika, Australië, China etc...
peda schreef: ↑07 aug 2023, 10:52 Geloofden de eerste christenen, dus diegenen die leefden in de tijd van Paulus reeds in de "'erfzonde''. Bij de beantwoording van die vraag is het belangrijk om te kijken hoe Paulus in de Romeinenbrief daar mee omging en of hij daar in afwijking van de joodse visie op het Genesis zondeverhaal een andere overtuiging verkondigde. De joodse opvatting was en is dat bij de geboorte de nieuwe wereldburger nog vrij van zonde is, terwijl de orthodoxe christelijke visie is dat bij de geboorte van de nieuwe wereldburger de erfzonde reeds heeft toegeslagen. De nieuweling komt reeds zondig ter wereld dus voordat hij zijn/ haar eerste "" geschreeuw "" op de wereld ten gehore heeft gebracht.
Verkondigt Paulus nu de joodse versie rond het probleem zonde of verkondigt Paulus de orthodox christelijke versie van de kijk op de zonde. De evangelisten laten zich over dit thema m.i. niet uit, dus de theologen zijn aangewezen op Paulus voor het leveren van het bijbelse antwoord. Verkondigt Augustinus eeuwen later een nieuwe zondekijk of verduidelijkt Augustinus de eerder door Paulus gegeven opvatting.
Onderzoek alle dingen en behoud het goede.HJW schreef: ↑07 aug 2023, 08:05Je kan van alles zeggen, maar is het ook waar ? Kun je het aantonen ?Snelheid schreef: ↑07 aug 2023, 00:27 Men zou kunnen zeggen dat de erfzonde deel is van altijd zolang de Kerk op Aarde zichtbaar is lees Psalm 51,maar de leer van de erfzonden komt van Sinte Augustinus en is vast gelegd in twee concilies en in latere concilies bevestig dit al eerder vermeld in een bijdrage van mijn hand.
Psalm 51 werd nooit zo gelezen, het joodse geloof kent immers geen erfzonde....en Jezus was een jood.
Niet correct. De joden kennen geen erfzonde, dus het is niet sinds Genesis bekend.Vreugdevol schreef: ↑07 aug 2023, 10:56
Augustinus stelt slechts vast, wat vanaf genesis bekend was.
Net zoals men 1+1 vaststelde dit al de waarheid was voor het gestelde.
Hallo Vreugdevol,Vreugdevol schreef: ↑07 aug 2023, 10:56peda schreef: ↑07 aug 2023, 10:52 Geloofden de eerste christenen, dus diegenen die leefden in de tijd van Paulus reeds in de "'erfzonde''. Bij de beantwoording van die vraag is het belangrijk om te kijken hoe Paulus in de Romeinenbrief daar mee omging en of hij daar in afwijking van de joodse visie op het Genesis zondeverhaal een andere overtuiging verkondigde. De joodse opvatting was en is dat bij de geboorte de nieuwe wereldburger nog vrij van zonde is, terwijl de orthodoxe christelijke visie is dat bij de geboorte van de nieuwe wereldburger de erfzonde reeds heeft toegeslagen. De nieuweling komt reeds zondig ter wereld dus voordat hij zijn/ haar eerste "" geschreeuw "" op de wereld ten gehore heeft gebracht.
Verkondigt Paulus nu de joodse versie rond het probleem zonde of verkondigt Paulus de orthodox christelijke versie van de kijk op de zonde. De evangelisten laten zich over dit thema m.i. niet uit, dus de theologen zijn aangewezen op Paulus voor het leveren van het bijbelse antwoord. Verkondigt Augustinus eeuwen later een nieuwe zondekijk of verduidelijkt Augustinus de eerder door Paulus gegeven opvatting.
Augustinus stelt slechts vast, wat vanaf genesis bekend was.
Net zoals men 1+1 vaststelde dit al de waarheid was voor het gestelde.
In de Orthodoxe Kerk en de Oostere kerken ken met de leer van de erfzonden niet!!!Aldus Peda;de orthodoxe christelijke visie.
Daar heb jij gelijk in, ik had moeten schrijven in bepaalde orthodoxe geloofskringen , maar dan melden zich weer gelovigen die er niet van gediend zijn dat zij ondergebracht worden in"" kringen "".