Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

Anja schreef:@ Ericjan, pas je een beetje op met je bewijsdrang? Voor je het weet sta je الله te prediken in plaats van De Vader.
Als we binnen het Woord blijven zoals ik doe is daarvoor geen gevaar. Het is net als met dromen en visioenen, als ze binnen het Woord van God zijn, prachtige gaven Gods, maar wanneer ze ertegenin gaan, zijn ze niet van God afkomstig maar van الله. ;)
Anja schreef:Een volgeling van Christus is geen haatprediker..... De Vader heeft alle mensen lief. Niet één uitgezonderd.
Klopt, maar een volgeling van Christus blijft trouw aan Zijn Woord en verdraait het ook niet, omdat het boven zijn of haar pet zou gaan. :D
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Gaitema schreef:Wat wil je nu weer beweren met de tekst dat we de wereld niet lief moeten hebben?
Het getuigd van een geheel andere context dan die waarin God zegt dat Hij alzo lief de wereld heeft gehad.
Nee, precies, ik wilde dus laten zien dat we zomaar aannemen dat God met het ene wereld alle mensen erop zou bedoelen en elders alles waar de wereld voor staat.

Ik kan je niet volgen. "Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft?" zou niet slaan op de hele mensheid (en zelfs de hele wereld) en dat wij de wereld niet mogen lief hebben zou niet slaan op dat geen waar de wereld in de zonde voor staat? Anders kan ik het niet lezen, want dan klopt het gewoon niet.
[modbreak Trajecto] Codes goedgezet. Graag het bericht nalezen als het gepost is. Dan is direct te zien dat er iets niet klopt. Het is niet de bedoeling dat via de moderatie het gerepareerd moet worden.

Ik laat alleen zien dat je naar eigen inzicht het woord wereld vorm geeft, passend bij het beeld dat je (via de kerk of zelf) hebt gecreëerd van God.
Omdat je denkt dat God van alle mensen op de hele wereld evenveel houdt, maakt je van wereld in dat vers alle mensen op de hele wereld.
Omdat je niet kunt voorstellen dat we alles op de wereld moeten haten, maak je ervan dat de wereld hier alle zonden van de wereld zijn.
Al dan niet juist, het is niet wat er woordelijk staat. Als we het woordelijk lezen dan:
* heeft God van de hele wereld gehouden (tot wanneer?) en de wereld is niet alle mensen op de wereld.
* geeft God ons de opdracht om de wereld te haten, dus niet de mensen, want dat staat er niet woordelijk.
Gaitema schreef:Voor jou is het dus zo (concludeerde ik) dat God wel de wereld lief had tot aan de kruisiging van Jezus of voordat Hij Jezus stuurde, maar dat Hij daarna mogelijk oversloeg in haat (op de verlosten na) en dus daarmee eigenlijk aan satan de overwinning gaf, door samen met hem die zelfde schepping te gaan haten en te gaan verwoesten.
Nee dat schrijf ik niet, zie bovenstaande uitleg.
Dat God niet van alle mensen op de wereld evenveel houdt en ook mensen op deze wereld haat is iets anders dan dat God alle mensen op de wereld zou haten.
Beste Ericjan, ik haal het uit de context, zoals ik al zei. In beide gevallen staat er gewoon "wereld". Letterlijk betekend wereld gewoon deze planeet. De materiële schepping en de vleselijke schepping. Wat ik lees is: Want alzo lief heeft God zijn hele schepping van deze planeet met alles er op en eraan gehad, dat Hij zijn Zoon gegeven heeft, "opdat" een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Dat geldt ook voor het tweede. God wil niet dat we "aan dit vergankelijk leven kleven". Gebonden raken aan deze wereld. Nog aan je eigen lichaam, nog dat van je broeders en zusters aan zit te vergapen, nog aan het lekkere eten en de lekkere drinken. Nog aan de schoonheid van de natuur en alle bezigheden die je hebt. Je moet het materiële schepping niet lief hebben, maar Gods geestelijke schepping lief hebben. Gods werk lief hebben en gericht zijn op Zijn Koninkrijk dat niet van deze aarde is, maar een koninkrijk der hemelen is.

Het is dus precies de zelfde betekenis. Benaderd van God: vanuit liefde schiep Hij deze wereld. Benadering vanuit de mens: blijf niet aan de wereld gebonden zitten, want dit is vergankelijk en gaat voorbij. Je moet het vergankelijke haten, maar het eeuwige lief hebben.
Dat wil niet zeggen dat je dan niet mag genieten van de natuur, maar geef het de juiste plek. Maar er geen afgod van.
Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Het oud Nederlandse betekenis van het woord "haat" inspireerde mij. Er ging mij een licht op. De betekenis is "afkeer hebben van.."
Leuke theorie, maar er staat haat en voor mij is dat vele malen heftiger dan afkeer hebben van iets, nu en vroeger is en was dat zo.
Dit is geen theorie uit mijn duim gezogen, maar vond ik op internet:
Bron: http://www.encyclo.nl/begrip/haten

Haten
Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bedrijvend werkwoord] [gelijkvloeiend] (ik haatte, heb gehaat), een afkeer hebben van, - tegen; kwaad gunnen aan.
*...TER, m. (-s), vijand, die steeds haat.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01 ... 1_0011.htm
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:

Ik kan de citaat zo niet vinden helaas, waarin God aangeeft mensen te hebben geschapen om te vernietigen.
(...)
41 de Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk verzamelen alle struikelblokken, en hen die de wetteloosheid doen,
42 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.

Jezus heeft hier Zelf ook een harde taak; namelijk deze onkruid mensen door satan gezaaid te laten verzamelen om in de vurige oven (de hel) te laten werpen.
Ik weet welke je bedoeld, die van de pottenbakker en lees het voorafgaande door mij blauw gedrukte ook eens ;) :
Romeinen 9:1-22

De trouw en de barmhartigheid van God
9
1 Omdat ik één ben met Christus spreek ik de waarheid, en mijn geweten, geleid door de heilige Geest, is mijn getuige dat ik niet lieg: 2 ik ben diepbedroefd en word voortdurend door verdriet gekweld. 3 Omwille van mijn volksgenoten, de broeders en zusters met wie ik mijn afkomst deel, zou ik bijna bidden zelf vervloekt te worden en van Christus gescheiden te zijn; 4 omwille van hen, de Israëlieten, die God als zijn kinderen heeft aangenomen en aan wie hij zijn nabijheid, de verbonden, de wet, de tempeldienst en de beloften heeft geschonken; 5 omwille van het volk dat van de aartsvaders afstamt en waaruit Christus is voortgekomen. God, die boven alles verheven is, zij geprezen tot in eeuwigheid. Amen.

6 God heeft zijn belofte niet gebroken. Want niet alle Israëlieten behoren werkelijk tot Israël, 7 niet alle nakomelingen van Abraham zijn ook werkelijk zijn kinderen. Er staat immers geschreven: ‘Alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht.’ 8 Dat wil zeggen: ze zijn niet door hun natuurlijke afstamming kinderen van God, maar gelden als nageslacht van Abraham op grond van Gods belofte. 9 Als íets een belofte is dan zijn het deze woorden: ‘Over een jaar kom ik terug en dan heeft Sara een zoon.’ 10 Sterker nog, Rebekka was van onze vader Isaak zwanger van een tweeling, 11-12 en al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept. 12 [11–12] 13 Zo staat er ook geschreven: ‘Jakob heb ik liefgehad, Esau heb ik gehaat.’ :D

14 Moeten we dan zeggen dat God onrechtvaardig is? Natuurlijk niet. 15 Hij zegt immers tegen Mozes: ‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken.’ 16 Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens. 17 Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: ‘Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben.’ 18 Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.

19 Maar nu zult u vragen: ‘Waarom roept God ons dan nog ter verantwoording? Niemand gaat toch in tegen zijn wil?’ 20 Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?’ 21 Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken? 22 God heeft degenen die het voorwerp van zijn toorn zijn en die hij heeft bestemd voor de ondergang, met veel geduld verdragen omdat hij zijn toorn ook wil tonen en zijn macht kenbaar wil maken.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Het paars gedrukte eerst. God wil iets niet zomaar, maar met een reden. Wat is de reden? Daarover kan ik je het volgende mee geven:
Romeinen 2:16

16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Dit is de reden waarom God iets wil of niet wil, dat Hij weet wat er in de mens verborgen is.

Weet je, ooit worstelde ik met de vraag waarom God me wilde redden, want ik zag zoveel van wat Hij doet op de wereld, maar vond mij zelf als christen een hopeloos geval vaak. Ik bad dan: "God, waarom wilt U mij redden? Ik ben toch niet beter dan alle andere mensen?"
Op een dag zag ik het antwoord op mijn vraag in een lied, waar ik altijd over heen las, maar de woorden troffen me opeens heel diep. Een brok vloog in mijn keel. Mijn tranen vlogen in mijn ogen en ik raakte helemaal hees en ontroerd bij het lezen van de woorden uit deze Psalm uit het liedboek van de kerken: "Gij kent mij dieper dan ik mijzelf ooit heb gekend. Gij kent mijn zitten en mijn staan.."

God prikt dwars overal door heen en kent mij beter, dan ik mij zelf ken. Hij kent mij dieper dan ik mijzelf ooit heb gekend.
Daarom besloot Hij mij te redden, want Hij kende mijn diepste verlangens om een kind van Hem te willen zijn.

Dan het blauw gedrukte: mij dunkt dat daar toch staat dat niet alle Israëlieten werkelijk Israëlieten zijn in Gods ogen. Het dunkt dat enkel die genen door God voor Israëlieten worden aangezien, die ook werkelijk zich aan de belofte vast klampen.
Het haten hier heeft dus te maken met een afkeer van de genen die dus het voorwerp zijn van zijn toorn.
En toch heeft Hij de wereld zo lief gehad, dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft.
God wordt hier ook vergeleken met de pottenbakker. Hij schiep zoals een pottenbakker de potten maakt. Met liefde zoals dat van de pottenbakker heeft God dit gedaan. Heel de schepping is uit liefde geschapen, want God is liefde. Echter wat betreft de genen die het voorwerp zijn van Zijn spot, die hebben alles wat ze hebben verloren door het holle en het lege van wat de leugen beloofd te volgen. Ze gingen de beloftes van satan achter na, vanuit een diep gewortelde egoïsme en liefdeloosheid in hun harten. God kan dan niet anders dan die genen uitleveren. Wat hij dan haat is niet zijn eigen meesterwerk waaraan Hij ooit begonnen is, maar de duisternis en het verval wat er van geworden is. De demonische geaardheid haat Hij. Echter Zijn meesterwerk blijft Hem lief en "daarom" begon Hij met een boetseerwerk van de kruisiging. Immers wat de genen betreft die erdoor gered worden, ook op hen is van toepassing de woorden:
Romeinen 3:10-12

10 Zo staat er ook geschreven:
‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
11 er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
12 Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één.

Als dit dan de realiteit is, dat alles in duisternis gehuld was en aan de geaardheid van demonen gelijk geworden. Wat had Hij dan lief?
Een diepst verlangen in de mens om Gods kinderen te kunnen zijn bijvoorbeeld. De resten van Zijn liefde dat ondanks de zondeval nog in de mensheid te vinden was. Dat wat van Zijn meesterwerk nog zichtbaar en ook diep geborgen in de harten van de mensen te vinden is. Welleswaar gevangen in deze vervallen wereld en wachtend op de verlossing.

Zo lief heeft God zijn schepping gehad, dat Hij ter bevrijding ervan Zijn zoon gestuurd heeft, opdat een ieder die zich door Hem laat redden, waarlijk bevrijdt zal worden. Eeuwig zullen ze leven.

ericjan schreef: Geef je hier nu ineens aan dat christenen wel veroordeeld kunnen worden door God voor hun zonden?
Een kind van de duivel leren de citaten in Matteus 13 wordt zo geboren als onkruid. Romeinen 3:10-12
Ik heb het over de genen die zich christenen noemen en het niet zijn. Het staat gewoon in de bijbel:
Jakobus 2:14-19

14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? 15 Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, 16 en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? 17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. 18 Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof. 19 U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen.

ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef: Dan het blauw gedrukte: mij dunkt dat daar toch staat dat niet alle Israëlieten werkelijk Israëlieten zijn in Gods ogen. Het dunkt dat enkel die genen door God voor Israëlieten worden aangezien, die ook werkelijk zich aan de belofte vast klampen.
Niet alle inwoners in Israël zijn Joods en dus geen afstammeling van het zaad uit de lijn Abraham, Isaac en Jacob. Al de anderen vallen inderdaad niet onder het Israël. Deze discussie is hier al eerder gevoerd.
Gaitema schreef:Het haten hier heeft dus te maken met een afkeer van de genen die dus het voorwerp zijn van zijn toorn.
De aangedragen hyperlinken daarover zijn leuk, maar voor mij geen bewijs, alleen een poging om God Zijn Woord te verzachten (wat mij betreft).
Gaitema schreef:God wordt hier ook vergeleken met de pottenbakker. Hij schiep zoals een pottenbakker de potten maakt. Met liefde zoals dat van de pottenbakker heeft God dit gedaan.
Maar ook de pottenbakker vernietigd de mislukte creaties.
Gaitema schreef:Heel de schepping is uit liefde geschapen, want God is liefde. Echter wat betreft de genen die het voorwerp zijn van Zijn spot, die hebben alles wat ze hebben verloren door het holle en het lege van wat de leugen beloofd te volgen. Ze gingen de beloftes van satan achter na, vanuit een diep gewortelde egoïsme en liefdeloosheid in hun harten. God kan dan niet anders dan die genen uitleveren. Wat hij dan haat is niet zijn eigen meesterwerk waaraan Hij ooit begonnen is, maar de duisternis en het verval wat er van geworden is. De demonische geaardheid haat Hij.
Precies, en die demonische geaardheid zit in alle mensen op deze wereld, ook in ons christenen. Toch redt God er velen (niet allen) welke Hij aanraakt opdat ze tot geloof in Jezus komen. Zelfs de mate van geloof wordt bepaalt door God leert de bijbel.
Gaitema schreef:Echter Zijn meesterwerk blijft Hem lief en "daarom" begon Hij met een boetseerwerk van de kruisiging. Immers wat de genen betreft die erdoor gered worden, ook op hen is van toepassing de woorden:

Romeinen 3:10-12

10 Zo staat er ook geschreven:
‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
11 er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
12 Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één.
Eens, maar niet voor alle mensen en daar ging onze discussie om.

Gaitema schreef:Als dit dan de realiteit is, dat alles in duisternis gehuld was en aan de geaardheid van demonen gelijk geworden. Wat had Hij dan lief?
Kijk eens naar een aantal voorbeelden:
Sommige mensen op aarde lijken netjes en vroom te leven voor de buitenwereld, maar toch geeft God deze mensen niet het geloof.
Anderen die in de gevangenis zitten wegens zware delicten raakt God wel aan en komen wel tot geloof in Christus en beteren hun leven.
God ziet de mens aan in het hart en naar alle waarschijnlijkheid is het hart van de gevangene (moordenaar) liefdevoller dan van de "vroom" en netjeslevende medemens.
Gaitema schreef:Zo lief heeft God zijn schepping gehad, dat Hij ter bevrijding ervan Zijn zoon gestuurd heeft, opdat een ieder die zich door Hem laat redden, waarlijk bevrijdt zal worden. Eeuwig zullen ze leven.
Ieder die God wil redden, het is niet onze keuze, want er zal niemand voor Jezus kunnen kiezen tenzij God het wil, leert de bijbel.

Gaitema schreef:Jakobus 2:14-19
14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? 15 Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, 16 en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? 17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. 18 Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof. 19 U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen.
Dank je voor deze tekst die bruikbaar voor me is in de discussie over de Wet. :D
Want het laat zien dat de Wet doen dus een resultaat is van geloof en geen voorwaarde. In de context waar jij het nu gebruikt kan ik er helaas niet zoveel mee.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Ieder die God wil redden, het is niet onze keuze, want er zal niemand voor Jezus kunnen kiezen tenzij God het wil, leert de bijbel.
Maar God wil het! Het begint bij Hem! Degenen die in Mat. 13 worden bedoeld met het vijandelijk zaad kunnen en willen die keus niet maken.
Maar ze zijn niet te verontschuldigen.

Het kiezen gebeurt naar het eeuwig raadsbesluit van God. Degenen die God schiep zijn de uitverkorenen. ze zullen komen. Het begint met het roepen van God (maar het vijandelijk zaad zal niet komen!):

Kies dan het leven, opdat u leeft, u en uw nageslacht, Deut. 30:19

Maar als het in uw ogen kwalijk is de HEERE te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen: óf de goden die uw vaderen, die aan de overzijde van de rivier woonden, gediend hebben, óf de goden van de Amorieten, van wie u het land bewoont. Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen de HEERE dienen! (Jozua 24:15)

Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Ertegen kiezen:

Lucas 13:Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt die naar u toe gezonden zijn, hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild!

Rom. 1:18 Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken,
19 omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.
20 Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.
Dank je voor deze tekst (Jac. 2:14-19) die bruikbaar voor me is in de discussie over de Wet. :D
Want het laat zien dat de Wet doen dus een resultaat is van geloof en geen voorwaarde.
Mee eens.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:Kies dan het leven, opdat u leeft, u en uw nageslacht, Deut. 30:19

Dit is in OT en dus niet van toepassing op het geloof dat God schenkt in Christus aan ook niet-Joden.

Adinomis schreef:Maar als het in uw ogen kwalijk is de HEERE te dienen, kies voor u heden wie u zult dienen: óf de goden die uw vaderen, die aan de overzijde van de rivier woonden, gediend hebben, óf de goden van de Amorieten, van wie u het land bewoont. Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen de HEERE dienen! (Jozua 24:15)

Idem, is OT en gaat over het feit of Israel voor God kiest of de afgoden, het is onbruikbaar voor het offer aanvaarden van Christus.

Adinomis schreef:Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
vers 13 zet alles weet in de context en refereert denk ik naar de gelijkenis over het zaad. Alleen die God gezaaid heeft zal Hij geloof schenken.
die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.

Adinomis schreef:Ertegen kiezen:
Lucas 13:Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt die naar u toe gezonden zijn, hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild!

Zie vers 31, waar ook Farizeers Jezus trachtten te beschermen en waarschuwen.
31 Op diezelfde dag kwamen er enige Farizeeën en zeiden tegen Hem: Ga weg en vertrek vanhier, want Herodes wil U doden.
Verder spreekt Jezus hier over de geschiedenis, waarin Israel de profeten ook doodden wanneer God profeten stuurde, omdat zij niet wilden luisteren. Jezus legt hier alleen maar de link naar het feit dat ze Hem ook zullen doden.

Adinomis schreef:Rom. 1:18 Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken,
19 omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.
20 Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.
In de erop volgende verzen wordt duidelijk waarover dit gaat Adinomis:
Zij kenden God zegt de vers, maar dankten en verheerlijken God nooit. Heden ten dage zien we dat ook weer onder Christenen.
Ook gaat dit over afgoderij waarvoor geen verontschuldiging is.
21 Want zij hebben, hoewel zij God kennen, Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar zij zijn verdwaasd in hun overwegingen en hun onverstandig hart is verduisterd.
22 Terwijl zij zich uitgaven voor wijzen, zijn zij dwaas geworden,
23 en hebben zij de heerlijkheid van de onvergankelijke God vervangen door een beeld dat lijkt op een vergankelijk mens, op vogels en op viervoetige en kruipende dieren.

verderop laat zelfs weer zien dat God deze mensen juist aan het kwade overgeeft, zoals losbandigheid, homoseksualiteit etc.
24 Daarom ook heeft God hen in de begeerten van hun hart overgegeven aan de onreinheid om hun lichamen onder elkaar te onteren.
25 Zij hebben de waarheid van God vervangen door de leugen, en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, Die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen.

Kortom, dit hele vers gaat niet over het wel of niet aannemen van Jezus Zijn Offer, want dan zouden alle niet christenen homoseksueel zijn. ;)
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Joh.1: 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 05 mei 2014, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef: Dan het blauw gedrukte: mij dunkt dat daar toch staat dat niet alle Israëlieten werkelijk Israëlieten zijn in Gods ogen. Het dunkt dat enkel die genen door God voor Israëlieten worden aangezien, die ook werkelijk zich aan de belofte vast klampen.
Niet alle inwoners in Israël zijn Joods en dus geen afstammeling van het zaad uit de lijn Abraham, Isaac en Jacob. Al de anderen vallen inderdaad niet onder het Israël. Deze discussie is hier al eerder gevoerd.
Dat klopt. Maar je leest zo je klemtoon te luisteren het toch puur als naar de DNA bekeken.
Dat lees ik dus echt anders. Ik zelf vind het gered worden op basis van kom af puur racisme.
Ik geloof niet dat God racistisch is.
Gaitema schreef: De aangedragen hyperlinken daarover zijn leuk, maar voor mij geen bewijs, alleen een poging om God Zijn Woord te verzachten (wat mij betreft).
Nee, dat zie ik niet zo. Ik vorm mij een beeld van Gods karakter en probeer Hem te begrijpen. Dat gaat verder dan het lezen van letters op papier. Zoals ik al zei: je moet muziek spelen door in de huid van de componist te kruipen en niet door puur maar noten van papier te lezen.
Gaitema schreef:
Maar ook de pottenbakker vernietigd de mislukte creaties.
God mislukt nooit wat. Dat is een inkopper :clown:
Kijk eens naar een aantal voorbeelden:
Sommige mensen op aarde lijken netjes en vroom te leven voor de buitenwereld, maar toch geeft God deze mensen niet het geloof.
Anderen die in de gevangenis zitten wegens zware delicten raakt God wel aan en komen wel tot geloof in Christus en beteren hun leven.
God ziet de mens aan in het hart en naar alle waarschijnlijkheid is het hart van de gevangene (moordenaar) liefdevoller dan van de "vroom" en netjeslevende medemens.
Dan heeft Hij dus toch een reden om de keuze te maken. Dat zei ik ook. Hij kijkt in het diepste van zijn of haar hart.
Echter spelen culturen ook een rol. Bepaalde dingen zijn aangeleerd in groepen. Zo is Nederland heel lastig te bereiken voor het evangelie.
Hier in het westen denken ze erg rationeel. Ook welvaart speelt mee. Waar veel welvaart de mensen in beslag heeft genomen, is het lastig vertoeven voor de Heilige Geest. Een derde wereldoorlog zou daar nog wel wat verandering in kunnen brengen :?
Hoe pakt God ook weer ongehoorzame volken aan? Uhh, even denken :(
Gaitema schreef: Ieder die God wil redden, het is niet onze keuze, want er zal niemand voor Jezus kunnen kiezen tenzij God het wil, leert de bijbel.
Ik geloof dat God de mens keuzevrijheid in zijn hart gegeven heeft. Ieder mens kan in zijn hart de liefde volgen of tegenstaan.
Mensen kunnen ook openstaan voor geestelijke bedieningen in het geloof of niet. Een pinksterspreker vertelde me dat kerkelijke culturen invloed hebben op hoe christenen zich ontwikkelen. Doordat in onze kerk volgens hem erg het accent ligt op het geloven in Jezus alsof het een eindstation is, blijven ze bij ons vaak geestelijk kleine christenen. Immers is Jezus niet het eindstation of het doel, maar het begin van een weg die je met Hem gaat. Het leven houdt niet op bij het geloven in Jezus, maar begint vanuit het geloof in Jezus. Een opstandingsgeloof.
Hij was in onze kerk en had van God doorgekregen dat er slechts één persoon in onze gemeente zijn leven aan Jezus zou geven. Wie dat was, kon hij me niet zeggen. Dat wist hij zelf ook niet, maar het was voor hem erg frustrerend. Het kon volgens hem ook één van de pinksterbezoekers zijn, omdat er een pinksterchristen een getuigenis gaf in deze jeugddienst op mijn uitnodiging. Enkelen van zijn gemeente waren met hem meegekomen. Eén ervan betrof de jonge man van 28 die me er om vergeving vroeg, dat hij me op mijn veertiende in elkaar geslagen had.
De pinksterspreker vertelde me daarna dat probleem kan komen omdat onze gemeente zo gericht is op het geloven in Jezus, alsof dat het einddoel is.
Deze zelfde spreker heeft me ook eens eerder bij een bezoek op mijn uitnodiging gebeden dat satan me zou verlaten overigens.
Drie keer had ik hem uitgenodigd en drie keer kwam hij, nadat God hem naar ons liet toe gaan.
Toen ik dat allemaal tot me door liet dringen en me bewust was van zijn directe contact met God, kreeg ik het wel even knap benauwd.
Alles kwam voor mij in een heel ander perspectief te staan. In feite had ik God drie keer uitgenodigd te komen en Hij kwam ons drie keer bezoeken. De geestelijke werkelijkheid werd even erbij vermeld :?
Gaitema schreef:Jakobus 2:14-19
Dank je voor deze tekst die bruikbaar voor me is in de discussie over de Wet. :D
Want het laat zien dat de Wet doen dus een resultaat is van geloof en geen voorwaarde. In de context waar jij het nu gebruikt kan ik er helaas niet zoveel mee.
Misschien dat het je nu duidelijk is, nu ik gedeeld heb wat het probleem is met de gemeente waar ik in zit. Wel geloven in Jezus, maar niemand geeft zijn of haar leven aan Jezus. Snap je nu waarom ik zo de nadruk op deze tekst leg?

Waar je hart is, daar zal je schat zijn.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef: vers 13 zet alles weet in de context en refereert denk ik naar de gelijkenis over het zaad. Alleen die God gezaaid heeft zal Hij geloof schenken.
die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
Hier zie ik weer staan dat het helemaal niets zegt of je ouders joods of heidens zijn. Het gaat erom of je uit God geboren bent.
Bedenk immers dat je aardse ouders niet werkelijk je ouders zijn in relatie tot God en Jezus. Ze zijn op zijn best je broer en je zus die je als pleegkind van God die werkelijk en alleen onze Vader is hebben ontvangen. Of je bij Gods hoort of niet heeft totaal niets met de wellusten van één man (dus de gemeenschap tussen je ouders) te maken, maar met het feit of je in Christus wedergeboren zal zijn of niet. In het bewust zijn dat God ons allemaal geschapen heeft en enkel onze Vader dus is.

Het is zo aards denken om te geloven dat het iets toevoegt of je ouders nu joods zijn of niet. Het is gewoon blind en zo tegen Gods werkelijke bedoelingen in.

Het zou wat zijn. Als je maar een joodse moeder hebt (want in die lijn moet het zijn), dan kan je alles doen wat God verboden heeft, want je zal immers toch gered worden. Hoe hard zal de waarheid voor hem boven water komen. Even zo met de christen. Ja als je maar geloofd in Jezus, dan kan je alles doen wat God verboden heeft, want je zal toch gered worden. Hoe hard zal de waarheid voor hem boven water komen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Adinomis schreef:Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; [/i]
vers 13 zet alles weet in de context en refereert denk ik naar de gelijkenis over het zaad. Alleen die God gezaaid heeft zal Hij geloof schenken.
Ik denk dat we met deze reactie op één lijn kunnen komen. Uit de tekst blijkt dat we niet vanzelfsprekend kinderen van God zijn. We moeten Christus aannemen om het te worden. Dat is wedergeboorte,
Onze natuurlijke geboorte maakt ons geen kind van God. Het is inderdaad goed al deze teksten in hun context te lezen.
Wat je zegt "alleen die God gezaaid heeft zal Hij geloof schenken." Dat is waar, dat is de sleutel!! Wat God van de beginne van plan was zal Hij ook tot volheid brengen.
Maar een vijand kwam stiekem, toen allen sliepen en zaaide er onkruid tussen. Wij zien het onderscheid niet. Dat onkruid kan en wil zich niet bekeren. Het is bestemd om bij de oogst verbrand te worden. Math. 13.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
callista

Bericht door callista »

Aidinimis schreef
Maar een vijand kwam stiekem, toen allen sliepen en zaaide er onkruid tussen.
Wij zien het onderscheid niet.
Dat onkruid kan en wil zich niet bekeren.

Het is bestemd om bij de oogst verbrand te worden. Math. 13.
:roll:
mijn tuin bestaat voornamelijk uit onkruid en ik sta elk jaar weer versteld van de schoonheid...het komt op waar het wil en daar hoort het ook en heeft het nut.
en verbranden?
natuurlijk niet......ook 'onkruid' maakt deel uit van de natuur...en kan je vaak verrassen....we kunnen er wat van leren.
zonder brandnetels in de tuin krijg je n.l. ook geen vlinders.
callista

Bericht door callista »

@Adinomis schreef;
Uit de tekst blijkt dat we niet vanzelfsprekend kinderen van God zijn.
We moeten Christus aannemen om het te worden.
Dat is wedergeboorte,
Onze natuurlijke geboorte maakt ons geen kind van God.

Het is inderdaad goed al deze teksten in hun context te lezen.
inderdaad
"Laat ONS mensen maken naar ONS beeld en ONZE gelijkenis""
die tekst geeft duidelijk weer wat daarmee bedoeld wordt.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

callista schreef:Aidinimis schreef

mijn tuin bestaat voornamelijk uit onkruid en ik sta elk jaar weer versteld van de schoonheid...het komt op waar het wil en daar hoort het ook en heeft het nut.
en verbranden?
natuurlijk niet......ook 'onkruid' maakt deel uit van de natuur...en kan je vaak verrassen....we kunnen er wat van leren.
Onkruid kan ook heel mooi zijn. Het is maar net wat je als onkruid bestempelt. Bij wat men "onkruid" noemt zitten veel kruiden en geneeskrachtige plantjes. Ook hele mooie bloempjes.
Je kunt er zeker veel van leren. Ik herinner me mijn herbarium waarvoor ik een 9 kreeg. Prachtig! Geniet maar van je tuin!
Echt onkruid is datgene wat het gekweekte gewas probeert te verstikken, te overwoekeren en te belemmeren in de groei.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik vind dit wel even een heerlijke luchtige zijweg. Ik doe even mee :D
Ik heb wilde aardbeien in mijn tuin. Ze groeien letterlijk overal, hoewel ik het als gewone planten in mijn tuin heb eigenlijk, maar ze groeien nu tussen de stoeptegels en de muur van mijn huis. Ik denk dat ze mijn huis pogen te verplaatsen om meer vrijheid te geven :clown:

Maar goed, onkruid verstikt in mijn tuin eigenlijk niet wat. Het zijn juist die vaste planten die je in de gaten moet houden. Nu heb ik ook nog een klimop. De Blauwe Regen zoekt ook altijd een weg tussen de planten over de grond. Soms let je niet op en ben je na een paar weken opeens stengels van 2 meter aan het snoeien! Onvoorstelbaar. Varens zijn ook leuk. Die kruipen net als de wilde aardbeien overal via de wortels naar toe. Zoekt steeds nieuwe wegen om heel je tuin te doorkruizen, als je niet oplet! In het voorjaar meer dan tien varens verdelgt in 4 beurten. Iedere keer vond ik er weer één geniep in wurgstand tussen een paar andere planten :mrgreen:
Blauwe druifjes zijn ook net konijnen. Ze beginnen op één plek. Tien jaar later heb je ze overal in je tuin!
Houd ze in de gaten! Het zijn net nomadenvolken.

Even een vergelijk: zo gingen de joden ook over de wereld. Zo kan de hele wereld getuige zijn van wat ze doen. :)
Piebe

Bericht door Piebe »

callista schreef:Aidinimis schreef

en verbranden?
Ik ken mensen die zonder schroom een tiental euro's stukgooien voor wat onkruid om het vervolgens in de waterpijp te verbranden. :mrgreen:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Het zou kunnen zijn dat God toch een plan heeft met heel Israël dat aan het einde van de strijd over is.
Ik moest net denken aan de woorden: "Als de volheid van de heidenen is binnengegaan, zal heel Israël worden gered."
Letterlijk is het heel Israël.
Ik dacht aan de 40 jarige uittocht door de woestijn. Vele joden sneuvelden vanwege hun ontrouw en Baäloffers.
Maar God heeft wel een groep binnen geleid. Israël heeft in de tweede wereldoorlog harde klappen gehad. Miljoenen mensen verloren.
Sinds dien is de uittocht uit de wereld naar Israël begonnen. God had ook voorzegt dat Hij in de laatste dagen iets nieuws zou gaan doen: "Mijn volk zal Mij gaan zoeken."

Een docu op tv zag ik van een joodse tvmaker op de Nederlandse omroep. Nederlandse joden van de derde generatie werden geïnterviewd over wat ze mee kregen van de oorlog. Voor veel van hen is het gevoelsmatig nog steeds de jaren 40. Ze kennen de huizen waar de joden zijn omgebracht. De families die daar woonden. De verhalen van fatsoenlijke burgers die hen oppakten en deporteerden. De wetenschap is er voor hen dat gewone burgers opeens je vijanden kunnen worden en je kunnen vervolgen. Het kost hen erg veel moeite mensen te kunnen vertrouwen. Trouma's van de oorlog is overgeleverd tot op de generaties van vandaag. Ze hebben allemaal het gemeenschappelijke gevoel van zekerheid dat ze nu een land hebben waar ze altijd naar toe kunnen. Waar ze thuis en veilig zijn, voor het geval dat.. er weer een catastrofe komt.
Ik kan toch merken bij het kijken van deze documentaire dat het een diepe indruk op me maakt.
Dat bewustzijn dat gewone burgers in de eindstrijd tegen je kunnen keren en je kunnen vervolgen kennen de christenen ook wel, maar we zijn in de rust en vrede die deze tijd lijkt te hebben ons er niet zo van doordrongen. We leven het gewone leven.
Voor hen is de oorlog nooit voorbij geweest. Nou ja, voor een groot deel van hen. Anderen hebben daar minder last van.

Zou het zo kunnen zijn dat God met deze restant een plan heeft en dat het bewust gaat om het Israël van straks? De laatste dagen?
Wie dat dan ook mogen zijn. Die Israël van straks. Overlopers die heulen met de vijand niet meegerekend. Heel "dat" Israël, dat dan weer in het nauw wordt gedreven te midden van de vijanden, zullen ze samen met de in nauw gedreven volheid van de heidenen die bij Jezus horen worden gered?

Ik geloof dat het allemaal te maken heeft met het moment dat Jezus op de wolken komt en Zijn twee kuddes verlost.
De ene kudde: in het nauw gedreven "Israël" en de andere kudde: in het nauw gedreven "kinderen van God uit de heidenen"
Zie de Koning komt. Lang leve de Koning! Hij bevrijdt Zijn nieuwe volk van de verdrukkers!
De oorlog is voorbij. Lang leve de Leeuw van Juda!

Wel op Gods manier. Ik zie te figuurlijke teksten om het tot een moderne oorlogsvoering te rekenen.
Nee, het is een hemels leger en een hemelse zegen met een hemelse rijk dat aanvangt.
Een nieuwe wereld. Een selectie tussen levenden en doden. Wapens komen daar niet bij te pas.
Eerder gebruikt God zijn eigen middelen: de natuur! De lucht uit hun longen. De macht om geesten hun bestemming te geven,
geheel conform hun geestelijke staat van zijn.

Jezus zal dan zeggen: "toen Ik honger had..."
Anja

Bericht door Anja »

Ik denk dat het echt gaat om een Koninkrijk niet op deze wereld. Lucas17 zegt namelijk:
29 Maar op de dag, waarop Lot uit Sodom ging, regende vuur en zwavel van de hemel en verdelgde hen allen. 30 Op dezelfde wijze zal het gaan op de dag, waarop de Zoon des mensen geopenbaard wordt.
Deze website over het werk van de - niet onomstreden - Ron Wyatt beschrijft vermoedens en de archeologische vondsten die die vermoedens staven, over de plaats waar Sodom en Gomorra zich zouden kunnen hebben bevonden:

http://www.arkdiscovery.com/sodom_&_gomorrah.htm
Laatst gewijzigd door Anja op 06 mei 2014, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Interessant :)

Ik bedoel overigens ook dat met de wederkomst van Jezus christen en jood wordt meegenomen door Jezus.
Wat ik boeiend vind aan je aangehaalde tekst is dat er zo duidelijk staat wat er dan met de aarde gebeurd.
Duidelijk een vergaan van deze huidige wereld, zonder een voortzetting van de aarde.
Waar ik aan zit te denken is het Israël van voor de wederkomst van Jezus, tijdens de heerschappij van de antichrist en de derde wereldoorlog.
Dan zou het best wel eens kunnen zijn dat God weer een duidelijke tegenstelling gaat brengen tussen de mensen die Hem trouw willen dienen en de genen die tegen Hem zijn. God laat al een duidelijke tegenstelling zien tussen de schapen en de bokken.
Wanneer je dan die schapen duidelijk ziet opgejaagd worden, kan je ook duidelijk zien wie "heel Israël en de volheid uit de heidenen" zijn.
De rest schaart zich bij de vijanden aan en vervolgd hen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef: Overigens vind ik dat je een mooie uitleg gaf over Gods plan met Jezus voor Israël.
Al geloof ik dat God voor de wederkomst van Jezus wel heel veel joden laten bekeren tot Jezus,
maar dat je ook onder de joden de kaft van de koren zal zien gescheiden worden.
Er staan verzen in de bijbel dat niet alle joden werkelijk joden zijn. Als Jezus het wil kon hij zelfs van stenen joden maken.
In de uittocht uit Egypte zie je ook dat God behoorlijk de kaft van de koren ging scheiden.
Wel denk ik dat in de tweede wereldoorlog het joodse volk zo'n opdoffer heeft gehad, dat zij erdoor wel scherp gesteld zijn op Zijn komst
en erdoor Hem zijn gaan zoeken. Dat werpt nu al vruchten af.
Dit topic draagt de titel "herstel van Israël". Ik wil proberen weer terug te gaan naar dit onderwerp, uitgaande van dit bericht.
Gaitema schrijft dat God voor de wederkomst van Jezus heel veel Joden zal laten bekeren tot Jezus.
Dat proces is nu al gaande. Er ontstaan steeds meer gemeentes waarin Yeshua Hashiach als Verlosser wordt erkend.
Maar ook onder de orthodoxie is een toenemend sterk verlangen gaande om alles van God te verwachten.
Toevallig zag ik deze vrolijke Israëlische dans. Wat ze daar zingen komt ongeveer hierop neer:

Wij zijn gelovigen
En we hebben niemand te vertrouwen
Maar behalve onze
onze Vader
Israël moet op de Naam vertrouwen, Hij is onze hulp en schild.

Jazeker, het is Oud-Testamentisch. Jezus wordt (nog) niet erkend. God heeft volgens de beelden uit Ezechiël 37 eerst het nationaal herstel gegeven.
Binnen dit kader kan de ontwikkeling doorgaan. Steeds zie ik op de tv beelden van grote getalen Joden die bij de Klaagmuur bidden tot God de Vader.
God pakt het op waar ze gebleven waren. Het Verbond met Abraham is een eeuwigdurend verbond. Via deze weg zullen ze Christus ontmoeten.

Dan wordt werkelijkheid wat in Zach. 12 is geprofeteerd:

9 Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen.
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Dan zal de profetie werkelijkheid worden die de engel tot Maria uitsprak:

Lukas 1:32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven, 33 en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen.

En wie tot de echte Joden behoren zoals God het bedoeld heeft dat weet God alleen. Ik geloof dat wij ons geestelijk bij hen kunnen aansluiten omdat we door Christus geënt zijn op deze olijfboom (Rom.11).
Dan is vervuld wat Efeze 2 zegt:
medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is. 21 In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, 22 in wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.

Eerst komt nog het duizendjarig Vrederijk waarbij de wet uit Sion zal uitgaan.

En uiteindelijk zal het Nieuw Jeruzalem op aarde neerdalen en God zal bij de mensen wonen. Een hemels koninkrijk. En God zal alles in allen zijn, Halleluja!!
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wel een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want die oude is er niet meer, zoals Anja dat mooi liet zien met hoe het gaan zal, al bij de wederkomst van Jezus. Dus voor het duizendjarige rijk. Voor de rest lijkt het me goed wat je beschrijft :)

Dus we lezen in de bijbel dat de wederkomst zal zijn, zoals het met vuur is gegaan met Sodom en Gemorra voor Gods vijanden.
De komst van het nieuw Jeruzalem lezen we erbij in Openbaring dat het een nieuwe hemel en een nieuwe aarde is:
Openbaring 21:1-3

Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde
21
1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn.

Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:Interessant :)
:)
Ik bedoel overigens ook dat met de wederkomst van Jezus christen en jood wordt meegenomen door Jezus.
Oh ja, ik lees net je berichtje terug en ik zie nu dat je met " heel Israël" het moment bedoelde helemaal aan het einde van de grote verdrukking.

Bedankt voor het delen van jouw gedachten en visie daarover, want de manier waarop je dat doet, dat is voor mij goed leesbaar.
Wat ik boeiend vind aan je aangehaalde tekst is dat er zo duidelijk staat wat er dan met de aarde gebeurd.
Duidelijk een vergaan van deze huidige wereld, zonder een voortzetting van de aarde.
Ja. Duidelijker kan het bijna niet he. In Jesaja staat ook veel, maar nergens zo helder als de woorden van de Here Jezus zelf in Lucas 17. Sommige mensen zijn van mening dat het duizendjarige rijk op deze oude aarde zal zijn. Ik denk van niet. Ik denk , net als jij, dat het duizendjarige rijk op de nieuwe aarde zal zijn.
Waar ik aan zit te denken is het Israël van voor de wederkomst van Jezus, tijdens de heerschappij van de antichrist en de derde wereldoorlog.
Dan zou het best wel eens kunnen zijn dat God weer een duidelijke tegenstelling gaat brengen tussen de mensen die Hem trouw willen dienen en de genen die tegen Hem zijn. God laat al een duidelijke tegenstelling zien tussen de schapen en de bokken.
Wanneer je dan die schapen duidelijk ziet opgejaagd worden, kan je ook duidelijk zien wie "heel Israël en de volheid uit de heidenen" zijn.
De rest schaart zich bij de vijanden aan en vervolgd hen.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt. De antichrist heeft nou eenmaal een functie.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 06 mei 2014, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Dat klopt. Maar je leest zo je klemtoon te luisteren het toch puur als naar de DNA bekeken.
Dat lees ik dus echt anders. Ik zelf vind het gered worden op basis van kom af puur racisme.
Ik geloof niet dat God racistisch is.
Is geen racisme ban God, maar het nakomen van Zijn Eeuwige Beloften aan Abraham Isaac en Jacob en hun zaad waaruit het volk Israel is ontstaan.
Gaitema schreef:
ericjan schreef: De aangedragen hyperlinken daarover zijn leuk, maar voor mij geen bewijs, alleen een poging om God Zijn Woord te verzachten (wat mij betreft).
Nee, dat zie ik niet zo. Ik vorm mij een beeld van Gods karakter en probeer Hem te begrijpen. Dat gaat verder dan het lezen van letters op papier. Zoals ik al zei: je moet muziek spelen door in de huid van de componist te kruipen en niet door puur maar noten van papier te lezen.
Maar als je de noten op papier anders gaat interpreteren dan ze er staan speel je ook andere muziek dan de bedoeling ervan was. ;)
Gaitema schreef:
ericjan schreef: Maar ook de pottenbakker vernietigd de mislukte creaties.
God mislukt nooit wat. Dat is een inkopper :clown:
Klopt, dus de mismaakte potten gecreëerd door de vijand van de pottenbakker zullen worden vernietigd als onkruid.
Gaitema schreef:
ericjan schreef: Kijk eens naar een aantal voorbeelden:
Dan heeft Hij dus toch een reden om de keuze te maken. Dat zei ik ook. Hij kijkt in het diepste van zijn of haar hart.
Echter spelen culturen ook een rol. Bepaalde dingen zijn aangeleerd in groepen. Zo is Nederland heel lastig te bereiken voor het evangelie.
Hier in het westen denken ze erg rationeel. Ook welvaart speelt mee. Waar veel welvaart de mensen in beslag heeft genomen, is het lastig vertoeven voor de Heilige Geest. Een derde wereldoorlog zou daar nog wel wat verandering in kunnen brengen :?
Hoe pakt God ook weer ongehoorzame volken aan? Uhh, even denken :(
Ik denk dat we als christelijke kerk die reden binnen onszelf zouden moeten zoeken en niet erbuiten. In Europa maken we van onze kerk doorgaans een zooitje Gaitema, daarbij stellen we ons doorgaans op als vijand van God Zijn Uitverkoren volk en dus heeft God Zich uit onze kerken terug getrokken. Zijn Zegen is minder.
Gaitema schreef:
ericjan schreef: Ieder die God wil redden, het is niet onze keuze, want er zal niemand voor Jezus kunnen kiezen tenzij God het wil, leert de bijbel.
Ik geloof dat God de mens keuzevrijheid in zijn hart gegeven heeft. Ieder mens kan in zijn hart de liefde volgen of tegenstaan.
Vergeet niet dat vele niet christenen zeer liefdevol zijn, hulpgevend, medelevend etc. Liefde is geen exclusieve eigenschap van een christen.
Gaitema schreef:
ericjan schreef:Jakobus 2:14-19
Misschien dat het je nu duidelijk is, nu ik gedeeld heb wat het probleem is met de gemeente waar ik in zit. Wel geloven in Jezus, maar niemand geeft zijn of haar leven aan Jezus. Snap je nu waarom ik zo de nadruk op deze tekst leg?[/quote]
Doel je hier op het feit dat er vele "naam" christenen zijn?
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef: vers 13 zet alles weet in de context en refereert denk ik naar de gelijkenis over het zaad. Alleen die God gezaaid heeft zal Hij geloof schenken.
Hier zie ik weer staan dat het helemaal niets zegt of je ouders joods of heidens zijn. Het gaat erom of je uit God geboren bent.
Een Jood is uberhaubt door afstamming uit God geboren, bij ons uit de heidenen is dat niet altijd het geval, alleen degenen aan wie God geloof in Jezus schenkt. Die zijn geënt op de Olijfboom waar de Joden al van nature deel van zijn.
Vergeet niet dat ook in het oude Israel zondaars waren, juist voor hen heeft Jezus Zijn kruisoffer gebracht, zij worstelden met de Wet, wij uit de heidenen gingen gewoon verloren. Maar ook deze zondaars hoorden (ondanks hun zonden) tot het uitverkoren volk Israel.
Gaitema schreef:
ericjan schreef:Bedenk immers dat je aardse ouders niet werkelijk je ouders zijn in relatie tot God en Jezus. Ze zijn op zijn best je broer en je zus die je als pleegkind van God die werkelijk en alleen onze Vader is hebben ontvangen. Of je bij Gods hoort of niet heeft totaal niets met de wellusten van één man (dus de gemeenschap tussen je ouders) te maken, maar met het feit of je in Christus wedergeboren zal zijn of niet.
Als het goed is heeft het niets met wellust te maken maar met liefde tussen een man en vrouw. De wereld maakt het tot een wellust.
Gaitema schreef:Het is zo aards denken om te geloven dat het iets toevoegt of je ouders nu joods zijn of niet. Het is gewoon blind en zo tegen Gods werkelijke bedoelingen in.
Zo staat het woordelijk in de bijbel, alleen de wereld (ook de christelijke wereld) heeft de Joden er altijd om gehaat. :(
Gaitema schreef:Het zou wat zijn. Als je maar een joodse moeder hebt (want in die lijn moet het zijn), dan kan je alles doen wat God verboden heeft, want je zal immers toch gered worden.
Je gaat hier totaal voorbij aan de Wet gaitema. De Wet van God is heel belangrijk voor een Jood.
Daarbij is het niet anders dan bij ons christenen toch? Ook wij christenen ontvangen vergeving van God in Christus.
Wij uit de heidenen ontvangen dus DEZELFDE genade dan de Joden dat krijgen. Wat is daaraan oneerlijk?
Itamar

Bericht door Itamar »

Beste ericjan,
De Wet van God is heel belangrijk voor een Jood.
Welke wet was dat dan?
Waarom voor de "Jood".
Wie is de/een Jood!
Waarom niet voor de/alle Israëlieten?
Een hartelijke groet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Itamar schreef:Beste ericjan,
De Wet van God is heel belangrijk voor een Jood.
Welke wet was dat dan?
De Wet van God uit de bijbel
Itamar schreef:Waarom voor de "Jood".
De Jood is het volk van God. Wie Joden kent weet hoe serieus ze omgaan met de Wet.
Itamar schreef:Wie is de/een Jood!
Waarom niet voor de/alle Israëlieten?
De Jood = Israëliet.