Mullog schreef: 25 sep 2023, 18:18
Petra schreef: 25 sep 2023, 17:57
Niet intelligent genoeg.

sja ..de beste man is cum laude afgestudeerd in wiskunde en filosofie en gepromoveerd op systematische wijsbegeerte. Daarom weet ie i.i.g. vrij aardig te redeneren kan ie zijn stellingen beargumenteerd onderbouwen, m.b.v. analytische filosofie en modale logica. Naar mijn weten staat zijn modaal-epistemisch Godsargument nog steeds als een huis.
Dit i.i.t. tot mensen die maar wat roeptoeteren uit hun buikgevoel zonder enige onderbouwing. Dus ja..ik heb daar wel waardering voor.
Ik dacht dat het modaal-epistemisch Godsargument inmiddels wel zijn langste tijd gehad had
Misschien trekt het niet zoveel aandacht meer, maar naar mijn weten is het nog steeds niet omver geschopt. Het zit ook best wel kunstig in mekaar.
Er zijn wel tegenreacties geweest (zat

), maar nog steeds niet zodanig dat het argument niet meer staat. Hij kon ze allemaal weerleggen.
Petra schreef: 25 sep 2023, 17:57
Ik vind de opmerking van DBI wel hout snijden, er is geen finetuning
Dat kan dat jij dat vindt.
Maar goed.. mensen vinden zoveel.
Naar mijn weten gaat het bij fine-tuning om de waarneming dat bepaalde natuurlijke constanten en parameters in het universum precies lijken te zijn afgestemd op waarden die het ontstaan van complexe structuren zoals sterren, planeten en leven mogelijk maken.
Dát het zo is.. is naar mijn weten een feitelijke waarneming. (Anders waren we er niet geweest) Hoe en waarom het zo is, is de grote vraag. Maar goed, dit weet DBI volgens mij ook wel. En jij toch ook lijkt mij. Het zou kunnen dat het weer vooral terminologie stoeien is, omdat dit woord voor hullie besmet is geraakt door de creationisten bv.
Wat DBI stelde klopt volgens mij niet helemaal. Fine-tuning betreft de mogelijkheid van levensvriendelijke omgevingen binnen bepaalde bereiken van parameterwaarden in het universum, maar dat betekent niet dat het hele universum geschikt is voor leven. Het gaat wel degelijk over het hele universum omdat het fenomeen zich manifesteert in de eigenschappen en gedrag van het universum
als geheel. (Het is van toepassing op meerdere natuurlijke constanten en parameters die in de hele kosmos gelden, zoals de zwaartekrachtconstante en de elektromagnetische constante).
En dat op een manier die complexe levensvormen mogelijk maakt.
Wat DBI schreef haakt wel aan bij de optie "natuurlijke verklaringen". Het idee van een multiversum waarin verschillende universums verschillende sets van constanten hebben. (En dat was optie wat Peda optie C had genoemd).