Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Daar kan ik mij echt niet in vinden. Alleen de Joden die nu tot geloof komen behoren bij de Gemeente en vormen één Lichaam en delen in de hemelse zegeningen, als zij sterven nu zonder de Heer te accepteren zijn zij op grond van ongeloof verloren. Er is nooit sprake van jaloezie op Israël en als ik weet wat hen nog te wachten staat huilt mijn hart.
Maar ga rustig verder om jaloers te zijn op een volk wat de Here Jezus heeft verworpen , welk volk danook. God spreekt in deze dagen tot het individu en het spreken tot de volkeren is nog toekomst.

Het evangelie doet het beter in Israël? Ben je wel eens bij de Klaagmuur geweest en heb je de Joden verteld over Jezus Christus, nou ik wel, en ik werd in mijn gezicht gespuugd en militairen zeer bewapend... verboden mij om te evangeliseren.
Sorry Wilsophie, maar jou hier kennend, kan ik me goed voorstellen dat ze in je gezicht gespuwd hebben. Ik heb jaren gewerkt in Israel en gezien hoe sommige christenen dat menen te moeten doen, arrogant met het vingertje wijzend ipv een liefdevolle arm om hen heen hen steunen in de wereld en tegen alle vijanden. DAN zouden de Joden verbaasd zijn (eerst terecht wantrouwend na eeuwen vervolging van hen tot op de dag van vandaag), maar na een lange tijd zal het vertrouwen gewonnen zijn. Als vriend en steun en toeverlaat zouden we hun tot jaloersheid kunnen wekken in hoe makkelijk wij als christenen met God mogen en kunnen omgaan tov hoe zij dat moeten doen.
Wilsophie schreef:Ik begrijp niet dat jij GAitema zomaar dit soort dingen roeptoetert, want leg uit waarop je dat baseert.
Jij roeptoetert net zo hard toch? Veelal niet onderbouwd of met hobby vertalingen. De pot verwijt de ketel. (Ik roeptoeter zelf ook, zo dat is dan eruit).
Wilsophie schreef:De zaak is ernstig en geeft geen ruimte voor fantasie en speculaties. Het volk wacht de benauwdheid van Jacob en dat is een ernstige zaak, het bekeren tot Jezus Christus is de Enige Weg om eraan te ontkomen.
De bijbel leert dat HEEL Israel zalig zal worden, gered zal worden door God. Daarvoor heeft Christus al Zijn offer voor Israel gebracht. Jij en ik mogen slechts delen in die Genade aan hen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Vertel dat bij de Klaagmuur en jou overkomt hetzelfde als dat mij overkomen is, jou kennende.

Onzin natuurlijk. Jij kent mij niet en ik jou niet en je weet helemaal niet in welke omstandigheden ik daar was en vooral hoe de gebeurtenis plaatsvond.
Dus enige voorzichtigheid in het oordelen is m.i. geboden.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De bijbel leert dat HEEL Israel zalig zal worden, gered zal worden door God. Daarvoor heeft Christus al Zijn offer voor Israel gebracht. Jij en ik mogen slechts delen in die Genade aan hen.
Nee dat is de halve waarheid want zo leert de Bijbel het nergens.
Het offer aan het kruis was voor de gehele wereld en dat delen in genade is uitgebreid besproken, dus daar ga ik verder niet op in.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Er staat....."en alzo zal heel Israël zalig worden"..... maar dit is typisch een tekst die je zo uit het verband niet kan plaatsen. Er staat wat voor namelijk.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:

Romeinen 2:8-29
8 Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door onrecht, straft hij met zijn toorn en woede. 9 Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 10 Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 11 God maakt geen onderscheid.
12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
Jezus laat hier dus mee zien dat ze de Wet nooit kunnen volbrengen en dat Hij daarom (voor hen) het offer zal brengen.
Het is me al wel eerder op onze Bijbelkring gebleken dat mensen dit niet los van hun eigen theologische kaders kunnen lezen. Daar begrepen mensen niet eens wat hier staat. Ik zie hier ook heel wat anders staan dan wat jij zegt. Mijn ervaring leert dat er over praten zinloos is, want mensen zitten nu eenmaal vast geroest in hun denken.
Gaitema schreef:17 En u die uzelf een Jood noemt, op de wet vertrouwt en u op God laat voorstaan; 18 u die zijn wil kent en zo uitstekend weet waar het op aankomt, omdat u wordt onderwezen door de wet; 19 u die ervan overtuigd bent dat u zelf een leidsman van blinden bent, een licht voor hen die in het duister zijn, 20 een opvoeder van onverstandigen, een leraar van onwetenden, omdat u in de wet de belichaming van de kennis en de waarheid hebt – 21 u die anderen onderwijst, onderwijst u uzelf eigenlijk wel? U zegt dat men niet stelen mag, maar steelt u niet zelf? 22 U zegt dat men geen overspel mag plegen, maar pleegt u zelf geen overspel? U verafschuwt afgodsbeelden, maar pleegt u zelf geen heiligschennis? 23 U laat u voorstaan op de wet, maar onteert God door de wet te overtreden, 24 want er staat geschreven: ‘Door uw toedoen wordt de naam van God onder de volken gelasterd.’ 25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden. 26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd? 27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt. 28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.
Hier laat Jezus zien dat de Farizeeërs de regels van de Wet wel kenden en oplegden aan anderen, maar ze zelf ook niet uitvoerden. Vandaar dat Hij zegt, Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft.
Het is een voordeel om een besneden Jood te zijn, een lievelingetje van God. Maar de besnijdenis zonder daden en geloof in God zegt niets en zal niets brengen, net als een kinderdoop niets brengt wanneer het kind later groot is en zonder oprecht geloof is. Jezus geeft aan dat het dus niet alleen maar symboliek is. En dat geldt weer voor zowel de besnijdenis als de kinderdoop.
Je negeert het blauw gedrukte en spreekt het met je eigen uitspraak zelfs tegen. Daarbij staat er dat besnijdenis alleen voordeel heeft "als je de wet naleeft". Dus geen enkele jood heeft er voordeel bij, zolang die niet de wet naleeft. Dus twee keer spreek je deze Bijbelgedeelte tegen en beaam je het niet. Je spreekt het Bijbelgedeelte niet na. Je leest overal gewoon overheen en lees alleen dat wat je zelf geloofd en niet wat er staat.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Nee dat is de halve waarheid want zo leert de Bijbel het nergens.
Het offer aan het kruis was voor de gehele wereld en dat delen in genade is uitgebreid besproken, dus daar ga ik verder niet op in.
Volgens mij staat er nergens in de bijbel de belofte dat heel de wereld zalig zal worden.
Over heel Israel staat dat er wel/
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob. (Romeinen 11)

De belofte aan Abraham Isaac en Jacob zijn Eeuwig. De Beloften rusten op ALLE zaad/nakomelingen van Jacob.
8 Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig,
aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties,
9 aan het verbond dat Hij met Abraham gesloten heeft,
en Zijn eed aan Izak.
10 Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening,
voor Israël als een eeuwig verbond,
(Psalm 105)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef: De bijbel leert dat HEEL Israel zalig zal worden, gered zal worden door God. Daarvoor heeft Christus al Zijn offer voor Israel gebracht. Jij en ik mogen slechts delen in die Genade aan hen.
Ook hierin heb je de Bijbelverzen die ik je gaf waarin duidelijk staat dat het niet klopt wat je hier zegt met "mogen slechts delen" totaal genegeerd.
Daar was ik teleurgesteld over.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef: Je negeert het blauw gedrukte en spreekt het met je eigen uitspraak zelfs tegen. Daarbij staat er dat besnijdenis alleen voordeel heeft "als je de wet naleeft". Dus geen enkele jood heeft er voordeel bij, zolang die niet de wet naleeft. Dus twee keer spreek je deze Bijbelgedeelte tegen en beaam je het niet. Je spreekt het Bijbelgedeelte niet na. Je leest overal gewoon overheen en lees alleen dat wat je zelf geloofd en niet wat er staat.
Er staat niet heel de Wet, de Wet naleven. Wie dus niet geloofd in God en de Wet van God negeert en leeft als een heiden, kan zich wel laten besnijden, maar dat heeft net zo weinig betekenis als een kinderdoop zonder geloof. het is geen leeg ritueel. Vandaar dat er staat besnijdenis in de geest, het is een samenspel de besnijdenis en de Wet, zoals de doop in samenspel is met geloof in Christus Zijn offer. Dus ik spreek me niet tegen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef: Je negeert het blauw gedrukte en spreekt het met je eigen uitspraak zelfs tegen. Daarbij staat er dat besnijdenis alleen voordeel heeft "als je de wet naleeft". Dus geen enkele jood heeft er voordeel bij, zolang die niet de wet naleeft. Dus twee keer spreek je deze Bijbelgedeelte tegen en beaam je het niet. Je spreekt het Bijbelgedeelte niet na. Je leest overal gewoon overheen en lees alleen dat wat je zelf geloofd en niet wat er staat.
Er staat niet heel de Wet, de Wet naleven. Wie dus niet geloofd in God en de Wet van God negeert en leeft als een heiden, kan zich wel laten besnijden, maar dat heeft net zo weinig betekenis als een kinderdoop zonder geloof. het is geen leeg ritueel. Vandaar dat er staat besnijdenis in de geest, het is een samenspel de besnijdenis en de Wet, zoals de doop in samenspel is met geloof in Christus Zijn offer. Dus ik spreek me niet tegen.
Je zei dat besnijdenis hoe dan ook een voordeel heeft voor de joden, maar nu zeg je dus dat dit niet zo is. Kennelijk spreek je zelfs jezelf tegen en kom je in de knoop met je eigen woorden. Er staat ook naast de opmerking over de joden dat wanneer heidenen die niet besneden zijn wel God gehoorzaam zijn, daardoor alle beloftes aan Israël ook ten deel vallen en als geestelijk besneden wordt gerekend.
Als je goed stil staat bij deze tekst, zie je gewoon staan dat enkel Jezus aannemen en Hem gehoorzamen nut heeft, voor zowel jood als niet-jood.
Wie dat doet wordt voor innerlijk besneden en joods aangezien. Toch poog je nog onderscheid te maken tussen hen en ons. Alsof er nog een hen en ons bestaat. Ik heb je in de bijbelgedeelte die ik je eerder gaf al laten zien dat de vijandschap tussen hen en ons is weggevallen en wij nu één zijn in Jezus Christus. Wij zijn niet "slechts..."
Laatst gewijzigd door Gaitema op 08 mei 2014, 20:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Het is satan die ons kleineert.
Maar er is geen veroordeling voor wie in Jezus Christus zijn.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Vertel dat bij de Klaagmuur en jou overkomt hetzelfde als dat mij overkomen is, jou kennende.

Onzin natuurlijk. Jij kent mij niet en ik jou niet en je weet helemaal niet in welke omstandigheden ik daar was en vooral hoe de gebeurtenis plaatsvond.
Dus enige voorzichtigheid in het oordelen is m.i. geboden.
Voor de Joden komen daar "christenen" in hun heiligste plek, christenen die veelal hen het terug geschonken Beloofde Land niet gunnen, hen tegenwerken, heulen met hen die hen tot op het bot haten (Islamieten en palestijnen).
Heb je het misschien ook geprobeerd bij de gouden koepel moskee? Daar evangeliseren?
Geen woord ooit over het feit dat je als christen welkom bent op de heiligste plaats voor de Joden, maar gedraag je daar dan ook respectvol zou ik zeggen.
Ik heb er christenen gesproken die na een koude "evangelisatie" poging meenden hetzelfde te hebben ervaren als Jezus destijds....... Voor velen leek dat wel juist het doel te zijn geweest.

Jezus heeft het ook aan, probeer niet beter te zijn dan uw Meester !
Jezus zegt dat evangelisatie in israel niet zal en mag lukken totdat Hij weder zal komen naar Israel als de Messias. God zal Israel de ogen openen welke Hij Zelf met een doel gesloten heeft voor het evangelie.
23 Wanneer ze u in de ene stad vervolgen, vlucht dan naar de andere, want voorwaar, Ik zeg u: U zult uw rondgang door de steden van Israël niet geëindigd hebben, voordat de Zoon des mensen gekomen is.
24 De discipel staat niet boven de meester en de slaaf niet boven zijn heer.
25 Het moet genoeg zijn voor de discipel dat hij wordt zoals zijn meester, en dat de slaaf wordt zoals zijn heer. Als ze de Heere van het huis Beëlzebul genoemd hebben, hoeveel te meer Zijn huisgenoten!
(Matteus 10)

Je hebt ervaren wat in de bijbel staat, ze zullen vijanden zijn wat betreft het evangelie, maat desondanks geliefden van God vanwege de voorvaderen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen. (Romeinen 11)

Evangelisatie moet je overlaten aan Messiaaanse Joden.
Uiteindelijk is het met Messiaanse Joden allemaal begonnen, ze begrijpen het Jodendom. De westerling heeft het "verkracht" (verwesterd en ontjoodst) naar het christendom, het ontdaan van alle bijbelse Joodse feesten en het verschoven naar heidense feesten met christelijke diepgang. Want tsja, in December lopen er zelfs in Israel geen lammetjes :D
Wat Adinomis denk ik ook bedoelde is dat er de laatste jaren een grote toename is van messiaanse Joden. Zij wijzen niet met het vingertje maar zijn als broeder/zuster.
Laten we de gelovige Joden nu niet tekort doen met een "surrogaat" christendom, zoals wij westerse heidenen ervan hebben gebakken.

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen. (Romeinen 11)
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef:
Je zei dat besnijdenis hoe dan ook een voordeel heeft voor de joden, maar nu zeg je dus dat dit niet zo is.
Als je goed leest Gaitema, zie je dat ik niets stel, maar slechts zeg wat er in de bijbel staat.
De besnijdenis is een voordeel zegt het vers wat je opdroeg (vers 25). De voorwaarde is dat er OOK daden bijhoren. Net zoals er geloof bij een doop hoort, anders is ook de doop nutteloos, beiden een uiterlijk ritueel.
Dus ik spreek me niet tegen. De besnijdenis heeft voordeel, zoals de bijbel zet in het vers dat je zelf aandroeg. Niet mijn woorden dus maar woorden uit de bijbel. ;)

Met slechts bedoel ik dat we slechts 2e keuze zijn Gaitema, de eerste keuze was en is Israel. Gewoon nederig respecteren dat we slechts geënt zijn op de olijfboom, waar de Joden al tamme takken waren en zijn.

Is God dan alleen een God van de Joden? Nee God is nu in Christus OOK een God van ons heidenen. Dus wij uit de heidenen horen er nu OOK bij. Samen met Israel.
Laatst gewijzigd door ericjan op 08 mei 2014, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Om vervolgens te zeggen dat we "slechts" deel hebben aan..

Wie zijn we? We zijn geestelijk besneden joden.
Waar hebben we dan nog "slechts" deel aan?

We zijn allemaal "maar liefst" Gods kinderen en "maar liefst" allen lichaamsdelen van het Lichaam van Christus.
In Christus is al de verdeeldheid die satan heeft laten ontstaan vervangen door eenheid in Christus Jezus.
Onze oude mens van "slechts zijn van.." is dood en begraven. Onze nieuwe mens is met Jezus uit de dood opgestaan.
In Hem hebben we allen toegang tot de Heilige der Heilige in het paradijs dat komen gaat.
Nu in Jezus zijn we het Heilige al binnengetreden.
Het "slechts zijn van heidenen" die alleen maar in het voorhof mochten komen,
is voorgoed voorbij gegaan..

Welkom in het huis van jouw Vader! :) Hij is jouw Pa! :P Jij bent een parel in Zijn handen. :D
Jij bent een kind waarvoor Hij Zijn kostbaarste bezit heeft prijs gegeven als losprijs om jou weer in zijn open armen te kunnen ontvangen.
Zie jouw Vader, zie "jij" bent "maar liefst" zijn kind! Een kind van God!
Welke god kreeg er kinderen? Deze God kreeg jou!

Heb je het verdiend? Ach, je kreeg het voor niets!
Hij ziet jou voor "vol" aan.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Jezus deelde talenten uit. De ene kreeg er één, de volgende vijf en weer een volgende 10.

Heb je enig idee wat de waarde is van één talent?
Volgens mij stond dat in die tijd voor meer dan 10 gemiddelde jaarlonen bij elkaar. En daar weer een aantal van.
Dat is de waarde die God jou in het beheer minimaal heeft gegeven.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 08 mei 2014, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:Om vervolgens te zeggen dat we "slechts" deel hebben aan..

We zijn allemaal "maar liefst" Gods kinderen en "maar liefst" allen lichaamsdelen van het Lichaam van Christus.
In Christus is al de verdeeldheid die satan heeft laten ontstaan vervangen door eenheid in Christus Jezus.
Onze oude mens van "slechts zijn van.." is dood en begraven. Onze nieuwe mens is met Jezus uit de dood opgestaan.
In Hem hebben we allen toegang tot de Heilige der Heilige in het paradijs dat komen gaat.

Welkom in het huis van jouw Vader! :) Hij is jouw Pa! :P Jij bent een parel in Zijn handen. :D
Jij bent een kind waarvoor Hij Zijn kostbaarste bezit heeft prijs gegeven als losprijs om jou weer in zijn open armen te kunnen ontvangen.

Het slechts is in relatie tov Israel, niet tov God en of Christus. We zijn slechts tweede keuze, daar Israel de eerste Keuze was voor God. God Zijn eerstgeboren zoon is immers Israel.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:

Het slechts is in relatie tov Israel, niet tov God en of Christus. We zijn slechts tweede keuze, daar Israel de eerste Keuze was voor God. God Zijn eerstgeboren zoon is immers Israel.
Ja okee, op die fiets wel. Maar nu zijn we in Christus één! :)
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
ericjan schreef:

Ja okee, op die fiets wel. Maar nu zijn we in Christus één! :)
Inderdaad gaitema, de muur is weggenomen door Christus immers, de muur die de Joden en God van Israel scheidde van de heidenen zonder God. Maar nu in Christus horen wij er OOK bij.
We zijn naast Israel geënt op d Olijfboom.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De Gemeente is één volk of één Lichaam , ééns brood deelachtig, maar ik meer het idee dat ik tegen een muur praat dan dat men gelooft dat de muur des afscheids is afgebroken.
De Bijbel leert dat zij Die deel uitmaken van het Lichaam van Christus dat zij die Hem gevolgd zijn in de wedergeboorte ook deel hebben aan de Eerstgebore.
En het Lichaam is niet verdeeld en er is nooit sprake van een B keus.

Het is Gods genadegift die een ieder ontvang die een keuze maakt voor Zijn Naam. Zij hebben het recht om kinderen Gods genaamd te worden.
Dat geldt voor de Jood en ook voor de Griek.

Wij zijn niet geënt naast de Jood in Christus dat staat nergens.
Ik mis ook veel onderbouwingen van bepaalde uitspraken, dat maakt de discussie wel moeilijk is mijn ervaring.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Romeinen 11,23

En als de Israëlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geënt, want God is bij machte hen opnieuw te enten.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling

:)

Wij zijn geënt op de plek waar dezen in ongeloof vervallen raakten. Ze kunnen ook weer worden geënt.
Ericjan: we zijn er denk ik weer ergens uit gekomen ;)
Piebe

Bericht door Piebe »

Gaitema schreef:Je negeert het blauw gedrukte en spreekt het met je eigen uitspraak zelfs tegen. Daarbij staat er dat besnijdenis alleen voordeel heeft "als je de wet naleeft". Dus geen enkele jood heeft er voordeel bij, zolang die niet de wet naleeft. Dus twee keer spreek je deze Bijbelgedeelte tegen en beaam je het niet. Je spreekt het Bijbelgedeelte niet na. Je leest overal gewoon overheen en lees alleen dat wat je zelf geloofd en niet wat er staat.
Absoluut en dat terwijl Paulus zo duidelijk is.

'Ziet, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig weer aan een ieder mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.' (Gal 5,2-3)

'Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding. Want wij zijn de besnijding, wij, die God in de Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.' (Fil 3,2-3)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Er lopen nu wat onderwerpen door elkaar. Het gaat hier niet over de wet, maar over het herstel van Israël en daarom heb ik de post waarop ik wil reageren van Adinomis bij de wet naar hier verplaatst.
Adinomis schreef:Ik heb indertijd aantekeningen gemaakt van wat de Joodse Hanna Stranders zei. Dat gaat over de vijgenboom uit Matt. 24:

32 Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is.
33 Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur.

In Matt. 24 worden allemaal tekenen genoemd die aan de wederkomst van Christus vooraf gaan.
Dan zeggen de mensen meestal: ach, ja maar, dat hebben we altijd al gehad. Aardbevingen en hongersnoden zijn er altijd al geweest. En nu we de TV in de kamer hebben, krijgen we de hongersnoden en rampen van de hele wereld te zien. Al die dingen komen nu veel dichter bij. Toch zeggen wetenschappers dat al dit soort gebeurtenissen in toenemende mate en in verhevigde mate zich voordoen. Maar hoe dan ook, Jezus noemt één element waarvan we niet kunnen zeggen: dat hebben we altijd al gehad. Dat element staat aan het einde van de lijst signalen en dan noemt Hij de vijgenboom. Hij zegt: Let op als de vijgenboom weer gaat bloeien, als het hout van de vijgenboom weer vochtig wordt, als er bladeren gaan uitspruiten. Die generatie die dat meemaakt, dat is de generatie die mijn wederkomst meemaakt. De vijgenboom staat in de bijbel symbool voor Israël als natie. Niet ieder volk is een natie, denk bijvoorbeeld aan het volk van de zigeuners, dat is een zwervend volk. Ze hebben geen eigen land en worden dan ook niet een natie genoemd. Israël was vroeger een natie. Tweeduizend jaar is Israël een volk geweest dat geen natie was, omdat het geen land had. En nu sinds 1948 is Israël weer een natie. De bijbel gebruikt daarvoor het symbool “de vijgenboom”.

Veel mensen realiseren zich dat niet, maar mensen die iets van de bijbel weten en bijv. op zondagschool zijn geweest, die kennen dan wel dat verhaal van de vijgenboom die verdorde, de vijgenboom waarover een vervloeking zou zijn uitgesproken. Dat laatste hebben overigens de Bijbelvertalers boven de perikoop geschreven. Ze noemen dat "de vervloeking van de vijgenboom", maar die vijgenboom wordt niet vervloekt. Er wordt alleen maar gezegd dat die vijgenboom voor wat betreft zijn bladeren en zijn takken zal verdorren. (De vijgenboom was vanaf de wortel verdord, dus de wortel niet - Markus 11:20). Dan staat er, in het Grieks is dat heel duidelijk: die boom zal verdorren voor een eeuwigheid, voor een bepaalde tijd. Een paar hoofdstukken verder haalt Jezus diezelfde vijgenboom weer aan en zegt dan tegen de discipelen: denk erom, als die vijgenboom weer gaat bloeien, dus als het hout weer vochtig wordt, als het weer sappen optrekt, dan is dat het teken, dat die generatie die dat meemaakt, zal leven gedurende mijn wederkomst. Daarom is het gebeuren in Israël zo belangrijk, Dat heeft zijn inzet gekregen in 1948.

Israël is hèt teken van de naderende wederkomst van Jezus.

Het is de vraag of een Israël te vergelijken is met de Gipsies die naar Egypte trokken als de zigeuners na de doortocht door de zee en de vraag is wanneer is een volk of land een natie.
Naar mijn gedachte vanuit de Bijbel is de natuurlijke geboorte waarbij letterlijk het water "brak" van Israël de uittocht uit Egypte.
Echter deze geschiedenis heeft zich menig keer herhaald. Dit was een eenmalige verlossing maar de Joodse systematiek wijst erop dat Egypte eigenlijk de moeder is van Israël.
Er zal altijd een relatie blijven bestaan tussen deze 2 landen.
De familie van Jacob breidde zich eruit , Jozef werd daar onderkoning , en Egypte was gezien de 9 plagen eigenlijk zwanger van een volk. Het getal 9 staat voor oordeel ( de thet = baarmoeder) Maar een oordeel waaruit iets goeds tevoorschijn komt. Er gebeurde ook veel op de 9e ure in de Bijbel, want op dat uur werd afgerekend met de oude schepping en de Heer huilde en riep: "Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten?"
Immers het natuurlijk lichaam wordt eerst door God verlaten en geoordeeld om plaats te maken voor een Geestelijk lichaam.

Zo ook met Israël want het is nog geen Geestelijk Lichaam en de Vijgenboom bloeit nog lang niet. De bijl ligt aan de wortel van de boom. Maar dat is een andere boom. Ook de amandelboom is een bijzondere boom ( Menorah) en bloeit op bepaalde tijden. Een witte bloem met een rood hart. Dit maar terzijde.

"Ten dage als gij geboren waart, heb Ik U navel NIet Afgesneden en Gij waart niet met water gewassen toen Ik U aanschouwde". Ez 16 vers 4

"Daarna wies IK u met water en Ik spoelde Uw bloed van uw af en zalfde U met olie en Ik bekleedde U ook." EZ 16 vers 9

Deut. 28 vers 64-69 : "En de Heere zal U verstrooien onder alle volkeren van het ene einde tot het andere einde der aarde en gij zult andere goden dienen en daartoe .....[...] zal Uw voetzool geen rust hebben....en de Heere zal U naar Egypte doen wederkeren in schepen door een weg enz....en men zal ...."
Let op dat het aardse bestaan van de Joodse staat een einde vond in 70 A.D toen Jeruzalem en de tempel werden verwoest en het volk verstrooid werd onder de volkeren en velen vluchtten destijds naar Egypte.
Hun moederland.
De marktwaarde daalde van de Jood en de slaaf kon niet meer worden gekocht en zo eindigde zij waar zij begon als slaaf in Egypte.
Als men wederkeert tot zijn oorsprong dan eindigt dat in het stof en zo stierf Israël en was er sprake van een dood lichaam
Zie ook Deut 28 vers 26./
Dood betekent niet ophouden met bestaan, maar betekent in de Bijbel verbroken communicatie, of scheiding.
God verliet Israël dat Hij Zelf verwekt had en verborg Zijn aangezicht voor haar volgens Deut. 31 vers 17,18. Deut. 32 vers 18-20/ En alles vanwege de ontrouw van Israël. Zie ook Micha 3 vers 1-4.
Zij hadden de wet moeten onderwijzen en zijn mede de aanleiding voor de dood van de natie en die "zij" zijn de leidslieden van deze natie.
Zij worden hier "hoofden Jacobs" genoemd.
Het is overigen een illustratie voor het leven van een ongelovig individu waar God uiteindelijk Zich afwendt.

Maar merkwaardiger wijs werden deze dode beenderen toegesproken.
Zij hebben dus oren.
En zij worden "het ganse huis Israël" genoemd.
Zij zijn dus afzonderlijke lui met oren die een collectief vormen.
En zo zegt God: "Ziet IK zal geest in U brengen en gij zult levend worden".
En zo kom ik straks bij de vijgenboom die weer zal bloeien.
Want het evangelie wordt nooit gericht tot een staat , maar tot een persoon, en daarom is het belangrijk te zien hoe deze dorre beenderen twee keer tot leven schijnen te moeten komen.

De dorre beenderen spreken nog niet over een collectieve wedergeboorte van een staat, maar over een persoon zoals uitgelegd bij de geschiedenis van Nicodemus. En de boodschap heeft altijd geklonken in Israël dus daar ligt het niet aan.
Er ontstond wel een lichaam , maar het was een dood lichaam en ik acht deze staat nog als een dood lichaam.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:Romeinen 11,23

En als de Israëlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geënt, want God is bij machte hen opnieuw te enten.

Wij zijn geënt op de plek waar dezen in ongeloof vervallen raakten. Ze kunnen ook weer worden geënt.
Precies Gaitema, dat sluit ook aan bij dit uit hetzelfde Romeinen 11: De waarschuwing dat wie zichzelf hoger acht dan de Joden zelf zal worden afgerukt !
19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.

De waarschuwing beneden is direct tegen broeders en zusters zoals de leer van Wilsophie,
Israel is door God verhard voor het evangelie en zal dat zo laten TOTDAT de laatste ziel uit de heidenen door Jezus is gered van eeuwige verdoemenis.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.

Want zoals wij genade hebben ontvangen krijgt ook Israel dezelfde Genade van God. Dit past geheel bij alle OT profetieën hierover.
Want God heeft hen allen (Israel) ongehoorzaamheid tav het evangelie gegeven om Zich over allen (Israel) te ontfermen, weer in lijn met OT profetieën hierover.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Piebe schreef: 'Ziet, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig weer aan een ieder mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.' (Gal 5,2-3)
Hier laat Paulus dus zien dat de besnijdenis niet slechts een uiterlijk ritueel is, maar dat bij de besnijdenis de Wet hoort. Net als bij de christelijke doop geloof hoort.
Als lege rituelen stellen zowel de besnijdenis als de doop niks voor namelijk.
Immers, islamieten zijn ook besneden maar gaan regelrecht tegen de Wet van God in door een andere god te aanbidden dan de God van Israel.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: De dorre beenderen spreken nog niet over een collectieve wedergeboorte van een staat, maar over een persoon zoals uitgelegd bij de geschiedenis van Nicodemus. En de boodschap heeft altijd geklonken in Israël dus daar ligt het niet aan.
Er ontstond wel een lichaam , maar het was een dood lichaam en ik acht deze staat nog als een dood lichaam.
Ezechiel 37 moet gewoon woordelijk worden genomen, net als de rest van de bijbel.
Dus er wordt daar uitgelegd dat God HEEL Israël zal doen opstaan uit de dood en hen geloof in Christus zal schenken.
Daarvoor heeft Christus alle vijanden van Israel uitgeroeid en vernietigd, erna zal het 1000 jarige rijk aanvangen.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

ericjan schreef:
Gaitema schreef:Romeinen 11,23

Precies Gaitema, dat sluit ook aan bij dit uit hetzelfde Romeinen 11: De waarschuwing dat wie zichzelf hoger acht dan de Joden zelf zal worden afgerukt !
19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
Dat begon ik door te krijgen. Dat je daar op doelde. Deze houding is hoe dan ook een valkuil die zowel jood als christen heeft ten aanzien van "anders denkenden".
De waarschuwing beneden is direct tegen broeders en zusters zoals de leer van Wilsophie,
Israel is door God verhard voor het evangelie en zal dat zo laten TOTDAT de laatste ziel uit de heidenen door Jezus is gered van eeuwige verdoemenis.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.

Want zoals wij genade hebben ontvangen krijgt ook Israel dezelfde Genade van God. Dit past geheel bij alle OT profetieën hierover.
Want God heeft hen allen (Israel) ongehoorzaamheid tav het evangelie gegeven om Zich over allen (Israel) te ontfermen, weer in lijn met OT profetieën hierover.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
Jouw uitleg is me helder. Waarin je het verschil ziet met de opvatting van Wilsophie is me niet duidelijk.