Er lopen nu wat onderwerpen door elkaar. Het gaat hier niet over de wet, maar over het herstel van Israël en daarom heb ik de post waarop ik wil reageren van Adinomis bij de wet naar hier verplaatst.
Adinomis schreef:Ik heb indertijd aantekeningen gemaakt van wat de Joodse Hanna Stranders zei. Dat gaat over de vijgenboom uit Matt. 24:
32 Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is.
33 Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur.
In Matt. 24 worden allemaal tekenen genoemd die aan de wederkomst van Christus vooraf gaan.
Dan zeggen de mensen meestal: ach, ja maar, dat hebben we altijd al gehad. Aardbevingen en hongersnoden zijn er altijd al geweest. En nu we de TV in de kamer hebben, krijgen we de hongersnoden en rampen van de hele wereld te zien. Al die dingen komen nu veel dichter bij. Toch zeggen wetenschappers dat al dit soort gebeurtenissen in toenemende mate en in verhevigde mate zich voordoen. Maar hoe dan ook, Jezus noemt één element waarvan we niet kunnen zeggen: dat hebben we altijd al gehad. Dat element staat aan het einde van de lijst signalen en dan noemt Hij de vijgenboom. Hij zegt: Let op als de vijgenboom weer gaat bloeien, als het hout van de vijgenboom weer vochtig wordt, als er bladeren gaan uitspruiten. Die generatie die dat meemaakt, dat is de generatie die mijn wederkomst meemaakt. De vijgenboom staat in de bijbel symbool voor Israël als natie. Niet ieder volk is een natie, denk bijvoorbeeld aan het volk van de zigeuners, dat is een zwervend volk. Ze hebben geen eigen land en worden dan ook niet een natie genoemd. Israël was vroeger een natie. Tweeduizend jaar is Israël een volk geweest dat geen natie was, omdat het geen land had. En nu sinds 1948 is Israël weer een natie. De bijbel gebruikt daarvoor het symbool “de vijgenboom”.
Veel mensen realiseren zich dat niet, maar mensen die iets van de bijbel weten en bijv. op zondagschool zijn geweest, die kennen dan wel dat verhaal van de vijgenboom die verdorde, de vijgenboom waarover een vervloeking zou zijn uitgesproken. Dat laatste hebben overigens de Bijbelvertalers boven de perikoop geschreven. Ze noemen dat "de vervloeking van de vijgenboom", maar die vijgenboom wordt niet vervloekt. Er wordt alleen maar gezegd dat die vijgenboom voor wat betreft zijn bladeren en zijn takken zal verdorren. (De vijgenboom was vanaf de wortel verdord, dus de wortel niet - Markus 11:20). Dan staat er, in het Grieks is dat heel duidelijk: die boom zal verdorren voor een eeuwigheid, voor een bepaalde tijd. Een paar hoofdstukken verder haalt Jezus diezelfde vijgenboom weer aan en zegt dan tegen de discipelen: denk erom, als die vijgenboom weer gaat bloeien, dus als het hout weer vochtig wordt, als het weer sappen optrekt, dan is dat het teken, dat die generatie die dat meemaakt, zal leven gedurende mijn wederkomst. Daarom is het gebeuren in Israël zo belangrijk, Dat heeft zijn inzet gekregen in 1948.
Israël is hèt teken van de naderende wederkomst van Jezus.
Het is de vraag of een Israël te vergelijken is met de Gipsies die naar Egypte trokken als de zigeuners na de doortocht door de zee en de vraag is wanneer is een volk of land een natie.
Naar mijn gedachte vanuit de Bijbel is de natuurlijke geboorte waarbij letterlijk het water "brak" van Israël de uittocht uit Egypte.
Echter deze geschiedenis heeft zich menig keer herhaald. Dit was een eenmalige verlossing maar de Joodse systematiek wijst erop dat Egypte eigenlijk de moeder is van Israël.
Er zal altijd een relatie blijven bestaan tussen deze 2 landen.
De familie van Jacob breidde zich eruit , Jozef werd daar onderkoning , en Egypte was gezien de 9 plagen eigenlijk zwanger van een volk. Het getal 9 staat voor oordeel ( de thet = baarmoeder) Maar een oordeel waaruit iets goeds tevoorschijn komt. Er gebeurde ook veel op de 9e ure in de Bijbel, want op dat uur werd afgerekend met de oude schepping en de Heer huilde en riep: "Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten?"
Immers het natuurlijk lichaam wordt eerst door God verlaten en geoordeeld om plaats te maken voor een Geestelijk lichaam.
Zo ook met Israël want het is nog geen Geestelijk Lichaam en de Vijgenboom bloeit nog lang niet. De bijl ligt aan de wortel van de boom. Maar dat is een andere boom. Ook de amandelboom is een bijzondere boom ( Menorah) en bloeit op bepaalde tijden. Een witte bloem met een rood hart. Dit maar terzijde.
"Ten dage als gij geboren waart, heb Ik U navel NIet Afgesneden en Gij waart niet met water gewassen toen Ik U aanschouwde". Ez 16 vers 4
"Daarna wies IK u met water en Ik spoelde Uw bloed van uw af en zalfde U met olie en Ik bekleedde U ook." EZ 16 vers 9
Deut. 28 vers 64-69 : "En de Heere zal U verstrooien onder alle volkeren van het ene einde tot het andere einde der aarde en gij zult andere goden dienen en daartoe .....[...] zal Uw voetzool geen rust hebben....en de Heere zal U naar Egypte doen wederkeren in schepen door een weg enz....en men zal ...."
Let op dat het aardse bestaan van de Joodse staat een einde vond in 70 A.D toen Jeruzalem en de tempel werden verwoest en het volk verstrooid werd onder de volkeren en velen vluchtten destijds naar Egypte.
Hun moederland.
De marktwaarde daalde van de Jood en de slaaf kon niet meer worden gekocht en zo eindigde zij waar zij begon als slaaf in Egypte.
Als men wederkeert tot zijn oorsprong dan eindigt dat in het stof en zo stierf Israël en was er sprake van een dood lichaam
Zie ook Deut 28 vers 26./
Dood betekent niet ophouden met bestaan, maar betekent in de Bijbel verbroken communicatie, of scheiding.
God verliet Israël dat Hij Zelf verwekt had en verborg Zijn aangezicht voor haar volgens Deut. 31 vers 17,18. Deut. 32 vers 18-20/ En alles vanwege de ontrouw van Israël. Zie ook Micha 3 vers 1-4.
Zij hadden de wet moeten onderwijzen en zijn mede de aanleiding voor de dood van de natie en die "zij" zijn de leidslieden van deze natie.
Zij worden hier "hoofden Jacobs" genoemd.
Het is overigen een illustratie voor het leven van een ongelovig individu waar God uiteindelijk Zich afwendt.
Maar merkwaardiger wijs werden deze dode beenderen toegesproken.
Zij hebben dus oren.
En zij worden "het ganse huis Israël" genoemd.
Zij zijn dus afzonderlijke lui met oren die een collectief vormen.
En zo zegt God: "Ziet IK zal geest in U brengen en gij zult levend worden".
En zo kom ik straks bij de vijgenboom die weer zal bloeien.
Want het evangelie wordt nooit gericht tot een staat , maar tot een persoon, en daarom is het belangrijk te zien hoe deze dorre beenderen twee keer tot leven schijnen te moeten komen.
De dorre beenderen spreken nog niet over een collectieve wedergeboorte van een staat, maar over een persoon zoals uitgelegd bij de geschiedenis van Nicodemus. En de boodschap heeft altijd geklonken in Israël dus daar ligt het niet aan.
Er ontstond wel een lichaam , maar het was een dood lichaam en ik acht deze staat nog als een dood lichaam.