Nordstream 2 was niet in het belang van de VS omdat ze, als Duitsland en Rusland rechtstreeks onderling zaken zouden gaan doen, gasdollars misliepen. Ze hebben ook gedreigd met sancties richting Duitsland als het door zou gaan. Toen het toch door ging hebben ze de boel wat radicaler gedwarsboomd door de onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland te laten mislukken en de pijplijn simpelweg op te blazen.Tufkah schreef: ↑16 nov 2023, 12:21Nordstream 2 is een bewijs van onze eigen (Europese) corrupte politici. Ik noem maar eens even Schröder of onze eigen Balkendende en Rutte. Dit soort lieden meenden dat je op een normale wijze zaken kan doen met Rusland. En daarmee blind zijnde voor onze eigen energie-honger. Wie aan het energie-infuus gaat liggen bij Rusland, met hen loopt het fout af. Dat was al meer dan 10 jaar bekend, want Rusland kneep ook Oekraïne af met de gaskraan als Oekraïne niet naar de pijpen van Moskou danste. En Nordstream 1 en 2 waren natuurlijk ook bedoeld om Polen te ontwijken. Nederland en Duitsland dachten zo nationalistisch dat ze Polen niks gunden.Pyro_123 schreef: ↑16 nov 2023, 08:58
De vraag is waar het nou precies aan lag dat de onderhandelingen mislukten.
Er heeft nooit een ijzeren gordijn langs Finland gelegen, daar ligt het dus niet aan.
Het is eerder opvallend dat het mis ging met die onderhandelingen precies op het moment dat Nordstream 2 in gebruik zou worden genomen.
Dat geeft al een aanwijzing waar de belangen liggen, de knikkers waar het spel om draait.
Dat zou je een corrupte mentaliteit kunnen noemen, maar kijk dan wel wat ruimer om je heen dan alleen Zelensky en Poetin.
Dus nee, je kunt niet 'normaal' zaken doen met Rusland. Daar zorgt de VS wel voor.
Wat betreft Finland, kort samengevat is neutraliteit om een machtiger buurland te faciliteren niet de ideale situatie. Maar neutraliteit heeft Finland natuurlijk gewoon geholpen, en daar heeft Poetin niets aan veranderd.
De narratief van een boosaardig agressief Rusland beschouw ik als vals. Ik heb niet de gelegenheid dieper in te gaan op al die dingen die je hebt genoemd. Een enkele opmerking: als West europa zich volledig van Rusland afkeert is dat economisch zeer nadelig. Rusland heeft wereldwijd afzetmarkten genoeg die profiteren.