Jezus kon blinde en dove mensen genezen.Dat_beloof_ik schreef: 05 dec 2023, 20:38Dat is een hoop tekst om er omheen te praten dat die vrije wil niet is terug te vinden he?Alpha schreef: 05 dec 2023, 15:55 Begrijpen lezen is lastig, hè?
Ik citeer direct of indirect de Bijbel.
Sommigen kunnen daar duidelijk niet tegen.
Ik ga simpel in op jouw punten.
Kennelijk is dat nog te moeilijk.
Er wordt in de gehele bijbel veel over geweten gesproken en over zonde.
Er zijn meerdere Bijbelboeken, buiten Genesis.
Die hebben een relatie met elkaar.
Ik zou zeggen probeer eerst eens te begrijpen, waarover de Bijbel het heeft en bekijk de verwijzingen.
Dat Satan hen manipuleerde heb je niet door?
In de NWV kan je vele relevante verwijzingen vinden in de rest van de Bijbel.
De eerste verwijzing in Gen 3:1 bij het woord slang staan deze verwijzingen: 2 Korinthiërs 11:3; Openbaring 12:9; Openbaring 20:2.
Op deze manier krijg je contact met andere delen van de Bijbel, die de relatie laten zien.
Zoals je ziet, zijn er ook andere Bijbelboeken bij betrokken.
Maar ja, als je alleen naar de letter kijkt, krijg je nooit inzicht.
Adam was volgens bijbel een zoon van God.
De uitdrukking „Zoon van God” heeft in de eerste plaats betrekking op Christus Jezus.
Ook anderen werden zonen van God genoemd. (Job 1:6).
Net als Adam.
Lukas 3:38 de zoon van Enos, de zoon van Seth, de zoon van Adam, de zoon van God.
Markus 9:7 Er vormde zich een wolk, die hen omhulde, en er kwam een stem uit de wolk: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Luister naar hem.’
Mt 3:17 Ook kwam er een stem uit de hemel, die zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon. Ik heb hem goedgekeurd.
Mt 17:5 Hij was nog niet uitgesproken of ze werden omhuld door een stralende wolk. Er kwam een stem uit de wolk die zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, die ik heb goedgekeurd. Luister naar hem.’
Johannes 20:31 Maar deze zijn opgeschreven zodat jullie geloven dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, en zodat jullie vanwege dat geloof leven hebben door zijn naam.
Ik heb voor je enkele verwijzingen opgezocht.
Doe er je voordeel mee.
Ik heb dien gave niet.
Sommigen zeggen dat de vrije wil niet bestaat — dat alles wat we doen door God is voorbestemd.
Anderen zeggen dat er alleen sprake kan zijn van een vrije wil als je absolute vrijheid hebt.
Maar om dit onderwerp goed te begrijpen, moeten we kijken wat de Bijbel erover zegt.
Daarin staat dat Jehovah ons geschapen heeft met een vrije wil: het vermogen en de vrijheid om onze eigen keuzes te maken.
Het probleem is al eeuwen oud.
Jozua 24:15 Als jullie Jehovah niet willen dienen, kies nu dan zelf wie jullie gaan dienen: de goden die jullie voorvaders aan de andere kant van de Rivier hebben vereerd of de goden van de Amorieten, van wie jullie het land bewonen.
Ik en mijn familie zullen in elk geval Jehovah dienen.’ NWV.
Ook Elia was daar al druk mee. (1 Koningen 18:21-40)