Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Herstel van Israël

Bericht door Wilsophie »

marianne schreef:https://www.youtube.com/watch?v=MlszrlJ9GAk Mooi lied Wilsophie!

Maar al met al is het me nog steeds niet duidelijk, het zal wel aan mij liggen.
"Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid" zegt Jezus. Toen de discipelen er 's morgens weer langs kwamen zagen ze dat de boom vanaf de wortel was verdord.
Dat Israël als natie Hem niet aannam, ook na Pinksteren niet dat klopt.
Maar een beetje vrucht past niet bij geheel verdord.
En de duizenden die met Pinksteren tot geloof kwamen past niet bij geheel en terstond verdord.
En Israël was op dat moment in Markus 11 nog niet tijdelijk uitgeschakeld. Dat gebeurde verderop in Handelingen pas, toen ze Hem bleven verwerpen.
In deze bedeling horen degenen (Jood en heiden) die tot geloof komen bij de Olijf.
Nee hoor Marianne, je moet nooit zeggen dat het aan jou zou liggen. Het is best moeilijk.
Er zijn twee verhalen, de weg terug vanaf Beth thanië ging na 24 uur weer langs de inmiddels verdorde boom en in het andere evangelie blijkt dat de boom onmiddelijk is verdord nà de uitspraak van de Here Jezus.
Als ik je goed begrijp, dan kun je het niet combineren met hen die tot geloof kwamen.
Probeer te onderscheiden wanneer het gaat over individuen en over volkeren of naties.
Vanochtend heb ik veel geleerd en het is weer als altijd het ging over het onderwerp waar ik mij mee bezig hield en dat was de vijgenboom en de 70e week van Daniël.

Probeer te zien wat in Handelingen staat, want Israël had natuurlijk een bediening aan alle volkeren.
Eerder schreef ik dat dat zich onderscheidt van de opdracht aan de discipelen.

"Simeon heeft verhaald hoe God eerwst de heidenen bezocht heeft om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam en vanaf het moment dat de Joden Hem verwierpen ging dat heil naar de heidenen en

Al in Kronieken wordt gesproken over de wegvoering van de 10 stammen en de 2 stammen, later wordt in Ezra gesproken van een terugkomst.

De 70 e week moet nog aanbreken , want vanaf de 69e week verzamelt God dat volk voor Zijn Naam uit Jood en heiden.
Die 70e jaarweek moet nog aanbreken en dus het jubeljaar ook.
Lees Leviticus 25 vers 8-10.

Daarom is het niet goed om te geloven dat nu al de vijgenboom aan het uitbotten is, dat kan niet omdat dan de volgorde van de profetiën niet kloppen.

In Handelingen staat dat als de Gemeente is verzameld dat pas daarna de vervallen hut van David, dus de staat Israël zal opgericht worden en dat zal God Zelf doen. Dat is nu niet zo.
Het wachten is op de opname van de Gemeente.
En persoonlijk geloof ik dat uit alle 10 stammen de Gemeente wordt geboren in verborgenheid tussen die 483 jaar ( 62 +7 x7 zie Dan. 9 vers 24) EN ALLEMEAAL voorzegd in het boek Jeremia. Dan 9 vers 2.
Jeremia 29 vers 10.
Het eindigt altijd ook in de toekomst met het rijk van Babel, in het verleden idem.

Die 7 jaar moeten nog aanbreken wanneer de verlossing over Sion ( Israël ) zal komen.

Maar het huis Israël ( 10 stammen=de gelovigen uit deze bedeling = de Gemeente) zal met het huis Juda verenigd worden als het jubeljaar zal aanbreken en de zonden van het huis van Juda zijn weggedaan.
Want Hebr 8 vers 8 krijgt dan gestalte: " Ziet de dagen komen spreekt de Heere dat IK met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken.
Niet naar het verbond dat Ik met hun vaderen gemaakt heb .....{..} ...."IK zal mijn wet in hun binnenste schrijven , Ik zal hun ongerechtigheid niet meer gedenken idem hun zonden. Lees Jeremia 31 vers 31 en dat is nog steeds de gebeurtenis aan het einde van de 70e week van Daniël en daar is nu geen sprake van zolang de genadetijd heerst voor Jood en heiden. Die verborgenheid door Paulus geopenbaard is nog niet voorbij en eindigt past bij de opname van de Gemeente.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Als men beweert dat de Joden worden bekeerd op grond van afkomst dan wijs ik naar Deut 30: "
Voorts zal het geschieden , wanneer u deze dingen over U zullen gekomen zijn, deze zegen of deze vloek, die ik U voorgesteld heb zo zult gij het weder ter harte nemen onder alle volkeren waarheen U de Heere Uw God gedreven heeft, en Gij zult U bekeren tot de Heere Uw God en Zijner stem gehoorzaam zijn naar alles wat ik u heden gebiede, gij en uw kinderen met uw ganse hart en met uw ganse ziel . En de Heere Uw God zal uw gevangenis wenden en Zich over U ontfermen en Hij zal u wedervergaderen uit al de volken waarheen u de Heere Uw God verstooid had."

Er is maar één doel van Gods bemoeienissen met het Joodse volk en dat is om hen uiteindelijk te brengen tot de belijdenis dat Jezus Christus de Messias is. En al Gods handelingen leiden tot verheerlijking van de gekruisigde opgestane Heer en iedereen die beweert dat een mens op grond van afkomst behouden wordt leert een drogreden en gebruikt dit als excuus om geen evangelie te prediken aan hen die op grond van afkomst behouden zou worden.
Want dat leert de Bijbel nergens.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Als men beweert dat de Joden worden bekeerd op grond van afkomst dan wijs ik naar Deut 30: "
Voorts zal het geschieden , wanneer u deze dingen over U zullen gekomen zijn, deze zegen of deze vloek, die ik U voorgesteld heb zo zult gij het weder ter harte nemen onder alle volkeren waarheen U de Heere Uw God gedreven heeft, en Gij zult U bekeren tot de Heere Uw God en Zijner stem gehoorzaam zijn naar alles wat ik u heden gebiede, gij en uw kinderen met uw ganse hart en met uw ganse ziel . En de Heere Uw God zal uw gevangenis wenden en Zich over U ontfermen en Hij zal u wedervergaderen uit al de volken waarheen u de Heere Uw God verstooid had."
Dit is inderdaad een moeilijk gegeven.
Deze woorden werden door Mozes gesproken, vlak voor zijn sterven, toen hij met het volk nog in Moab was. Het was nog voordat ze het beloofde land binnengingen. Het zijn profetische woorden.
Dit verbond was ‘conditioneel’: er waren voorwaarden aan verbonden. De voorwaarde: Israël’s gehoorzaamheid. Dit in tegenstelling tot het verbond met Abraham (= de landbelofte), hetgeen onvoorwaardelijk is! Dat betekent ook dat Israël het land zál bezitten, er zál wonen, wanneer de Messias terugkeert. Pas als de Messias terugkomt zal Israël in staat zijn - door éénheid met Hem - de geboden te houden. Dan zullen de harten besneden zijn. In het Messiaanse Vrederijk komt dat alles tot vervulling. Er zullen ook dan nog Joden uit de verstrooiing naar Israël komen.

Ik denk dat God van plan was - naar zijn eeuwig Raadsplan - de aarde te bevolken met mensen die Hem zouden eren, liefhebben en gehoorzamen. Dat plan komt ten uitvoer, want Hij is God. Hij heeft geen mensen geschapen om naar de hel te laten gaan. Zijn schepping was goed. Maar een vijand heeft misbruik van zijn schepping gemaakt en er onrkruid tussen gezaaid. Die vijand heeft ook alles in het werk gesteld om degenen die God had bestemd tot heerlijkheid, te verleiden tot ongehoorzaamheid. Dat is hem gelukt. Wij mensen zijn helaas erin gestonken. Hij probeert ons nog steeds te misleiden. Maar het reddingsplan van God zorgt ervoor dat degenen die Hij bestemd had tot het eeuwige leven met Hem gered worden. Het onkruid zal worden bijeengebonden en verbrand.

Aan de andere kant, vanuit de mens gezien, is er een keuze nodig. God heeft ons niet als willoze marionetten gemaakt. Er staat duidelijk dat "allen die Hem (Christus) aangenomen hebben, hun heeft hij macht gegeven om kinderen van God te worden". Joh.1:11. Door de zondeval zijn we niet meer vanzelfsprekend kinderen van God. We leven vanuit onze natuurlijke geboorte, en pas als we opnieuw geboren zijn (wat ook in het daarop volgende vers beschreven wordt) zijn we kinderen van God, zoals we oorspronkelijk - volgens Gods plan - bedoeld waren. God heeft ons geschapen voor een relatie, die dan ook van twee kanten moet komen.

Zo zal ook het Israël, zoals God het bedoeld had, gered worden. Wat God bij de aanvang voor ogen stond, zal tot stand komen. Geen duivel zal dat kunnen verhinderen. De duivel is geen partij voor ons, maar voor God is het een schepsel en zijn macht staat in geen verhouding tot Gods macht. De hele strijd op aarde is bedoeld om ons te vormen en te leren vertrouwen op God onze Schepper, en onze Vader.

Ik acht het ook niet uitgesloten dat de gelovigen uit de heidenen worden ingedeeld bij Efraïm. Toen Jakob de zonen van Jozef zegende zei hij: "Efraïm zal machtiger worden dan Manasse, en uit hem zullen tal van volken voortkomen."
Het feit dat we het Nieuwe Jeruzalem slechts binnen kunnen gaan door de poorten met de namen van de 12 stammen, geeft volgens mij aan dat we bij Israël zijn ingedeeld, zoals we geënt zijn op hun "edele olijf".
Dat wordt bevestigd in Psalm 87.
Er is maar één doel van Gods bemoeienissen met het Joodse volk en dat is om hen uiteindelijk te brengen tot de belijdenis dat Jezus Christus de Messias is. En al Gods handelingen leiden tot verheerlijking van de gekruisigde opgestane Heer en iedereen die beweert dat een mens op grond van afkomst behouden wordt leert een drogreden en gebruikt dit als excuus om geen evangelie te prediken aan hen die op grond van afkomst behouden zou worden.
Want dat leert de Bijbel nergens.
Ik denk dat God nog meer redenen heeft om zich te bemoeien met Israël. Ze moeten hun taak die behoort tot hun uitverkiezing nog afmaken. Maar ook zij zullen behouden worden alleen in Jezus Christus. We zien de profetie daarvan in Zach.12. Het evangelie prediken aan Israël vind ik een goede zaak. Maar laten we de Joden die Jezus kennen daarin ondersteunen met middelen en gebed. Want de Joden zeggen: ja we weten wat de christenen ons hebben gebracht in het verleden. We hebben geen krediet bij hen. Maar je kunt je aansluiten bij de evangelieprediking van Jacob Damkani. Ik heb zijn boek gelezen over zijn bekering "Waarom ik".
Laatst gewijzigd door Adinomis op 11 mei 2014, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

_Prachtig samengevat Adi.
Over Efraim valt heel veel te zeggen en ik geloof zeker dat het huis Israël dus de 10 stammen en het huis van Juda samen één zullen worden.
Maar ik geloof ook dat de Gemeente nu gebouwd wordt uit die 10 verstrooide stammen, op basis van de beloften aan Efraim die jij al aanhaalde en daarmee en daardoor een hemelse positie hebben en deel uitmaken van een hemels verborgen koninkrijk wat straks geopenbaard zal worden.
Ik geloof ook dat de Gemeente die eerst naar de Heer gaat met Hem zal afdalen als Hij komt in heerlijkheid voor Zijn volk. Alle oog zal Hem dan zien.
En dat zal zijn aan het einde van die 70e jaarweek.
Ik geloof ook dat het Messiaanse rijk op aarde zal zijn en dan op deze oude aarde, niet op een nieuwe aarde. Het is de duizend jaar waarin satan gebonden zal zijn en op de nieuwe aarde is geen sprake meer van satan. Als dat wel zo is , hoeft hij niet vastgebonden te worden gedurende 1000 jaar.
Gaitema
Man/Vrouw: M

Bericht door Gaitema »

Het geloof dat het de zelfde aarde betreft of een andere kan aan Openbaring 20 niet ontleend worden, want het wordt er nergens behandeld:
Openbaring 20

De eerste opstanding en de tweede dood
20
1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten. 4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.

6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.
11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Er staat er niets over.

Wel moet ik denken aan het beeld van de leeuw die naast het lammetje ligt en de vele natuurrampen op de aarde waar we nu leven, met het olie dat op raakt en de zee dat vol plastic is. Deze wereld die "klein" is.

Ik denk dat er een transformatie moet plaats vinden om het te krijgen, zoals God het bedoeld heeft. Op deze wereld heeft satan immers te veel invloed met al die roofdieren en het gevaar van de natuurgeweld. De verwoesting dat hij onder de volkeren bij de aarde teweeg heeft gebracht.

Dat is zoals ik het me persoonlijk voorstel.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Als satan wordt losgelaten aan het einde van het chilesastische rijk dus die 1000 jaar zal er nog een hevige strijd woeden en dat is in strijd met wat ik lees over de nieuwe aarde. Pas daarna zal de aarde weggerold worden als een doek en ook in die poel des vuurs verdwijnen.
Dat staat niet uitsluitend in Openbaring, maar op andere plaatsen in de Bijbel.
Er zal een Jeruzalem uit de hemel neerdalen en gezien de begrenzingen van de hemelen en de aarde vormt dit koninkrijk a.h.w. één geheel.
Israël zal op de aarde regeren met de Zone Davids op de troon.
Dat is geen duizendjarig rijk, maar een eeuwig rijk.

De zee is niet meer en de zon is niet meer en dat kàn niet op deze oude aarde. Een aarde kan niet zonder water denk ik.
Er gebeurt van alles met de elementen, de aarde wordt zelfs in zijn geheel heen en weer bewogen en komt van zijn plaats terwijl hij normaliter vast ligt.
We zullen het moeten doen met wat de Bijbel erover zegt en het belangrijkste is dat er een compleet nieuwe aarde zal komen en 2 nieuwe hemelen.
Deze aarde is zwanger en het hele proces vanaf Genesis tot Openbaring beschrijft in alle opzichten hoe een oude schepping een nieuwe schepping voort kan brengen. Met de uitzondering dat God overdrachtelijk in het leven van de natuurlijke mens niets verandert , maar compleet vernieuwt.
Er is meer over te zeggen bij het topic over de restitutie denk ik.
De 1000 jaar is een onderdeel van het proces van wat wij noemen de eindtijd in deze oude schepping en daarna breekt de eeuwigheid aan waar Christus zijn zal Alles en in allen. Hij zal als de Steen de aarde vullen en dat is nu niet zo.
Dan zal de aarde VOL zijn van de kracht en heerlijkheid van de Heer en dat is nu niet zo en dat kan ook niet want Christus maakt nooit meer deel uit van deze oude schepping, DAT is volbracht.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik heb altijd sterk mijn twijfels over hoe ik Openbaring 20 moet plaatsen. Als dit gaat over het duizendjarige vredesrijk dat komt, dan is pas de duivel na 1000 jaar weer actief en niet 1000 jaar lang in strijd met God. Hij zit gevangen in de put aan ketenen gebonden. Hoe zou hij dan de strijd met God aan kunnen gaan?
Daarom geloof ik ook niet dat satan dan nog iets kan doen in die 1000 jaar in de schepping, met als gevolg dat er geen oorlogen meer kunnen zijn, geen aardbevingen meer kunnen zijn, geen stormen meer kunnen woeden, geen bliksemschichten slachtoffers kunnen maken of de boel in lichte laaien kunnen zetten, ja zelfs geen brok puin uit de ruimte zoals voor een paar jaar terug in Rusland de ramen aan diggelen kan gooien en mensen kan verwonden. Geen leeuw zal een lam nog eten en geen epidemie zal een mens nog ziek maken.
Als dat allemaal zo is, hoe zou dan deze aarde de zelfde kunnen blijven? Het zal een gedaanteverwisseling moeten ondergaan.
Geen handicap zal er nog bestaan.

Het is voor mij "anders" de omschrijving van de geestelijke werkelijkheid van een gelovige die in Jezus Christus leeft sinds Pinksteren, waardoor de duivel hem niet meer kan vangen. Geen hoogte, geen diepte, niets kan hem scheiden van Jezus Christus. In dat geval is de eerste gebeurtenis wat we meemaken met de wederkomst van Jezus Openbaring 21 en alles wat je daar bij op noemt.
Als dat niet zo is en Openbaring 20 gaat over de periode van na de wederkomst van Jezus, dan gebeuren er dan al geweldige dingen met deze wereld. Een ware transformatie. Niets van al de invloeden dat de duivel met de demonen uitoefenen met al het geweld van de natuur en samenleving zal daar nog gezien kunnen worden. Ja zelfs geen kind zal er verdrinken als die in de handen van Jezus leeft.

Dat is dus voor mij persoonlijk de afweging.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ooit waren we in Zacharia n.a.v. een topic van Adinomis, prachtig boek.
En in Zach 9 vers 13 staat : "Als ik Mij Juda zal gespannen en Ik Efraïm de boog zal gevuld hebben en Ik uw kinderen O Sion zal verwekt hebben tegen uw kinderen o Griekenland en u gesteld zal hebben als het zwaard van een held"...
Juda een boog , Gods kracht, Gods wapen en Ik Efraim de boog zal gevuld hebben en hier staan ze dus bij elkaar namelijk de 2 en de 10 stammen van Israël want immers geheel Israäl zal verzameld worden.

Het punt is dat in die dagen in het Oosten een wereldrijk ontstaan is n.l. Babel en dat ligt dan in Irak met Babel als hoofdstad.
Maar volgens de Bijbelse profetie wordt het beschouwd als het herstel van het Griekse rijk van Alexander de Grote , die ook Babel als hoofdstad koos.

Het is dus niet het huidige Griekenland , maar aan dat rijk dat Babel als hoofdstad heeft en dat vindt plaats waar Israël ooit woonde, maar wat nu Libanon, Palestina en Jordanië heet.
Dit gebied zal door de Heer in bezit genomen worden, het leven eruit en Israël erin , althans het gelovige overblijfse.
En dan is er sprake van echt en Bijbels Zionisme.

En let erop in het Middenoosten staan de stukken op het bord.

Hamath is Syrië en Tyrus en Sidon het huidige Libanon, maar vroeger was het ook Syrië.
De russen zullen zeker daar ook terecht komen.

Ook Amos spreekt over Moab en Juda in één adem maar dan in relatie tot Israël eveneens heeft Amos 1 betrekking op Syrië en Damascus , de aanleiding is dat de Filistijnen of de inwoners van Gaza ooit verraad hebben gepleegd t.o.v. Juda in de strijd tegen Edom dat is de verre achtergrond maar gaat over de verre toekomst .
Gath wordt hier niet genoemd omdat die stad niet meer zal bestaan en verder gaat het over Raba en dat is Amman en heette ooit in Romeinse tijd Philadelphia en er volgt danook volgens Zacharia 9 een kastijding van vele volkeren. Zach 9 ves 1-9.
Eigenlijk hoort deze uitleg verder in het topic van Zacharia.

P.S. onder Palestina versta ik niet "Kanaän, maar Palestina is de Gazastrook.
Huilt gij poort en schreeuwt gij stad gaat dus over de Gazastrook en de dreiging komt vanuit het Noorden zeg Ez. 39 en de rook die uit het noorden komt staat voor Rusland.
Lees ook Amos 1 vers 6-9.
Het is zorgelijk om het te lezen, maar ik geloof dat het zo geliefde land Israël bij de Christenen nog heel veel leed te wachten staat.
Evenals de andersgenoemde omringende landen. Jeruzalem zal een drama zijn op het wereldtoneel als die gruwel der verwoesting zal komen.
Daarom is gebed voor hen die dat kunnen ontvlieden alleen een vlucht zal zijn op basis van geloof want dan maken zij geen onderdeel uit van deze verschrikkingen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gaitema schreef:Ik heb altijd sterk mijn twijfels over hoe ik Openbaring 20 moet plaatsen. Als dit gaat over het duizendjarige vredesrijk dat komt, dan is pas de duivel na 1000 jaar weer actief en niet 1000 jaar lang in strijd met God. Hij zit gevangen in de put aan ketenen gebonden. Hoe zou hij dan de strijd met God aan kunnen gaan?
Daarom geloof ik ook niet dat satan dan nog iets kan doen in die 1000 jaar in de schepping, met als gevolg dat er geen oorlogen meer kunnen zijn, geen aardbevingen meer kunnen zijn, geen stormen meer kunnen woeden, geen bliksemschichten slachtoffers kunnen maken of de boel in lichte laaien kunnen zetten, ja zelfs geen brok puin uit de ruimte zoals voor een paar jaar terug in Rusland de ramen aan diggelen kan gooien en mensen kan verwonden. Geen leeuw zal een lam nog eten en geen epidemie zal een mens nog ziek maken.
Als dat allemaal zo is, hoe zou dan deze aarde de zelfde kunnen blijven? Het zal een gedaanteverwisseling moeten ondergaan.
Geen handicap zal er nog bestaan.

Het is voor mij "anders" de omschrijving van de geestelijke werkelijkheid van een gelovige die in Jezus Christus leeft sinds Pinksteren, waardoor de duivel hem niet meer kan vangen. Geen hoogte, geen diepte, niets kan hem scheiden van Jezus Christus. In dat geval is de eerste gebeurtenis wat we meemaken met de wederkomst van Jezus Openbaring 21 en alles wat je daar bij op noemt.
Als dat niet zo is en Openbaring 20 gaat over de periode van na de wederkomst van Jezus, dan gebeuren er dan al geweldige dingen met deze wereld. Een ware transformatie. Niets van al de invloeden dat de duivel met de demonen uitoefenen met al het geweld van de natuur en samenleving zal daar nog gezien kunnen worden. Ja zelfs geen kind zal er verdrinken als die in de handen van Jezus leeft.

Dat is dus voor mij persoonlijk de afweging.
De volgorde van de gebeurtenissen in Openbaring zul je nooit begrijpen als je de profetiën van Daniël o.a. en Zacharia niet ernaast legt.
De beloften van nà pinksteren en door Paulus geopenbaard is een tussengeschoven bedeling waardoor wij nu leven in de 69e week van Daniël en pas als de 70e week begint zal Openbaring in vervulling gaan.
De eerste gebeurtenis is niet Openb. 21 , maar 1 Thess. 4 of zoiets , ik weet het even niet uit mijn hoofd.
Als de Heer Zijn voeten zet op de Olijfberg kun je spreken over "de wederkomst op aarde" , maar de opname van al Zijn heiligen is geen komst op aarde, maar een "meeting in the air".
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef: De zee is niet meer en de zon is niet meer en dat kàn niet op deze oude aarde.
Een aarde kan niet zonder water denk ik.
Er gebeurt van alles met de elementen, de aarde wordt zelfs in zijn geheel heen en weer bewogen en komt van zijn plaats terwijl hij normaliter vast ligt.
.
het is dan ook allemaal beeldspraak, want water is noodzakelijk voor het begin van alle leven....
zo ook de zon..
en Wilsophie..pppsst....de aarde beweegt al miljarden jaren hoor en ligt dus niet vast zoals jij beweert.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

callista schreef:
Wilsophie schreef: De zee is niet meer en de zon is niet meer en dat kàn niet op deze oude aarde.
.
het is dan ook allemaal beeldspraak, want water is noodzakelijk voor het begin van alle leven....
zo ook de zon..
en Wilsophie..pppsst....de aarde beweegt al miljarden jaren hoor en ligt dus niet vast zoals jij beweert.
Water is zeker de noodzakelijke bron voor alle leven en zo ook het licht toch?
Dus als Christus alles in allen is, zijn beiden overbodig.

En wat het bewegen betreft: "Want alzo zegt de HEERE , Die DE HEMELEN geschapen heeft , Die God Die de aarde geformeerd en en Die ze gemaakt heeft, Hij heeft ze bevestigd. Hij heeft ze niet geschapen dat zij ledig zou zijn, maar heeft ze geformeerd opdat men daarin wonen zou....."

En als je bevestigen noemt dat iets zweeft is mij dat helemaal best.
Wat is dan een aardebeving?
callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:
callista schreef:
.
zo ook de zon..
Water is zeker de noodzakelijke bron voor alle leven en zo ook het licht toch?
Dus als Christus alles in allen is, zijn beiden overbodig.

En wat het bewegen betreft: "Want alzo zegt de HEERE , Die DE HEMELEN geschapen heeft , Die God Die de aarde geformeerd en en Die ze gemaakt heeft, Hij heeft ze bevestigd. Hij heeft ze niet geschapen dat zij ledig zou zijn, maar heeft ze geformeerd opdat men daarin wonen zou....."

En als je bevestigen noemt dat iets zweeft is mij dat helemaal best.
Wat is dan een aardebeving?
uit die tekst maak ik helemaal niet op dat de aarde stilstaat....wel dat ze niet ledig zou zijn...
bovendien wist men in de tijd dat de bijbel is geschreven nog helemaal niet hoe alles in elkaar zat...m.a.w. men wist niet wat wij nu weten...die kennis ontbrak.
dus men schreef het op zoals men het ervaarde en "zag" in die tijd.
nu weet men dat de aarde draait - en ook nog eens om haar eigen as en dat de zon stilstaat.....[ook al lijkt dat niet zo vanuit ons gezichtspunt]

die laatste vraag snap ik niet over die aardbeving ivm een aarde die stil zou staan.
een aardbeving kan vele oorzaken hebben zoals b.v: [en lees verder]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardbeving
Veel aardbevingen hangen samen met de langzame bewegingen van de aardkorst
. Op grote schaal kan het de aardschollen betreffen, die langzaam ten opzichte van elkaar bewegen (platentektoniek
Laatst gewijzigd door callista op 12 mei 2014, 18:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef: De volgorde van de gebeurtenissen in Openbaring zul je nooit begrijpen als je de profetiën van Daniël o.a. en Zacharia niet ernaast legt.
De beloften van nà pinksteren en door Paulus geopenbaard is een tussengeschoven bedeling waardoor wij nu leven in de 69e week van Daniël en pas als de 70e week begint zal Openbaring in vervulling gaan.
De eerste gebeurtenis is niet Openb. 21 , maar 1 Thess. 4 of zoiets , ik weet het even niet uit mijn hoofd.
Als de Heer Zijn voeten zet op de Olijfberg kun je spreken over "de wederkomst op aarde" , maar de opname van al Zijn heiligen is geen komst op aarde, maar een "meeting in the air".
Nou, ik ga alleen al af op wat jij zegt, dat God en satan een strijd van 1000 jaar hebben bijvoorbeeld.
Dat kan niet als satan 1000 jaar gebonden is en dan trek ik mijn verdere conclusies.
De Profetieën van Daniël en Zacharia kan ik wel lezen, maar vaak kan ik er als leek zonder achtergrondkennis van hoe het middenoosten was er toch niet veel van brijen, is mijn ervaring. Profetische boeken lees ik wel eens.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef: Nou, ik ga alleen al af op wat jij zegt, dat God en satan een strijd van 1000 jaar hebben bijvoorbeeld.
Dat kan niet als satan 1000 jaar gebonden is en dan trek ik mijn verdere conclusies.
De Profetieën van Daniël en Zacharia kan ik wel lezen, maar vaak kan ik er als leek zonder achtergrondkennis van hoe het middenoosten was er toch niet veel van brijen, is mijn ervaring. Profetische boeken lees ik wel eens.
Volgens Openbaring 20:3 vindt die strijd plaats aan het eind van die duizend jaar, als satan weer wordt losgelaten.
We kunnen ook alles niet precies weten wat er in de toekomst gaat gebeuren. Wat dat betreft kunnen veel dingen die in het forum zijn beschreven, ook die van mij, heel anders verlopen, maar toch gaan volgens Gods plan.
We moeten ons er ook altijd bewust zijn dat we leken zijn. We hebben de leiding van de Heilige Geest heel erg nodig.
Het is goed dat we weten wat God heeft geopenbaard in de bijbel, zodat we het kunnen herkennen als het zover is.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Toch zegt God dat Hij "ons" alles heeft geopenbaard.

@ Callista ik gaf deze tekst omdat het woord bevestigd in de tekst staat, maar er zijn voldoende andere teksten die aangeven dat de aarde vast gefundeerd ligt.
En gezien de positie van wat onder de aarde is kan het niet anders zijn dat dat de aarde vast ligt.
Maar als je dat niet gelooft en meer waar hecht aan de wetenschap is mij dat helemaal best.

De vertalers noemen het vaak de "grondlegging van de kosmos", maar het is het woord "katabalo" en d.w.z. nederwerping.

Psalm 104 zegt in vers 5 : "Hij heeft de aarde gegrond op haar grondvesten, zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen".

Psalm 119 ver 90 zegt: ": Uw getrouwheid is van geslacht tot geslacht , Gij hebt de aarde vastgemaakt en zij blijft staan".
God heeft de aarde vastgemaakt en daarom blijft zij staan , ze tolt noch zweeft, maar staat vast.
Spreuken 8 vers 29 , Job,38 vers 4 -t
Job 26 vers 7 , Hebr. 1 vers 10.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wilsophie schreef:Toch zegt God dat Hij "ons" alles heeft geopenbaard.
Nee, "ten dele" geopenbaard. :) We kijken nu nog in een wazige spiegel, maar dan zullen we Hem zien van aangezicht tot aangezicht. De profeten wisten immers ook niet wat de profetieën over de komst van Jezus op aarde inhielden. Dat werd pas openbaar toen Hij kwam. Tot de kruisiging toe snapten de discipelen ook nog niet dat Hij gekruisigd moest worden.
Al hadden ze het in principe wel kunnen weten, omdat Jezus het hen al wel min of meer verteld had.
Maar die gedachte konden ze nog niet vatten.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ten dele geopenbaard en het nu zien in spiegelen van raadselen is niet hetzelfde want er staat achter dat wij "zien van aangezicht tot aangezicht", het ging mij om de openbaring van Gods plan aan Israël , aan de Gemeente en aan de volkeren.
En dan staat er duidelijk in Hebr 1 vers hoe God nu spreekt tot gelovigen niet meer via de profeten, maar door de Zoon.

Er staat in 1 Kol 1 vers 25:
God heeft het geheimenis van Zijn wil aan Zijn heiligen geopenbaard!

Er staat.....“het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar thans geopenbaard aan zijn heiligen”
.
Het geheimenis, in de bijbel geopenbaard, wordt op verschillende wijzen beschreven: het geheimenis Gods (Kolossenzen 2:2; Openbaring 10:7), het geheimenis van zijn wil (Efeziërs 1:9), het geheimenis van Christus (Efeziërs 3:4; Kolossenzen 4:3), het geheimenis van het Koninkrijk Gods (Marcus 4:11), het geheimenis van het evangelie (Efeziërs 6:19), het geheimenis des geloofs (1 Timoteüs 3:9), en het geheimenis der godsvrucht (1 Timoteüs 3:16).
Een geheimenis in de bijbel is een verborgen waarheid die alleen door openbaring gekend kan zijn.

De geheimenissen was aan Paulus bekend gemaakt maar....
.....Daniël verklaarde: “Hij verleent wijsheid aan wijzen en kennis aan hen die inzicht hebben.
Hij openbaart ondoorgrondelijke en verborgen dingen” (Daniël 2:21, 22).
“De verborgen dingen zijn voor de HERE, onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en onze kinderen voor altijd, opdat wij al de woorden dezer wet volbrengen” (Deuteronomium 29:29).
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Maar desondanks blijf ik het met Adinomis eens dat ondanks alles wat ons geopenbaard is, we niet alles precies weten van wat er komen gaat.
Zoals mensen die een bijna dood ervaring hebben gehad en een kijkje in de hemel konden nemen, die kunnen het ook niet precies weergeven wat ze zagen. Je weet bepaalde dingen, maar nooit alles precies.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Er zijn vele dingen die Paulus niet kon uitspreken omdat ze boven het menselijk denken uitgaan dus daar doe ik niets aan af en dat bedoel ik ook niet.
Maar laat verder maar zitten, men begrijpt mij wel vaker niet en dat begrijp ik wel.
In een bijna dood ervaring geloof ik niet. Het is net als met dromen of visioenen, er speelt zich heel wat af in het menselijk brein, ook tijdens zijn slaap bijvoorbeeld, maar het is nooit te bewijzen of dat uit het onderbewustzijn komt of ergens anders vandaan, dat zal per persoon verschillend zijn.
Ook een narcose heeft veel invloed op onze hersenen. En ook psychoses leiden tot vreemde waarnemingen en ervaringen, dus dat laat ik maar voor wat het is.

Zolang het niet Bijbels gefundeerd is zoals de blik van Stefanus in de hemel zal ik niet snel iets toepassen op deze huidige verborgen bedeling, waar God Zich verborgen houdt voor de wereld.
En dat gelovigen in alle vrede sterven lijkt me uiteraard overduidelijk , want zij zouden de dood niet "smaken".
En dat mensen die geen zekerheid hebben omdat hen een soort van verkiezing is aangepraat heten dan gelovig te zijn, maar kennen een enorme strijd op hun sterfbed.
ericjan

Bericht door ericjan »

Piebe schreef:
ericjan schreef:
Piebe schreef: 'Ziet, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig weer aan een ieder mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.' (Gal 5,2-3)
Hier laat Paulus dus zien dat de besnijdenis niet slechts een uiterlijk ritueel is, maar dat bij de besnijdenis de Wet hoort. Net als bij de christelijke doop geloof hoort.
Als lege rituelen stellen zowel de besnijdenis als de doop niks voor namelijk.
Immers, islamieten zijn ook besneden maar gaan regelrecht tegen de Wet van God in door een andere god te aanbidden dan de God van Israel.
In Paulus zijn tijd waren er nog geen moslims, dus het lijkt me duidelijk over wie hij het heeft, de joden
Is ook niet mijn stelling slimmerik :D
Het is een voorbeeld van de tegenwoordige tijd waar men bij de islam de besnijdenis als leeg ritueel doet.
Dus wanneer men als Jood alleen maar de handeling uitvoert van het besnijden zonder geloof in de God van Israel en dader zijn van de Wet, stelt het niets voor.
Net zoals een kinderdoop zonder geloof in Christus niets voor stelt. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Piebe schreef:Feit is dat Paulus de besnijdenis afschafte en dat is ook waarom ze zijn evangelie zo aanstotelijk vinden.
In Christus is het besnijden zijn geen voordeel tov christenen die niet besneden zijn. Want wie zich laat besnijden is ook onder de Wet.
Piebe schreef:Maar ik, broeders! Indien ik nog de besnijdenis predik, waarom word ik nog vervolgd? Zo is dan de ergernis des kruises vernietigd.' (Gal 5,11)
Dit werd gezegd tegen Christenen die meenden zich OOK nog te moeten besnijden voor redding, wat dus niet het geval is.
De besnijdenis is voorbehouden aan de Jood als Verbondsteken tussen God en Zijn uitverkoren Volk Israel. Voor ons uit de heidenen is het dus absoluut niet wat wij zijn niet uit God Zijn Uitverkoren volk Israel afkomstig.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:
Wilsophie schreef:Probeer je te beperken tot het herstel in de toekomst van een gelovige natie van 12 stammen. De vervangingstheologie heeft hier niets mee te maken , die mensen geloven totaal niet in een plan met Israël.
O dat, maar die geloven wel weer in een plan met de joden, lijkt mij.
De bijbel beschrijft het gewoon immers. Ook die mensen zullen dat vast wel gelezen hebben.
Precies!
Vervanginsgleer is het oneigenlijk inpikken van alle eeuwige zegeningen van God aan Zijn Uitverkoren israel en het laten van alle vervloekingen en straffen door God aan Israel bij Israel.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Gaitema schreef:Maar desondanks blijf ik het met Adinomis eens dat ondanks alles wat ons geopenbaard is, we niet alles precies weten van wat er komen gaat.
Zoals mensen die een bijna dood ervaring hebben gehad en een kijkje in de hemel konden nemen, die kunnen het ook niet precies weergeven wat ze zagen. Je weet bepaalde dingen, maar nooit alles precies.
Onze woordenschat schiet tekort, ze hebben er letterlijk geen woorden voor om te verwoorden wat ze hebben gezien.
ericjan

Bericht door ericjan »

Martine schreef:
Ericjan schreef:Gelukkig is er inderdaad ook een positieve gebeurtenis geweest begin dit jaar, de PKN heeft de banden met de antisemitische "nep-christenen" van Sabeel eindelijk opgezegd.
Nee dat heeft de PKN niet gedaan. Er is een verzoek geweest om die banden op te zeggen.

Maar ja, je moet dus ook kijken naar de scribenten van het stuk in Refdag:
De auteurs zijn respectievelijk voorzitter en secretaris van werkgroep Vanuit Jeruzalem.
Het zijn dus twee groepen die pal tegenover elkaar staan. De werkgroep Vanuit Jeruzalem en Sabeel.
Zoals altijd staan God en satan tegenover elkaar, helaas zelfs in onze christelijke kerk.
Martine schreef:Nu ken ik heel toevallig de voorzitter van de Nederlandse tak van Sabeel heel goed.
Het gaat Sabeel niet om de 'gewone man' in Israël, maar om de wijze waarop de regering in Israël omgaat met de bezette gebieden. Om de nederzettingen van Joden in die bezette gebieden.
Deze zijn door God in eeuwigheid geschonken aan Zijn volk Israel; hoe ene christen dat durft te ontkennen is mij een raadsel. Laat staan deze actief te bestrijden.
De "palestijnen" hebben nooit bestaan tot voor 1967. Er is in Israel niet een archeologische vondst gedaan die het bestaan van dit verzonnen "palestijnse" volk kan bewijzen.
Martine schreef:Om de muur - waarvan begrepen wordt dat het misschien veiliger is voor de Israëlieten, maar die zeer krankzinnig door plekken gaat waardoor bv. een Palestijnse christen niet meer vanuit zijn huis bij zijn zaak kon komen.
Sinds de muur zijn er veel minder aanslagen gepleegd in Israel.
In USA hebben ze een muur om immigranten te weren uit Mexico en je hoort er niemand over.
In Israel is de muur om laffe islamitische terroristen te weren die Joodse burgers en kinderen opblazen.
Wel eens een VN wachtpost gezien daar? Wel eens afgevraagd waarom men alleen sterke beschutting en bepantsering heeft aan "palestijnse" zijde en totaal geen bescherming aan Israëlische zijde? Omdat Israel niet aan zelfmoord terrorisme doet misschien? Nooit een VN post zou aanvallen? Terwijl de "palestijnen" tot alles in staat zijn?
Martine schreef:Het gaat niet om zomaar mensen, het gaat om christenen, Palestijnse christenen, die steun krijgen.
Het christendom wordt ervoor misbruikt, in Israel kan men in alle vrijheid christen zijn, deze "christenen" hebben te leiden onder Hamas en niet onder Israel.
Het is Sabeel alleen maar te doen om hun antisemitisch denkgoed te verspreiden en het evangelie te verminken alsof Jezus een "Palestijn" zou zijn.
Martine schreef:Omdat het om het Joodse volk gaat, is er nauwelijks een zinnig woord over te zeggen. Want er wordt geen scheiding gemaakt bij velen tussen de staat Israël en Israël als Gods volk.
Die is er ook niet leert de bijbel.
Martine schreef:Sabeel heeft het over de staat Israël en zijn regering - en laat onverlet het recht van bestaan, het wonder van het bestaan van Israël als volk.
Anti-zionisme is een legaal gevonden manier om antisemitisme in praktijk te brengen, erg naïef hoor. Ik durf zelfs te stellen dat deze Sabeel aanhangers geen ware christenen zijn, maar het christendom slechts misbruiken om hun antisemitische gevoelens te uiten.
We zagen soortgelijke taferelen in WW-II waar "christelijke mensen" ook Joodse onderduikers verraden, christelijke mensen die nazi waren en gewoon zondags te kerk gingen.

Vreemde is dat menig Arabisch christen in Israel niets met "palestijnen" te maken wil hebben. Zelfs zij zien wat het doel is van deze zogenaamde "palestijnse christenen".
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Gaitema schreef:
Wilsophie schreef:Probeer je te beperken tot het herstel in de toekomst van een gelovige natie van 12 stammen. De vervangingstheologie heeft hier niets mee te maken , die mensen geloven totaal niet in een plan met Israël.
O dat, maar die geloven wel weer in een plan met de joden, lijkt mij.
De bijbel beschrijft het gewoon immers. Ook die mensen zullen dat vast wel gelezen hebben.
Precies!
Vervanginsgleer is het oneigenlijk inpikken van alle eeuwige zegeningen van God aan Zijn Uitverkoren israel en het laten van alle vervloekingen en straffen door God aan Israel bij Israel.

Misschien is het goed om je daar nogeens in te verdiepen. Want wij als de Gemeente hebben deel aan de zegeningen omdat we Efraim zijn.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Gaitema schreef:Maar desondanks blijf ik het met Adinomis eens dat ondanks alles wat ons geopenbaard is, we niet alles precies weten van wat er komen gaat.
Onze woordenschat schiet tekort, ze hebben er letterlijk geen woorden voor om te verwoorden wat ze hebben gezien.

Het gaat niet om woordenschat zoals ik het zie. Het gaat over iets wat boven het vermogen van de mens ligt om te vatten, maar de uitkomst is m.i. hetzelfde.