Herstel van Israël

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Herstel van Israël

Bericht door ericjan »

marianne schreef:https://www.youtube.com/watch?v=MlszrlJ9GAk Mooi lied Wilsophie!

Maar al met al is het me nog steeds niet duidelijk, het zal wel aan mij liggen.
"Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid" zegt Jezus. Toen de discipelen er 's morgens weer langs kwamen zagen ze dat de boom vanaf de wortel was verdord.
Dat Israël als natie Hem niet aannam, ook na Pinksteren niet dat klopt.
Maar een beetje vrucht past niet bij geheel verdord.
En de duizenden die met Pinksteren tot geloof kwamen past niet bij geheel en terstond verdord.
En Israël was op dat moment in Markus 11 nog niet tijdelijk uitgeschakeld. Dat gebeurde verderop in Handelingen pas, toen ze Hem bleven verwerpen.
In deze bedeling horen degenen (Jood en heiden) die tot geloof komen bij de Olijf.
God heeft Israel met een doel verblind voor het evangelie door hen een diepe slaap te geven tot op de dag van heden.
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden. (Romeinen 11)
Het staat er letterlijk, maar helaas zijn er broeders en zusters die er de voorkeur aan geven om een gelijkenis parallel te trekken met een andere bijbelse gebeurtenis, om zo het volk Israel te kunnen aanklagen. :(

Daarbij leert Romeinen 11 dat niet heel Israel werd verblind en hebben we dat ook zien gebeuren in de bijbel tot op heden toe.
De eerste volgelingen van Christus waren uiteindelijk Othodoxe Joden en Jezus Zelf was dat ook.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:Zoals altijd staan God en satan tegenover elkaar, helaas zelfs in onze christelijke kerk.
De kerk is een belangrijke plek waar de strijd gevoerd wordt. Buiten de kerk hoeft satan veel minder moeite te doen. Het feit dat er zoveel strijd is over dit onderwerp, laat m.i. ook zien dat satan aan het werk is. Hij zet mensen tegen elkaar op, hij verdraait en zorgt voor desinformatie.
ericjan schreef: Deze zijn door God in eeuwigheid geschonken aan Zijn volk Israël; hoe ene christen dat durft te ontkennen is mij een raadsel. Laat staan deze actief te bestrijden.
De "palestijnen" hebben nooit bestaan tot voor 1967. Er is in Israël niet een archeologische vondst gedaan die het bestaan van dit verzonnen "palestijnse" volk kan bewijzen.
God heeft zichzelf het recht voor behouden om het volk uit het land te verwijderen als het Hem niet gehoorzaamde (zie o.a. Deuteronomium). Slechts wanneer het Hem gehoorzaamde zou Hij het weer terugbrengen van de einden der aarde. Welke christen ontkent of bestrijdt dat?

De Palestijnen zijn als "volk" inderdaad ontstaan na de stichting van de Staat Israël. Ze zijn tweederangs burgers, vergelijkbaar met de Samaritanen.
ericjan schreef:Sinds de muur zijn er veel minder aanslagen gepleegd in Israel.
In USA hebben ze een muur om immigranten te weren uit Mexico en je hoort er niemand over.
In Israël is de muur om laffe islamitische terroristen te weren die Joodse burgers en kinderen opblazen.
Wel eens een VN wachtpost gezien daar? Wel eens afgevraagd waarom men alleen sterke beschutting en bepantsering heeft aan "palestijnse" zijde en totaal geen bescherming aan Israëlische zijde? Omdat Israël niet aan zelfmoord terrorisme doet misschien? Nooit een VN post zou aanvallen? Terwijl de "Palestijnen" tot alles in staat zijn?
Dus scheer je iedereen over een kam en stop je je tweederangs burgers maar achter een muur. Zo creëer je alleen maar meer vijanden.
ericjan schreef:Het christendom wordt ervoor misbruikt, in Israël kan men in alle vrijheid christen zijn, deze "christenen" hebben te leiden onder Hamas en niet onder Israël.
Het is Sabeel alleen maar te doen om hun antisemitisch denkgoed te verspreiden en het evangelie te verminken alsof Jezus een "Palestijn" zou zijn.
Dat Jezus een Samaritaan positief gebruikt in een gelijkenis, waar priester en leviet geen barmhartigheid bewijzen, is veelzeggend. Jezus kwam voor onderdrukte mensen. Daarentegen wordt iedere laars die dreunend stampte en elke mantel waar bloed aan kleeft, een prooi van het vuur (Jesaja 9).
ericjan schreef:
Martine schreef:Omdat het om het Joodse volk gaat, is er nauwelijks een zinnig woord over te zeggen. Want er wordt geen scheiding gemaakt bij velen tussen de staat Israël en Israël als Gods volk.
Die is er ook niet leert de bijbel.
Aantoonbaar onjuist. Denk alleen al aan de blinde leiders ("blinde wegwijzers") uit Matteüs 23. Jezus benoemde het onrecht en zo mag ook het onrecht van de staat Israël aan de kaak worden gesteld.
ericjan schreef:Anti-zionisme is een legaal gevonden manier om antisemitisme in praktijk te brengen, erg naïef hoor. Ik durf zelfs te stellen dat deze Sabeel aanhangers geen ware christenen zijn, maar het christendom slechts misbruiken om hun antisemitische gevoelens te uiten.
Zo kan je alles wat niet in je straatje past terzijde schuiven.
ericjan

Bericht door ericjan »

ericjan schreef:
Peter schreef: Deze zijn door God in eeuwigheid geschonken aan Zijn volk Israël; hoe ene christen dat durft te ontkennen is mij een raadsel. Laat staan deze actief te bestrijden.
De "palestijnen" hebben nooit bestaan tot voor 1967. Er is in Israël niet een archeologische vondst gedaan die het bestaan van dit verzonnen "palestijnse" volk kan bewijzen.
God heeft zichzelf het recht voor behouden om het volk uit het land te verwijderen als het Hem niet gehoorzaamde (zie o.a. Deuteronomium). Slechts wanneer het Hem gehoorzaamde zou Hij het weer terugbrengen van de einden der aarde. Welke christen ontkent of bestrijdt dat?
De volgorde is dat God hen eerst zal terugbrengen naar het Beloofde land israel en daarna pas Zelf hen vergeven van hun zonden en hun de ogen (die Hij hen zelf heeft doen slapen voor het evangelie) te openen. Zo staat het in de bijbel en volgens mij niet dat men eerst massaal christen moet worden als voorwaarde. Hiemee stip je wel de kern aan waar veel christenen volgens mij fout gaan.
ericjan schreef:De Palestijnen zijn als "volk" inderdaad ontstaan na de stichting van de Staat Israël. Ze zijn tweederangs burgers, vergelijkbaar met de Samaritanen.
Volgens mij zijn ze gewoon geen burgers van Israel, het zijn op zijn best te gast in Israel.
ericjan schreef:
Peter schreef:Sinds de muur zijn er veel minder aanslagen gepleegd in Israel.
In USA hebben ze een muur om immigranten te weren uit Mexico en je hoort er niemand over.
In Israël is de muur om laffe islamitische terroristen te weren die Joodse burgers en kinderen opblazen.
Wel eens een VN wachtpost gezien daar? Wel eens afgevraagd waarom men alleen sterke beschutting en bepantsering heeft aan "palestijnse" zijde en totaal geen bescherming aan Israëlische zijde? Omdat Israël niet aan zelfmoord terrorisme doet misschien? Nooit een VN post zou aanvallen? Terwijl de "Palestijnen" tot alles in staat zijn?
Dus scheer je iedereen over een kam en stop je je tweederangs burgers maar achter een muur. Zo creëer je alleen maar meer vijanden.
Je kunt nu eenmaal niet aan de buitenzijde zien wie de terrorist is en wie niet. Zelfs kinderen en vrouwen worden hiervoor ingezet. Juist omdat deze terroristen zich onder de "burgerbevolking" mengt. Of anders gezegd, de terroristenorganisaties als Hamas in Gaza bestaan uit burgers. Het is niet anders dan in in NL de vluchten uit Suriname en Nederlandse Antillen extra worden gecontroleerd op drugs, juist omdat men van daaruit veel smokkelt. Alleen is terrorisme vele malen ernstiger en gevaarlijker dan drugs smokkel.
ericjan schreef:
Peter schreef:Het christendom wordt ervoor misbruikt, in Israël kan men in alle vrijheid christen zijn, deze "christenen" hebben te leiden onder Hamas en niet onder Israël. Het is Sabeel alleen maar te doen om hun antisemitisch denkgoed te verspreiden en het evangelie te verminken alsof Jezus een "Palestijn" zou zijn.
Dat Jezus een Samaritaan positief gebruikt in een gelijkenis, waar priester en leviet geen barmhartigheid bewijzen, is veelzeggend. Jezus kwam voor onderdrukte mensen. Daarentegen wordt iedere laars die dreunend stampte en elke mantel waar bloed aan kleeft, een prooi van het vuur (Jesaja 9).
De 'palestijnen" worden niet onderdrukt door Israel, maar worden onderdrukt door hun terroristische regering Hamas.
ericjan schreef:
Martine schreef:
ericjan schreef:
Peter schreef:Omdat het om het Joodse volk gaat, is er nauwelijks een zinnig woord over te zeggen. Want er wordt geen scheiding gemaakt bij velen tussen de staat Israël en Israël als Gods volk.
Die is er ook niet leert de bijbel.
Aantoonbaar onjuist. Denk alleen al aan de blinde leiders ("blinde wegwijzers") uit Matteüs 23. Jezus benoemde het onrecht en zo mag ook het onrecht van de staat Israël aan de kaak worden gesteld.
Welk onrecht heb je het over? Zichzelf en hun kleine kinderen beschermen tegen laffe terroristische aanvallen van de 'palestijnen".
Wist je dat wanneer een "palestijn" ernstig ziek is of gewond, deze zich gratis kan laten behandelen in een Israëlisch ziekenhuis? Wanneer de "palestijn" dat wil en mag van de Hamas.
ericjan schreef:
Peter schreef:Anti-zionisme is een legaal gevonden manier om antisemitisme in praktijk te brengen, erg naïef hoor. Ik durf zelfs te stellen dat deze Sabeel aanhangers geen ware christenen zijn, maar het christendom slechts misbruiken om hun antisemitische gevoelens te uiten.
Zo kan je alles wat niet in je straatje past terzijde schuiven.
\
Het is een treurig feit Peter, antisemitisme is bij de wet verboden en dus richt men de pijlen op het zionisme, helaas ook binnen ons christendom.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:De volgorde is dat God hen eerst zal terugbrengen naar het Beloofde land israel en daarna pas Zelf hen vergeven van hun zonden en hun de ogen (die Hij hen zelf heeft doen slapen voor het evangelie) te openen. Zo staat het in de bijbel en volgens mij niet dat men eerst massaal christen moet worden als voorwaarde. Hiemee stip je wel de kern aan waar veel christenen volgens mij fout gaan.
Deuteronomium 30: 1-5 zegt: Wanneer alles werkelijkheid is geworden wat ik u beschreven heb, zegeningen en vervloekingen, en wanneer u ten slotte, door de HEER, uw God, uiteengejaagd en verstrooid onder alle volken, daar lering uit getrokken hebt en samen met uw kinderen naar de HEER, uw God, terugkeert en hem weer met hart en ziel gaat gehoorzamen – daartoe heb ik u vandaag aangespoord –, dan zal de HEER, uw God, in uw lot een keer brengen: hij zal zich over u ontfermen en u, na u eerst verstrooid te hebben, weer uit al die landen bijeenbrengen. Zelfs al zijn sommigen verbannen naar het eind van de wereld, de HEER, uw God, zal u terughalen en weer bij elkaar brengen. Hij zal u terugbrengen naar het land dat uw voorouders ooit bezaten en het u weer in bezit geven. Hij zal u meer nog dan uw voorouders zegenen en in aantal doen toenemen.

Dus: eerst terugkeren naar de HEER, dan terugkeer naar het land.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

....Hij zal zich over u ontfermen en u, na u eerst verstrooid te hebben, weer uit al die landen bijeenbrengen.
Precies!

Als natie is dat zeker helemaal juist, maar dan alle 12 stammen, als individu heeft men geen enkel belang bij het Aardse Jeruzalem , maar zal men met de Gemeente van Eerstelingen gezet zijn in de hoogste positie die er is, n.l. in de hemel en dan heb je geen enkele interesse of belang meer bij aardse zegeningen als je alle hemelse zegeningen hebt ontvangen.
Maar het blijft hoedanook eerst terugkeren naar de Heer en dan pas een of het land.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:De volgorde is dat God hen eerst zal terugbrengen naar het Beloofde land israel en daarna pas Zelf hen vergeven van hun zonden en hun de ogen (die Hij hen zelf heeft doen slapen voor het evangelie) te openen. Zo staat het in de bijbel en volgens mij niet dat men eerst massaal christen moet worden als voorwaarde. Hiemee stip je wel de kern aan waar veel christenen volgens mij fout gaan.
Deuteronomium 30: 1-5 zegt: Wanneer alles werkelijkheid is geworden wat ik u beschreven heb, zegeningen en vervloekingen, en wanneer u ten slotte, door de HEER, uw God, uiteengejaagd en verstrooid onder alle volken, daar lering uit getrokken hebt en samen met uw kinderen naar de HEER, uw God, terugkeert en hem weer met hart en ziel gaat gehoorzamen – daartoe heb ik u vandaag aangespoord –, dan zal de HEER, uw God, in uw lot een keer brengen: hij zal zich over u ontfermen en u, na u eerst verstrooid te hebben, weer uit al die landen bijeenbrengen. Zelfs al zijn sommigen verbannen naar het eind van de wereld, de HEER, uw God, zal u terughalen en weer bij elkaar brengen. Hij zal u terugbrengen naar het land dat uw voorouders ooit bezaten en het u weer in bezit geven. Hij zal u meer nog dan uw voorouders zegenen en in aantal doen toenemen.

* Nee dat is echt een veelvoorkomend een misverstand: Dit stuk gaat over trouw aan God namelijk, (nog) niet over trouw aan Christus.
2 En u zult zich bekeren tot de HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzaam zijn, u en uw kinderen, met heel uw hart en met heel uw ziel, overeenkomstig alles wat ik u heden gebied.
* Dit gaat dus over dat de Joden de Wet moeten doen, want daar gaat dat hele hoofdstuk immers over. In het Jodendom in Israel zien we dat duidelijk terug nu, juist in de gebieden als de Westbank (Samaria en Judea), die satan graag onterecht bezette gebieden noemt en laat noemen.

* Hierna somt God op dat Hij de Joden zal terugbrengen naar het Beloofde land waar ze ook vandaan moeten komen (vers 3 4 en 5)
* Pas in vers 6 zal God het hart van hun nageslacht (van Abraham, Isaac en Jacob) besnijden.
3 Dan zal de HEERE, uw God, een omkeer brengen in uw gevangenschap en Zich over u ontfermen. Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken waarheen de HEERE, uw God, u verspreid had.
4 Al bevonden uw verdrevenen zich aan het einde van de hemel, toch zal de HEERE, uw God, u vandaar bijeenbrengen en u vandaar weghalen.
5 En de HEERE, uw God, zal u naar het land brengen dat uw vaderen in bezit hadden, en u zult het weer in bezit nemen; en Hij zal u goeddoen en u talrijker maken dan uw vaderen.
6 De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult.

Lezen we vers 10:
10 wanneer u de stem van de HEERE, uw God, gehoorzaam bent door Zijn geboden en Zijn verordeningen, die in dit wetboek geschreven zijn, in acht te nemen; wanneer u zich bekeert tot de HEERE, uw God, met heel uw hart en met heel uw ziel.
* Wanneer kan een voorwaarde zijn, maar ook een gegeven dat zal gebeuren, zo van het zal gebeuren dat.
(Uiteraard bekijken veel christenen dit vanuit hun totaal verkeerde beeld van Joden geheel verkeerd, helaas).

Dit is ook in lijn met andere beloften van God aan Israel en de Joden:
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene. (Zacharia 12)

Heel Zacharia 8
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Za ... =nl&set=10

22 Dan zullen zij die van het huis van Israël zijn, weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, vanaf die dag en daarna.
23 Dan zullen de heidenvolken weten dat zij die van het huis van Israël zijn, om hun ongerechtigheid in ballingschap zijn gegaan. Omdat zij Mij ontrouw waren, verborg Ik Mijn aangezicht voor hen en gaf Ik hen in de hand van hun tegenstanders, zodat zij allen door het zwaard vielen.
24 Overeenkomstig hun onreinheid en overeenkomstig hun overtredingen heb Ik met hen gehandeld en Ik heb Mijn aangezicht voor hen verborgen.[/i]
* Israel is hier nog ontrouw aan God, maar toch komt de Belofte aan heel Israel:

25 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ik zal nu een omkeer brengen in de gevangenschap van Jakob, Ik zal Mij ontfermen over heel het huis van Israël en Ik zal het opnemen voor Mijn heilige Naam.

26 Zij zullen hun schande moeten dragen, en heel hun trouwbreuk, die zij tegenover Mij gepleegd hebben toen zij onbezorgd in hun land woonden en er niemand was die hun schrik aanjoeg.
27 Wanneer Ik hen uit de volken terugbreng en hen bijeenbreng uit de landen van hun vijanden, zal Ik door hen voor de ogen van veel heidenvolken geheiligd worden.
28 Dan zullen zij weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, omdat Ik hen onder de heidenvolken in ballingschap voerde, maar henook weer verzamelde in hun land en niemand van hen daarginds nog liet achterblijven.

* God zal maken dat heel Israel weet dat Hij hun God is.
* God heeft hen over de wereld verspreid als straf, maar zal hen Zelf ook weer vergeven en terugbrengen naar het Belofode Land Israel (vervuld in 1948)

Daarna komt pas dat God heel israel Zijn Geest over het huis Israel zal uitstorten, opdat ze Hem allemaal weer kennen en dienen.
29 Ik zal Mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik Mijn Geest over het huis van Israël heb uitgestort, spreekt de Heere HEERE. (Ezechiel 39)

Maar ook in dit vres blijkt dat:
29 Dan zult u daar de HEERE, uw God, zoeken en u zult Hemvinden, als u Hem met heel uw hart en met heel uw ziel zoekt.
* Belofte van God dat Israel Hem zal zoeken en vinden. (waar hebben we dan niet meer gelezen ;) ?)

30 Wanneer u in benauwdheid zult zijn en al deze dingen u getroffen hebben, in later tijd, dan zult u terugkeren naar de HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzamen.
* De benauwdheid van de grote verdrukking van de wereld zal ertoe leiden dat heelIisrael God (weer) zal gaan zoeken (en dus vinden)

31 Want de HEERE, uw God, is een barmhartig God; Hij zal u niet loslaten, en u niet te gronde richten; Hij zal het verbond met uw vaderen, dat Hij onder ede met hen gesloten heeft, niet vergeten.[/i] (Deuteronomium 4)
* God is barmhartig en zal israel NOOIT loslaten noch ten gronde richten,
* God zal Zijn verbond gesloten met Abraham, Isaac en Jacob tav Zijn uitverkoren volk Israel onder ede gesloten, NOOIT vergeten !

Dus eerst terugbrengen in het Beloofde land en daarna de verdrukking door de wereld (christenen zouden hieraan nooit moeten meewerken) en daardoor zoekt men God en gaat men God vinden. We zien dit momenteel al (voorzichtig) gebeuren in Israel.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

DE oproep tot geloof was in Deuteronomium niet anders dan anno 2014. Trouw aan God is niet anders dan de trouw aan Christus. Behalve dat er onder het nieuwe verbond na dood en opstanding andere wetten gelden. De wet van Mozes wordt niet meer voorgelezen zoals in Deut. Het is de tijd van Deut 31 vers 18 waar God Zich verborgen heeft omdat het volk zich gewend tot andere goden.
Het wetboek ligt nu in de ark des verbonds omdat God hen hardnekkigheid kende. Er staat dat al de oudsten der stammen verzameld moeten worden, is dat nu het geval?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

en daarna de verdrukking door de wereld
De Bijbel leert geen verdrukking DOOR de wereld.
De verdrukking is van God.
ericjan

Bericht door ericjan »

Zie ook Jeremia 16, waarin God zegt dat Hij de Joden zal terugbrengen naar het Beloofde land dat Hij in eeuwigheid aan hun voorvaderen gegeven heeft.
15 maar: Zo waar de HEERE leeft, Die de Israëlieten uit het land in het noorden en uit al de landen waarheen Hij hen verdreven had, geleid heeft. Ik zal hen terugbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb.
16 Zie, Ik ga boden tot vele vissers zenden, spreekt de HEERE, dat zij hen moeten opvissen. En daarna zend Ik boden tot vele jagers, dat die hen moeten opjagen van elke berg en van elke heuvel, en uit de kloven van de rotsen.

* God zal boden en jagers inzetten om de Joden weer terug te laten keren naar het Beloofde Land. Hebben we dat al niet zien geschieden na WW-II?
18 Ik zal eerst hun ongerechtigheid en hun zonde dubbel vergelden, omdat zij Mijn land ontheiligd hebben: zij hebben Mijn eigendom met de dode lichamen van hun afschuwelijkeafgoden en hun gruweldaden vervuld.

10 Hoor het woord van de HEERE, heidenvolken, verkondig het in de kustlanden van ver weg, en zeg:
Hij Die Israël verstrooid heeft, zal het weer bijeenbrengen en het hoeden, zoals een herder zijn kudde hoedt.

(Jeremia 31)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

30 Wanneer u in benauwdheid zult zijn en al deze dingen u getroffen hebben, in later tijd, dan zult u terugkeren naar de HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzamen.
* De benauwdheid van de grote verdrukking van de wereld zal ertoe leiden dat heelIisrael God (weer) zal gaan zoeken (en dus vinden)
Het is geen benauwdheid van de wereld Ericjan. En ook niet over de wereld in eerste instantie, maar de Grote Verdrukking begint juist in het land Israël zegt de Bijbel.

Nog maar weer eens de vraag. De Jood die nu leeft en niet gelooft in de Messias en morgen sterft, is die Jood behouden?
Komt er een herkansing? En wanneer dan?
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:DE oproep tot geloof was in Deuteronomium niet anders dan anno 2014. Trouw aan God is niet anders dan de trouw aan Christus. Behalve dat er onder het nieuwe verbond na dood en opstanding andere wetten gelden. De wet van Mozes wordt niet meer voorgelezen zoals in Deut. Het is de tijd van Deut 31 vers 18 waar God Zich verborgen heeft omdat het volk zich gewend tot andere goden.
Tot welke andere God wendt een Jood zich dan volgens jou Wilsophie? Wij als christenen mogen in Christus nu OOK de God van Israel aanbidden en dienen en kennen.

30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
(Romeinen 3)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:Zie ook Jeremia 16, waarin God zegt dat Hij de Joden zal terugbrengen naar het Beloofde land dat Hij in eeuwigheid aan hun voorvaderen gegeven heeft.
15 maar: Zo waar de HEERE leeft, Die de Israëlieten uit het land in het noorden en uit al de landen waarheen Hij hen verdreven had, geleid heeft. Ik zal hen terugbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb.
16 Zie, Ik ga boden tot vele vissers zenden, spreekt de HEERE, dat zij hen moeten opvissen. En daarna zend Ik boden tot vele jagers, dat die hen moeten opjagen van elke berg en van elke heuvel, en uit de kloven van de rotsen.

* God zal boden en jagers inzetten om de Joden weer terug te laten keren naar het Beloofde Land. Hebben we dat al niet zien geschieden na WW-II?
18 Ik zal eerst hun ongerechtigheid en hun zonde dubbel vergelden, omdat zij Mijn land ontheiligd hebben: zij hebben Mijn eigendom met de dode lichamen van hun afschuwelijkeafgoden en hun gruweldaden vervuld.

10 Hoor het woord van de HEERE, heidenvolken, verkondig het in de kustlanden van ver weg, en zeg:
Hij Die Israël verstrooid heeft, zal het weer bijeenbrengen en het hoeden, zoals een herder zijn kudde hoedt.

(Jeremia 31)

Als het niet mijn topic was had ik het allang opgegeven, maar ik wil graag dat de toevoegingen die jezelf doet toch echt conform de Waarheid van de Bijbel zijn.
Jeremia 16 vers 15 spreekt over een voering uit het land van het Noorden waarheen God henzelf had verdreven en Hij zal hen terugbrengen.
Vissers en jagers zijn geen mensen uit de 2e wereldoorlog. Hoe kom je erbij?
Dit moet nog gebeuren.
Het is eerst geloof en dan zullen zij het land erfelijk bezitten en niet andersom. Die kustlanden zijn de eilanden der zee en gaat over de 10 stammen in de verstrooiing. En God Zelf zal hen terugbrengen in Zijn land. Er zijn genoeg profetiën waaruit blijkt dat dit nog moet gebeuren maar pas in de 70e jaar week, dus nà de opname van de Gemeente en zelfs aan het einde van die jaarweek die 7 jaren duurt.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:DE oproep tot geloof was in Deuteronomium niet anders dan anno 2014. Trouw aan God is niet anders dan de trouw aan Christus. Behalve dat er onder het nieuwe verbond na dood en opstanding andere wetten gelden. De wet van Mozes wordt niet meer voorgelezen zoals in Deut. Het is de tijd van Deut 31 vers 18 waar God Zich verborgen heeft omdat het volk zich gewend tot andere goden.
Tot welke andere God wendt een Jood zich dan volgens jou Wilsophie? Wij als christenen mogen in Christus nu OOK de God van Israel aanbidden en dienen en kennen.

30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
(Romeinen 3)
Ik heb het toch niet over een ANDERE God? Jij suggereert een onderscheid tussen de God van Deuteronomium en Christus. Ik niet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Het is geen benauwdheid van de wereld Ericjan. En ook niet over de wereld in eerste instantie, maar de Grote Verdrukking begint juist in het land Israël zegt de Bijbel.
Als je nu wel eens de geciteerde verzen zou lezen dan zou je zien dat ik verzen aandraag die ondersteunen dat de wereld Israel zal verdrukken en niet God.
God is het Die bloedig wraak neemt op degenen die Israel hebben verdrukt in de eindtijd, leert de bijbel juist, Wilsohie.
Wilsophie schreef:Nog maar weer eens de vraag. De Jood die nu leeft en niet gelooft in de Messias en morgen sterft, is die Jood behouden?
Komt er een herkansing? En wanneer dan?
Jezus heeft Zijn Offer in beginsel gedaan voor Israel, zij hebben al genade bij God en wij uit de heidenen mogen ook delen in die genade, meer niet.
Die Genade zal hen worden toebedeeld als Jezus wederkomt als de lang verwachte Messias van de Joden.
Waarom anders denk je dat Jezus zal wederkomen naar Israel, Jeruzalem en niet naar Rome, NY, Moskou, Peking? Geef daar eens antwoord op Wilsophie?

Waarom zal Jezus het 1000 jarig vredesrijk vanuit Jeruzalem (Sion) regeren en niet vanuit een andere stad?
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:

(Romeinen 3)
Ik heb het toch niet over een ANDERE God? Jij suggereert een onderscheid tussen de God van Deuteronomium en Christus. Ik niet.
JHWH is GOd en Jezus is de Zoon van God.
Jij doet net alsof men in Israel niet JHWH aanbid Wilsophie.
God Zelf zal Israel het geloof geven bij de massale wederopstanding van het volk Israel beschreven o.a. in Ezechiel 37. Dan zal heel Israel en alle doden van Israel Jezus herkennen en erkennen als hun langverwachte Messias. God neemt de verblinding voor het evangelie Zelf weer weg, welke Hij er Zelf heeft opgelegd. God zal het doen, niet Israel. Net als God het doet bij ons uit de heidenen en niet wijzelf.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

JHWH is GOd en Jezus is de Zoon van God.
Jij doet net alsof men in Israel niet JHWH aanbid Wilsophie.
God Zelf zal Israel het geloof geven bij de massale wederopstanding van het volk Israel beschreven o.a. in Ezechiel 37. Dan zal heel Israel en alle doden van Israel Jezus herkennen en erkennen als hun langverwachte Messias. God neemt de verblinding voor het evangelie Zelf weer weg, welke Hij er Zelf heeft opgelegd. God zal het doen, niet Israel. Net als God het doet bij ons uit de heidenen en niet wijzelf.]
Je haalt er weer van alles bij tot aan de Jongste Dag want dat is een massale wederopstanding van alle mensen van onder het Oude Verbond en alle ongelovigen van alle tijden, maar daar ging het niet over.

Je moet geen dingen suggereren die ik niet heb gezegd en zeker niet met woorden "alsof" dat is niet eerlijk.
Jij noemde Christus die er nog niet was in Deut. Ik zal het even citeren.

Ericjan schreef: Nee dat is echt een veelvoorkomend een misverstand: Dit stuk gaat over trouw aan God namelijk, (nog) niet over trouw aan Christus.
Wat is het veelvoorkomende misverstand?
Hier maak je onderscheid tussen trouw aan God en trouw aan Christus. En dan zeg je dat ik denk dat Israël Jehovah niet aanbidt.
Dat doen ze ook niet, maar daar ging het niet om.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:30 Wanneer u in benauwdheid zult zijn en al deze dingen u getroffen hebben, in later tijd, dan zult u terugkeren naar de HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzamen.
* De benauwdheid van de grote verdrukking van de wereld zal ertoe leiden dat heelIisrael God (weer) zal gaan zoeken (en dus vinden).

Als je nu wel eens de geciteerde verzen zou lezen dan zou je zien dat ik verzen aandraag die ondersteunen dat de wereld Israel zal verdrukken en niet God.
God is het Die bloedig wraak neemt op degenen die Israel hebben verdrukt in de eindtijd, leert de bijbel juist, Wilsohie.
Ik lees dat heel goed, maar het zinnetje met het sterretje staat er niet, dat voeg jij zelf toe.
Het gaat niet over de wereld die Israël kwaad heeft aangedaan. Het ging over de benauwdheid van Jacob van Godswege, de eerste helft van die 7 jaar.

Ericjan schreef:Jezus heeft Zijn Offer in beginsel gedaan voor Israel, zij hebben al genade bij God en wij uit de heidenen mogen ook delen in die genade, meer niet.
Die Genade zal hen worden toebedeeld als Jezus wederkomt als de lang verwachte Messias van de Joden.
Waarom anders denk je dat Jezus zal wederkomen naar Israel, Jeruzalem en niet naar Rome, NY, Moskou, Peking? Geef daar eens antwoord op Wilsophie?
Daar gaat het niet over Ericjan. Dat hebben we al zo vaak behandeld over dat zogenaamde "delen in die genade" dat is volkomen jouw eigen gedachte en dat staat nergens, ik ga daar niet meer op in.
En genade is hen geboden en als jij denkt dat zij deze genade toebedeeld krijgen bij Zijn Wederkomst, dan heb je Zijn Offer niet begrepen.
Genade is HEDEN verschenen zegt de Bijbel aan alle mensen. De reddende genade moet iedereen NU aannemen want de genadetijd is dan voorbij.
Er wordt nergens in Openbaring of in alle uitspraken over de eindtijd en de verdrukking gesproken over zaligmakende genade. Ze zullen zeker tot geloof komen als natie dat leert de Bijbel ook in Ezechiël, maar het is door verdrukking en niet uit genade.
Waarom zal Jezus het 1000 jarig vredesrijk vanuit Jeruzalem (Sion) regeren en niet vanuit een andere stad?
Natuurlijk komt de Heer terug op de Olijfberg en natuurlijk wordt er vanuit Jeruzalem geregeerd, maar daar gaat het niet over.
Ook geen probleem om daar antwoord op te geven. Maar het is niet aan de orde.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Een paar voorwaarden om het beloofde land te bezitten.
Is dat zij moeten voortkomen uit de lijn van Isaak en Jacob
zij moeten gelovigen zijn.

Abraham
I
Ismaël en Izak en uit Izak ...
I
Esau en Jacob en uit Jacob...
I
ongelovigen en gelovigen en gelovigen zijn....
I
Christus en degenen die in Hem verbonden zijn.

Galaten 3 en Romeinen 4 leren dat alleen gelovigen gezegend worden met Abraham.

In Johannes 8 wordt op pijnlijke wijze voor de "Joden" duidelijk dat deze scheiding tussen gelovigen en ongelovigen essentieel is. Alleen gelovigen worden aangemerkt als kinderen van Abraham en de beloften gelden alleen voor hen.
Dat maakt de situatie duidelijk waarin Israël zich vandaag bevindt zo diep tragisch. God heeft Zijn land bestemd voor Zijn volk en d.w.z. die in Hem geloven en Zijn inzettingenonderhouden.
Waar dat niet zo is daar wordt elk Goddelijk of Bijbels recht op "eretz Israël verspeeld!
Peter79

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef:

* Nee dat is echt een veelvoorkomend een misverstand: Dit stuk gaat over trouw aan God namelijk, (nog) niet over trouw aan Christus.
Eerst terugkeren naar de HEER, dan terugkeer naar het land. Dat staat er, en er wordt inderdaad nog niet over Christus gerept.
2 En u zult zich bekeren tot de HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzaam zijn, u en uw kinderen, met heel uw hart en met heel uw ziel, overeenkomstig alles wat ik u heden gebied.
* Dit gaat dus over dat de Joden de Wet moeten doen, want daar gaat dat hele hoofdstuk immers over. In het Jodendom in Israël zien we dat duidelijk terug nu, juist in de gebieden als de Westbank (Samaria en Judea), die satan graag onterecht bezette gebieden noemt en laat noemen.
De landbelofte kan je niet losmaken van de wet. Als God Israël uit de verstrooiing haalt, dan kan dat alleen doordat er bekering plaatsvindt. Als je dat loslaat, kan je de landbeloften ook wel loslaten.
* Hierna somt God op dat Hij de Joden zal terugbrengen naar het Beloofde land waar ze ook vandaan moeten komen (vers 3 4 en 5)
* Pas in vers 6 zal God het hart van hun nageslacht (van Abraham, Isaac en Jacob) besnijden.
3 Dan zal de HEERE, uw God, een omkeer brengen in uw gevangenschap en Zich over u ontfermen. Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken waarheen de HEERE, uw God, u verspreid had.
4 Al bevonden uw verdrevenen zich aan het einde van de hemel, toch zal de HEERE, uw God, u vandaar bijeenbrengen en u vandaar weghalen.
5 En de HEERE, uw God, zal u naar het land brengen dat uw vaderen in bezit hadden, en u zult het weer in bezit nemen; en Hij zal u goeddoen en u talrijker maken dan uw vaderen.
6 De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult.

Lezen we vers 10:
10 wanneer u de stem van de HEERE, uw God, gehoorzaam bent door Zijn geboden en Zijn verordeningen, die in dit wetboek geschreven zijn, in acht te nemen; wanneer u zich bekeert tot de HEERE, uw God, met heel uw hart en met heel uw ziel.
* Wanneer kan een voorwaarde zijn, maar ook een gegeven dat zal gebeuren, zo van het zal gebeuren dat.
(Uiteraard bekijken veel christenen dit vanuit hun totaal verkeerde beeld van Joden geheel verkeerd, helaas).
Wanneer is hier volgens mij een tijdsbepaling. De knip die jij legt tussen vers 2 en 3 is wel logisch, maar toch is de tekst tot en met vers 10 één geheel en is vers 10 een herhaling van vers 2.

Die herhaling is nodig, want in vers 11 gaat het verder: "want dit gebod", deze wet, "dat ik u heden opleg ..."

Uiteraard bekijken veel christenen er totaal en geheel verkeerd naar, helaas. Maar als je eenmaal een bepaald beeld voor ogen hebt, is het moeilijk om dat los te laten. Daarom moeten we steeds terug naar de kern, en dat is dat Jezus gekruisigd en opgestaan is. Daarin ligt de redding voor ieder die in Hem gelooft. Als we opzien naar Hem, dan is veel wat op deze aarde gebeurt relatief.
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten.
Vervuld met Pinksteren
Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene. (Zacharia 12)
Vervuld met de kruisiging (Joh 19:37)

Ezechiël 39:
22 Dan zullen zij die van het huis van Israël zijn, weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, vanaf die dag en daarna.
23 Dan zullen de heidenvolken weten dat zij die van het huis van Israël zijn, om hun ongerechtigheid in ballingschap zijn gegaan. Omdat zij Mij ontrouw waren, verborg Ik Mijn aangezicht voor hen en gaf Ik hen in de hand van hun tegenstanders, zodat zij allen door het zwaard vielen.
24 Overeenkomstig hun onreinheid en overeenkomstig hun overtredingen heb Ik met hen gehandeld en Ik heb Mijn aangezicht voor hen verborgen.[/i]
* Israel is hier nog ontrouw aan God, maar toch komt de Belofte aan heel Israel:
Overeenkomstig Deuteronomium.
25 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ik zal nu een omkeer brengen in de gevangenschap van Jakob, Ik zal Mij ontfermen over heel het huis van Israël en Ik zal het opnemen voor Mijn heilige Naam.

26 Zij zullen hun schande moeten dragen, en heel hun trouwbreuk, die zij tegenover Mij gepleegd hebben toen zij onbezorgd in hun land woonden en er niemand was die hun schrik aanjoeg.
27 Wanneer Ik hen uit de volken terugbreng en hen bijeenbreng uit de landen van hun vijanden, zal Ik door hen voor de ogen van veel heidenvolken geheiligd worden.
28 Dan zullen zij weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, omdat Ik hen onder de heidenvolken in ballingschap voerde, maar henook weer verzamelde in hun land en niemand van hen daarginds nog liet achterblijven.

* God heeft hen over de wereld verspreid als straf, maar zal hen Zelf ook weer vergeven en terugbrengen naar het Beloofde Land Israel (vervuld in 1948)
Je kunt met deze tekst Deuteronomium niet buiten spel zetten. Zolang er geen bekering is, is er ook geen vervulling. God werkt niet door kracht noch geweld, maar door zijn Geest (Zach 4). Het gaat niet om de uiterlijk Jood die je met de ogen ziet. Nee, want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God (Rom 2).
Daarna komt pas dat God heel israel Zijn Geest over het huis Israel zal uitstorten, opdat ze Hem allemaal weer kennen en dienen.
29 Ik zal Mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik Mijn Geest over het huis van Israël heb uitgestort, spreekt de Heere HEERE. (Ezechiel 39)
Vervuld met Pinksteren.

Deuteronomium 4:
29 Dan zult u daar de HEERE, uw God, zoeken en u zult Hemvinden, als u Hem met heel uw hart en met heel uw ziel zoekt.
* Belofte van God dat Israel Hem zal zoeken en vinden. (waar hebben we dan niet meer gelezen ;) ?)
Als je Hem met heel je hart en ziel zoekt. Juist.

31 Want de HEERE, uw God, is een barmhartig God; Hij zal u niet loslaten, en u niet te gronde richten; Hij zal het verbond met uw vaderen, dat Hij onder ede met hen gesloten heeft, niet vergeten.[/i] (Deuteronomium 4)
* God zal Zijn verbond gesloten met Abraham, Isaac en Jacob tav Zijn uitverkoren volk Israel onder ede gesloten, NOOIT vergeten !

Dus eerst terugbrengen in het Beloofde land en daarna de verdrukking door de wereld (christenen zouden hieraan nooit moeten meewerken) en daardoor zoekt men God en gaat men God vinden. We zien dit momenteel al (voorzichtig) gebeuren in Israel.
Eerst de wet in Deuteronomium (4:23, 24)> dan verderfelijk handelen (4: 25) > straf en verdrukking (4:26) > ballingschap (4:27, 28) > bekering en naar Hem vragen (4:29, 30) > dan terugbrengen in het Beloofde land (gedenken verbond, 4:31).
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:
Peter79 schreef:

Eerst terugkeren naar de HEER, dan terugkeer naar het land. Dat staat er, en er wordt inderdaad nog niet over Christus gerept.
* Dit gaat dus over dat de Joden de Wet moeten doen, want daar gaat dat hele hoofdstuk immers over. In het Jodendom in Israël zien we dat duidelijk terug nu, juist in de gebieden als de Westbank (Samaria en Judea), die satan graag onterecht bezette gebieden noemt en laat noemen.
De landbelofte kan je niet losmaken van de wet. Als God Israël uit de verstrooiing haalt, dan kan dat alleen doordat er bekering plaatsvindt. Als je dat loslaat, kan je de landbeloften ook wel loslaten.

Lezen we vers 10:
Wanneer is hier volgens mij een tijdsbepaling. De knip die jij legt tussen vers 2 en 3 is wel logisch, maar toch is de tekst tot en met vers 10 één geheel en is vers 10 een herhaling van vers 2.

Die herhaling is nodig, want in vers 11 gaat het verder: "want dit gebod", deze wet, "dat ik u heden opleg ..."

Uiteraard bekijken veel christenen er totaal en geheel verkeerd naar, helaas. Maar als je eenmaal een bepaald beeld voor ogen hebt, is het moeilijk om dat los te laten. Daarom moeten we steeds terug naar de kern, en dat is dat Jezus gekruisigd en opgestaan is. Daarin ligt de redding voor ieder die in Hem gelooft. Als we opzien naar Hem, dan is veel wat op deze aarde gebeurt relatief.
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten.
Vervuld met Pinksteren
Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene. (Zacharia 12)
Vervuld met de kruisiging (Joh 19:37)

Ezechiël 39:
Overeenkomstig Deuteronomium.

* God heeft hen over de wereld verspreid als straf, maar zal hen Zelf ook weer vergeven en terugbrengen naar het Beloofde Land Israel (vervuld in 1948)
Je kunt met deze tekst Deuteronomium niet buiten spel zetten. Zolang er geen bekering is, is er ook geen vervulling. God werkt niet door kracht noch geweld, maar door zijn Geest (Zach 4). Het gaat niet om de uiterlijk Jood die je met de ogen ziet. Nee, want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God (Rom 2).
Vervuld met Pinksteren.

Deuteronomium 4:
Als je Hem met heel je hart en ziel zoekt. Juist.

Eerst de wet in Deuteronomium (4:23, 24)> dan verderfelijk handelen (4: 25) > straf en verdrukking (4:26) > ballingschap (4:27, 28) > bekering en naar Hem vragen (4:29, 30) > dan terugbrengen in het Beloofde land (gedenken verbond, 4:31).
Zeer hartelijk dank, Peter, voor de heldere uiteenzetting en samenvatting.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Op een aantal punten denk ik er anders over.
De vervulling van Pinksteren is een eenmalige vervulling van Joël 2 en de vervulling van Ez. 37 met het geven van de geest over het huis Israël gaat pas in werking als alle 12 stammen vergaderd zijn en dat is nog toekomst.
Ook de profetie dat zij zien "Wie zij doorstoken hebben" is nog toekomst. Deze profetie uit Zacharia 14 slaat niet op de kruisiging, dat kan ook niet.

Dat er niet over Christus wordt gesproken expliciet in Deut. is logisch want de Messias moest nog komen. Maar dat wil niet zeggen dat het aanbidden van Christus of het aanbidden van Jehovah, hoewel onder verschillende verbonden is gaat over verschillende goden.
Christus is God.
Eerst terugkeer naar de Heer door de natie van 12 stammen hoeft niet los te staan van een terugkeer naar het land.
Het is het lichaam wat geest ontvangt van de Heer zijnde een wedergeboren natie van 12 stammen.
Maar daar is wel een voorwaarde aan verbonden en dat is niet de terugkeer naar het land, maar geloof.
De Bijbel is altijd consequent en rekent met geloof en niet met afkomst en dat geldt voor iedereen. Gods wil en Gods beloften en de profetiën gaan niet altijd hand in hand. Ik lees dat in Jesaja 43 vers 6 , maar wat al begin in Jesaja 42 het is in het verleden gebeurd, maar zal zich herhalen.

Zacharia leert dat alle volken tegen Jeruzalem ten strijde trekken en dat is in de eindtijd als de Heere zal uittrekken om tegen die volken te strijden. Dat zal zijn in het einde van de 70e jaarweek.
Het volk zal pas de ogen openen bij de ontmoeting in de woestijn en de sluiting van het nieuwe verbond Ez. 20 vers 33-38
God verzamelt de Israëlieten nà de 70e week want zij gaan eerst naar de woestijn waar ze vergaderd worden.
Jer. 31 vers 2, Hosea 2 vers 13, Micha 2 vers 12 en Matthe 24 vers 16 en Openbaring 12 vers 14.
Dan zal de woestijn bloeien als een roos.
Zie ook Jesaja 35
Er zal ook natuurlijk water door regen en waterbronnen komen volgens de Bijbel , vgl Deut 11 vers 10-12 Jes. 41 vers 18-20 en Ez 34 vers 26.

Doornen en distels zijn een beeld van de vloek en de onvruchtbaarheid van Israël.
Pas aan het eind van de 70e week zal de ongerechtigheid verzoend zijn volgens Dan. 9 vers 24 en dan wordt het land als de Hof van Eden.
De vissers en de jagers betekent niet dat God hen terugbrengt maar het tegenovergestelde. ..."daarom zal Ik u wegslingeren uit dit land naar een land dat gij niet hebt gekend" en is dus nooit een bewijs voor de terugvoering door God naar het huidige land zijn.
ericjan

Bericht door ericjan »

@ Peter,

Even kort een reactie op jou uitgebreide reactie, een meer uitgebreidere zal nog volgen.

Maar wanneer men in heel Israel Christus zal aannemen en dus christen zal worden;
- voor welk volk gelden dan nog alle geweldige eeuwige Beloften van God aan het volk Israel? (Want het Joodse volk zou er dan immers niet meer zijn?)
- Voor wie komt Jezus dan nog terug naar Israel Sion denk je?
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:En dan zeg je dat ik denk dat Israël Jehovah niet aanbidt.
Zijn we het hierover eens dat de Joden JHWH de God van Israel, de God van Abraham, Isaac en Jacob en niet een onjuiste naam Jehova.
Ik hoop voor je dat ook jij dus JHWH, de God van Israel, de God van Abraham, Isaac en Jacob, de Vader van Jezus Christus aanbidt. ;)
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Ik lees dat heel goed, maar het zinnetje met het sterretje staat er niet, dat voeg jij zelf toe.
:clown: Daarom staat het sterretje er ook juist voor, om duidelijk te maken dat het mijn aanvulling/uitleg van de bijbel vers is.
Leek me duidelijk, maar voor jou dan speciaal nog eens uitgelegd. :D
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:En dan zeg je dat ik denk dat Israël Jehovah niet aanbidt.
Zijn we het hierover eens dat de Joden JHWH de God van Israel, de God van Abraham, Isaac en Jacob en niet een onjuiste naam Jehova.
Ik hoop voor je dat ook jij dus JHWH, de God van Israel, de God van Abraham, Isaac en Jacob, de Vader van Jezus Christus aanbidt. ;)
Kun je dit wat uitleggen. Want Jehovah of Jahweh of God is Dezelfde als Christus onder het nieuwe verbond.
Als wij dat niet eens zijn dan kunnen we wel stoppen met de discussie.
God heeft vele namen. Elohim, De HEERE der Heerscharen enz... Dat maakt toch niets uit al heeft het wel een betekenis. Binnen de discussie van het herstel van Israël hebben wij het over Jehovah of Jahweh of Eloim. Het gaat er toch om wie wij bedoelen, jij schrijft 9 van de 10 keer mijn naam verkeerd, maar ik weet wel dat je mij bedoelt toch?

Wat betekent "en niet een onjuiste naam Jehova" Dat is geen nederlandse zin, dus ik begrijp het niet.