ericjan schreef:Peter79 schreef:ericjan schreef:De volgorde is dat God hen eerst zal terugbrengen naar het Beloofde land israel en daarna pas Zelf hen vergeven van hun zonden en hun de ogen (die Hij hen zelf heeft doen slapen voor het evangelie) te openen. Zo staat het in de bijbel en volgens mij niet dat men eerst massaal christen moet worden als voorwaarde. Hiemee stip je wel de kern aan waar veel christenen volgens mij fout gaan.
Deuteronomium 30: 1-5 zegt:
Wanneer alles werkelijkheid is geworden wat ik u beschreven heb, zegeningen en vervloekingen, en wanneer u ten slotte, door de HEER, uw God, uiteengejaagd en verstrooid onder alle volken, daar lering uit getrokken hebt en samen met uw kinderen naar de HEER, uw God, terugkeert en hem weer met hart en ziel gaat gehoorzamen – daartoe heb ik u vandaag aangespoord –, dan zal de HEER, uw God, in uw lot een keer brengen: hij zal zich over u ontfermen en u, na u eerst verstrooid te hebben, weer uit al die landen bijeenbrengen. Zelfs al zijn sommigen verbannen naar het eind van de wereld, de HEER, uw God, zal u terughalen en weer bij elkaar brengen. Hij zal u terugbrengen naar het land dat uw voorouders ooit bezaten en het u weer in bezit geven. Hij zal u meer nog dan uw voorouders zegenen en in aantal doen toenemen.
Dus: eerst terugkeren naar de HEER, dan terugkeer naar het land.
* Nee dat is echt een veelvoorkomend een misverstand: Dit stuk gaat over trouw aan God namelijk, (nog) niet over trouw aan Christus.
Eerst terugkeren naar de HEER, dan terugkeer naar het land. Dat staat er, en er wordt inderdaad nog niet over Christus gerept.
2 En u zult zich bekeren tot de HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzaam zijn, u en uw kinderen, met heel uw hart en met heel uw ziel, overeenkomstig alles wat ik u heden gebied.
* Dit gaat dus over dat de Joden de Wet moeten doen, want daar gaat dat hele hoofdstuk immers over. In het Jodendom in Israël zien we dat duidelijk terug nu, juist in de gebieden als de Westbank (Samaria en Judea), die satan graag onterecht bezette gebieden noemt en laat noemen.
De landbelofte kan je niet losmaken van de wet. Als God Israël uit de verstrooiing haalt, dan kan dat alleen doordat er bekering plaatsvindt. Als je dat loslaat, kan je de landbeloften ook wel loslaten.
* Hierna somt God op dat Hij de Joden zal terugbrengen naar het Beloofde land waar ze ook vandaan moeten komen (vers 3 4 en 5)
* Pas in vers 6 zal God het hart van hun nageslacht (van Abraham, Isaac en Jacob) besnijden.
3 Dan zal de HEERE, uw God, een omkeer brengen in uw gevangenschap en Zich over u ontfermen. Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken waarheen de HEERE, uw God, u verspreid had.
4 Al bevonden uw verdrevenen zich aan het einde van de hemel, toch zal de HEERE, uw God, u vandaar bijeenbrengen en u vandaar weghalen.
5 En de HEERE, uw God, zal u naar het land brengen dat uw vaderen in bezit hadden, en u zult het weer in bezit nemen; en Hij zal u goeddoen en u talrijker maken dan uw vaderen.
6 De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult.
Lezen we vers 10:
10 wanneer u de stem van de HEERE, uw God, gehoorzaam bent door Zijn geboden en Zijn verordeningen, die in dit wetboek geschreven zijn, in acht te nemen; wanneer u zich bekeert tot de HEERE, uw God, met heel uw hart en met heel uw ziel.
* Wanneer kan een voorwaarde zijn, maar ook een gegeven dat zal gebeuren, zo van het zal gebeuren dat.
(Uiteraard bekijken veel christenen dit vanuit hun totaal verkeerde beeld van Joden geheel verkeerd, helaas).
Wanneer is hier volgens mij een tijdsbepaling. De knip die jij legt tussen vers 2 en 3 is wel logisch, maar toch is de tekst tot en met vers 10 één geheel en is vers 10 een herhaling van vers 2.
Die herhaling is nodig, want in vers 11 gaat het verder: "want dit gebod", deze wet, "dat ik u heden opleg ..."
Uiteraard bekijken veel christenen er totaal en geheel verkeerd naar, helaas. Maar als je eenmaal een bepaald beeld voor ogen hebt, is het moeilijk om dat los te laten. Daarom moeten we steeds terug naar de kern, en dat is dat Jezus gekruisigd en opgestaan is. Daarin ligt de redding voor ieder die in Hem gelooft. Als we opzien naar Hem, dan is veel wat op deze aarde gebeurt relatief.
Dit is ook in lijn met andere beloften van God aan Israel en de Joden:
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten.
Vervuld met PinksterenZij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene. (Zacharia 12)
Vervuld met de kruisiging (Joh 19:37)
Ezechiël 39:
22 Dan zullen zij die van het huis van Israël zijn, weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, vanaf die dag en daarna.
23 Dan zullen de heidenvolken weten dat zij die van het huis van Israël zijn, om hun ongerechtigheid in ballingschap zijn gegaan. Omdat zij Mij ontrouw waren, verborg Ik Mijn aangezicht voor hen en gaf Ik hen in de hand van hun tegenstanders, zodat zij allen door het zwaard vielen.
24 Overeenkomstig hun onreinheid en overeenkomstig hun overtredingen heb Ik met hen gehandeld en Ik heb Mijn aangezicht voor hen verborgen.[/i]
* Israel is hier nog ontrouw aan God, maar toch komt de Belofte aan heel Israel:
Overeenkomstig Deuteronomium.
25 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ik zal nu een omkeer brengen in de gevangenschap van Jakob, Ik zal Mij ontfermen over heel het huis van Israël en Ik zal het opnemen voor Mijn heilige Naam.
26 Zij zullen hun schande moeten dragen, en heel hun trouwbreuk, die zij tegenover Mij gepleegd hebben toen zij onbezorgd in hun land woonden en er niemand was die hun schrik aanjoeg.
27 Wanneer Ik hen uit de volken terugbreng en hen bijeenbreng uit de landen van hun vijanden, zal Ik door hen voor de ogen van veel heidenvolken geheiligd worden.
28 Dan zullen zij weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, omdat Ik hen onder de heidenvolken in ballingschap voerde, maar henook weer verzamelde in hun land en niemand van hen daarginds nog liet achterblijven.
* God zal maken dat heel Israel weet dat Hij hun God is.
* God heeft hen over de wereld verspreid als straf, maar zal hen Zelf ook weer vergeven en terugbrengen naar het Beloofde Land Israel (vervuld in 1948)
Je kunt met deze tekst Deuteronomium niet buiten spel zetten. Zolang er geen bekering is, is er ook geen vervulling. God werkt niet door kracht noch geweld, maar door zijn Geest (Zach 4). Het gaat niet om de uiterlijk Jood die je met de ogen ziet. Nee, want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God (Rom 2).
Daarna komt pas dat God heel israel Zijn Geest over het huis Israel zal uitstorten, opdat ze Hem allemaal weer kennen en dienen.
29 Ik zal Mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik Mijn Geest over het huis van Israël heb uitgestort, spreekt de Heere HEERE. (Ezechiel 39)
Vervuld met Pinksteren.
Deuteronomium 4:
Maar ook in dit vres blijkt dat:
29 Dan zult u daar de HEERE, uw God, zoeken en u zult Hemvinden, als u Hem met heel uw hart en met heel uw ziel zoekt.
* Belofte van God dat Israel Hem zal zoeken en vinden. (waar hebben we dan niet meer gelezen
?)
Als je Hem met heel je hart en ziel zoekt. Juist.
30 Wanneer u in benauwdheid zult zijn en al deze dingen u getroffen hebben, in later tijd, dan zult u terugkeren naar de HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzamen.
* De benauwdheid van de grote verdrukking van de wereld zal ertoe leiden dat heelIisrael God (weer) zal gaan zoeken (en dus vinden)
31 Want de HEERE, uw God, is een barmhartig God; Hij zal u niet loslaten, en u niet te gronde richten; Hij zal het verbond met uw vaderen, dat Hij onder ede met hen gesloten heeft, niet vergeten.[/i] (Deuteronomium 4)
* God is barmhartig en zal israel NOOIT loslaten noch ten gronde richten,
* God zal Zijn verbond gesloten met Abraham, Isaac en Jacob tav Zijn uitverkoren volk Israel onder ede gesloten, NOOIT vergeten !
Dus eerst terugbrengen in het Beloofde land en daarna de verdrukking door de wereld (christenen zouden hieraan nooit moeten meewerken) en daardoor zoekt men God en gaat men God vinden. We zien dit momenteel al (voorzichtig) gebeuren in Israel.
Eerst de wet in Deuteronomium (4:23, 24)> dan verderfelijk handelen (4: 25) > straf en verdrukking (4:26) > ballingschap (4:27, 28) > bekering en naar Hem vragen (4:29, 30) > dan terugbrengen in het Beloofde land (gedenken verbond, 4:31).