Vreugdevol schreef: ↑22 dec 2023, 09:13
Eliyahu schreef: ↑22 dec 2023, 08:48
Bs"d
Dus je denkt dat als je al je goden wilt tellen, je 1 x 1 x 1 = 1 kunt zeggen. Nou ja, we maken allemaal fouten in het leven. Het overkomt de besten van ons. Niet iedereen is in de wieg gelegd voor hogere wiskunde. Maar ik zal dit uitleggen:
Als je drie stuks fruit hebt, en het zijn allemaal appels, dan heb je 1 appel + 1 appel + 1 appel = 3 appels.
Dan heb je niet 1 appel x 1 appel x 1 appel = 1 appel, maar dan heb je echt DRIE appels.
Zo ook bij goden. Als je drie personen hebt die allemaal goddelijk zijn, dan heb je 1 god + 1 god + 1 god = 3 goden. Dan heb je niet 1 god x 1 god x 1 god = 1 god, maar dan heb je echt DRIE goden.
Snap je?
Nee, de drie-eenheid is per defintie geen geloof in drie goden maar 1 God die zich openbaart in drie personen. Snap je?
Bs"d
In het begin van het christendom, ergens in de derde eeuw, stond er een bijbelgeleerde op, zijn naam was Sabelius, die leerde dat de christelijke God de vader, god de zoon, en god de heilige geest, drie verschillende manifestaties (openbaringen) waren van 1 god, net zoals water, ijs, en stoom, drie verschillende manifestaties zijn van één element; H2O.
Als dank voor dit briljante inzicht werd hij als ketter gebrandmerkt en de kerk uitgeschopt. Men begreep toen al dat dit een onmogelijkheid is. Als je zegt dat het allemaal één en dezelfde god is, dan dan zit je dus met het feit dat God zijn eigen zoon is en tegelijkertijd zijn eigen vader.
Dan zit je met het feit dat als JC tot zijn vader bidt, dat God dan tot zichzelf bidt.
Lukas 22:41-42; "…, en bad deze woorden: … doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede!" Dus hier had God een andere wil dan zichzelf?
Zelfs in de hemel is JC ondergeschikt aan de Vader volgens 1 Korintiers 15:28, Matteus 20:23, Filippenzen 2:9.
God ondergeschikt aan zichzelf?
Toen JC aan het kruis hing riep hij uit: "Mijn G.d, mijn G.d, waarom hebt Gij mij verlaten?" Matteus 27:46.
Verliet God zichzelf?
"zo zoekt hetgeen boven is, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods;" Colossenzen 3:1
God zit aan zijn eigen rechterhand?
God is doodgegaan aan het kruis, geslacht door zijn eigen schepselen? In dat geval: Wie heeft hem uit de dood opgewekt?
Dat gaat dus niet. Dus deze leer werd ongeveer 1700 jaar geleden door de kerk verworpen, tezamen met de bedenker er van. Dus dit is nu NIET de officiele drie-eenheidsleer. Iemand die zegt dat dat wel de officiele drie-eenheidsleer is, die weet niet waar hij het over heeft.
De bijbel leert ons dat er één God is die één is. Het hele concept van drie-eenheid is in de hele bijbel niet te vinden. Noch in het OT, noch in het NT.
Maar het christendom kan er niet buiten, want zonder dat zit je met twee goden, God de vader, en god de zoon, en aangezien één plus één twee is, zit je dan met één god teveel.
Het NT introduceert een nieuwe god, en die moet weggewerkt worden, anders zit je met twee goden, hetgeen AFGODENDIENST is. Dat snappen zelfs de christenen noch wel. En daarom probeert men JC bij de enig ware God in te voegen met de drie-eenheidsleer die nergens in de bijbel te vinden is.
Voeg hieraan toe dat JC de messiaanse profetieen niet vervuld heeft, en een ieder zal snappen dat het christendom op z'n laatste benen
loopt.
Kijk voor de fijnere details hier:
https://tinyurl.com/Tenachon