peda schreef: ↑13 feb 2024, 13:20
Hallo Tufkah,
Interessant is wel of Meister Eckhart en Johannes van het Kruis de positie van Jezus anders zagen als die in de traditionele kerken wordt uitgedragen en of Rumi zijn inzichten ook zonder Koran-Allah-kennis had kunnen uitbrengen.
Wordt bij de grootste-gemene-deler door de verschillende mystici hun bijbel, hun koran, of hun vedische geschriften, of welke metafysische kennisbron dan ook, buiten beschouwing gelaten ? Ik dacht het niet.
Van Meister Eckhart is het bekend dat hij afweek van de kerkelijke leer. Hij las de Bijbel allegorisch.
https://mystiekfilosofie.com/2015/06/28 ... t-ementes/
Om die reden is God hun niets vanwege hun goede werken en hun gaven schuldig, tenzij Hij het uit genade graag doet en niet vanwege hun goede werken of hun gaven, want zij geven niet iets wat van henzelf is en wat zij verrichten komt ook niet uit henzelf, zoals Christus zegt: ‘Zonder Mij zijn jullie tot niets in staat.’ Het zijn buitengewoon dwaze lieden die op die manier handel willen drijven met onze Heer; zij weten van de waarheid weinig of niets af. Daarom joeg onze Heer hen de tempel uit en dreef Hij hen naar buiten. Naast elkaar kunnen het licht en de duisternis niet bestaan. God is de waarheid en een licht in zichzelf. Wanneer God dan deze tempel binnenkomt, verdrijft Hij onwetendheid, dat wil zeggen de duisternis, en openbaart Hij zichzelf met licht en met waarheid. Waar de waarheid wordt gekend zijn de kooplui verdwenen, de waarheid verdraagt geen handelsgeest. God is niet uit op eigenbelang; bij al Zijn daden is Hij van belang ontbloot en vrij en verricht Hij ze uit echte liefde. Zo handelt ook de mens die met God is verenigd; ook hij is belangeloos en vrij in alles wat hij doet en hij handelt enkel ter ere van God en is niet uit op eigenbaat, doch het is God die in hem handelt.
Voordat ik Meister Eckhart kende had ik zelf ook al bedacht dat de tempelreiniging allegorisch opgevat dient te worden (Ik kende het verhaal al uit mijn jeugd). Dat Jezus letterlijk de kooplui de tempel uit ranselde leek mij niet erg aannemelijk. Het 'hart' is de tempel waarin gewerkt kan worden.
Wat deze tekst ook aangeeft is de weg naar de Bron-ervaring. Iemand die Meister Eckhart' s exegese volgt die geeft ook niks om een hiernamaals. Als ik 'liefdevol' wil zijn in ruil voor het hiernamaals ben ik een handelaar. Het hiernamaals interesseert mij dan ook niet, ik geloof er niet eens in.
Van de Koran heb ik dan weer weinig kennis, maar ik zie wel dat Rumi dezelfde kant is opgegaan. Meister Eckhart preekte op basis van de Bijbel (die door anderen werden opgeschreven). Rumi schreef poëzie. Beiden hebben dezelfde Weg afgelegd, naar het zich laat aanzien. Maar Rumi zegt uiteraard geen woord over Jezus.
Ik vermoed dat beiden uit dezelfde metafysische Kennisbron hebben geput. Door rechtstreeks uit de Bron te putten, leest men de Bijbel ook anders. Inderdaad, de Bijbel, de Koran, of de Vedische geschriften worden niet buiten beschouwing gelaten. Maar mijn kennis van de Koran of de Vedische geschriften is te mager om er veel over te kunnen zeggen. Je begrijpt, ik ben niet iemand van de religieuze twisten. Er is maar één God. Jezus noemt Hem Vader, Rumi heeft het over de Beminde. Ik reken beide goed, ik geef niks om namen.
Ken wat je voor je ziet en wat voor je verborgen is, zal aan je worden geopenbaard.