Noel2 schreef: ↑24 feb 2024, 19:14
Tufkah schreef: ↑24 feb 2024, 17:48
Eigenschappen hebben een tegengestelde eigenschap , zou God eigenschappen hebben dan verliest God Zijn één zijn. Daarom is God ook niet goed als tegenstelling van het kwaad, want dan zou God de eigenschap 'goed' niet volledig zijn. God is al-goed, zonder de tegenstelling. Maar dat laatste kunnen we niet begrijpen omdat we oordelen over goed en kwaad.
Wacht...wat zeg ik nou toch weer?! Wie begon er met oordelen? Dat zal Adam toch niet geweest zijn? Die snoderik moest zo nodig kennis hebben van goed en kwaad.....
Ja de traditionele almachtig, algoed, alwetend, het blijft een verhaal, maar als we volledig willen zijn kunnen we dat niet, daar gaat het volgens mij om als Gödel erbij gesleept wordt. Mij maakt het verder niet uit, maar we lijken dan gerechtvaardigd om de bewijslast naast ons neer te leggen, omdat je toch niet volledig kan zijn. Of we moet in plaats van aftelbare eigenschappen iets van symmetrische eigenschappen gaan bekijken, die wel volledig zouden kunnen zijn.
Maar goed dan moeten we geen beeld van God willen vormen, meetkundige eigenschappen is toch wel beeldend.
Ach het was een leuke zaterdagdiscussie zeg maar…
Ik vind kennis van 'complementariteit' wel van belang in spiritueel opzicht, het is niet zomaar wat geklets. Het is van het hoogste belang om te begrijpen waarom we van God geen beeld mogen maken volgens de Bijbel. De tegendelen staan namelijk tegen over elkaar. We meten de tegendelen
met een maat!. (Je voelt al waar het heen gaat)
-1% rente en + 1% rente staan tegenover elkaar (Ik hou het voorbeeld er in). Je kunt de
maat niet weten zonder het tegendeel. Of neem temperatuur, alleen op het absolute nulpunt is er geen temperatuur, maar voor de rest staan warm en koud gradueel tegenover elkaar. Of neem jou als Nederlander (als je dat bent), als Nederlander besta je alleen dankzij 'de buitenlander' , anders wordt het begrip 'Nederlander' inhoudsloos.
En nu kom ik bij de tegenstellingen goed en kwaad. Als ik mijzelf
afmeet aan Poetin, dan ben ik 'goed' , maar als ik mijzelf afmeet aan Jezus dan ben ik 'kwaad'. Als ik mijzelf benoem als goed of kwaad dan
meet ik. En we weten wie er gezegd heeft om niet met een maat te meten.
Ik benoem mijzelf als het getal nul. Dan blijf ik zonder maat.
Ken wat je voor je ziet en wat voor je verborgen is, zal aan je worden geopenbaard.