Petra schreef: 26 mar 2024, 18:26
Yours schreef: 26 mar 2024, 09:26
Vraag is waarom men al etend van de levensboom aan het einde van Genesis 4 begint met God aan te roepen.
Een ander paadje in dit draadje Yours, leuk!
Edoch.. ik snap je niet.
In 3 wordt de levensboom bewaakt en mogen de mensen daar niet meer van eten.
Dus hoezo.. schrijf je "al etend van de levensboom"?
Naar ik begrijp... werd daar niet (meer) van gegeten.
Dag Petra,
Dit paadje in dit draadje leidt door het eten van de levensboom tot ‘het slechte’ in Genesis 6, vers 5. En dus naar het kwaad en dus ‘de zonde’!
Eerst nog even terug naar het einde van Genesis 3. Zoals je ziet eindigt dat met vers 24:
Hij verdreef de mens, en plaatste ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een vlammend zwaard, dat heen en weer bewoog, om de weg naar de boom des levens te bewaken.
In Genesis 4 wordt er volop gegeten van de levensboom: Adam en Eva worden tot één vlees, krijgen kinderen en er volgt generatie op generatie. De eerste moord wordt al gauw gepleegd toen Kain zijn broer Abel om het leven bracht. Aan het einde van Genesis 4 begon men na de geboorte van Enos de Naam van de Heer aan te roepen. Waarom vraag je je dan af. In mijn visie omdat ze zagen dat het de verkeerde kant op ging.
Het geslachtsregister gaat in Genesis 5 vanaf vers 9 verder met Enos en zijn kinderen, kleinkinderen en de volgende generaties t/m vers 32. Uiteindelijk kom je dan bij Genesis 6, vers 5:
En de HEERE zag dat de slechtheid van de mens op de aarde groot was, en dat al de gedachtespinsels van zijn hart elke dag alleen maar slecht waren.
En vers 6:
Toen kreeg de HEERE er berouw over dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het bedroefde Hem in Zijn hart.
Alleen Noach vond genade in zijn ogen.
Samenvattend: Vanaf de Adam-mens ontwikkelde de mens zich via de kennis van Goed en Kwaad en het eten van de levensboom en op basis van de vrije wil helaas dus onvermijdelijk richting het kwaad. Het was dus niet voor niets dat de boom des levens bewaakt werd, maar daar trekt de mens zich door zijn natuurlijke gevoelens en alles wat daar uit voort komt niets van aan.
PS. Wij mensen zoals we hier achter de computer zitten zijn (in principe) natuurlijk allemaal het gevolg van het samenzijn van onze ouders, waar mij alleen maar dankbaarheid voor past. Ik probeer, zoals zovelen hier en elders, het kwaad echter met alles wat in mij is te mijden. Maar dat geldt helaas niet voor iedereen zoals we om ons heen zien in de wereld.