Pyro_123 schreef: 05 apr 2024, 08:45
Het andere antwoord, uitgaand van het ultieme dictator-scenario van Hitchins zou zijn: 'stel dat het opperwezen zijn macht gebruikt om mij onder dwang anders te laten denken, is de vraag hoe je je dan voelt nog wel relevant? Het opperwezen kan toch net zo goed zijn macht gebruiken om me anders te laten voelen, als om te denken?'
Er is momenteel nog steeds "' strijd "' tussen diegenen die de mens een echte vrije wil toekennen en diegenen die spreken over een "' schijnvrije-wil ''. Er is dus ook de mogelijkheid dat het Opperwezen de keuze om te handelen tegen zijn Wil quasi onmogelijk maakt.
Wanneer er overal Licht schijnt, is duisternis nergens meer te bekennen. Wanneer schaarste niet meer voorkomt omdat overal sprake is van overvloed, is schaarste uitgeschakeld.
Om zo'n toestand precies werkzaam te beschrijven, is m.i. onmogelijk, maar ik kan mij wel voorstellen dat bij behoud van de vrije wil er toch bepaalde keuzemogelijkheden ophouden te bestaan.
Geen zombie mens, geen robot, maar de vrije-wil mens die niet alle theoretische opties meer uitprobeert, omdat zo'n praktisch uitproberen/ toepassen niet meer tot de mogelijkheden behoort.
Duidelijk is dat er dan geen plaats meer is voor de Walsch overtuiging waar nu juist wel gekozen wordt voor het ervaren van duisternis-opties en waar zulks ook mogelijk is omdat het Licht lang niet overal schijnt.
Geef een wereld van Licht en Overvloed, quasi de roep om het ideale paradijs.